content-curation-wat-is-het-en-hoe-doe-je-het-2

Content Curation: wat is het en hoe doe je het?

Volg jij bepaalde mensen omdat ze altijd interessante links delen via Linkedin, Twitter of Facebook? En zou je zelf ook graag zien dat meer mensen jou en je organisatie gaan volgen? Gebruik dan content curation om de expertise van jouw organisatie te tonen.

Content Curation: een belangrijk stuk gereedschap in je content marketing gereedschapskist.

De meeste mensen die beginnen met content marketing doen dat onbewust door middel van content curation. Ze beginnen informatie die ze online vinden te delen met hun volgers op social media. In dit artikel leer je hoe je content curation voor jouw organisatie strategisch kunt inzetten als marketing tool.

Wat is content curation?

Een Nederlandse vertaling is moeilijk te geven. Maar denk bij de term curation aan de rol van de curator van een museum. De persoon die verzamelt, selecteert, filtert en presenteert. Een content curator verzamelt, selecteert en filtert online content, plaatst deze in context en voorziet het van commentaar. De laatste drie jaar is content curation sterk in opkomst, zoals blijkt uit deze grafiek in Google Trends:

google-trends-content-curation

Waarom content curation?

Als het goed is, lees je dagelijks over je vakgebied, dus waarom niet gelijk de nuttige informatie die je tegenkomt delen met je netwerk? Wanneer je met regelmaat waardevolle informatie deelt met je volgers, kun je daarmee een indrukwekkende reputatie opbouwen als expert op jouw gebied. En dat zonder zelf ook maar één origineel stuk content te creëren. Dat maakt content curation aantrekkelijk voor mensen die het moeilijk vinden om zelf te schrijven of daarvoor te weinig tijd hebben.

Als je overweegt om te gaan bloggen, begin dan eerst met content curation.

Voorportaal voor bloggen

Daarnaast zul je merken dat content curation ook als een soort voorportaal voor bloggen kan dienen. Want om goed te kunnen bloggen, moet je veel lezen. En veel lezen is een belangrijke voorwaarde voor succesvolle content curation. Ook leer je al beetje bij beetje te schrijven door de content die je deelt van je eigen inzichten en commentaar te voorzien. Dus: als je overweegt om te gaan bloggen, maar je kijkt er nog tegenop, begin dan eerst met content curation. Van het een komt wellicht het ander.

Tip: Bekijk deze video waarin ik de drie eigenschappen van goede bloggers uitleg:

Wat kan ik het beste delen?

Verplaats je in het publiek van je organisatie en vraag je bij elk stukje content dat je tegenkomt af of het waardevolle informatie voor hen is. Zullen ze je dankbaar zijn dat je dit met hen deelt? En vraag je daarbij gelijk af of het delen van deze informatie bijdraagt aan een goede reputatie voor jouw organisatie.

Als jouw bedrijf zich bijvoorbeeld profileert als zeer deskundig op het gebied van fiscale constructies, zal het delen van informatie over het Nederlands Elftal niet bijdragen aan een professionele reputatie.

Dergelijke posts kunnen uiteraard wel wat zeggen over jou als mens en daarom kan het geen kwaad om zo nu en dan een persoonlijke noot te delen. Maar zeker niet te vaak.

G.O.A.L.

Een handige afkorting om te onthouden wat voor content je het beste kunt delen is G.O.A.L. De letters staan voor de vier zaken waaraan deelbare content moet voldoen:

Gelezen, Gezien, Gehoord

Deel alleen content die je daadwerkelijk hebt gelezen, gezien of gehoord. Je koppelt je eigen reputatie en die van je bedrijf aan de content dus als je iets plaatst, zonder dat je de inhoud kent, loop je het risico dat de post je reputatie kan schaden. Soms kun je een uitzondering maken als je echt heel weinig tijd hebt en je de bron volledig vertrouwt. Maar doe dat zeker niet te vaak.

Origineel

Als je een bepaald artikel al meerdere keren voorbij hebt zien komen in verschillende news feeds, heeft het niet zoveel zin om voor echoput te spelen. Deel uitsluitend content die origineel is. Informatie waarvan je volgers zullen denken "waar vindt ie dat toch?”

Applicabel

Is de content die je wilt delen voor jouw volgers applicabel, oftewel: bruikbaar, nuttig, praktisch, toepasbaar of waardevol? Wat brengt deze content jouw volgers? Gaan ze er iets aan hebben? Is het relevant voor ze?

Leidend

Is de bron leidend? Betrouwbaar? Deel geen content van dubieuze bronnen. Controleer daarom of de bron toonaangevend is en bekend staat als betrouwbaar.

Wie kunnen het beste posten?

Als je een zzp-er bent is deze vraag overbodig. Dan doe je uiteraard alles zelf of je besteedt het uit. Maar als je in een organisatie werkt met één of meerdere collega's, betrek deze dan zoveel mogelijk bij je content curation. Samen vind en weet je veel meer dan alleen. Door de content curation te verdelen over meerdere personen verdeel je gelijk ook de werkdruk.

Nu is niet iedereen even behendig in het werken met social media. Daarom kun je collega's, die toch al vaak lezen over hun markt, vragen de beste stukken aan te leveren via mail, favorites of via een intern social platform. Dan heeft niet alleen de marketingcommunicatiemedewerker invloed over wat belangrijk is voor de klant, maar ook de servicemedewerkers en salesmensen. Die weten namelijk heel goed met welke vragen klanten zitten en welke content daarvoor gecureerd kan worden. Daardoor wordt de gecureerde content beter.

Het is wel aan te raden dat één persoon eindverantwoordelijk is voor alle content curation van jouw organisatie. En dat er duidelijke richtlijnen zijn afgesproken. Organiseer daartoe bijvoorbeeld een workshop content marketing voor alle betrokken medewerkers.

Het Nederlandse bedrijf Howardshome heeft software (Magpipe) ontwikkeld speciaal voor wat grotere organisaties om het content curation proces voor meerdere afdelingen en medewerkers te stroomlijnen.

Wanneer kan je het beste posten?

Er zijn goede tijden om te posten en er zijn slechte tijden om te posten. Helaas hangt de beste tijd om te posten af van een aantal variabelen:

  • Social media kanaal. Op Facebook zijn de beste tijden anders dan op Twitter of Linkedin.
  • Je publiek. Werken ze op een kantoor achter een beeldscherm? Of staan ze achter een toonbank in een winkel? Of zijn ze meestal onderweg?
  • Type content. Is het audio? Video? Tekst? Lang? Kort?

Je zult het zelf proefondervindelijk moeten onderzoeken.

Wel kun je beginnen met een paar algemene uitgangspunten:

  • Niet in de nacht. Doorgaans heeft het weinig zin om te posten tussen 21:00 een 07:00 uur.
  • Dinsdag en donderdag zijn statistisch de betere dagen. Maar het kan verstandig zijn om juist ook op andere dagen te posten, aangezien veel marketeers al van deze statistieken uitgaan en veel mensen op dinsdag en donderdag al overspoeld worden met posts.
  • Pauzes zijn goed. Tussen 07:00 en 10:00 en tussen 12:00 en 14:00 blijken over het algemeen de betere tijden om te posten. Mensen moeten nog beginnen aan hun werk of ze hebben even pauze.
  • Einde werkdag. Als je doelgroep drukke professionals of managers zijn, kun je ook goed posten tussen 16:00 en 18:00, omdat ze dan vaak even rust vinden om te lezen.
  • Zondagavond schijnt ook een goed moment te zijn om mensen te bereiken die een hele drukke werkweek hebben, omdat die vaak de week alvast doornemen op zondagavond.
  • Bepaalde typen content zijn meer of minder geschikt voor bepaalde tijden. Zo is luistermateriaal, zoals een podcast, vooral geschikt voor tijdens het forensen. In de auto of in het openbaar vervoer vinden mensen het vaak aangenaam om naar een podcast te luisteren. Dit zullen ze tijdens werktijd niet snel doen. Video is meer voor de avonden en weekeinden. Terwijl geschreven content juist weer geschikt is voor kantooruren.

Tip: Gebruik een tool als Buffer, Hootsuite of Oktopost om je posts automatisch op de beste tijden te versturen. In deze eerdere blogpost review ik deze en andere tools.

Waar vind je content om te delen?

Cureer de curators. Oftewel: zoek naar toonaangevende websites of blogs over jouw onderwerp en volg deze.

Je kunt je meestal inschrijven op een mailing list. Dan ontvang je nieuwe posts in je inbox.

