Mediaweb | 5 Social marketing wijsheden

De misverstanden over wat je zakelijk met social media kan doen zijn gigantisch. Zoveel social media experts, zoveel meningen. Veel online marketeers zien dan ook door de bomen het bos niet meer als het om social marketing gaat. In dit artikel geven we je houvast in de warrige wereld van social marketing.

https://www.youtube.com/watch?v=CyJzC4hkU9o

Nu gaan we hier zeker niet beweren dat we bij Mediaweb de wijsheid in pacht hebben als het gaat om hoe je social media kunt gebruiken voor je marketing. Maar, inmiddels hebben we nodige ervaring opgedaan met vooral Linkedin en in wat mindere mate met Facebook en Twitter. Dit artikel behandelt social marketing volgens de principes van New School Marketing. Een van de drie pijlers van New School Marketing, naast De Duurzame Website en Conscious Content Creation is namelijk Sensible Social Media. Dit artikel behandelt dan ook hoe je vanuit zakelijk oogpunt verstandig (sensible) met social media kunt omgaan, zodat je de zakelijke doelstellingen van je organisatie kunt bereiken.

De nadruk in dit artikel ligt op onze eigen ervaringen en wat we de afgelopen jaren zelf proefondervindelijk hebben geleerd. De voorbeelden komen dan ook grotendeels uit onze eigen praktijk. Op basis daarvan hebben wij 5 social media wijsheden geformuleerd.

S.E.N.S.E.

Om het voor jou makkelijk en overzichtelijk te houden, hebben we de 5 social marketing wijsheden gevat in een makkelijk te onthouden ezelsbruggetje: S.E.N.S.E.

  • Schenk waarde bij elk contact
  • Erken waar je volgers zijn
  • Nooit spammen, maar niet te bescheiden zijn
  • Stimuleer je zakelijke doelstellingen
  • Etaleer dat je je doelgroep begrijpt

1) Schenk waarde bij elk contact

De meeste mensen zijn tegenwoordig avers van reclame. En dat geldt al helemaal voor social media. De term ‘social marketing’ is dan ook eigenlijk best tegenstrijdig. Want het laatste waarop je activiteiten in social media moeten lijken is marketing. De beste manier om te voorkomen dat jouw social media uitingen overkomen als marketing, is door bij elk contact waarde te schenken aan de ontvangers. Social marketing, in combinatie met content marketing laat aan jouw doelgroep zien hoe waardevol jouw organisatie voor hen is.

2) Erken waar je volgers zijn

Bepaal je doelgroep. Bijvoorbeeld door het formuleren van persona’s. Bedenk vervolgens via welke social media je deze mensen het beste kunt benaderen. Ben je hoofdzakelijk binnen Nederland en business to business actief, dan zit je doelgroep ontwijfeld vooral op Linkedin. Mogelijk ook op Facebook. En waarschijnlijk een deel ook op Twitter. Bepaal voor jezelf op welk van deze kanalen je doelgroep waarschijnlijk het meest ontvankelijk zal zijn voor jouw boodschap en focus dan op dat kanaal. Uiteraard kun je ook op meerdere social media kanalen actief zijn. Realiseer je dan wel dat je eigenlijk op elk kanaal anders moet communiceren. Linkedin leent zich goed voor het delen van kennis. Facebook is heel visueel, dus daar deel je vooral foto’s en video’s. Bij Twitter draait het vooral om de actualiteit, dus post je bij voorkeur nieuwswaardige informatie.

Bekijk de statistieken van je website om te achterhalen welke social media de meeste bezoekers opleveren die ook nog goed converteren. Voor Mediaweb is dat zonder enige twijfel Linkedin. Door regelmatig discussies te starten in Linkedin groepen aan de hand van onze blog posts starten wij dagelijks nieuwe conversaties met zowel vakgenoten als potentiele klanten. Inmiddels komt 42% van onze bezoekers, 65% van onze nieuwsbriefinschrijvingen en zo’n 80% van onze nieuwe klanten van Linkedin.

3) Nooit spammen, maar niet te bescheiden zijn

Mensen zien spam als de meest irritante vorm van reclame. En terecht. Spam is al jaren een enorme plaag. En als gevolg daarvan is er zowel nationale als internationale wetgeving die spam verbiedt. Geen wonder dat nette bedrijven heel voorzichtig zijn om niet te spammen. Maar je kunt ook te bescheiden zijn. Mensen moeten wel van je bestaan afweten. Waar ligt dan de grens tussen spam en social marketing? Als het gaat om e-mail, is dat in Nederland vanuit wettelijk oogpunt wel duidelijk. Onbekenden mag je alleen mailen nadat ze daartoe zelf toestemming hebben gegeven. Klanten mag je gewoon mailen. Maar een mailing die aan de wettelijke eisen voldoet, kan voor de ontvanger toch aanvoelen als spam. Dit is meestal het geval wanneer de mailing voor de ontvanger relevantie noch waarde heeft. Het is misschien technisch gesproken geen spam, maar het voelt wel als spam.

