Websites zijn zeer dynamisch van aard. De software waarop ze draaien, zoals operating systemen en CMS-en wordt voortdurend ge-update. Ook aan de websites zelf wordt regelmatig gewerkt. Een nadelig gevolg hiervan is dat er ‘zomaar’ fouten in een website kunnen sluipen. En als je dat als beheerder niet merkt, kunnen dat bijzonder kostbare fouten zijn. Want als na een security patch het winkelmandje van je webshop ineens niet goed meer werkt, kan dat heel veel omzet kosten. Zeker als het een paar dagen duurt voor je er erg in krijgt.

Schade voorkomen

Daarom is het van levensbelang dat je voortdurend goed op de hoogte bent van de gezondheid van je website. Bij Mediaweb werken we met een aantal diagnostische tools die ons helpen om problemen met websites in een zo vroeg mogelijk stadium te ontdekken. Zodoende kunnen we ze verhelpen voordat er teveel schade ontstaat. Met deze tools kan jij voortaan ook de vinger aan de pols van je website houden.

1) StatusCake

statuscake-logo.jpgZeer krachtige tool om de gezondheid van je website en je webserver te monitoren. StatusCake doet voortdurend metingen vanuit meerdere locaties wereldwijd. Zo kun je ook inzage krijgen over de prestaties van je website in de VS of Australië. StatusCake zorgt o.a. voor:

  • Uptime monitoring op basis van status code en content matching.
  • Bijhouden van laadtijden.
  • Alarmering voor certificaten die dreigen te verlopen.
  • Controle op malware binnen de site.
  • Controle op gebroken links.
  • Meldingen via email en SMS.

*De gratis versie heeft wat beperkingen zoals alleen meldingen via email, beperkte metingen vanuit 1 (willekeurige) locatie en 1 meting per 5 minuten. Vergeet niet StatusCake uit je statistieken te filteren. Al het verkeer is te identificeren door een speciale browser identificatie.

2) Google Analytics: Informatiegebeurtenissen

google_analytics-logo.jpgNaast de gebruikelijke inzage van statistieken kan je Google Analyics (GA) ook goed inzetten om afwijkingen in het gebruik van je website te monitoren. Het verkeer van je website wordt voortdurend bijgehouden in het gedeelte 'Informatiegebeurtenissen' in GA. Elke keer dat iets belangrijks gebeurt, wordt een automatische melding toegevoegd aan de informatierapporten. Als het bouncepercentage plotseling aanzienlijk toeneemt voor een van je verwijzende bronnen krijg je een melding. Neemt het aantal bezoekers ineens met 20% af en je ontvangt een melding. Naast een pakket van standaardmeldingen kan je zelf meldingen toevoegen die relevant zijn voor jouw website. Denk bijvoorbeeld aan een melding wanneer er gedurende 24 uur geen orders zijn geplaatst in je webshop, wanneer het aantal 404 verwijzingen stijgt, er geen bezoekers meer komen via zoekmachines, de CPC stijgt met 10%, etc.

3) Google Webmaster Tools

webmaster-tools-logo.pngGoogle Webmaster Tools (GWT) geeft je inzicht in de gezondheid van je website en inzichten hoe je website het op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) doet. Als diagnostische tool gebruiken wij GWT regelmatig om problemen in de zoekresultaten van Google (SERP’s) te onderzoeken. GWT verzorgt standaard al een aantal belangrijke controles. Zo checkt het programma de aanwezigheid van een robots.txt en sitemap. Ook geeft GWT het aantal geïndexeerde pagina's weer, zodat je kunt controleren of je site wel goed wordt gecrawled. Daarnaast gebruiken wij GWT ook om foute url's op te sporen. Het onderdeel site errors geeft je een overzicht van alle problemen met url’s. Denk aan ‘niet gevonden’ en ‘toegang geweigerd’. 