Je kunt ze ook volgen via een (rss) nieuwslezer. Dat laatste heeft mijn voorkeur, omdat ik dan op gezette tijden snel en efficiënt artikelen kan vinden, lezen en bewaren. Als nieuwslezer vind ik Readerrr heel aangenaam. Kost wel $24 per jaar, maar daarvoor krijg je erg veel gebruiksgemak.

Andere manieren om automatisch al voor jouw doelgroep gefilterde content te vinden is via tools als Flipboard, Paper.li en Linkedin groepen.

Tip: Bewaar je vondsten in Evernote in een apart notebook voor content curation. Zo kun je telkens als je iets interessants vindt dit snel bewaren. Vervolgens kun je dan op gezette tijden snel en efficiënt je posts inplannen.

Twitter is ook een prima bron voor inspiratie. Volg belangrijke influencers en maak lists aan. Je kunt dan op gezette tijden de news feed van die list doornemen om te zien of er interessante links tussen zitten.

Tip: Als je een interessant verhaal hebt gevonden, volg het dan terug tot aan de bron. Vaak is deze link veel minder gedeeld en dus origineler dan de post waar je hem vond.

Waar deel je jouw vondsten?

Wat zijn de beste kanalen om je vondsten op te delen? Simpel: de social media kanalen waarop jouw doelgroep aktief is. Als het goed is, ben je daar zelf ook al aanwezig.

Let wel op dat elk kanaal een andere benadering vergt. Veel mensen posten precies hetzelfde op al hun social media kanalen. Maar identieke content plaatsen op Facebook, Linkedin en Twitter is alsof je een printadvertentie op TV probeert uit te zenden.

Vraag je daarom voor je iets post altijd af of het geschikt is voor jouw publiek op dat medium. Hieronder een paar tips per social media kanaal:

Vraag je dit af bij je Linkedin Status Updates:

  • Is de tekst informatief?
  • Maakt het de lezer slimmer?
  • Nodigt de titel uit om op te klikken? En dekt hij toch de lading?
  • Is de afbeelding bij de link pakkend genoeg?
  • Is de content waarnaar ik link relevant voor mijn volgers?

Vraag je dit af bij je Facebook Status Updates:

  • Is de tekst niet te lang?
  • Provoceert, vermaakt of verrast de content?
  • Is de foto pakkend en van hoge kwaliteit?
  • Is dit echt interessant voor mijn volgers? Echt?

Vraag je dit af bij je Tweets:

  • Is de tweet to the point?
  • Is de hashtag uniek en goed te onthouden?
  • Is de foto pakkend en van hoge kwaliteit?
  • Is de tone of voice authenthiek (persoonlijk)?
  • Zal dit m’n Twitter volgers echt aanspreken?

Hoe deel je content?

Om je te profileren als expert is het niet voldoende om alleen maar te linken naar interessante content. Je zult er waarde aan toe moeten voegen. Dat doe je door de link te voorzien van jouw eigen inzichten en commentaren.

Geef je publiek een duidelijke reden waarom zij op de link moeten klikken.

En als je content deelt waar je het zelf niet mee eens bent, zorg dan dat jouw mening duidelijk overkomt. Anders ontstaan er misverstanden die schadelijk kunnen zijn voor jouw reputatie en die van jouw organisatie.

Tip: gebruik de tool Snip.ly. Daarmee plaats je bij elke link die je deelt een soort banner naar je eigen website, zodat je meer waarde haalt uit je content curation inspanningen.

Klik op deze link om Snip.ly in werking te zien (schrijf je gelijk in voor onze nieuwsbrief als je dat nog niet hebt gedaan).

Zelf doen of uitbesteden?

Content curation is weliswaar minder tijdrovend dan bloggen, maar het kost hoe dan ook tijd. Kun je het uitbesteden? Kun je het automatiseren? Naar mijn mening moet je met uitbesteden en automatiseren heel voorzichtig zijn. Het kan veel tijd schelen, maar het kan ook je reputatie beschadigen.

Elk stukje informatie dat je deelt met je netwerk zegt iets over jou. Mijn advies is dan ook om het zoveel mogelijk intern en handmatig te doen. Lees alles dat je deelt zelf, zodat je zeker weet dat je achter de inhoud kunt staan.

Onderstaande infographic van Magpipe geeft het proces van content curation schematisch weer:

content-curation-infographic