Mediaweb | CMS Kiezen: Maak jij deze Basale Denkfout?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Content management systemen zijn vaak een grote bron van ergernis. De reden is dat veel organisaties bij het kiezen van een CMS een basale denkfout maken. Wil jij zeker weten dat je de volgende keer dat je een CMS uitzoekt, de juiste keuze maakt? Lees dan verder.

“Wat mijn grootste frustratie met m’n website is de afgelopen jaren?” Gerard zucht diep.

“We hebben de afgelopen tien jaar al vier keer een nieuwe website met CMS laten maken. Telkens door een ander bureau. Allemaal zeiden ze wat jij nu ook zegt: dat hun CMS precies de juiste was voor onze website. Maar ondertussen kunnen we elke 2 jaar weer helemaal opnieuw beginnen.”

“Wat mijn grootste frustratie met m’n website is de afgelopen jaren?” Gerard zucht diep.

Gerard had me uitgenodigd om te komen praten over de realisatie van alweer een nieuwe website. Hij verkoopt met zijn bedrijf een enterprise level softwarepakket. Dus hij heeft behoorlijk wat verstand van software. Maar van content management systemen weet hij naar eigen zeggen niet genoeg af.

Experts

“Jullie zouden de experts moeten zijn. Wij hebben geen verstand van content management systemen. Maar jullie blijkbaar ook niet.” Met ‘jullie’ doelt Gerard op internetbureaus in het algemeen. “Anders zouden we toch niet telkens weer worden opgezadeld met een CMS dat niet blijkt te voldoen?”

Verkeerd CMS aanbevolen

Herken je de frustratie van Gerard? Dan ben je zeker niet alleen. Ik hoor deze klacht keer op keer. En telkens blijkt het probleem niet zozeer dat het internetbureau het verkeerde CMS heeft aanbevolen. Het probleem is fundamenteler.

Leestip: Website Laten Maken: 13 Valkuilen

https://www.youtube.com/watch?v=2egwnfF4xN8

Type CMS

Het probleem ligt al vóór de keuze van het specifieke CMS. Namelijk bij het ‘type’ CMS dat jouw organisatie nodig heeft.

Laat me dat uitleggen aan de hand van een analogie. Stel dat je een motorvoertuig wilt aanschaffen. Dan bepaal je voordat je een merk en type uitzoekt eerst of het een motorfiets,  personenauto, bestelbus, of vrachtwagen moet zijn. Toch? Want als je alleen naar personenauto’s kijkt, terwijl je eigenlijk een bestelbus nodig hebt, zul je nooit de juiste keuze maken.

Bij het uitzoeken van een motorvoertuig, zul je die fout niet snel maken. Maar bij CMS-en gaat dit juist wél vaak mis.

Het is belangrijk je te realiseren dat er vier verschillende typen content management systemen zijn.

Daarom is het belangrijk om je te realiseren dat er vier verschillende typen content management systemen zijn. Ieder type heeft eigenschappen die in meer of mindere mate geschikt zijn voor bepaalde doelstellingen.

Om te bepalen welk CMS het beste is voor jouw wensen, moet je dus eerst bepalen welk type CMS je nodig hebt.

Binnen het voor jouw website meest geschikte type CMS bepaal je vervolgens de keuze van het uiteindelijke CMS op basis van persoonlijke voorkeuren.

Leestip: Afbeeldingen voor je website of blog: de ultieme lijst

Type internetbureau

Pas als je weet welk type CMS geschikt is voor jouw wensen, ga je op zoek naar het juiste internetbureau.

Realiseer je daarbij dat de meeste internetbureaus met slechts één of maximaal een handje vol verschillende CMS-en werken. Logisch, want je wilt als bureau super deskundig zijn als het gaat om het CMS dat je gebruikt voor je klanten.

De ‘klik’ met het internetbureau is doorgaans belangrijker dan het ‘merk’ CMS.

Aangezien de verschillen tussen de diverse CMS-en binnen één van de categoriën niet zo dramatisch zijn, is de ‘klik’ met het internetbureau doorgaans belangrijker dan het ‘merk’ CMS.

De 4 typen CMS-en

Er zijn feitelijk vier verschillende typen CMS-en. Achter elk type heb ik één bekend CMS gezet als voorbeeld:

  • Doe het zelf (DIY) website builders. (Wix)
  • Standaard Content Management Systemen. (WordPress)
  • Content Management Frameworks. (SilverStripe)
  • Web Application Frameworks. (Symfony)

De grafiek hieronder geeft weer hoe de vier verschillende typen CMS-en zich tot elkaar verhouden. Op de verticale as het aantal features, oftewel toepassingen.

Op de horizontale as de mate waarin development, oftewel programmeerwerk, nodig is.