Zelf worstel ik ook met dit dilemma. Zo stuur ik elke week een notificatie naar al m’n Linkedin connecties als ik een nieuwe blogpost heb geplaatst. Nu horen niet al m’n Linkedin contacten direct tot de doelgroep voor onze blog. Dus voor een deel van de ontvangers missen mijn notificaties waarschijnlijk voldoende waarde en relevantie. Daarom zet ik in elke mail die ik op die manier verstuur naast de notificatie standaard de volgende tekst:

“Ik hoop dat je het op prijs stelt dat ik je via Linkedin een mailtje stuur telkens als ik een nieuwe post heb geplaatst. Laat je het me weten als je het liever niet hebt?”

Inmiddels heeft 8% van m’n Linkedin contacten aangegeven die notificaties liever niet meer te ontvangen. Slechts één persoon reageerde geirriteerd en noemde het spam. Gelukkig krijg ik ook veel bedankjes van mensen die de notificaties juist bijzonder op prijs stellen. Het aantal doorkliks ligt rond 10% en is daarmee voor ons zeker de moeite waard.

Linkedin nieuwsgroepen kunnen je heel veel bezoekers en interactie opleveren. Ook hier is het oppassen dat je niet als een spammer wordt gezien. Die kans is groot als je eigenzuchtig post. Lees hoe dan ook van elke groep eerst de groepsregels voor je iets post en hou je eraan. Doorgaans geldt dat je niet alleen maar een linkje naar je eigen webpagina moet posten, maar dat je waardevolle informatie deelt en/of oproept tot een discussie. In dat geval is het wel OK als je daarbij linkt naar een eigen blogpost bijvoorbeeld.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op de vraag of jouw communicatie voldoet aan deze twee criteria:

  • Het is van waarde voor de ontvanger.
  • Het is relevant voor de ontvanger.

4) Stimuleer je zakelijke doelstellingen

Bij punt 3 hierboven kon je zien dat ik een zakelijke afweging maak om wekelijks een notificatie te sturen naar m’n Linkedin contacten, tenzij ze hebben aangegeven dat liever niet te willen. Het nadeel dat sommigen het zullen ervaren als spam weeg ik af tegen het voordeel dat het wekelijks veel geëngageerde bezoekers oplevert. Dit soort afwegingen zijn onvermijdelijk wanneer je met social marketing aan de slag gaat. Het heeft namelijk geen enkele zin om voor je bedrijf tijd en geld in social media te investeren als het geen resultaten oplevert in de vorm van leads, nieuwe klanten, bestellingen, inschrijvingen voor je nieuwsbrief, webinar of workshop. Toets daarom bij alles wat je doet met social media of het je zakelijke doelstellingen voldoende ondersteunt.

5) Etaleer dat je je doelgroep begrijpt

Laat bij al je activiteiten op social media duidelijk zien dat je je doelgroep goed begrijpt. Dat je weet met welke problemen ze dagelijks kampen. Voor welke uitdagingen ze staan. Laat zien hoe je die problemen voor jezelf en/of anderen al hebt opgelost op een manier dat je volgers er direct iets van leren. Ze zullen je dankbaar zijn. En ze zullen je gaan zien als een expert. Een autoriteit. Wees niet huiverig dat ze dan met jouw oplossingen zelf aan de slag gaan. Of erger: het laten uitvoeren door een concurrent die beweert het voor minder geld te leveren. Dat is namelijk prima, want blijkbaar willen ze jouw oplossing wel, maar kunnen ze zich die nog niet verloorloven. Als het goed is, bieden jouw diensten of producten uiteindelijk de beste oplossingen voor de problemen van je doelgroep. Zodra ze ervoor klaar zijn, zodra ze het zich wel kunnen veroorloven, zullen ze die oplossingen graag van jou afnemen en ook bereid zijn om jouw prijs te betalen. Op die manier helpt social marketing jou om de juiste klanten te vinden voor jouw bedrijf. Klanten die al positief denken over jouw bedrijf en enthousiast zijn over jouw product of dienst. Klanten die bereid zijn voor jouw dienst of product een eerlijke prijs te betalen.

Leestip: Social Media Trends 2016

Meer weten?

Wil je meer leren over social marketing? Mediaweb geeft een workshop New School Marketing. Die van 9 januari 2014 is uitverkocht. Maar als je je inschrijft voor onze nieuwsbrief, plaatsen we je op de reservelijst en sturen we je een bericht zodra we de volgende workshop organiseren.

Doe je al aan social marketing of wil je er meer over weten? Deel je meningen, ervaringen en vragen met ons hieronder bij de reacties.

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.