Mediaweb | App, mobiele site of responsive website?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Als je de afgelopen drie jaar niet onder een steen hebt geleefd, weet je hoe belangrijk mobiel internet vandaag de dag is.

Hopelijk heeft je organisatie al een mobielvriendelijke oplossing. Zo niet, dan wordt het écht de hoogste tijd. Maar hoe pak je dat aan?

Moet je een  ‘native app’ laten ontwikkelen? Een web app? Een mobiele site? Of een responsive website? Dit artikel met handige beslisboom helpt je bij het nemen van de juiste beslissing. 

Leestip: Responsive website of native app? Allebei!

Scroll direct naar de beslisboom →

Je eerste stap is om alle buzzwoorden en hip jargon te vergeten en je te concentreren op de zakelijke doelstellingen van je bedrijf. Wat wil je bereiken bij gebruikers van smartphones? Wil je alleen maar de inhoud van je bestaande website geschikt maken voor smartphones? Of wil je juist een speciale dienst aanbieden voor mobiele gebruikers?

Leestip: Bepaal Het Mobiele Momentum van je Organisatie

Mis je mobiele klanten?
Maak een afspraak

Vier oplossingen

Afhankelijk van jouw zakelijke doelstellingen en de wensen en eisen die daaruit voortvloeien zul je uitkomen op één of meerdere van de volgende vier oplossingen:

  • Native app.
  • Mobiele website of web app.
  • Standaard responsive website.
  • Adaptive responsive website.

Verderop vind je een beslisboom aan de hand waarvan je de voor jouw doelstellingen meest geschikte oplossing kunt vinden. Maar eerst hieronder wat nadere uitleg over de vier hierboven genoemde oplossingen.

Leestip: Digitale Transformatiepijn

Native app

iphone 6

Ellica / Shutterstock.com

Native apps zijn applicaties die speciaal zijn ontwikkeld voor een bepaald mobiel platform zoals IOs, Android, Windows Phone of Blackberry. Je kunt ze vergelijken met de software die op je laptop of desktopcomputer draait. Je downloadt de applicatie via een app winkel en vervolgens installeer je de applicatie op je smartphone.

Er zijn gratis en betaalde apps. In 2016 besteedt de gemiddelde Amerikaan volgens eMarketer dagelijks 3 uur en 15 minuten binnen native apps op hun smartphones en tablets. Dat is aanzienlijk meer dan de 51 minuten die ze in 2016 zullen doorbrengen op het mobiele web. Met andere woorden, momenteel lijken native apps de standaard.

Het overgrote deel van de tijd besteden we gemiddeld aan slechts 5 apps.

Maar het overgrote deel van die tijd besteden we gemiddeld aan slechts 5 apps. Welke apps dat zijn, verschilt per gebruiker, maar sociale media, berichten apps, games en entertainment nemen de hoofdmoot voor hun rekening. De tijd die men doorbrengt op apps van bedrijven en organisaties valt daarbij in het niet.

Bijkomend nadeel van native apps is dat je voor elk platform een aparte app moet maken. Dat is bijzonder kostbaar en het beheren van de content kan omslachtig zijn.

Mobiele website of web app

Mobiele websites zijn websites die speciaal zijn ontwikkeld voor gebruik op smartphones en/of tablets. Ze werken met de standaard webbrowsers en je hoeft ze dan ook niet als losse applicatie te installeren.

Een veel voorkomende aanpak is de zogenaamde m.dot site. Dit is een website met een eigen internetadres (URL), bijvoorbeeld m.domeinnaam.nl, die specifiek is bedoeld voor smartphones. Vaak is het een uitgeklede versie van de hoofdwebsite met minder inhoud en minder functionaliteit.

Ook maken veel ontwikkelaars web apps in plaats van native apps, zodat ze maar één app hoeven te ontwikkelen die werkt op alle platforms. In zo’n geval leggen ontwikkelaars wel per platform een schilletje om zo’n web app heen, zodat ze deze in een app winkel aan te kunnen bieden als ware het een native app.

Nadeel van de losse mobiele site is het risico op ‘duplicate content’, wat slecht is voor je Google rankings. En het beheren van de content voor twee verschillende websites kan ook omslachtig zijn.