Elke lijn begint op de verticale as. Het vertrekpunt geeft aan hoeveel features direct bij installatie al beschikbaar zijn. Rechts staat het aantal features dat uiteindelijk mogelijk is.

cms grafiek 01

Verwacht je veel maatwerk nodig te hebben, dan zoek je feitelijk naar onbeperkte mogelijkheden om features toe te voegen. In deze grafiek kom je dan bij content management frameworks (SilverStripe) en web application frameworks (Symfony) uit.

Maatwerk in SilverStripe?
Maak een afspraak

Wil je vooral zoveel mogelijk functionaliteit bij installatie en verwacht je weinig tot geen maatwerk nodig te hebben? Dan kom je uit bij DIY website builders (Wix) of standaard content management systemen (WordPress).

Laten we elk type CMS eens nader bekijken.

DIY Website Builders

Het eerste type is de zogenaamde ‘Do It Yourself’ (DIY) website builder. Er zijn tal van dit type CMS-en op de markt. Het zijn zonder uitzondering SAAS-oplossingen (Software As A Service). Dat wil zeggen dat de software en de hosting samen één product vormen. Je kan deze websites dus niet op een eigen server hosten.

Bekende namen zijn Wix, Weebly, JouwWeb, Squarespace, Mijnwebwinkel, Jimdo, Voog, Webnode. Dit type CMS richt zich op de markt van ZZP-ers en kleine MKB-ers die geen budget hebben voor maatwerk.

Als je budget beperkt is en je niet verwacht dat je wensen in de toekomst snel zullen veranderen, kan een DIY Website Builder een prima oplossing voor je zijn.

De ondernemer kan in principe zelf, via het web een website configureren. De mogelijkheden om dergelijke systemen volledig naar eigen inzicht in te richten zijn beperkt. Je kan kiezen uit een verzameling standaard templates en daar je eigen logo, kleuren, teksten en afbeeldingen aan toevoegen.

Sommigen, zoals Squarespace, beschikken ook over een developer versie waarmee een grotere mate van maatwerk mogelijk is. Maar uit de aard van het systeem blijven er grote beperkingen aan in welke mate je het uiterlijk en de werking van de website zelf kunt bepalen.

Als je budget beperkt is en je niet verwacht dat je wensen in de toekomst snel zullen veranderen, kan een DIY Website Builder  of  standaard Webshop Software een prima oplossing voor je zijn.

Standaard Content Management Systemen

Dit is het type content management systeem waarop de meeste mensen doelen wanneer ze het over een CMS hebben. In deze categorie vinden we o.a. WordPress, Joomla! en CMS Made Simple.

Dit type CMS richt zich op kleine tot middelgrote organisaties die goed geholpen zijn met een standaard oplossing waarbij relatief weinig programmeerkennis nodig is. Het bouwen van een nieuwe website is hoofdzakelijk een kwestie van configureren. Waar nodig kan de website worden aangepast met wat programmeerwerk.

Standaard content management systemen hebben als doel om zoveel mogelijk functionaliteit ‘out of the box’ te bieden, zonder dat de beheerder hoeft te programmeren.

Standaard content management systemen hebben dan ook als doel om zoveel mogelijk functionaliteit ‘out of the box’ te bieden, zonder dat de beheerder hoeft te programmeren. Meestal kan je met zo’n CMS standaard al een behoorlijk complete website opzetten op basis van standaard modules, plugins en templates.

Modules zijn er voor de diverse functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld een blog, een foto-album, een productpagina, etc. Daarnaast kan je doorgaans kiezen uit honderden, of zelfs duizenden plugins om tal van specialistische functies aan je site toe te voegen. Een beroemde is de Yoast SEO plugin voor WordPress.

De templates zorgen voor de ‘look and feel’ van je site. Je kan kiezen uit talloze voorgebakken templates. Zowel gratis als betaald. Deze templates kan je vaak tot op zekere hoogte ook weer naar wens configureren.

Tot zover bieden content management systemen grotendeels dezelfde functionaliteit als DIY website builders, maar dan desgewenst ook op een eigen server.

Daarnaast kan je in dit type CMS ook maatwerk programmeren en je eigen templates ontwikkelen. Dat is gelijk een fundamenteel verschil met de DIY website builders.

De meeste professionele websites die in CMS-en als WordPress en Joomla! worden gemaakt, hebben in ieder geval een eigen, maatwerk, template en vaak ook enige maatwerk functionaliteit.

Volstaan de standaard modules en plugins om aan tenminste 80% van je wensen te voldoen, dan is dit type CMS aantrekkelijk.

