Mediaweb | Blog maken: Zelf doen of uitbesteden?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

De beste investering die ik de afgelopen 20 jaar heb gedaan is deze blog. Het levert nu een constante stroom van leads op en de klanten die daaruit voortkomen zijn een betere match dan ooit tevoren.

Er kleeft echter een groot nadeel aan:

Bloggen kost veel tijd en vergt flink wat discipline. Daarom kan ik me voorstellen dat veel ondernemers en marketeers, ondanks dat ze weten dat het werkt, toch tegen het bloggen aanhikken.

Schrijven is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.

Schrijven is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd. Waar de een met groot genoegen blogpost na blogpost publiceert, heeft een ander de grootste moeite om zelfs maar een paar zinnen te schrijven.

Bloggen werkt

Je weet dat een blog voor jouw organisatie een goed idee is. Want je bent je er van bewust dat organisaties die bloggen de vruchten daarvan plukken.

En die vruchten zijn niet gering:

  • Meer bezoekers. Elke keer dat je een blogpost publiceert, heeft Google weer een pagina om te indexeren. En elke keer dat iemand je blogpost deelt via social media, vergroot dat het bereik van je website.
  • Meer leads. Elke blogpost is een gelegenheid om van bezoekers leads te maken. Voeg een duidelijke ‘call-to-action’ toe aan elke post en de stroom leads zal gestaag groeien naarmate je meer artikelen publiceert.
  • Meer aanzien. Door je expertise te delen met je publiek krijg je vanzelf steeds meer aanzien als autoriteit in jouw vakgebied. En meer aanzien als autoriteit vertaalt zich in meer en vooral ook betere klanten en minder prijsdruk.
  • Meer continuïteit. Een blog is een kado dat blijft geven. Pagina’s die eenmaal goed ranken in Google blijven vaak nog jaren lang bezoekers aantrekken. Een blog is dan ook een uitstekende diepteinvestering.

Uitbesteden is geen schande

bloggen veel werk

De bedoeling van een blog is niet om te laten zien hoe goed je kunt schrijven. Het gaat erom jouw specifieke kennis en visie te delen met je doelgroep. Het doel is om wat in jouw hoofd zit en in de hoofden van jouw collega’s, op een efficiënte en professionele manier te vertalen naar een leesbare blog.

Het gaat erom jouw specifieke kennis en visie te delen met je doelgroep.

Net als je productfotografie en bedrijfsvideo’s uitbesteedt aan professionals, kun je dat ook doen met het schrijven van je blogartikelen. Dat is helemaal geen schande. Integendeel. Wanneer je jouw bijzondere kennis en inzichten professioneel laat verwoorden, help je jouw doelgroep daar alleen maar nog meer mee.

De kans dat wij onze blog gaan uitbesteden is

Please select at least one option.

Hoe kan ik mijn blog uitbesteden?

Veel organisaties kiezen ervoor om het schrijven van een blog intern uit te besteden aan een collega met een vlotte pen. Een veel gemaakte fout daarbij is om het bloggen als een nevenactiviteit te zien. Deze goedwillende medewerkers raken daardoor al snel overbelast en voor je het weet is je meest recente blogpost alweer 5 maanden oud.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om het schrijven van je blog uit te besteden aan professionals:

Gebruik een tekstbureau

Er zijn in Nederland vele honderden, misschien wel duizenden kleinere en grotere tekstbureaus. Sommigen zijn generalisten. Andere gespecialiseerd in een specifieke branche. Net als dat je een reclamebureau of ontwerpstudio inhuurt voor een nieuwe huisstijl, kun je een tekstbureau inschakelen voor je blog. Het voordeel is dat je doorgaans prima werk geleverd krijgt. Maar daar hangt meestal een pittig prijskaartje aan. Een prijskaartje dat het misschien onhaalbaar maakt om met regelmaat nieuwe blogs te publiceren.

Het valt niet mee om de toppers te vinden.

Werk met freelancers

Er zijn vele duizenden freelance schrijvers actief die zich aanbieden via websites als Upwork en Hoofdkraan. Voordeel van freelancers is dat deze vaak een stuk goedkoper zijn dan een tekstbureau en je kunt een hechte band met ze opbouwen. Het nadeel is echter dat het voor veel opdrachtgevers moeilijk is om te bepalen of een freelancer écht goed is. Het valt niet mee om de toppers te vinden. Ook kan het aansturen van freelancers op projectbasis behoorlijk tijdrovend en rommelig zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de bureaucratie en risico’s rondom de modelovereenkomst (voorheen VAR-verklaring).

Neem schrijvers in dienst

Wanneer je serieus aan de slag gaat met een bedrijfsblog, kan het een goed idee zijn om schrijvers in dienst te nemen. Een eigen schrijver begrijpt jouw merkwaarden, tone & voice, dienst of product en doelgroep als geen ander. Dat scheelt je een hoop tijd aan het opstellen van briefings zoals bij een tekstbureau of een freelancer. Het nadeel van schrijvers in vaste dienst is dat je moeilijk omhoog of omlaag kunt schalen. En voor veel schrijvers is het geestdodend om altijd maar over hetzelfde onderwerp te moeten schrijven. Dat kan ten koste van de creativiteit en motivatie gaan.

