Mediaweb | Blog onderwerpen. Zo bedenk je ze aan de lopende band.

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Je beste vriend of vriendin is morgen jarig. Maar je hebt nog geen kado. Wat doe je?

Ren je vlak voor sluitingstijd de Bijenkorf in om gestressed de schappen af speuren naar iets aardigs?

Of weet je precies wat je moet hebben en bestel je het voor 23:00 bij Bol.com, zodat je het de volgende dag in huis hebt?

Of ben je zo iemand die altijd de leukste kadootjes al in huis heeft voor het geval dat?

Zo ja, dan zul je er ook niet veel moeite mee hebben om een onderwerp te verzinnen voor je volgende blogpost. Onderwerpen genoeg op de plank.

Leestip: 5 Slimme Tips om je Site Actueel te Houden

Hoe word je zo iemand die altijd de leukste kado’s achter de hand heeft?

Hoe zorg je ervoor dat je nooit meer verlegen zit om een goed onderwerp voor je volgende blogpost?

En hoe verzin je telkens weer nieuwe onderwerpen die waardevol zijn voor je publiek en tevens zinvol voor jouw organisatie?

Hoe zorg je ervoor dat je nooit meer verlegen zit om een goed onderwerp voor je volgende blogpost?

Dit artikel leert je hoe je ervoor zorgt dat je voortaan nooit meer verlegen zit om een blogonderwerp. En vooral, hoe je de onderwerpen kiest die het beste zullen aanslaan bij je publiek en jou bovendien een optimaal rendement opleveren voor je inspanning.

Want blogonderwerpen verzinnen is op zich niet zo moeilijk. Net zo goed als het niet zo moeilijk is om een flink aantal kadootjes in je winkelwagentje te gooien. Maar consequent onderwerpen bedenken waar je lezers op zitten te wachten, dat is nog niet zo eenvoudig. Net zo min als te weten welk kado de meeste indruk zal maken op jouw vriend of vriendin en - misschien net zo belangrijk - op de overige gasten.

Lees ook: Blogonderwerpen bedenken: Drie slimme tips. 

https://www.youtube.com/watch?v=cTs0qXd2K9Y

Het bedenken van blog onderwerpen vind ik

Please select at least one option.

Leestip: Content Marketing is Duursport. Zo houd je het vol.

Begin met het einde voor ogen

Wijlen Stephen Covey bescheef het treffend in zijn boek ‘7 Habits of Highly Effective People’ bij eigenschap twee: “Begin with the end in mind”. Wat wil je bereiken met je blogpost? Wat wil je dat de lezer idealiter doet na het lezen van je artikel?

Laat ik als voorbeeld dit artikel nemen. Het artikel dat je nu leest.

  • Ten eerste hoop ik dat je er veel waarde uithaalt. Dat je voortaan nooit meer verlegen zit om goede, effectieve onderwerpen voor je blog.
  • Ten tweede hoop ik dat je dit artikel zo waardeert, dat het naar meer smaakt en je je inschrijft voor onze nieuwsbrief en het artikel deelt met je netwerk.
  • Ten derde wil ik je graag op weg te helpen met zoveel blogideeën, dat je een abonnement overweegt op CopyRobin om ze professioneel uit te laten voeren.
  • Ten slotte hoop ik dat al onze bloginspanningen ervoor zorgen dat je te zijner tijd contact met ons opneemt om te praten over een mooie, nieuwe, responsive website voor jouw organisatie, en/of dat je Mediaweb aanbeveelt bij je eigen relaties.

Content marketing is per slot van rekening geen liefdadigheid. Het moet uiteindelijk wel voldoende waarde toevoegen aan je organisatie.

“Wat wil ik dat mijn lezers doen nadat ze het artikel hebben gelezen?”

De zoektocht naar geschikte onderwerpen voor je blog begint dus met de vraag “Wat wil ik dat mijn lezers doen nadat ze het artikel hebben gelezen?”

