Mediaweb | Checklist: 8 verplichte onderdelen om je website social proof te maken

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Hoe je met social proof de bezoekers op je website sneller converteert naar kopers

Je (her)kent de statistieken vast wel, minimaal 95% van de bezoekers op je website komt alleen maar kijken, kijken en niet kopen. Nu hoeft kopen ook niet altijd het doel te zijn, maar als potentiële klanten op je website komen wil je ze natuurlijk wel graag voor je laten kiezen.

Een heel belangrijk aspect hierin is social proof. Een van de 6 principes die Robert Cialdini beschrijft in zijn klassieker: invloed.

We willen graag een goede keuze maken. Is deze club te vertrouwen? Leveren ze echt kwaliteit? Besteed ik mijn geld hier goed? Ze zijn duurder dan anderen, maar ze lijken beter? Klopt dat wel echt? Mensen doen bewust, maar nog vaker onbewust graag wat andere mensen ook doen.

Een mooie en snelle website met verse blogs, goed ingerichte socialmedia-kanalen met passende content en het feest kan beginnen. Of toch niet? In deze blog vind je een overzicht van 8 social proof formats die helpen om de bezoekers van je website ook echt voor je te laten kiezen.

1) Testimonials: wat vinden anderen?

Als je op een website leest ‘Anderen vonden dit’ en je herkent je in de mensen en de verhalen, helpt dat bij het reduceren van onzekerheid en het maken van een keuze.

Tip: beperk je niet tot 3 testimonials, maar zorg voor verschillende beschrijvingen zodat je bezoekers hun eigen vraag of situatie of onzekerheid herkennen.

Lees ook: Hoe krijg ik goede testimonials

2) Reviews

Een review lijkt in eerste instantie op een testimonial, met één belangrijk verschil: reviews worden niet door jezelf beheerd, maar door een externe site. Google en Facebook zijn bekende voorbeelden. Maar je hebt ook verschillende branchespecifieke sites zoals Fork en Tripadvisor. De reviews op dergelijke sites zijn vaak eenvoudig te koppelen aan je eigen site.

Testimonial copyrobin

Tip: wil je je testimonials extra bewijskracht geven? Maak dan gebruik van reviews van onafhankelijke externe platformen.

3) Case studies

Op veel B2B-websites zijn de cases de meest gelezen onderdelen van de website. Vertel op je website wat voor projecten je hebt gedaan, hoe je het hebt gedaan en met welk resultaat. Vergeet niet regelmatig nieuwe cases toe te voegen, je wilt niet uitstralen dat je sinds de lancering van de nieuwe website eigenlijk niets noemenswaardig meer hebt gedaan.

Tip: vertel niet zelf hoe goed je bent (of denkt te zijn), maar maak gebruik van een of meer citaten van je klant over hoe hij de samenwerking ervaart.

Te druk voor het schrijven van goede cases? Juist de kwaliteit en nieuwsgierigheid van een externe copywriter helpt om goede cases te schrijven. Lees meer over het laten schrijven van je case studies

4) Keurmerken, certificaten, nominaties en awards

Show it to the people! Een klassieker in de socialproof-theorie: Laat zien dat je bent gecertificeerd voor X of genomineerd voor Y. Natuurlijk, je kunt overdrijven en niet elk keurmerk of certificaat is even waardevol. Maar stel dat jij moet kiezen tussen twee vergelijkbare reisorganisaties, dan heeft die ene die is aangesloten bij een garantiefonds waarschijnlijk wel de voorkeur.

Tip: genomineerd voor een award of prijs? Wacht niet tot je weet of je hem hebt gewonnen. Deel met enthousiasme de nominatie. Dan kan het als je echt wint alleen maar mooier worden.

5) Vermeldingen in de media 

Sta je in de krant, een tijdschrift of vakblad? Of ben je geïnterviewd door een radiostation of voor een bekende podcast? Meld het op je site. Op zijn minst met een logo. Overweeg ook een klein citaat en een verwijzing naar het origineel.

Tip: natuurlijk citeer je het meest positieve stukje.

filmposter

 

6) Reacties 

Goede blog op je site gezet? Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk mensen je blog lezen en dus deel je die ook via relevante socialmedia-kanalen. Slechts een klein percentage van de lezers reageert, maar dat helpt wel! Als deze reageerders je blog interessant vinden, herkennen, een compliment geven of een goede aanvullende vraag stellen is ook dat social proof.

Reacties kun je ontvangen via verschillende kanalen. De ene reageert onder je blog, de andere onder je Facebook-post met een link naar je blog en de ander onder het LinkedIn-artikel waar je de blog ook hebt geplaatst.

Tip: deel relevante reacties op het ene kanaal ook op andere kanalen. Bijvoorbeeld door een korte samenvatting te geven onder je blog en op social mensen opnieuw te verwijzen.

reacties

7) Cijfers liegen niet

 Cijfers helpen ook om je sociale bewijskracht te versterken.

  • Sinds 1972 of al meer dan 15 jaar ervaring
  • Actief in 35 landen
  • 4580 mensen gingen je voor
  • Al meer dan 1000 verkochte exemplaren

Tip: voorkom het ‘Booking.com-gevoel’. 12 bezoekers kijken nu, 1 uur geleden voor het laatst geboekt, gemiddelde score bij gezinnen met kinderen die ook uit Nederland komen: 9.5 en – o ja – nog slechts 1 beschikbaar.

cijfers

8) Content gemaakt door je klant

In het Engels zo mooi beschreven als user-generated content. Nee, geen interview met een klant en ook geen voor en na foto’s door een professionele fotograaf. Maar content echt gemaakt door de klant. Authentiek. (Opr)echt. Puur. Meestal zie je dergelijke content langskomen op social media. Monitor op je naam, volg je klanten en kijk of je wellicht een eigen hashtag kunt promoten.

Een voorbeeld: het Amsterdamse Mokumbootje is veel te zien op Instagram omdat mensen het hartstikke leuk vinden om te delen dat ze een dag met vrienden, een biertje en een wijntje over de Amsterdamse grachten varen. #mokumboot. Met die lachende gezichten en de zon in het decor van de Amsterdamse grachten heel fijn (en gratis) social proof! 

mokumboot

Tip: stuurt een klant een enthousiaste reactie via bijvoorbeeld WhatsApp of een besloten omgeving? Aarzel niet en vraag toestemming om de content ook te gebruiken op je website en sociale kanalen.

Bonus: vergeet je nieuwsbrief niet

Het helpt niet direct om kopers van je kijkers te maken, maar geeft kijkers wel de mogelijkheid om zich in te schrijven. Na het bezoek op je website ontvangen ze dan op regelmatige basis je nieuwsbrief, met daarin natuurlijk weer voldoende social proof om ze alsnog te verleiden koper te worden.

Wist je dat de copywriters van CopyRobin je ook uitstekend kunnen helpen met het maken van een nieuwsbrief?
Lees hier hoe

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →