Mediaweb | 5 Slimme tips om je site actueel te houden

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Vind je het moeilijk om de inhoud van je website goed bij te houden?

Heb je het te druk met je dagelijkse werk om ook nog goede webteksten te schrijven?

Dan ben je niet alleen. Voor bijna elke organisatie is het op een juiste en consequente manier vullen van de website problematisch.

Het gevolg is dat de inhoud van webpagina’s vaak van matige kwaliteit is. Daar komt bij dat de inhoud van veel websites na oplevering statisch blijft. Er komt amper nieuwe inhoud bij en bestaande inhoud veroudert snel. Bezoekers haken af en de website is onvindbaar in Google.

Daarom is bloggen zo'n goede SEO-tactiek.

Dit probleem is vandaag bovendien een stuk groter dan een paar jaar geleden, omdat Google een voorkeur heeft ontwikkeld voor websites met veel teksten. Die moeten bovendien van hoge kwaliteit zijn en met regelmaat worden vernieuwd. Daarom is bloggen tegenwoordig zo’n goede SEO-tactiek.

Helaas is intensief bloggen voor de meeste ondernemers een te grote opgave. Maar hoe zorg je er dan tenminste voor dat de inhoud van je website up-to-date blijft? En dan liefst zonder dat het veel tijd kost?

Leestip: Blog onderwerpen. Zo bedenk je ze aan de lopende band.

De volgende vijf tips helpen je om met een minimum aan tijd en geld toch je website veel beter bij te houden.

1) Bezoek regelmatig je eigen website

Veel mensen vergeten om met enige regelmaat hun eigen website te bezoeken. Zodra ze dat dan een keer wel doen, realiseren ze zich hoezeer de site is verouderd.

Bezoek daarom wekelijks je eigen website aan de hand van een checklist. Controleer bijvoorbeeld of je diensten en producten nog wel up-to-date zijn. Kloppen de prijzen nog wel? Staan er geen verouderde aanbiedingen of promoties op?

Beoordeel je eigen website regelmatig aan de hand van een checklist.

Test gelijk of belangrijke functies van de website nog goed werken. Vul het contactformulier in. Meld je aan bij de mailing list. Doe een bestelling als je een webshop hebt. Werkt alles nog naar behoren? Komen de mails goed aan?

Maak een checklist voor elke maand of elk kwartaal waarmee je controleert of de contactgegevens nog kloppen en zaken als algemene voorwaarden, privacy statement en informatie over medewerkers.

2) Delegeer

Vooral eigenaren van kleinere bedrijven hebben de neiging alles zelf te willen doen. Het bijhouden van de inhoud van de website zien ze vaak wel als belangrijk, maar niet als dringend. En voor je het weet, ben je weer maanden verder. Ondertussen is er niets gedaan aan de inhoud van de website.

Delegeer een deel van de werkzaamheden aan medewerkers.

Delegeer een deel van de werkzaamheden aan medewerkers. Punt 1 hierboven is een goede om te delegeren. Als daaruit aktiepunten naar voren komen, probeer die dan ook te delegeren. Daarvoor is het handig als je al een lijst hebt opgesteld waarin staat welke medewerker welke taken uitvoert.

3) Maak er een gewoonte van

Je agenda loopt elke week weer vol met afspraken en taken. Tijd om je website bij te houden is er dan ook nooit. Maar dat is natuurlijk onzin. Het is een kwestie van prioriteiten stellen en goed plannen.

Reserveer een vaste tijd in je agenda om aan je website te werken.

Reserveer daarom gewoon een vaste tijd in je agenda om aan je website te werken. Of het nu 4 uur per week is of een half uur per maand, maakt niet uit. Dat hangt af van hoeveel tijd je bereid bent te investeren in je website. Maar als je die tijd niet reserveert, dan weet je wel wat er gebeurt…. niets. En in de online wereld geldt meer dan ooit dat stilstand achteruitgang is.

Voor je het weet, is het bijhouden van de inhoud van je website een gewoonte geworden waar je niet meer over hoeft na te denken. En als je dat langere tijd volhoudt, zul je zien hoe waardevol dat is voor je bedrijf.

4) Denk vooruit

Op het web is er maar één constante: verandering. De laatste jaren hebben we razendsnelle ontwikkelingen meegemaakt. Denk aan de opkomst van smartphones en sociale media. De manier waarop mensen het web gebruiken evolueert in een razend tempo. De rol die online speelt in de communicatie tussen bedrijven en consumenten is aanzienlijk groter geworden.

De komende jaren zal het tempo waarin de wereld verandert alleen nog maar toenemen.

De komende jaren zal het tempo waarin de wereld verandert alleen nog maar toenemen. Denk aan het Internet of Things, de zelfrijdende auto, smart homes, locatiegebaseerde diensten. De lijst is eindeloos. Voor ondernemers is het daarom van groot belang om ruimdenkend naar de toekomst te kijken.

Denk vooruit. Vraag je af waaraan jouw klanten en de bezoekers van je website straks behoefte zullen hebben. Denk je dat ze straks meer online interactie met jouw bedrijf willen? Misschien moet je dan nadenken over live chat functionaliteit op je website. Overleg regelmatig met je internetbureau over de te verwachten ontwikkelingen of volg een LinkedIn groep als ‘Online Marketing Trends NL’.

5) Neem een abonnement bij CopyRobin

De meeste bedrijven vinden het lastig om het continu updaten van de inhoud van hun website uit handen te geven. Hun grootste zorg is over het algemeen dat het veel geld gaat kosten.

Daar zit wat in, want de creatie van goede content is tijdrovend en dus kostbaar. En waar vind je goede webredacteuren en copywriters? Hoe beoordeel je hun kwaliteit? Hoe schrijf je een goede briefing?

Wij bedachten de oplossing: CopyRobin. Bij CopyRobin heb je middels een abonnement altijd een webredacteur of copywriter bij de hand. En dat vanaf € 79 per maand.

copyrobin visual

Daarmee maakt CopyRobin moderne content marketing haalbaar en betaalbaar voor iedere organisatie. Ook die van jou!

De missie van CopyRobin is om ondernemers te helpen te groeien met betere teksten en een constante stroom van verse, hoogwaardige en originele content.

De missie van CopyRobin is om ondernemers te helpen te groeien met betere teksten en een constante stroom van verse, hoogwaardige en originele content.

Laat ons weten wat je van dit initiatief vindt in een reactie hieronder. We zijn heel benieuwd.

Wil jij beter leren schrijven voor het web?

Abonneer je dan op ons Youtube kanaal 'De3' en ontvang elke week een korte video met drie handige schrijftips die je direct kunt toepassen.

https://www.youtube.com/watch?v=1jcq_WDy-x0

Leestip: Content Marketing Trends 2016

Meer weten over CopyRobin?
www.copyrobin.nl

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

3 reacties op “

  1. Gravatar for Marnix Tulp

    Marnix Tulp

    Waardevolle tips! Met betrekking tot punt 2: besteed werkzaamheden uit aan een virtueel assistent (dat is dus geen medewerker). Die kan punt 1 regelmatig voor je uitvoeren en bijvoorbeeld ook je teksten op je website plaatsen.

Reageren niet meer mogelijk.