Mediaweb | Content creatie: zelf doen of uitbesteden?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Wil je jouw bedrijf laten groeien door content marketing? Maar zie je op tegen hoeveel werk het is?

Lees dan zeker verder. Want in dit artikel geef ik je een aantal handige tips hoe je de content creatie voor jouw bedrijf goed kunt organiseren.

In een eerdere blogpost schreven we al dat content marketing duursport is. Het is arbeidsintensief en het is een proces, niet een project. Je moet het dus voor onbepaalde tijd kunnen volhouden. Daarbij moet je ook nog in staat zijn om je steeds weer aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen, zoals schrijven voor mobiele consumptie.

Voor veel organisaties dringt zich daardoor de vraag op of ze de content creatie zelf kunnen doen of het beter kunnen uitbesteden.

80% van zakelijke beslissers verkrijgt informatie over een bedrijf liever via redactionele content dan via advertenties.

Levensbelang

Laat ik beginnen met de indrukwekkende cijfers waaruit blijkt dat content creatie voor de meeste organisaties inmiddels van levensbelang is:

  • 86% van B2B marketers en 77% van B2C marketers gebruiken content marketing. (Content Marketing Institute, 2015)
  • 70% van B2B marketers creëren meer content dan een jaar eerder (Content Marketing Institute, 2015)
  • 76% van content marketers verwacht een stijging van hun inspanningen van 36% de komende twee jaar. (The State of Content Marketing - Content Council / Ad Age, 2015)
  • 90% van de consumenten vindt content van bedrijven nuttig en 82% van hen denkt positiever over een bedrijf dat waardevolle content publiceert.  (Demand Metric, 2014)
  • 70% van de consumenten leert een bedrijf liever kennen via redactionele artikelen, dan via advertenties.
  • 67% meer leads. Dat ontvangen bedrijven met een actieve blog vergeleken met bedrijven zonder blog.
  • 80% van zakelijke beslissers verkrijgt informatie over een bedrijf liever via redactionele content dan via advertenties.
  • 70% geeft aan zich meer betrokken te voelen bij een bedrijf dat goede content publiceert.
  • 60% geeft aan dat content afkomstig van bedrijven hen helpt bij het nemen van aankoopbesluiten.

Daar komt bij dat Google een voorkeur heeft ontwikkeld voor websites met veel teksten. Die moeten bovendien van hoge kwaliteit zijn en met regelmaat worden vernieuwd. Daarom is content creatie tegenwoordig zo’n goede SEO-tactiek.

 De vraag is dan ook voor de meeste organisaties niet òf ze met content creatie moeten beginnen, maar wanneer en hoe.

Leestip: Blog maken: zelf doen of uitbesteden?

Grootste uitdagingen

Volgens het onderzoek The State of Content Marketing (Content Council / Ad Age, 2015) staan content marketers in 2015 voor vier grote uitdagingen:

  • Het creëeren van kwalitatief hoogwaardige content (63%).
  • Een gebrek aan budget voor content marketing (53%).
  • Een gebrek aan tijd voor content marketing (50%).
  • Hoe het rendement (ROI) van content marketing aan te tonen (49%).

CopyRobin helpt je deze uitdagingen te verslaan.
Probeer nu gratis

Onderbezet

piekerende-mensen-640.jpg

De meeste organisaties hebben dus weinig tot geen ervaring met het op grotere schaal en regelmatig produceren van redactionele content. En zeker na de talloze reorganisaties van de afgelopen jaren zijn veel bedrijven en afdelingen al behoorlijk onderbezet als het gaat om hun huidige taken. Laat staan dat ze er werk bij kunnen hebben in de vorm van content creatie.

Hoe zet ik m’n beschikbare middelen - mensen, tijd en geld - het beste in?

Overwegingen

De vraag dient zich dan ook snel aan of ze de content beter zelf kunnen produceren of uitbesteden. Bij de beantwoording van die vraag gelden ruwweg dezelfde overwegingen als bij andere creatieve diensten zoals het bedenken van advertenties, TV-spotjes, het bouwen van je website, fotografie, etcetera. Namelijk: hoe zet ik m’n beschikbare middelen - mensen, tijd en geld - het beste in?

Om goed in kaart te brengen wat er allemaal komt kijken bij content marketing voor jouw organisatie, is het verstandig om eerst een contentstrategie te bepalen. In dit artikel leg ik uit hoe je in 5 stappen een succesvolle contentstrategie bepaalt.

Zelf doen: meer controle over de inhoud en het proces.

Hoe doe jij het? Produceer je alle content in house? Of besteed je het ook uit? Breng je stem uit in deze poll:

Content creatie

Please select at least one option.

Leestip: Blog onderwerpen. Zo bedenk je ze aan de lopende band.