Dat kan uiteraard van alles zijn:

  • Het doorklikken naar een andere pagina op je website.
  • Het klikken op een advertentie.
  • Het bekijken van een video.
  • Het inschrijven op je mailing list.
  • Het downloaden van een whitepaper.
  • Het bellen naar een telefoonnummer.
  • Het aanvragen van een offerte.
  • Etcetera, etcetera.

Vind je het moeilijk om zelf je teksten te schrijven? CopyRobin helpt. In de video hieronder zie je hoe het werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=MHVapzcGsSM

Bloggen te ingewikkeld? CopyRobin maakt het simpel!
Probeer nu gratis

Formuleer de problemen van je klanten

Als het goed is, heeft jouw organisatie producten en/of diensten die problemen oplossen voor jullie klanten. Deze problemen vormen de basis voor de content die je gaat creëren.

De problemen die je oplost voor je klanten vormen de basis voor de content die je gaat creëren.

Mocht je dat nog niet hebben gedaan, zet dan eerst de problemen die jouw organisatie oplost voor haar klanten goed op een rijtje. Koppel die problemen vervolgens aan bepaalde vormen van content die weer zijn gekoppeld aan de oplossingen die jouw organisatie levert.

Voorbeelden van problemen die Mediaweb oplost voor haar klanten (De links gaan telkens naar de bijbehorende content.):

  • Wij lopen klanten mis, omdat onze website niet gebruiksvriendelijk genoeg is.
  • Wij lopen klanten mis, omdat onze website niet geschikt is voor smartphones.
  • Wij lopen klanten mis, omdat onze website onvindbaar is in Google.
  • Wij lopen klanten mis, omdat we onzichtbaar zijn op social media.
  • Wij lopen klanten mis, omdat we ze via traditionele marketing niet meer bereiken.
  • Wij lopen klanten mis, omdat ze onze producten steeds meer online kopen.
  • Wij lopen klanten mis, omdat we de inhoud van onze website niet goed bijhouden.
  • Wij missen kansen, omdat we niet op de hoogte zijn van de laatste online ontwikkelingen.

Welke problemen los je op voor je klanten, en welke content past daarbij?

Leestip: Corporate storytelling: Hoe gebruik je storytelling voor je bedrijf?

Stel de juiste vragen

Nu je weet wat je wilt bereiken, welke problemen jouw organisatie oplost voor haar klanten en welke content daarbij hoort, heb je een stevig fundament gecreëerd om onderwerpen te verzinnen voor je blog.

Een goede manier om erachter te komen waarover jouw (potentiële) klanten graag meer zouden willen leren, is door het ze te vragen.

Zodra je een (potentiële) klant spreekt, grijp je gelijk de kans om hem of haar een paar vragen te stellen. Zorg er wel voor dat je de juiste vragen stelt. Dat wil zeggen: vragen over de problemen waarvoor jouw organisatie de oplossing biedt.

Wat is jouw grootste zakelijke uitdaging op dit moment?

Een goede vraag om mee te beginnen is: “Wat is jouw grootste zakelijke uitdaging op dit moment?

Raadpleeg ook je collega’s, vrienden en (zaken)relaties. Vergeet niet de antwoorden ergens te bewaren. Dat kan in een notitieblok, op je smartphone of in een handige tool als Evernote.

Je kunt uiteraard ook verder gaan en een enquête houden. Als je een mailing list hebt, kun je je abonnees (periodiek) een vragenlijst sturen om te achterhalen over welke onderwerpen ze graag meer zouden willen lezen.

En met een tool als Google consumer surveys kun je de bezoekers van je blog om feedback vragen.

Je kunt op op zoek gaan naar vragen die mensen stellen in Quora en andere Q&A sites. Een handige tool om vragen te vinden in meerdere Q&A sites is Faqfox.

Leestip: Stakeholder Interviews: Zo pak je het aan.

Haal inspiratie uit je eigen werk

Als je al wat langer blogt, kun je natuurlijk de nodige inspiratie halen uit je eigen werk. Zoek daartoe in Google Analytics naar je meest succesvolle blogs.

Stel een wat langere periode in. Bijvoorbeeld de laatste 12 maanden. Ga vervolgens naar ‘Gedrag’, Site inhoud, Alle pagina’s. Als je al meer dan 25 artikelen hebt gepost, zet dan het aantal rijen op bijvoorbeeld 50.

Standaard is de lijst gesorteerd op het aantal paginaweergaven. Zoek de artikelen met de meeste paginaweergaven en de langste ‘Gem. tijd op pagina’.

Maak een lijst van de beste artikelen (bezoekers, bezoekduur, social shares en mailing response).

Open de artikelen die goed scoren in bezoekersaantallen en bezoekduur in je browser en bekijk hoeveel social shares ze hebben gehad. Als je geen social shares teller in je blog hebt verwerkt, gebruik dan een tool als Sharemetric (Google Chrome extensie).

Heb je een mailing list of nieuwsbrief? Kijk dan ook daar naar welke mailings de beste response hadden. Welke mailings hadden de hoogste open- en doorklikratio’s? Deze onderwerpen hebben zich al bij je doelgroep bewezen.

Maak een lijst van de beste artikelen (bezoekers, bezoekduur, social shares en mailing response). Met deze lijst kun je een aantal dingen doen:

Schrijf een vervolg op succesvolle artikelen uit het verleden. Zo zagen wij dat ons meest succesvolle artikel uit 2014 ging over de Webdesign Trends voor 2014. Op basis van dat succes, publiceerden we eind 2014 maar liefst vijf artikelen over online trends voor 2015. En eind 2015 deden we het weer voor de trends van 2016. Deze meerjarige serie trend artikelen zorgt voor enorm veel paginaweergaven en een relatief lange gemiddelde bezoekduur. Daarbij behoren ze ook nog bij onze meest gedeelde content. We hebben er niet voor niets een aparte categorie in onze blog van gemaakt.

Leestip: Content Marketing Trends 2016

Maak verzamelpost die teruggrijpt op een aantal eerdere artikelen. Een prima manier om je nieuwe bezoekers kennis te laten maken met je eerdere werk.

Recycle oudere blogposts. Als een oudere, succesvolle blogpost kwa onderwerp nog steeds actueel is, recycle hem dan. Vernieuw afbeeldingen, screenshots, bronnen en voorbeelden. Update de inhoud waar mogelijk. Voeg eventueel wat verdieping toe en herschrijf de tekst indien je tone & voice in de loop der tijd zijn veranderd en publiceer het artikel opnieuw.

Leestip: Blogger Power Tip: Recycle Oude Posts.

Kies de juiste zoekwoorden

Als je wilt dat zoveel mogelijk van de juiste potentiële klanten jouw blog post weten te vinden, doe dan een zoekwoord onderzoek.

Baseer je op de zoektermen die voortkomen uit de vragen die je hebt gesteld, maar ga daarbij op zoek naar synoniemen en alternatieven. En onderzoek welke zoekwoorden naar alle waarschijnlijkheid de meeste bezoekers zullen trekken.

Onderzoek welke trefwoorden naar alle waarschijnlijkheid de meeste bezoekers zullen trekken.

Door bewust de juiste trefwoorden te gebruiken in de titel, de URL en in de tekst zelfs, vergroot je de kans dat je veel zoekverkeer naar je blogpost krijgt.