LeestipZo maak je de perfecte briefing voor een copywriter

Gebruik een online dienst

Een online dienst als Textbroker, greatcontent of natuurlijk onze eigen CopyRobin is vaak goedkoper dan een tekstbureau, efficiënter dan een freelancer en schaalbaarder dan een schrijver in vaste dienst.

garbage in garbage out 600

Er zijn ook nadelen aan het werken met een online dienst. Zo ligt de verantwoordelijkheid voor succes nadrukkelijk ook bij jou als opdrachtgever. Input is output. Dus een slechte briefing resulteert meestal ook in een slechte tekst. Nu hebben we bij CopyRobin het briefingsproces wel flink geperfectioneerd, maar ook met het beste proces blijft gelden: rommel erin = rommel eruit.

https://www.youtube.com/watch?v=MHVapzcGsSM

Wat kan ik beter zelf blijven doen?

Welke vorm van uitbesteden je ook kiest, de schrijvers zullen nooit jouw business zo goed kennen als jij zelf. Jij en je collega’s hebben de benodigde vakkennis en inzichten. Jullie hebben het directe klantcontact. Jullie begrijpen de doelgroep en kennen de doelstellingen van jullie organisatie het beste.

Strategie bepalen

Daarom kun je beter zelf je contentstrategie formuleren. Eventueel onder begeleiding van een adviseur. Uit die contentstrategie volgt als het goed is ook een redactionele kalender. Dat helpt enorm bij het op gezette tijden publiceren van nieuwe, waardevolle blogposts.

Vergeet ook niet om een realistisch budget te koppelen aan de contentstrategie. Een budget dat haalbaar is, ook voor de wat langere termijn. Dat is belangrijk, want bloggen moet je lang volhouden om er optimaal resultaat mee te behalen.

Leestip: In 5 stappen naar een succesvolle contentstrategie

Kennis vergaren

Ook kun je beter zelf de kennis binnen jouw organisatie vergaren. Zo kun je niet alleen de juiste blog onderwerpen bedenken, maar ook goede briefings opstellen.

In een eerdere blogpost geven we advies over het op de juiste manier briefen van ontwerpers. Veel van deze tips gelden ook voor het goed briefen van schrijvers.

Leestip: Blog onderwerpen: Zo bedenk je ze aan de lopende band

Promoten van je blog

Content marketing expert Joe Pulizi hanteert de 80/20 regel op content marketing. Oftewel: 20 procent content creatie en 80 procent content promotie. Zelf vind ik dit wat overdreven, maar feit blijft dat als uitsluitend het publiceren van je blog niet genoeg is. Je zult je blog ook moeten promoten. Denk daarbij aan:

  • Mailing list bouwen
  • Social media organisch
  • Social media betaald
  • Influencers / ambassadeurs
  • Eigen medewerkers
  • Evenementen
  • Traditionele media
  • Etc.

Dit kun je prima doen met de tijd die vrijkomt door het schrijven uit te besteden.

Conclusie

Bloggen is een ijzersterk marketingmiddel voor veel bedrijven. Zeker ook B2B. Het levert jouw organisatie meer bezoekers, leads, aanzien en continuïteit op. Bloggen uitbesteden is geen schande. Het doel van je blog is per slot van rekening om wat in jouw hoofd zit en in de hoofden van jouw collega’s, op een efficiënte en professionele manier te vertalen naar een leesbare blog.

Je kunt het schrijven van de blogartikelen uitbesteden aan een tekstbureau, een freelance schrijver, er speciaal iemand voor aannemen, of een online dienst als CopyRobin inschakelen. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Welke oplossing het beste bij jouw organisatie past, hangt van je behoeften en budget af.

Bepaalde dingen kun je beter zelf blijven doen. Namelijk: het bepalen van je contentstrategie, het vergaren van de kennis en het promoten van je blog.

Test jezelf

Ben je er nog niet uit of je jouw blog zelf wilt doen of uitbesteden? Doe dan deze test. Aan de hand van vijf korte vragen krijg je een score waaruit je kunt opmaken of uitbesteden een goed idee is in jouw situatie. Doe de test nu, het kost je minder dan een minuutje.

Blog uitbesteden of niet?
Doe de test.

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

1 reacties op “

  1. Gravatar for Deliberation

    Deliberation

    Een goed artikel!

    Een blog is zeker een goede manier om bezoekers aan te trekken en kan ook goed voor meer leads zorgen. Ik denk zelf toch echter dat het beter is om zelf te gaan bloggen dan om dit uit te besteden. Dan krijg je bijvoorbeeld dat iemand gaat schrijven over een onderwerp waar die niet echt verstand van heeft. Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar die kans is er altijd en dat komt je blog niet ten goede.

Reageren niet meer mogelijk.