4) Woorank

woorank-logo.pngOnline scanner die je website beoordeelt met een indexcijfer. Woorank is een handige tool vlak voor live gang van je nieuwe website om fouten op te sporen zoals het missen van een favicon, geen sitemap, html fouten, semantische opmaak in orde, etc. Daarnaast geeft het rapport je globaal inzicht op SEO punten zoals de aanwezigheid van een H1, back links, duplicate content controle en de aanwezigheid van alt-teksten voor gebruikte afbeeldingen.

Niet elk onderdeel van de scan is perfect of in detail uitgewerkt maar om een eerste indruk van een website te krijgen is het een handige tool.

5) W3C Markup Validation Service

W3C-logo.jpgControleert de opmaak en structuur van je HTML code. Geeft een goed beeld van de kwaliteit van de code en daarmee meer garanties op een juiste verwerking en weergave in alle verschillende browsers en apparaten.

http://validator.w3.org/

6) Broken link checker

broken-link-logo.jpg

Doet simpelweg wat de naam zegt: controleren of er geen gebroken links in je website zijn.

http://www.brokenlinkcheck.com

7) BrowserStack

browserstack-logo.pngDe gratis proefversie geeft je de mogelijkheid om eenmalige je website te bekijken in meer dan 200 browservarianten. Handig om eerste fouten in design en cross browser compatiblity te controleren (ook responsive lay-outs).

http://www.browserstack.com/

4 Google Chrome Extenties / plugins

chrome-plugin-logo.pngEr bestaan heel veel extenties voor Google Chrome (voor Firefox ook, maar hier beperken we ons tot Chrome). Een aantal die heel handig zijn om websites te onderzoeken hebben we hieronder op een rijtje gezet.

  • Pagespeed. De tool van Google om de snelheidsprestaties van een website te meten. Geeft gelijk ook suggesties wat je kunt verbeteren. (http://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/)

  • Builtwith Technology Profiler. Vooral handig om snel inzicht te krijgen in de technische opbouw van een website. Welke webserver? Welk framework? Welk CMS? Welk SSL certificaat? Waar gehost? Welke Analytics? En nog een berg andere handige informatie achter één klik.

  • Responsive Inspector. Snel controleren of een website responsive is opgezet? En gelijk zien waar de verschillende media queries zijn geplaatst? Met de Responsive Inspector weet je het in no time. ()

  • SEO Site tools. Handige suite van diagnotische SEO tools om de zoekmachinevriendelijkheid van een website te analyseren. ()

Bonus tip: Google search ‘site:’

Snel een overzicht van alle geïndexeerde pagina’s van een website in Google? Typ in de Google zoekbox: site:[jouwwebsite.nl] en bekijk de resultaten. Is het resultaat van het aantal pagina’s lager dan verwacht? In de Google Webmaster Tools kan je hoogstwaarschijnlijk je antwoord vinden.

Met deze tools en tips kun je voortaan prima de vinger aan de pols van je website houden. Hopelijk bespaart het je de nodige zorgen en geld. Heb je zelf nog goede tools of tips om je website gezond te houden, deel ze met ons hieronder.

Wil je:

1) Deze post delen? Help je vrienden en relaties door ze op deze blog post te wijzen. Klik hieronder op een of meer social networks van je keuze en spread the word.

2) Een reactie plaatsen? Heb je tips aanvullende tips? Heb je een vraag of opmerking? Laat een reactie achter hieronder om het met ons en onze lezers te delen.

3) Nooit meer een blogpost missen? Loop geen handige tips en wetenswaardigheden mis. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan krijg je een kort mailtje zodra we een nieuwe blog post hebben geplaatst.

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

1 reacties op “

  1. Gravatar for maurizio

    maurizio

    These are very useful tips. Woorank in particular is an excellent tool in as much as you can (in the paid version) download a nice PDF of the full report, presented in a visually attractive way. Every webmaster should be familiar with these tools (and more), but we know that in reality many ignore them - at their peril!

Reageren niet meer mogelijk.