Volstaan de standaard modules en plugins om aan tenminste 80% van je wensen te voldoen, dan is dit type CMS aantrekkelijk. Maar volstaan de standaard modules en plugins niet voor tenminste 80% van jouw website, nu en/of in de toekomst? Dan is dit type CMS minder geschikt, omdat het op maat doorontwikkelen in de meest bekende standaard content management systemen relatief lastig en kostbaar is.

Content Management Frameworks

Een content management framework bestaat uit een framework met daarop een CMS. Voorbeelden zijn Drupal, Silverstripe en SymfonyCMF / Sonata, Umbraco, Typo3. De doelgroep van dit type CMS bestaat uit organisaties waarvoor een standaard content management systeem voor meer dan 20% van de website nu of in de toekomst niet voldoet.

De meeste content management frameworks zijn gebaseerd op het model-view-controller-model (MVC). Bij dit model zijn de broncode, de vormgeving (templating) en de inhoud (redactie) strict van elkaar gescheiden.

CopyRobin: Altijd een copywriter achter de hand.
Probeer nu gratis

De filosofie hier achter is dat de drie verschillende verantwoordelijkheden die je binnen het beheer van een website hebt, elkaar niet voor de voeten lopen.

Dat wil zeggen: programmeurs kunnen programmeren, zonder dat vormgevers en redacteuren daar last van hebben. Net zo goed kunnen vormgevers aan de site werken zonder de programmeurs en redacteuren tot overlast te zijn. En, je raadt het al, redacteuren kunnen hun werk doen zonder de programmeurs en vormgevers overlast te bezorgen.

Het framework maakt het mogelijk om snel maatwerk modules te ontwikkelen. Veel sneller dan in een standaard content management systeem. Dit omdat de architectuur van het framework hierop is ingesteld. Daar staat tegenover dat er bij installatie minder modules en plugins beschikbaar zijn.

Maatwerk templating is doorgaans ook een stuk efficiënter te doen dan bij de standaard content management systemen.

Een content management framework is vooral geschikt voor het snel en efficiënt ontwikkelen van maatwerk websites.

Een content management framework is dan ook vooral geschikt voor het snel en efficiënt ontwikkelen van maatwerk websites.

Het belangrijkste voordeel van deze aanpak is dat je in principe met een eenvoudige, grotendeels standaard website kan beginnen. Maar op die basis kan je vervolgens eindeloos door ontwikkelen, zonder vast te lopen in de beperkingen van de architectuur.

Dit is de reden dat wij bij Mediaweb hebben gekozen voor dit type CMS. Het past het beste bij onze filosofie van De Duurzame Website.

Benieuwd naar De Duurzame Website?
Maak een afspraak

Web Application Frameworks

De vierde categorie CMS-en is dat van de web application frameworks. Bij een web application framework ontbreekt bij de installatie een CMS. Ontwikkelaars kunnen echter wel content management functionaliteit snel op maat ontwikkelen op basis van bouwstenen.

Web application frameworks zijn bedoeld voor web applicaties die volledig op maat moeten worden gemaakt.

Voorbeelden van web application frameworks zijn Symfony, Laravel, Typo3.

De doelgroep van web application frameworks bestaat uit organisaties die een volledig maatwerk web applicatie nodig hebben. Ze willen maximale flexibiliteit in mogelijkheden. Diverse CMS-en uit de overige categorieën zijn gemaakt op basis van dergelijke frameworks.

Leestip: De webdesign trends voor 2017

Conclusie

Bepaal voor je een CMS gaat kiezen eerst welke type CMS je nodig hebt. Er zijn ruwweg vier verschillende typen CMS-en:

  • Doe het zelf (DIY) website builders. (Wix)
  • Standaard Content Management Systemen. (WordPress)
  • Content Management Frameworks. (Silverstripe)
  • Web Application Frameworks. (Symfony)

Welk type het beste bij jouw web project past, hangt sterk af van je budget, tijd en de mate van flexibiliteit die je nu en in de toekomst wilt hebben.

Welk type CMS past bij jouw organisatie?

Please select at least one option.

Is je budget beperkt? Wil je snel een oplossing? En volstaan een standaard ontwerp en standaard functionaliteit? Dan is een DIY website builder waarschijnlijk een goede keuze.

Heb je enig budget? Wil je redelijk snel een oplossing? Maar verwacht je een beetje maatwerk nodig te hebben, nu en/of in de toekomst? Dan is een standaard content management systeem waarschijnlijk de beste keuze.

Heb je enig budget? Heb je iets meer de tijd voor het ontwikkelen van de website? En wil je al je opties open houden voor de toekomst? Dan is een content management framework waarschijnlijk de beste keuze.

Heb je een flink budget? Is je website volledig maatwerk? En wil je bovendien onbegrensde mogelijkheden voor de toekomst? Dan is een web application framework waarschijnlijk de beste keuze.