Leestip: 18 Mobiele Afknappers

google mobile search

Standaard responsive website

Een Responsive Website is een website die zodanig is ontworpen dat hij zichzelf aanpast aan elk denkbaar scherm. Van een miniscule smart watch, via een kleine smartphone, verschillende maten phablets, tablets en laptops met retinaschermen tot aan grote desktop schermen en Smart TV’s. En straks wellicht ook op het dashboard van je auto, de display van je koelkast en wat ze allemaal nog meer gaan verzinnen.

De inhoud en de opmaak passen zich aan op basis van de gedetecteerde schermgrootte. Dit geldt ook voor het resizen van je browser window. Probeer het maar op deze website en je ziet vanzelf hoe het werkt.

Het grote voordeel van een responsive website is dat je maar één site hoeft te bouwen voor alle denkbare apparaten. Ook van apparaten die nu nog niet bestaan. Je hebt ook maar één CMS, wat het beheren van je content een stuk eenvoudiger maakt. Nadeel van veel standaard responsive websites is dat ze op langzame telefoons met trage verbindingen traag kunnen zijn.

Jouw content geschikt voor mobiele bezoekers? CopyRobin helpt.
Probeer nu gratis

Leestip: Responsive Website: 4 Strategieën

Adaptive responsive website

Een adaptive responsive website is als het ware een responsive website plus. De site past zich niet alleen aan de schermgrootte aan, maar gebruikt ook scripts op de server om te herkennen welk apparaat de site bezoekt en/of bijvoorbeeld de schermresolutie (retina) en/of de snelheid van de internetverbinding, zodat de inhoud en de functionaliteit zich hieraan kan aanpassen.

Hiermee kunnen bepaalde nadelen van responsive web design worden ondervangen. Bijvoorbeeld te lange laadtijden op smartphones met langzame verbindingen. Bij een standaard responsive website laden smartphones over een 3G verbinding dezelfde hoeveelheid data als een desktop op een razendsnelle glazvezelverbinding. De ervaring voor de mobiele gebruiker kan daardoor ondermaats zijn.

Ook kan met gebruik van adaptive responsive design de gebruikerservaring van bezoekers met een smartphone  dicht in de buurt komen van een native app. Naarmate HTML5, de taal van de mobiele webbrowsers, meer mogelijkheden van de telefoon kan benutten, zullen web apps en responsive websites steeds meer op native apps kunnen lijken.

Leestip: Adaptive+Responsive Web Design

Werken met dé Responsive Design Specialist van Nederland?
Maak een afspraak

Beslisboom mobiele strategie

Gebruik de beslisboom hieronder om te bepalen welke oplossing voor jouw situatie de beste is. Let op: deze beslisboom is een hulpmiddel en kan geen vervanging zijn van professioneel advies op maat door een expert.

Infographic: native app, mobiele webite of web app, responsive of adaptive?

 

 

Terug naar boven ^

Mijn voorkeur gaat uit naar:

Please select at least one option.

Leestip: 33 Prachtige Webdesign Inspiratie Sites

Andere overwegingen

Deze beslisboom beperkt zich tot objectieve, meetbare gegevens. Uiteraard kunnen er ook andere overwegingen zijn die je keuze bepalen. Voor veel organisaties is een responsive website de basis. Daarnaast bieden ze ook één of meerdere apps aan voor specifieke taken. Zo bieden alle grootbanken naast een responsive website waar je alle informatie kunt vinden, ook een app waarmee je veilig en snel online je bankzaken kunt regelen.

Een andere overweging om te kiezen voor een app kan zijn dat je die kunt distribueren via de app winkels van Apple, Google, Windows, Blackberry, etc. Ook kun je bijvoorbeeld voor een standaard responsive design kiezen in plaats van een adaptive responsive design vanwege budgettaire beperkingen. Gebruik de beslisboom hierboven dan ook vooral als eerste filter.

We publiceerden deze blogpost oorspronkelijk op 29 augustus 2013, maar hebben hem uitgebreid en up-to-date gemaakt met o.a. nieuwe onderzoeken, bronnen en voorbeelden.

Leestip: Mobiele Trends 2016

Deskundig advies voor je mobiele strategie?
Maak een afspraak

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →