Mediaweb | 7 Content Marketing wijsheden

Content Marketing neemt de laatste tijd een enorme vlucht. Niet alleen hippe internet startups, maar zelfs een grote multinational als Coca Cola omarmt deze manier om een duurzame relatie op te bouwen met hun doelgroep. Bij Mediaweb geloven we sterk in de kracht van content marketing. Maar doe het wel goed. Je kunt ook de plank volledig mis slaan. Om je te helpen dat te voorkomen deel ik graag deze 7 content marketing wijsheden met jou.

https://www.youtube.com/watch?v=80cshqiDgz4

Niks nieuws

Content Marketing is natuurlijk niks nieuws. Toen ik halverwege de jaren 80 begon als copywriter schreef ik voornamelijk long copy voor publicaties van bedrijven. Ik schreef artikelen voor de schoolagenda’s en glossy magazines van O’Neill en voor bedrijfsbladen van grote bedrijven als Texaco, Hermans Groep, Rabobank, De Vleeschmeesters etc. Dit was ook content marketing. Het grote verschil met vandaag is dat het dankzij internet veel eenvoudiger en vooral ook veel goedkoper is geworden om eigen content te distribueren.

Coca Cola

Daar komt bij dat traditioneel adverteren steeds minder effectief wordt. Om die reden gooit ook een grote multinational als Coca Cola het marketing roer helemaal om. De suikerwaterfabrikant maakt momenteel de overstap van Old School Marketing naar New School Marketing. Centraal in de nieuwe marketing aanpak van Coca Cola is een enorme focus op content marketing.

"All advertisers need a lot more content so that they can keep the engagement with consumers fresh and relevant, because of the 24/7 connectivity. If you’re going to be successful around the world, you have to have fat and fertile ideas at the core." - Uit Coca Cola’s Content 2020 strategie.

http://www.youtube.com/watch?v=G1P3r2EsAos

Krachtigste marketingwapen

Nou is jouw organisatie waarschijnlijk geen Coca Cola. Maar gelukkig is content marketing niet alleen maar weggelegd voor multinationals. Integendeel. Content marketing is het krachtigste marketingwapen dat bedrijven van groot tot klein tegenwoordig in hun arsenaal hebben.

Altijd weer die prijs

Wat dat betreft spreken wij uit eigen ervaring. De aanleiding voor ons om met content marketing in de vorm van een blog te beginnen was de zoveelste keer dat een potentiele klant ons confronteerde met een offerte van een concurrent die de helft goedkoper leek dan die van ons. Bij nadere bestudering waren de offertes natuurlijk onvergelijkbaar. Maar het kwaad was al geschied. De oorzaak: de potentiele opdrachtgever zag niet de meerwaarde van onze aanpak ten opzichte van die van de andere bureaus. Heel frustrerend voor ons, maar je kunt het die opdrachtgever niet kwalijk nemen. Wij hadden onvoldoende onze meerwaarde onderbouwd. Onvoldoende ons onderscheidend vermogen aangetoond. En dan blijft als enige verschil de prijs. In die positie wil je alleen zitten als je zeker weet dat de laagste prijs jouw sterkste wapen is. Wordt jouw bedrijf ook telkens weer tegen wil en dank wordt gedwongen uitsluitend op prijs te concurreren terwijl dat niet jullie sterkste punt is? Dan is content marketing de beste manier om uit die situatie te ontsnappen. Door middel van goed uitgevoerde content marketing toon je namelijk consequent je meerwaarde aan en onderscheid je je nadrukkelijk van je concurrenten.

Leestip: Blog onderwerpen. Zo bedenk je ze aan de lopende band.

C.O.N.T.E.N.T.

Maar content marketing is niet makkelijk. Het vergt veel toewijding en inzet. Als je het echter goed aanpakt, zullen de resultaten niet uitblijven. Om het voor jou makkelijk en overzichtelijk te houden, hebben we de 7 content marketing wijsheden gevat in een makkelijk te onthouden ezelsbruggetje: C.O.N.T.E.N.T.

  • Creëer altijd waarde voor je doelgroep.
  • Ondersteun de lange termijn doelstellingen van je organisatie.
  • Neem een publicatieschema in acht.
  • Toon je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.
  • Eis realistische inspanningen van je team.
  • Neem de tijd om tot wasdom te komen.
  • Trakteer je volgers altijd op een boeiend verhaal.

1) Creëer altijd waarde voor je doelgroep

Zorg ervoor dat de content die je creëert altijd van waarde is voor jouw doelgroep. Mensen zijn tegenwoordig namelijk allergisch voor verkooppraatjes. Zorg er dan ook voor dat de content die je publiceert in niets lijkt op reclame. De beste marketing is dan ook marketing die niet lijkt op marketing. Mensen ervaren content niet als marketing wanneer het waarde heeft voor hen. Verdiep je daarom in de wereld van je doelgroep en breng ze oplossingen voor de problemen waarmee ze dagelijks kampen. Als je doelgroep doorheeft dat je consequent waarde geeft, zullen ze steeds terugkomen voor meer. En zodra ze behoefte hebben aan je betaalde dienst of product, zullen ze het jou veel eerder gunnen en zal prijs een ondergeschikte rol spelen.

2) Ondersteun de lange termijn doelstellingen van je organisatie

Zorg ervoor de waardevolle content die je voor je doelgroep creëert ook altijd de doelstellingen van je organisatie verder helpt. Dit klinkt als een open deur. Maar in je enthousiasme om waarde te creëeren voor je doelgroep, kun je makkelijk het zakelijke belang van je organisatie vergeten. Vraag je dan ook bij alles wat je met content marketing doet af of het bijdraagt aan het bereiken van je zakelijke doelstellingen. Als dat niet zo is, bedenk dan een alternatief waarbij dit wel het geval is. Een makkelijke vuistregel is dat je in je gratis content vooral de nadruk legt op het ‘waarom’ en ‘wat’, maar dat je het ‘hoe’ bewaart voor je betaalde dienst of product.