Strategisch belang

Wat je ook doet, je zult hoe dan ook moeten bedenken hoe je met content wilt omgaan. Ga je vooral reageren op wat anderen zeggen en doen? Of beschouw je content creatie van strategisch belang voor het halen van je doelen?

pros-cons-640.jpg

Voordelen zelf doen

Wanneer je de content met je eigen mensen produceert heb je een aantal voordelen:

  • Meer controle over de inhoud en het proces.
  • Kortere lijnen tussen beslissers en uitvoerders.
  • Makkelijker en sneller veranderingen doorvoeren.
  • Interne mensen begrijpen het merk doorgaans het beste.
  • Een eigen redactie kan meer tijd besteden aan onderzoek en productie.

Externen hebben vaak een andere, frisse kijk op de zaak.

Voordelen uitbesteden

Wanneer je de creatie van de content uitbesteedt  aan derden heb je juist weer een paar andere voordelen:

  • Externen hebben vaak een andere, frisse kijk op de zaak.
  • Indien nodig kun je over meer capaciteit beschikken.
  • Externen beschikken vaak over speciale kennis en vaardigheden.
  • Je kunt waarschijnlijk makkelijker een samenhangende stijl opleggen.
  • Vaak kun je meeliften op de distributiemogelijkheden van externen (hun eigen blogs, social media accounts, netwerk, etc).

Volkomen zorgeloze content marketing?
Probeer CopyRobin gratis

Andere overwegingen

Vaak vergissen organisaties zich in de hoeveelheid werk die intern overblijft, ook als alle content creatie wordt uitbesteed. Je zult toch mensen intern moeten vrijmaken om de externen te briefen en te begeleiden. Externen zijn vaak lastiger te managen dan eigen mensen, aangezien ze ook nog andere opdrachtgevers hebben en dus niet altijd direct beschikbaar zijn.

Cultuur

Zeker als je slechts incidenteel gebruik van ze maakt, zijn freelancers zelden goed op de hoogte van de doelstellingen, cultuur en voice & tone van jouw organisatie. En hoe ga je om met de beloning en de kwaliteitscontrole? Betaal je freelancers per artikel of per uur? Hoe bepaal je of de geleverde kwaliteit voldoende is? Gelukkig kun je tegenwoordig ook deze taken goed uitbesteden.

Leestip: Content Marketing Trends 2016

Te regelen

Of je nu beslist om hoofdzakelijk met externen te werken, of juist zoveel mogelijk met eigen mensen te doen, of iets ertussen, je zult hoe dan ook een aantal zaken moeten regelen:

  • In kaart brengen welke content je al hebt en kunt hergebruiken d.m.v. een content audit.
  • Een publicatieschema voor intern en extern gebruik.
  • Besluiten welke content je eventueel wilt uitbesteden.
  • Besluiten wie er verantwoordelijk wordt voor de zoekmachineoptimalisatie (SEO).
  • Een stijlgids produceren waaraan alle content moet conformeren.
  • Lange termijnafspraken maken met de freelancers die je goed vindt.

Je kunt hoe dan ook alvast beginnen met deze 5 slimme tips om je site actueel te houden.

Vragen stellen

Om te besluiten of je de content creatie in meer of mindere mate zelf wilt doen of wilt uitbesteden is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Hebben we iemand intern die goed in staat is om de externe leveranciers te vinden en vervolgens aan te sturen?
  • Als we content creatie uitbesteden, hebben we dan wel nog iemand intern die ‘eigenaar’ is van de content?
  • Als we met een bekende persoon gaan samenwerken, is die persoon authentiek en oprecht en heeft hij of zij een band met de content die we produceren? En is die persoon lang genoeg beschikbaar om er gedurende de hele campagne te zijn voor jouw organisatie en jouw publiek?

Ga jij met jouw organisatie de content creatie hoofdzakelijk zelf doen, of kies je ervoor dit werk zoveel mogelijk uit te besteden? En wat zijn daarbij jouw afwegingen? Deel je gedachten en vragen met ons hieronder bij de reacties.

Leestip: Blogger power tip: recycle oude posts

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 20 februari 2014 maar is helemaal up-to-date gebracht met nieuwe informatie, recente bronnen en verse inzichten op 6 augustus 2015.

Je website altijd up-to-date met goede content?
Probeer CopyRobin gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

3 reacties op “

  1. Gravatar for Peter Paul

    Peter Paul

    Ik denk dat je vaker voor uitbesteden kiest als je naast content ook op zoek bent naar nieuwe creatieve input.
  2. Gravatar for Santousha Kalk

    Santousha Kalk

    Uitbesteden geeft je ook de vrijheid om je de richten op je core-business. Laat content-creatie liever aan de specialisten over. Als je teveel in eigen handen houdt kan het soms goed misgaan.

Reageren niet meer mogelijk.