Mediaweb | Checklist: Hebben we een goede website?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Wat is nou een goede website?” Deze vraag krijgen wij regelmatig gesteld. En het antwoord dat we dan geven is al snel: “dat hangt ervan af”.

Het hangt af van de doelstellingen. Het hangt af van de beschikbare middelen. Het is een beetje als “wat is een goede auto?”, of “wat is een goed huis?

Maar net als bij auto’s en huizen zijn er wel een aantal punten te verzinnen waaraan een goede website tenminste voldoet. Daarom deze checklist waarmee je de website van jouw organisatie, of die van een concurrent kunt toetsten.

Check 1: Vindbaar en deelbaar

Je website kan nog zo mooi en ó zo functioneel zijn; als niemand hem kan vinden, heeft hij geen waarde. De eerste check is dan ook of je website goed vindbaar is in de zoekmachines. In Nederland is dat met name Google. Want in ons land spelen andere zoekmachines amper een rol.

De meeste webmasters weten wel of hun site goed vindbaar is in Google, omdat het zo belangrijk is. Maar als je wilt controleren hoe je ervoor staat, is de makkelijkste manier om in een ‘incognito’ venster van je browser te zoeken op je belangrijkste trefwoorden. Waarom in een incognito venster? Omdat als je in een Google account bent ingelogd, zoals Gmail, de zoekresultaten op jouw gedrag worden afgestemd. Dat kan een sterk vertekend beeld geven.

Meer informatie haal je uit Google Webmaster Tools onder het menu item ‘search traffic’. Daar krijg je een overzicht van de gemiddelde zoekpositie voor de trefwoorden waarop mensen je website hebben gevonden. Ook zie je de doorklikratio (CTR), hoe vaak je site wordt getoond in de zoekresultaten en hoeveel kliks naar je website dat heeft opgeleverd.

Google is heel duidelijk in wat ze van websites verwacht als die hoog willen scoren. Namelijk:

  • Dat ze in dienst van de gebruikers staan.
  • Dat de inhoud van hoge kwaliteit is.
  • Dat de technologie snel en veilig is.
  • Dat Google de inhoud goed kan indexeren.
  • En in het algemeen: Dat ze niet proberen om Google te foppen door zich anders voor te doen dan ze zijn.

Leestip: Zoekwoorden onderzoek: Zo vind je de 'winnaars'

Meer weten over hoe je je website anno 2015 beter vindbaar maakt? Lees dan deze blogposts:

Ook bijzonder belangrijk voor een goede website anno 2015 is dat bezoekers de inhoud graag willen delen met hun netwerk en dat dit ze zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt.

Meer weten over hoe je je website geschikt maakt voor ‘social sharing’? Lees dan deze blogposts:

Vind je het moeilijk om zelf je teksten te schrijven? CopyRobin helpt. In de video hieronder zie je hoe het werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=MHVapzcGsSM

Content marketing is de beste SEO strategie. CopyRobin maakt het betaalbaar.
Probeer nu gratis

Check 2: De 8 seconden test

Volgens een veel geciteerd onderzoek zou de aandachtspanne van een mens met 8 seconden inmiddels al minder zijn dan die van een goudvis (9 seconden). De Amerikaanse comedian Jimmy Kimmel stelde de proef op de som in onderstaande video:

https://www.youtube.com/watch?v=AmT_YZS-A7w

De aandachtsspanne van de bezoeker van een website is ongeveer dus ongeveer 8 seconden. Als de bezoeker binnen die 8 seconden geen reden ziet om te blijven, is hij weg.

De bezoekers van jouw website zoeken in de eerste plaats op hun probleem en niet op jouw oplossing.

Gebruik die 8 seconden dan ook om het probleem duidelijk te benoemen. Dat is jouw haakje waarmee je ze vasthoudt. Pas daarna kun je het hebben over jouw prachtige oplossingen.

Bij de website van onze nieuwe dienst CopyRobin hebben we hiermee rekening gehouden. We benoemen direct het probleem waar veel webmasters mee kampen, namelijk dat het ze zwaar valt om hun website up-to-date te houden. En bieden gelijk de oplossing en een duidelijke call to action.

copyrobin homepage

Helaas gaan de meeste websites uitsluitend over de diensten en producten die men levert en over het bedrijf zelf. Het is ‘onze producten’, ‘onze diensten’, ‘over ons’.