De volgende tools zijn handig voor jouw trefwoordonderzoek:

  • Google Analytics in combinatie met Google Search Console. Hier vind je vooral de trefwoorden waarop mensen nu al jouw content weten te vinden.
  • Google Adwords keyword planning tool. Met dit gratis tool van Google kun je onderzoeken welke trefwoorden mensen nog meer gebruiken wanneer ze zoeken op jouw onderwerp. Bovendien zie je gelijk hoe groot de concurrentie is voor die trefwoorden en hoeveel adverteerders gemiddeld betalen voor een klik.
  • Google Trends. Met dit tool kun je het zoekvolume van verschillende trefwoorden vergelijken gebaseerd op locatie en tijd. Ook laat Google Trends gerelateerde trefwoorden en -zinnen zien.
  • Google Alerts. Ontvang een notificatie wanneer er content wordt gepubliceerd met een bepaald trefwoord. Gebruik dit vooral voor specifieke trefwoorden die niet zo veel voorkomen. Zoals de naam van je bedrijf of van concurrenten.
  • Ubersuggest. Handige tool om een grote hoeveelheid suggesties te krijgen voor alternatieve zoekwoorden op basis van een trefwoord.
  • Keyword Tool. Toont zoekzinnen op basis van een trefwoord. Werkt ook in het Nederlands. De betaalde versie toont ook aanvullende informatie zoals zoekvolume.
  • Hittail. Suggereert trefwoorden op basis van het bestaande verkeer naar je website.

https://www.youtube.com/watch?v=Wz1kZ2DEh6k

Leestip: Zoekwoorden onderzoek: Zo vind je de 'winnaars'

Bedenk pakkende (werk)titels

Je weet wat je wilt bereiken, welke problemen je organisatie oplost, met welke vragen jouw klanten worstelen, welke content daarvoor geschikt is en welke trefwoorden het meest waardevol voor je zijn.

Nu is het tijd om pakkende (werk)titels voor potentiële artikelen te gaan bedenken.

Een goede plek om te beginnen is de Google zoekmachine. Typ een trefwoord in het zoekveld en de autocomplete functie van Google toont je gelijk al een aantal trefzinnen die mensen vaak gebruiken.

google autocomplete blog onderwerpen

En een andere, geweldige bron van inspiratie voor het vinden van (werk)titels, zijn online boekwinkels zoals Amazon, Bol.com en Dummies.com.

kindle content marketing

Want, wanneer je in Google zoekt op jouw onderwerp, vind je waarschijnlijk een enorme hoeveelheid ongestructureerde informatie. Boekwinkels en boeken zijn van nature al goed gestructureerd.

De truc is om een paar bestsellers te vinden die gaan over jouw onderwerp en deze virtueel in te kijken. Ga op zoek naar de inhoudsopgave. De titels van de verschillende hoofdstukken vormen de ideale inspiratiebron voor jouw blogposts.

inhoudsopgave e book bol com

Gebruik alleen de titels van de hoofdstukken als inspiratie. Neem niet de inhoud over. Het gaat om ideeën voor blogposts. De inhoud schrijf je uiteraard zelf. Pas waar nodig de titels aan, zodat je de juiste trefwoorden en je eigen tone of voice gebruikt.

Andere goede bronnen voor het vinden van (werk)titles zijn Youtube en SlideShare.

Wees overigens niet bang om te schrijven over een onderwerp waar al tal van andere bloggers over hebben gepubliceerd. Het gaat jouw lezers om jouw kijk op de materie. Jouw stem, jouw voice & tone.

Neem wat dat betreft gerust een voorbeeld aan André Hazes. Die haalde zijn inspiratie, net als vrijwel elke muzikant, ook weer van elders, zoals Leo Blokhuis heel mooi laat zien in deze video:

https://www.youtube.com/watch?v=lbfMAskV1fc

Zoek dan ook gerust uit welke artikelen op goede blogs van concurrenten het meest succesvol zijn. Dat kun je uiteraard handmatig doen, maar er zijn een ook een aantal handige tools (helaas niet zo goedkoop) waarmee je de inhoud van andere blogs kunt analyseren:

  • SEMrush. De gratis versie geeft al veel informatie over de vindbaarheid van een bepaalde website. Op welke trefwoorden scoort de site goed? Welke pagina’s worden het meest bezocht?
  • Buzzsumo. Gratis krijg je de 5 pagina’s te zien die de meeste social shares hebben.
  • Open Site Explorer. Gebruik de ‘Top Pages’ functie om te achterhalen welke pagina’s van een willekeurige website de meeste inkomende links hebben.

