Mediaweb | Een artikel plaatsen op LinkedIn: best practices

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Het publicatieplatform van LinkedIn, ook wel ‘LinkedIn articles’ genoemd, groeit hard. Veel B2B bedrijven halen al indrukwekkende resultaten met het publiceren van langere artikelen op LinkedIn.

In dit artikel leer je wat het publiceren van artikelen op LinkedIn je kan brengen, hoe je dit het beste kunt aanpakken en welke valkuilen je beter kunt vermijden.

Begin nu met het genereren van meer hoogwaardige leads via LinkedIn dankzij het publiceren van LinkedIn articles.

Ik lees LinkedIn articles:

Please select at least one option.

Waarom een artikel plaatsen op LinkedIn?

Via LinkedIn articles kun je zogenoemde ‘long form posts’ publiceren. Duizend woorden of meer. Net als bij Google, hoe meer hoe beter. Zo lang je het maar relevant houdt. Het is een manier om jouw expertise onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Zeker wanneer die jouw content gaan liken en delen.

Voor de B2B marketeer is LinkedIn, als prominent business platform, een krachtig kanaal. Zeker als je nagaat dat LinkedIn al meer dan een half miljard gebruikers heeft, waarvan zeven miljoen in Nederland. Wij Nederlanders behoren trouwens tot de meest actieve LinkedInners, nog een reden om met LinkedIn articles te starten.

Vandaag de dag is content meer dan ooit king. Elke zichzelf respecterende marketeer heeft zijn of haar contentstrategie intussen klaar of werkt eraan. Waarom? Met steeds strenger wordende privacy wetgeving moet je eigenlijk wel. Iemand ‘out of the blue’ een reclame mailtje sturen of een potential zonder toestemming opbellen kan niet meer. De tijd dat alleen de markt je afstraft is voorbij. Binnenkort krijg je er gewoon een boete voor.

Dus hoe kom je dan aan je nieuwe leads? Door deze met originele, authentieke en relevante content naar je toe te trekken. Een van de beste manieren voor B2B marketeers is om dat te doen door regelmatig LinkedIn artikelen te publiceren.

artikel plaatsen op linkedin richard branson

LinkedIn Articles begon een paar jaar geleden als ‘LinkedIn Pulse’. In eerste instantie was Pulse een exclusief platform voor ‘thought leaders’ zoals Sir Richard Branson. Sinds het in 2015 open is gegaan voor een groter publiek luistert het naar de naam LinkedIn Articles en mag iedereen publiceren.

Leestip: 5 redenen waarom content marketing zorgt voor betere klanten

To blog or not to blog

Je kunt het publiceren op LinkedIn zien als een vorm van bloggen. Het kan heel goed werken zolang je maar niet teveel wilt verkopen met wat je schrijft. Hou het bij kennis delen. Veel geven dus, zaaien. Het oogsten komt pas later. Je schrijft jouw blogs of artikelen om aan je autoriteit te bouwen. Investeren in naamsbekendheid. De return op dat investeren komt terug in de vorm van een groeiend aantal contacten en, daar gaat het uiteindelijk om, aanvragen voor offertes. 

Overigens hoef je jouw blogs natuurlijk niet per se zelf te schrijven. Niet iedereen wil dit. Tijdgebrek is ook wel eens een reden. Wil je toch onder jouw eigen naam iets publiceren dan kun je een ghostwriter inhuren. Dat is een copywriter die je van een tekst voorziet die je dan zelf kunt publiceren, alsof je het zelf hebt geschreven.  

linkedin publicaties

Bloggen, net als een nieuwsbrief via e-mail, werkt alleen goed als je dit met enige frequentie doet. Zo zorg je voor een natuurlijke pull. Ook hier kan een externe partij verlichting bieden. Voor goede content abonnementen kun je terecht bij CopyRobin of de CopyMaker.

Leestip: Blog maken: zelf doen of uitbesteden?

Zo publiceer je een artikel op LinkedIn Articles

In het begin bleek het nog best lastig om zo’n longpost te schrijven. Niet iedereen kreeg namelijk toegang. Dat moet nu over zijn. Sinds de interface aanpassing na de overname door Microsoft zie je bovenaan een knop met ‘artikel schrijven’. Deze knop brengt je rechtstreeks naar de editor van LinkedIn Articles. Of publicaties, als je LinkedIn op Nederlands hebt staan. Artikel schrijven

De editor spreekt qua gebruik voor zich. Kopjes, quotes of een linkje invoegen gaat gemakkelijk met de knoppen bovenaan de pagina. Plakken vanuit een andere editor kan natuurlijk ook. Loop wel je tekst even na of alle opmaak correct is overgenomen. Wanneer je uit Microsoft Word plakt dan zul je merken dat de headers niet overgenomen worden als kopjes. Dit moet je handmatig doen. Om op safe te spelen is het een handige tip om, na het plakken, de gehele tekst te selecteren (ctrl-a op een windows pc) en deze naar de ‘normale’ opmaak te zetten. Dan ga je je kopjes af en stelt deze opnieuw in als kop 1 of kop 2.