3) Neem een publicatieschema in acht

De kracht van content marketing zit hem in de regelmaat. Publiceer je content altijd op een vast moment. Dat kan zijn 1x per week, 1x per twee weken, 1x per maand of 1x per kwartaal. Maar doe het altijd op een vast moment. Dan gaan je volgers er op rekenen en zo bouw je een band met ze op. Het laat ook zien dat je betrouwbaar bent en toegewijd. Zo publiceren wij deze blog elke donderdag. Daarvoor moeten we behoorlijk plannen, want de ene week hebben we minder tijd dan de andere week. Toch dwingen we onszelf om elke week op donderdag een nieuw artikel te publiceren. Na verloop van tijd bouw je zo bovendien ook nog een grote voorraad content op die je regelmatig opnieuw kunt publiceren.

4) Toon je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid

Je doelgroep moet jouw bedrijf gaan zien als zeer deskundig. Als een autoriteit op jullie vakgebied. En als een betrouwbare bron van waardevolle informatie. Publiceer daarom vooral over een onderwerp waarin jullie deskundig zijn. Wees niet bang om jullie kennis onbaatzuchtig te delen. Men kan je misschien wel nadoen. Maar van jouw dienst of product is er maar één het origineel. Dus, hoe meer jij en je team overkomen als experts. Hoe meer men jouw organisatie zal zien als een autoriteit. Hoe meer ze het gevoel hebben dat ze jouw organisatie kunnen vertrouwen. Des te unieker jouw propositie is. Het resultaat is dat je (potentiele) klanten niet meer zullen rondshoppen, want elders zullen ze nooit precies hetzelfde kunnen krijgen.

5) Eis realistische inspanningen

Veel content marketing campagnes mislukken omdat men teveel hooi op de vork heeft genomen. Bepaal daarom vooraf hoeveel tijd en geld voor jou en/of je organisatie redelijkerwijs beschikbaar is om je campagne langdurig vol te kunnen houden. Als na verloop van tijd blijkt dat je de hoeveelheid werk toch hebt onderschat, verminder dan de inspanning navenant. Maar blijf je wel houden aan deze 7 punten.

6) Neem de tijd om tot wasdom te komen

Verwacht niet dat je al binnen enkele weken tot maanden grote resultaten zult zien. Content marketing is een duursport. Hou vol en heb geduld. Het kan 6 maanden duren, of een jaar of zelfs twee jaar. Maar als je doorzet, zul je uiteindelijk slagen. Daarom is het van belang dat je punten 3 en 5 echt goed naleeft. Maak je content marketing deel van je dagelijkse werk. Liever elke dag een kwartier dan 1x per 2 of 3 maanden een weekeinde doorbuffelen.

7) Trakteer op een boeiend verhaal

Mensen zijn dol op verhalen. Vertel daarom jouw eigen verhaal. Het verhaal van je organisatie.  En vertel het op een boeiende manier. Een verhaal gaat bijna altijd over een held (jij en/of jouw organisatie) die een epische strijd voerde die grote pieken en diepe dalen kende. Maar uiteindelijk valt het kwartje. Dient de oplossing zich aan. De les is geleerd. En dat is wat je aan je publiek meegeeft. Dat is wat ze van je leren en waardoor jij zo waardevol voor ze bent.

Wil je meer leren over content marketing? Mediaweb geeft een workshop New School Marketing. Die van 9 januari 2014 is uitverkocht. Maar als je je inschrijft voor onze nieuwsbrief, plaatsen we je op de reservelijst en sturen we je een bericht zodra we de volgende workshop organiseren.

http://www.youtube.com/watch?v=NqsAK3zmqMo

Leestip: Content Marketing Trends 2016

Aan de slag met Content Marketing? CopyRobin helpt je op weg.
Probeer nu gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

3 reacties op “

  1. Gravatar for Sander Frinks

    Sander Frinks

    Inspirerend verhaal inderdaad.
    Ik mis alleen een stuk tekst over onderhoud (actualiteit) van gepubliceerde content.
    (valt onder publicatieschema, volgens mij)

    Ik kan wel enigszins begrijpen dat ook aan het eind van dit leerzaam stuk een commerciële boodschap gezet wordt. Op 28 november was er vast nog plaats op de deelnemerslijst. Ik lees dit nu vandaag, wil mij aanmelden voor 9 januari 2014..
    Is vol.

    Prima, maar waarom lees ik dan op 5 december, op deze pagina, dan niet een regel extra waarin staat dat, wegens succes, de inschrijving vol is maar dat je op een reservelijst gezet kan worden. Is direct ook een uiting van succesvol zakendoen.

    Ik heb mij dus aangemeld voor de nieuwsbrief / reservelijst.
  2. Gravatar for Eric van Hall

    Eric van Hall

    Beste Sander. Bedankt voor je feedback. En goed punt over het actueel houden van content. Ik heb de medeling over de workshop op deze pagina gelijk aangepast. Bedankt voor de tip! En bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief/reservelijst.
  3. Gravatar for Theo Jacobs

    Theo Jacobs

    Mijn vader adverteerde in de jaren dertig vorige eeuw altijd met:
    "Wij verkopen uitsluitend Verkade artikelen"
    dit hield hij consequent vol met een mooi resultaat: prima verkoopcijfers.

Reageren niet meer mogelijk.