Leestip: Mobiele Snelheidstest Top 200 NL Bedrijven 2015

Een goede indicator voor de 8 secondent test is om de bouncerate van je landingspagina’s te meten.

Nu is het probleem dat Google Analytics standaard de bouncerate niet echt goed berekent, aangezien Google Analytics geen rekening houdt met hoe lang iemand op een pagina blijft. Een bounce is een bounce, of iemand nu binnen een paar seconden vertrekt of eerst je pagina grondig heeft gelezen. Gelukkig is er wel een fix voor dit probleem. In de Youtube video hieronder wordt het uitgelegd:

https://www.youtube.com/watch?v=_p_5tcZdNLI

Check voor elke landingspagina of in één oogopslag duidelijk is over welk probleem die pagina gaat en of je bezoekers de content consumeren.

Check 3: De juiste merkbeleving?

Het uiterlijk van je website bepaalt in diezelfde 8 seconden van hierboven gelijk ook wat de bezoeker bij jouw organisatie voelt. Je krijgt echt maar één kans op een eerste indruk. Zorg daarom dat het een goede is.

Een goede website vergroot de merkbeleving van je organisatie. De inhoud en de vormgeving van je website versterken jouw merk.

Een goede website is dan ook uniek voor jouw organisatie ontworpen. Geen standaard template dus. Want, wat als een concurrent precies hetzelfde template gebruikt?

Onderstaand template voor een tandartsenpraktijk is spotgoedkoop. Maar als andere tandartsen in de buurt hetzelfde template gebruiken, kost het je wel je merkbeleving. 

Leestip: 33 Prachtige Webdesign Inspiratie Sites

tandartsen template

Uiteraard is een dergelijk template wel een goede oplossing als je een origineel ontwerp niet kunt betalen.

Zoek je inspiratie voor een origineel, maar eigentijds ontwerp voor je website? Bekijk dan dit overzicht van webdesign trends 2016.

Check of het ontwerp van je website jouw merkwaarden (nog steeds) goed uitdraagt.

Verbind je doelgroep

Check 4: Verbinding met de doelgroep

Geeft jouw website de bezoekers en je klanten reden om zich echt met jouw organisatie verbonden te voelen?

Zorg ervoor dat je website je verbindt met je doelgroep door regelmatig waardevolle kennis met hen te delen. Door te laten zien dat je hun belevingswereld begrijpt. En dat je van waarde voor hen bent. Door te laten zien dat je hun problemen kent en hoe jouw organisatie die problemen kan oplossen.

Een goed begin is een blog. Met je blog kun je de kennis en de visie van je organisatie delen met de wereld. Een goede blog is goud waard voor je organisatie, want als je op een vast moment waardevolle informatie deelt met je doelgroep, bouw je gestaag een band met ze op. Een blog is een belangrijk onderdeel van content marketing. Daarbij speelt ook het verstandig inzetten van social media een grote rol. Realiseer je wel dat het blijvend verbinden met je doelgroep een continue proces vergt.

LeestipSEO-teksten schrijven: zo pak je het écht slim aan

 

SEO-teksten uitbesteden? CopyRobin helpt.
Plaats een proefopdracht

Ga de conversatie aan met je bezoekers en je klanten en moedig hen aan om feedback te geven.

Check of de website van jouw organisatie een waardevolle en persoonlijke ervaring biedt aan de bezoekers.

Check 5: Obstakels voor conversie

Als je checks 1 t/m 4 in orde hebt, is de bezoeker in principe klaar voor een volgende stap. Dat kan zijn het invullen van een contactformulier, het pakken van de telefoon, het inschrijven voor je mailing list - en bij webshops uiteraard het doen van een aankoop.

Bepaal voor elke pagina een doel. En dat doel moet zijn om de bezoeker een stapje dichter bij een conversie te brengen.

Gek genoeg zie je dat heel veel websites de bezoeker niet duidelijk maken wat op een bepaalde pagina de volgende stap is. Wat er van ze wordt verwacht. We denken dat de bezoeker zelf wel op zoek gaat naar onze contactpagina als ze zover zijn.

Check bij elke pagina of het voor de bezoeker duidelijk is wat de volgende stap is.

In de praktijk valt dit nogal tegen. Als je de bezoeker zachtjes en vriendelijk een duwtje in de goede richting geeft, zal hij of zij sneller converteren. En dan bedoelen we niet dat je ineens met grote popups moet komen om de bezoeker zich in te laten schrijven voor je mailing list. Dat wekt hoofdzakelijk irritatie op. Het resultaat is vooral schijnconversies. Een deel van de bezoekers zal zich ongetwijfeld inschrijven. En statistisch sta je dan op winst. Maar in de praktijk heb je niets aan dergelijke inschrijvingen, omdat ze op de verkeerde manier zijn gemotiveerd. Gebruik daarom vriendelijke, transparante methoden om de geïnteresseerde bezoeker de weg te wijzen naar een conversie.

Leestip: Conversie Optimalisatie: Een Gevoelige Zaak

Laat jij je website bezoekers het allemaal maar zelf uitzoeken? Of wijs je ze duidelijk en stap voor stap de weg naar een conversie?

Wil je een goed converterende website? 
Maak een afspraak

Check 6: Verdient de site geld?

Helaas zien nog steeds veel bedrijven hun website vooral als een kostenpost. Bijna als een noodzakelijk kwaad. En daarom beknibbelen ze op hun website. Het gevolg is meestal dat deze daardoor zo slecht is, dat ze net zo goed - of zelfs beter - helemaal geen website kunnen hebben.

Een goede website verdient geld voor je bedrijf.

Als je de website ziet als een investering in de toekomst van je organisatie, zul je veel eerder geneigd zijn die investering financieel te onderbouwen. En dan blijkt vaak dat er meer mogelijk is dan je dacht. Bereken daarom altijd de verdienmogelijkheden van je website.

Bij een webshop ligt het voor de hand. Je verkoopt producten, dus je verdient geld. Zolang het maar meer is dan de kosten, is het goed.

Bij de meeste websites ligt het ingewikkelder. Meestal zijn er geen directe inkomsten. Toch is het goed mogelijk om bij benadering uit te rekenen of je website geld verdient voor je organisatie. Bijvoorbeeld als het doel van je website is om leads te genereren en/of om geld te besparen op de helpdesk en bijvoorbeeld drukwerk. Dan kun je met de volgende stappen een systeem neerzetten waarmee je de economische waarde van je website voor je organisatie kunt uitrekenen:

  • Bepaal de waarde van een nieuwe klant.
  • Bepaal de waarde van een lead.
  • Bepaal de waarde van een inschrijving op de mailinglist.
  • Bepaal de besparing doordat mensen niet meer bellen naar de helpdesk.
  • Bepaal de besparing op drukwerk en advertenties.

Zodra je deze informatie combineert met de statistieken van je website, krijg je een aardig beeld van hoeveel geld je website oplevert en wat de te verwachten opbrengsten zijn van nieuwe investeringen en het aantrekken van meer bezoekers.

Leestip: 5 Redenen Waarom Goede Websites toch Falen

Verdient jouw website geld voor je organisatie?

Please select at least one option.

Zie jij je website als een kostenpost? Een noodzakelijk kwaad? Of zie jij je website als een investering in de toekomst van je organisatie?

Check of de investeringen in de website worden gerechtvaardigd door verdiensten en besparingen.

Check 7: Is de site duurzaam gemaakt?

gelijk duurzame website

De Duurzame Website is ontstaan uit onze frustratie dat veel websites niet in staat zijn om de snelle technologische ontwikkelingen te volgen en daardoor uiteindelijk wegkwijnen tot het punt dat medewerkers van een organisatie hun visitekaartjes niet meer durven uit te delen uit schaamte voor hun website. Dan komt er weer een geheel nieuwe website en begint de hele cyclus weer opnieuw. We noemen dit de 'boom-bust-cyclus’.

Elke grondige restyle heeft ook grote risico’s. Er zijn tal van voorbeelden waarbij een website restyle desastreuze gevolgen had. Daarom geloven wij in een website die zo flexibel is, dat hij de tand des tijds goed weet te doorstaan: De Duurzame Website.

Leestip: Zo houd je jouw website gezond 

Het proces is Agile en gebaseerd op co-creatie tussen opdrachtgever en bureau. Een Duurzame Website is een strategisch instrument dat in dienst staat van de lange termijn doelstellingen van een organisatie. De techniek is object georiënteerd voor efficiënt hergebruik en flexibiliteit in functionaliteit. Het design laat de merkbeleving groeien en is daarnaast flexibel, geschikt voor alle denkbare schermen die er al zijn en die er nog komen (Responsive).

Op het web is er maar één constante: verandering. De Duurzame Website is daarop het beste antwoord.

Met deze 7 checks kun je bepalen of een website een goede website is. Natuurlijk zijn er nog veel meer kleinere kwaliteitscriteria, zoals technische uitvoering, laadsnelheid, tone en voice van de teksten, mobielvriendelijkheid, etcetera. Maar die vallen allemaal binnen de 7 hoofdcriteria.

Leestip: Website Laten Maken: 13 Valkuilen

We publiceerden deze blogpost oorspronkelijk op 6 februari 2014, maar hebben hem uitgebreid en up-to-date gemaakt met o.a. nieuwe onderzoeken, bronnen en voorbeelden.

Goede website duur? Laat ons je verrassen!
Maak een afspraak

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

9 reacties op “

  1. Gravatar for Henk Vaars

    Henk Vaars

    Een goede website is een website die gevonden wordt. Zou dat ook met wat minder AdWords kunnen?
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Henk.

      Vindbaarheid is ook bijzonder belangrijk. En natuurlijk het liefst zonder Adwords. Daarvoor heb je waardevolle en relevante content nodig. Zelf gebruik ik nooit Adwords, maar ik kan me genoeg situaties voorstellen dat Adwords wel goed zijn in te zetten.

      Met name wanneer je snel resultaat wilt bereiken, zonder dat je een hele contentstrategie kunt implementeren. De kosten moeten natuurlijk wel verantwoord zijn. Dus voor een product van 1 of 2 tientjes loont het vrijwel nooit de moeite.

      Groeten,

      Eric
  2. Gravatar for Sanne

    Sanne

    Vind die 8 seconden test een goede manier om te meten of de website interessant gevonden wordt of niet. Vaak gaan bezoekers er al snel vandoor als een site rommelig is, zoiets is lastiger om doorheen te zoeken!
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Sanne,

      Bedankt voor je reactie. Naast inhoud die niet goed aansluit op de verwachtingen van de bezoeker zal zeker ook een rommelige opmaak van de landingspagina een hoge bouncerate kunnen veroorzaken.

      Groeten,

      Eric
  3. Gravatar for andy

    andy

    het zou fijn zijn als er ook bronnen in voorkomen!
    een goede website heeft ook de juiste APA bronvermelding nodig
    zo weet ik dus niet waar jij bijvoorbeeld deze informatie vandaan heb gehaald

    wel een top artikel
  4. Gravatar for Martijn Kuilema

    Martijn Kuilema

    "Een goede website is dan ook uniek voor jouw organisatie ontworpen. Geen standaard template dus."
    Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Iemand bezoekt een website omdat deze een probleem heeft en bij jou de oplossing hoopt te vinden. Dit werkt het beste als het ontwerp van je website vrij standaard is. Een bezoeker heeft geen zin en tijd om eerst het unieke originele ontwerp van de website te doorgronden, deze wilt een oplossing vinden. Hoe makkelijker en eerder dat gaat, des te beter.

    Martijn
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Martijn. Ik bedoel zeker niet dat je een website altijd als een soort kunstwerk moet ontwerpen om het ego van de ontwerper te strelen. Ik ben er zelfs een groot voorstander van om je aan conventies te houden als het gaat om zaken als navigatie. Plaats de informatie waar de bezoeker hem verwacht. Gebruik de termen die de bezoeker herkent. Maar waar ik hier op doel is dat je website wel onderscheidend moet zijn en je merkbeleving moet versterken.
  5. Gravatar for Eric Jan

    Eric Jan

    En ik maar terugscrollen om die click-to-tweet te vinden die ik kennelijk had gemist. Die stond er zeker nog van de vorige versie ;-) Misschien de volgorde van de reakties onder zo'n blog eens omdraaien? Ideetje?

    Wel kudos voor jullie blogs/columns/berichten/nieuwtjes, het is altijd weer een plezier ze te lezen!
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Eric Jan. Die verwijzingen naar click-to-tweet heb ik verwijderd. Bedankt dat je dat spotte. En bedankt voor je compliment.

Reageren niet meer mogelijk.