Ben je klaar met schrijven dan publiceer je het artikel door op de blauwe ‘publiceren’ knop te drukken rechtsboven. Je krijgt dan een dialoogkader te zien waar je wat extra tekst en tags kunt toevoegen om jouw artikel beter vindbaar te maken. Vergeet dus vooral niet om jouw steekwoorden of zoekbegrippen met een ‘#’ toe te voegen. Je ziet ook nog een voorbeeld hoe dit artikel eruit ziet in de nieuwsfeed. Meestal zul je een thumbnail van de gekozen cover image zien en de titel. Plus jouw naam omdat je de auteur bent van het artikel. Dit is het moment om te bedenken of de door jou gekozen titel voldoende pull heeft. Ben je tevreden? Dan druk je op publiceren. Anders kun je nu nog terug naar de editor om de titel aan te passen.

publiceren

Let op dat het artikel in jouw persoonlijke activiteiten terecht komt. Vanuit een bedrijfspagina kun je nog geen artikel plaatsen op LinkedIn. Dat los je anders op, daar komen we straks bij de promotie nog op terug. Jouw artikelen blijven online staan en je kunt ze altijd aanpassen. Merk je dat je te weinig response krijgt? Dan ga je terug in de editor (op dezelfde manier als hierboven omschreven), druk op het knopje ‘meer’ en kies voor ‘artikelen’. Nu kun je een eerder geschreven artikel weer oproepen, aanpassen en opnieuw publiceren.

https://www.youtube.com/watch?v=d0uBuRCTB5Q 

Leestip:  Blog onderwerpen: zo bedenk je ze aan de lopende band

Statistieken en 10 optimalisatie tips

Er is nog niet zoveel bekend over impact van deze artikelen en welke technieken het beste werken. Zoek je naar statistieken dan zul je vooral gegevens vinden die over ‘pulse’ gaan, dus voordat iedereen artikelen mocht schrijven. Een van de weinige artikelen met een analyse van de huidige situatie werd door Paul Shapiro geschreven. Hij geeft hierin, op basis van de analyse van ongeveer 3000 LinkedIn artikelen, inzicht in welke elementen leiden tot het hoogste aantal views, likes en shares. Dit zijn de tips en tricks:

  1. Gebruik een titel van 40 tot 49 karakters.
  2. Gebruik 8 afbeeldingen in de tekst.
  3. Kijk uit met het embedden van video, audio of andere multimedia.
  4. Kopjes. Geen vragende zinnen als kopjes gebruiken, wel ‘hoe doe je...’ of lijstjes.
  5. Een tekst met 5 kopjes scoort het beste.
  6. De sweetspot voor LinkedIn articles is 1900-2000 woorden. Die worden het beste gelezen.
  7. Schrijf met een neutraal sentiment.
  8. Gebruik eenvoudige taal, alsof je voor een 11 jarige schrijft.
  9. Promoot je artikel ook op andere social media.
  10. Je doel is zoveel mogelijk likes scoren. Daaruit volgen de shares en comments vanzelf.

Vooral punt 3 en 4 vond ik verrassend. Jij ook? Ik heb altijd het tegendeel geleerd. Tijd dus om te experimenteren. Zou LinkedIn de uitzondering op de regel zijn of hebben we te maken met een trend die verandert. Ik ben benieuwd naar jouw mening, wil je die delen in de comments?

Leestip:  Zakelijk bloggen: de 'no bullshit' methode

Mengvormen en syndicatie

Wil je aan de slag hiermee en een artikel plaatsen op LinkedIn? Dan kan ik me voorstellen dat je je afvraagt of dat dan ook weer originele content moet zijn. Terecht. Voor onze SEO-strategie straft Google ons uiteindelijk af wanneer we een identieke tekst (duplicate content) op meerdere plaatsen publiceren.

Wat blijkt? Het gezaghebbende Yoast heeft precies deze vraag al beantwoord. Het is geen probleem om een blog dat je eerder op jouw eigen website plaatste ook op LinkedIn te publiceren. Bij voorkeur in die volgorde. En laat wat tijd ertussen om Google de blog van jouw website te indexeren. Publiceer daarna op LinkedIn en plaats een opmerking eronder dat je dit artikel al eerder op jouw eigen website publiceerde. Dan is er niets aan de hand.

Het is wel mogelijk dat Google het LinkedIn artikel hoger rankt dan de blog op jouw eigen site. Daar kun je natuurlijk gebruik van maken. Publiceer een deel van het blog op LinkedIn en link dan door naar jouw eigen site en de volledige blog daar. Zo genereer je nog extra verkeer naar je eigen site ook. Een mooie mengvorm om te gebruiken. Het mooiste is wanneer je door middel van een 'bookmark' linkt naar de plek waar de lezer verder kan lezen, niet naar de bovenkant van de blog. schrijfmeneer

Voor wie schrijf je?