Vergeet vooral ook niet om je eigen website met deze tools te analyseren en te vergelijken met die van concurrenten of goede voorbeelden.

Leestip: Content Creatie: Zelf doen of Uitbesteden?

Leer een paar gewoontes aan

Als je alle stappen hierboven hebt ondernomen, heb je waarschijnlijk wel genoeg blogonderwerpen voor de komende maanden.

Maar de tijd vliegt voorbij en voor je het weet, is als het ware je beste vriend of vriendin alweer jarig en heb je weer geen kado op voorraad.

Om aan de lopende band blogonderwerpen te kunnen blijven bedenken, is het verstandig om een paar gewoontes aan te leren:

Om veel te kunnen schrijven, moet je nog veel meer lezen.

Lees. Om veel te kunnen schrijven, moet je nog veel meer lezen. Lees daarom zoveel mogelijk boeken over je onderwerp en volg een flink aantal relevante blogs. Gebruik een RSS reader of schrijf je in op maling lists om die blogs te blijven volgen. Ook handig: maak Twitter lijsten aan van twitteraars die vaak interessante updates doen over jouw onderwerp.

Luister. Zit je vaak in de auto, of in de trein? Laat je regelmatig je hond uit? Ga je graag hardlopen of naar de sportschool? Dan heb je meer dan genoeg tijd om luisterend inspiratie op te doen voor blogonderwerpen. Want dergelijke activiteiten lenen zich uitstekend om te luisteren naar podcasts.

Converseer. Volg forums, LinkedIn en Facebook groepen over jouw onderwerp. Doe mee aan discussies. Stel vragen. Post interessante content. Meld je zeker ook aan voor onze LinkedIn groep Online Marketing Trends NL.

Verzamel. Maak er een gewoonte van om altijd interessante artikelen, infographics, afbeeldingen, video’s, etc te bewaren. Zelf gebruik ik daarvoor Evernote. Maar Google docs, of een papieren notitieboekje zijn ook prima. Zolang je maar dagelijks interessante informatie blijft verzamelen.

Deel. Als je de interessante informatie die je verzamelt waar mogelijk deelt met je netwerk, snijdt dat mes aan twee kanten. Want naast de waardering van je volgers, levert het je ook nog meer ideeën op voor je blog. Zeker als je meet welke content die je deelt voor veel betrokkenheid zorgt.

Gebruik een redactionele agenda om je blogposts drie tot zes maanden vooruit in te plannen.

Plan. Zet de (werk)titels voor je blogposts in een redactionele agenda. Plan, afhankelijk van de frequentie waarin je publiceert, drie tot zes maanden vooruit. Een redactionele agenda heeft een paar grote voordelen. Ten eerste kunnen deadlines zeer inspirerend zijn. Zonder een vaste afspraak met je publiek is de kans groot dat je blog zal doodbloeden. Ten tweede helpt het je om gericht te verzamelen. Want als je weet over welke onderwerpen je de komende maanden gaat schrijven, kun je waardevolle bronnen, afbeeldingen, quotes, Youtube video’s, etcetera die je tegenkomt gelijk goed taggen en bewaren.

Train je brein. Het brein kun je trainen, net als je spieren. Door dagelijks 10 ideeën te bedenken, en dat hoeven echt geen geniale ideeën te zijn, oefen je jouw brein in het bedenken van oplossingen. Als dit je aanspreekt, lees dan zeker deze inspirerende blogpost van James Altucher: The Ultimate Guide for Becoming an Idea Machine (long read!).

Tip: Schrijf, zodra je een idee voor een onderwerp hebt, gelijk al een summiere outline voor het artikel. Noteer daarbij waarom het zo'n een goed idee is. Leg je gedachten direct vast.

Jouw nieuwe website responsive en content first?
Maak een afspraak

Samenvatting

Als je voortaan aan de lopende band goede blog onderwerpen wilt bedenken, volg dan dit stappenplan:

Begin met het einde voor ogen. Wat wil je bereiken met je blogpost? Wat wil je dat de lezer idealiter doet na het lezen van je artikel?

Formuleer de problemen van je klanten. Als het goed is, heeft jouw organisatie producten en/of diensten die problemen oplossen voor jullie klanten. Deze problemen vormen de basis voor de content die je gaat creëren.

Stel de juiste vragen. Een goede manier om erachter te komen waarover jouw (potentiële) klanten graag meer zouden willen leren, is door het ze te vragen. Zorg er wel voor dat je de juiste vragen stelt. Dat wil zeggen: vragen over de problemen waarvoor jouw organisatie de oplossing biedt.

Haal inspiratie uit je eigen werk. Als je al wat langer blogt, kun je snel de nodige inspiratie halen uit je eigen werk. Zoek daartoe in Google Analytics en eventueel je mailing list naar je meest succesvolle blogs. Maak een lijst van de beste artikelen (bezoekers, bezoekduur, social shares en mailing response). Met deze lijst kun je een aantal dingen doen: vervolgartikelen schrijven, verzamelposts schrijven en oudere artikelen recyclen.

Kies de juiste trefwoorden. Als je wilt dat zoveel mogelijk van de juiste potentiële klanten jouw blog post weten te vinden, doe dan een trefwoordonderzoek. Baseer je op de trefwoorden die voortkomen uit de vragen die je hebt gesteld, maar ga daarbij op zoek naar synoniemen en alternatieven. Je kunt hiervoor gebruik maken van een flink aantal gratis en betaalde tools.

Bedenk pakkende (werk)titels. Door gebruik te maken van de autocomplete functie van Google kun je goede (werk)titels vinden. Andere uitstekende bronnen voor blogonderwerpen zijn online boekwinkels zoals Amazon, Bol.com en Dummies.com. Die zijn namelijk van nature al goed gestructureerd. Zoek de inhoudsopgave van een paar goede boeken over jouw onderwerp op en gebruik de titels van de hoofdstukken als inspiratie. De inhoud schrijf je uiteraard zelf. Blogs van concurrenten en alternatieve zoekmachines als Youtube en Slideshare leveren ook de nodige inspiratie op.

Leer een paar gewoontes aan: Lees, luister, converseer, verzamel, deel, plan en train je brein.

Leestip: Zakelijk Bloggen: De 'No Bullshit' Methode

https://www.youtube.com/watch?v=rx00wcDF-oQ

Workshop No Bullshit Business Blogging

Heb je een zakelijke blog, maar haal je niet de gewenste resultaten? Of wil je beginnen met een blog voor je organisatie, maar weet je niet goed hoe je dit het beste kunt aanpakken?

Dan helpt de Workshop NOBS Business Blogging je zeker goed op weg.

Eerstvolgende gelegenheid: 1 juli 2016

Tijd: 13:00 tot 17:00.

Wij zorgen vanaf 12:30 voor broodjes, hapjes en drankjes. Na afloop kunnen we nog gezellig nakaarten tijdens de borrel.

Locatie: Dock 15, Industrieweg 15, 3641 RK Mijdrecht.

Je trainer: Eric van Hall.

Meld je aan via Eventbrite.

Op 25 maart en 20 mei 2016 organiseerden we deze workshop. Beide keren waren een groot succes. Bekijk de video voor een sfeerimpressie en testimonials.

https://www.youtube.com/watch?v=7-xt9fq48Zc

Uitnodiging met  50% korting ontvangen voor een toekomstige workshop? Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Professioneel aan de slag met bloggen? CopyRobin maakt het mogelijk!
Probeer nu gratis 

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

2 reacties op “

  1. Gravatar for Marc

    Marc

    Geweldige info!! Fijn om te lezen en heel nuttig.

Reageren niet meer mogelijk.