Binnen het voor jouw website meest geschikte type CMS bepaal je vervolgens de keuze van het uiteindelijke CMS op basis van persoonlijke voorkeuren. Daarbij is de ‘klik’ met het internetbureau belangrijker dan het ‘merk’ CMS.

Leestip: Zo houd je jouw website gezond 

Content Management Framework met een 'klik'?
Maak een afspraak

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

6 reacties op “

  1. Gravatar for Emiel Kamzol

    Emiel Kamzol

    Ik denk dat nog een criterium moet mee spelen bij het maken van de keuzen. Hoeveel kennis is er aanwezig binnen de omgeving van een klant/land. WordPress ontwikkelaars heb je op iedere hoek van de straat, wat het voor een klant makkelijker maakt om over te stappen mocht de klik er niet meer zijn met de ontwikkelaar. Bij Symphony, en Typo3 wordt dit al wat moeilijker.

    Tevens denk ik dat je het allerbelangrijkste advies bent vergeten. Dat klanten nooit een CMS moeten gebruiken wat door een bureau zelf is ontwikkeld met uitzondering van de DIY omgevingen.
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Bedankt voor je aanvullingen Emiel. Dit artikel is meer bedoeld om de fundamentele 'fout' aan te geven. Want als het daar al mis gaat, komt het meestal ook niet meer goed. Ik heb niet getracht een complete gids voor het uitzoeken van een CMS te schrijven, want er is zeker nog veel meer over te melden.

      Wat betreft de aanwezige kennis en middelen bij de klant. Die zijn zeker belangrijk. De vier typen die ik beschrijf zijn dan ook geschikt voor verschillende kennisniveaus en budgetten. Dat komt denk ik uit het verhaal wel naar voren.

      Een door het bureau zelf ontwikkeld CMS is inderdaad niet aan te raden. Daarover heb ik een anecdote van mijn prospect 'Gerard' die ik het artikel uiteindelijk niet heb gebruikt:

      Voor de tweede website die Gerard liet maken in 2005 had het bureau een eigen CMS ontwikkeld. “We konden zelf nieuwe pagina’s aanmaken en teksten en afbeeldingen toevoegen, verwijderen of veranderen”, legt Gerard uit.

      “Dat werkte op zich heel aardig, maar na twee jaar stopte het bureau met de ontwikkeling van het CMS. Elke nieuwe functionaliteit die we wilden, kostte gelijk bakken met geld.

      Op een gegeven moment werkte mijn site niet meer in de nieuwste versie van Internet Explorer, en omdat het CMS niet meer werd doorontwikkeld, was ik wel gedwongen om opnieuw te beginnen.”

      Ik denk dat dit voorbeeld wel genoeg zegt over de risico's van een 'eigen' CMS.
  2. Gravatar for wim van zijl

    wim van zijl

    Wat minstens zo belangrijk is bij het selecteren, of uiteindelijk bouwen van de website en het CMS, is dat er een heel duidelijk beeld is van wat voor content er gemanaged moet worden en wat de workflow is die men daaromheen wil bouwen.

    Workflow is iets dat ik maar al te vaak niet zie terugkomen in systemen. Men denkt veel te snel in functionaliteiten, is in feite knopjesgeil, maakt er een wedstrijd van over wie het meeste functies heeft, maar iets basaals als een goede workflow is vrijwel nooit terug te vinden in een CMS,laat staan dat een implementatiepartner er naar gaat vragen.

    Voor een Goede workflow in je systeem heb je niet alleen een partner nodig met een klik, maar ook een die je business begrijpt. dat lukt alleen maar door ervaring. Zoek dus bij voorkeur een partner die ervaring heeft in jouw business. (succesvolle ervaring)
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Bedankt voor deze bijdrage Wim. Een goede contenstrategie is zeker nodig. En heldere workflows ook. Evenals een duidelijke rolverdeling. Een goed bureau adviseert hier uiteraard over. Daarbij hoeft wat mij betreft dat bureau niet persé veel ervaring met de specifieke business van de klant te hebben, al kan het zeker geen kwaad die wel te hebben. Maar, die kennis zit normaliter in voldoende mate bij de klant. Het bureau vult die kennis als het goed is aan met de eigen kennis en ervaring op het gebied van contentstrategie en het inrichten van een goed CMS.
  3. Gravatar for E. Keller

    E. Keller

    Zeer ophelderende blogpost! Ik ben net afgestudeerd in communicatie en wil mezelf toch eens verder verdiepen in het webdesign. Jouw post heeft mij de cruciale verschillen in CMS en keuze daarvan duidelijk gemaakt.

    Dank! Ik kijk uit naar de toekomstige leerzame posts.

Reageren niet meer mogelijk.