Een van de belangrijkste regels bij het maken van content of teksten is dat je het voor de lezer doet. Het is misschien wat breder dan enkel voor LinkedIn maar zeker van belang. Zonder lezers geen likes, toch? Laat je dus, ook op LinkedIn, niet verleiden tot allerhande professioneel klinkende terminologie. Schrijf je verhaal op alsof je tegen één persoon aan het praten bent, het liefst een tiener. En blijf onthouden, het gaat niet om wat jij kunt maar om wat de lezer wil weten.

Leestip:  Social selling 2.0 met LinkedIn

Wanneer publiceer je jouw artikel

Het tijdstip van publiceren is ook zo’n vraag waar eigenlijk geen generiek antwoord op mogelijk is. Het hangt, opnieuw, van je publiek of doelgroep af. Veel experts zullen donderdag als beste publicatiedag aandragen. Het is ook de dag die het artikel van Paul Shapiro bevestigt. Ik heb zelf een tijdje goede ervaring gehad met woensdagmiddag. Dan was mijn doelgroep (ouders met kinderen op de basisschool) namelijk thuis en ging facebooken en linkedinnen. Test hier dus mee. Ook de tijdstippen waarop je publiceert zijn van belang.

Hoe zorg je ervoor dat jouw artikel gelezen wordt?

Natuurlijk heb je content in handen die superinteressant is en hyperrelevant. Leuk geschreven in de juiste tone of voice. Daar ligt het dus niet aan. Uitsluitend een artikel plaatsen op LinkedIn is niet voldoende. De manier waarop het systeem van LinkedIn werkt maakt dat bij het publiceren het artikel in jouw ‘feed’ terecht komt. Dat betekent dat het potentieel door jouw connecties wordt gezien. Maar niet allemaal natuurlijk. Tijd om wat aan promotie te doen! 

https://www.youtube.com/watch?v=Dva7cFSKEHo

Je kunt vandaag nog niet vanuit een bedrijfspagina een artikel plaatsen op LinkedIn. Je kunt natuurlijk wel dat artikel delen. Doe dat dan ook. Dan staat het namelijk ook meteen op jouw LinkedIn bedrijfspagina. Verder is het verstandig om het artikel ook te delen in relevante Linkedin groepen. Zo vergroot je het bereik. Promoot het artikel ook vanuit andere kanalen die je gebruikt, bijvoorbeeld via Twitter. Hoe meer je dit artikel onder de aandacht brengt, hoe groter de kans dat jouw likes, comments en shares groeien.

Leestip:  Blog promoten: 15 power tips van online marketing experts

Tenslotte: promotie mag in dit geval schaamteloos. Je hoeft je echt niet tot één keer delen te beperken. Bedenk bijvoorbeeld vijf tweets om jouw artikel te promoten en stuur deze met een link naar het artikel op verschillende momenten rond. Een tooltje zoals Tweriod kan je helpen bij het kiezen van de juiste momenten. Zo zorg je ervoor dat het artikel door zoveel mogelijk mensen wordt gezien en hopelijk ook gelezen (en geliked!). Hou in het achterhoofd dat van alle dingen die je deelt, vaak maar een procent of twintig wordt gezien. Zeker bij mensen met veel connecties. Die hebben een erg drukke persoonlijke feed.

Leestip:  De 7 eigenschappen van goede bloggers

Het schrijven van je blog liever uitbesteden?
Probeer CopyRobin gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

2 reacties op “

  1. Gravatar for Anne-Marie

    Anne-Marie

    Beste Eric Jan,

    Ik ben benieuwd waarom langere blogs het beter doen op LinkedIn. Bevestigt het aantal woorden je status als 'expert' of heeft het te maken met een hogere score in Google?

    Dank je wel alvast voor je reactie.
    • Gravatar for Eric Jan

      Eric Jan

      Beste Anne-Marie,

      Dank je wel voor je reaktie! Leuke vraag.

      Ik knip het antwoord even in twee:

      1. Voor dit artikel is de aanbevolen grootte van 1900-2000 woorden afgeleid uit een analyse van 3000 publicaties op LinkedIn Articles. Wanneer je de grafiek, die de relatie tussen views en het aantal woorden weergeeft, bekijkt dan loopt deze scherp op naarmate het aantal woorden groter wordt. De piek zit bij de genoemde 1900-2000. Over een waarom speculeert het artikel verder niet.

      2. Vanuit een SEO perspectief zien we wel degelijk dat deze long-posts (ook buiten LinkedIn) een positief effect op je ranking hebben. Of Google en consorten je dan een vermeend grotere expertise toeschrijven weet ik niet zeker. Het kan ook komen (en dat verwacht ik eerder) doordat de dwell-time automatisch langer wordt naarmate je een langere, relevante tekst schrijft.

Plaats reactie