Mediaweb | Content marketing is duursport. Zo houd je het vol

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Afgelopen maandag was blue monday. Was dit ook werkelijk de meest depressieve dag van het jaar tot nu toe? Een van de redenen dat deze dag zo deprimerend zou zijn, is dat we tegen die tijd al onze goede voornemens van 1 januari alweer hebben laten varen. Herkenbaar?

Laten we 25 januari 2016 juist tot Happy Monday bombarderen! Als we onze goede voornemens op het gebied van content marketing ondersteunen met een strak implementatieplan gaat dit zeker lukken. In deze post delen we met jou de lessen die wij hebben geleerd waardoor we nu in staat zijn om content marketing efficiënt en doeltreffend in te zetten voor Mediaweb en voor onze klanten.

Geen idee

Toen we in juni 2013 met content marketing begonnen, hadden we geen idee wat ons te wachten stond. We hadden al jaren geen redactionele artikelen meer geschreven. Linkedin gebruikten we wel voor sales, maar in onze marketing speelde social media nog geen grote rol. We hadden nog nooit een videoblog of podcast gemaakt en we hadden nog nooit voor een groep groter dan 5 mensen gepresenteerd.

Het geheim: de juiste content, regelmaat en doorzettingsvermogen.

Het geheim

Inmiddels hebben we ruim 152 blogposts geschreven, 62 podcasts gepubliceerd, 14 videopresentaties gedaan, enkele tientallen 'Webwalks' met Periscope, twee workshops gegeven en presentaties verzorgd voor MoveMens en Marktplaats Zakelijk. Voor Marktplaats Zakelijk hield ik een presentatie gebaseerd op dit artikel: Waarom je webshop niet meer zonder content marketing kan.

De bezoekersaantallen van onze website zijn met 600% gestegen. Het aantal organische bezoekers via Google is zelfs met 5.000% toegenomen. Het aantal inschrijvers op onze nieuwsbrief is ruim verveertigvoudigd. De bounce rate van onze website is significant gedaald en - belangrijker - de gemiddelde duur van een bezoek ('dwell time') is sterk gestegen.

En het allerbelangrijkste: het aantal leads is spectaculair gestegen. Het geheim: de juiste content, regelmaat en doorzettingsvermogen. Maar, dit succes kwam zeker niet vanzelf. Onderweg hebben we de nodige harde lessen geleerd. Hieronder deel ik onze aanpak met jou, zodat ook jij mooie resultaten kunt bereiken met content marketing, en hopelijk met minder leergeld.

Leestip: Corporate storytelling: Hoe gebruik je storytelling voor je bedrijf?

Content-marketing is voor mijn organisatie:

Please select at least one option.

Een goede contentstrategie creëert geloofwaardige, betrouwbare en transparante content die de strategische doelen van jouw organisatie ondersteunt.

De juiste content

Een goede contentstrategie creëert geloofwaardige, betrouwbare en transparante content die de strategische doelen van jouw organisatie ondersteunt. Content die jouw doelgroep helpt om beter geïnformeerd en slimmer te zijn. Verplaats je daarom in een persona uit jouw doelgroep en vraag je af:

  • Maakt deze content me slimmer?
  • Geeft het me iets om over te praten?
  • Dient het mijn belangen?
  • Heeft het een verrassingselement of humor?
  • Inspireert het mij?

Als de content die je in gedachten hebt aan één of meer van die vragen voldoet, is het de moeite waard om te publiceren. Een goede manier om de persona van jouw doelgroep te achterhalen, is door middel van stakeholder interviews.

Leestip: Blog onderwerpen. Zo bedenk je ze aan de lopende band.

De juiste voice & tone

https://www.youtube.com/watch?v=b44ZL3L1nfo

Naast de juiste inhoud van je content, is ook de juiste vorm essentieel voor succes. Daarmee komen we bij de 'voice & tone' van je content. In de ‘voice’ komt de ‘persoonlijkheid’ van je organisatie tot uiting. ‘Tone’ is de toon waarmee je organisatie in bepaalde situaties spreekt.

Voice & tone bepalen samen in belangrijke mate welke klanten je als organisatie aantrekt. Daarmee zijn voice & tone dus medebepalend voor het succes van je bedrijf. Het loont dan ook zeker om aandacht te besteden aan het bepalen van de juiste voice & tone. In mijn eerdere artikel 'Schrijven voor het Web: Voice & Tone' leg ik uit hoe je de juiste voice & tone voor jouw organisatie kunt bepalen.

Leestip: Hoe maak je een 'saai' bedrijf interessant?

Vergeet de mobiele gebruikers niet

Lees jij veel op je smartphone? Ik gok van wel. Nieuws, blogs, e-books. Noem maar op. Maar notificaties van e-mail, Facebook en tal van andere apps leiden je al snel af. Herkenbaar?

Lezen op een mobieltje heeft dan ook een geheel eigen dynamiek. Lees daarom ook deze 10 waardevolle lessen over het schrijven voor mobiele gebruikers die ik in bijna drie jaar bloggen heb geleerd.

Alle succesvolle blogs en podcasts hebben tenminste 1 ding gemeen: ze publiceren allemaal hun content op een vast moment.

Regelmaat

De kracht van goede content marketing zit hem in de regelmaat. Alle succesvolle blogs en podcasts hebben tenminste 1 ding gemeen: ze publiceren hun content op een vast moment. Op die manier heb je als het ware een vaste date met je publiek.

Onze blog verschijnt altijd op donderdagochtend om 07:00 uur. De mailing om onze volgers te notificeren gaat er elke donderdag stipt om 08:30 uit (meld je gerust hier aan). Daar houden we ons strikt aan.

Zodoende gaan je volgers erop rekenen en bouw je een band met ze op. Het laat zien dat je betrouwbaar en toegewijd bent. Regelmaat helpt je ook om de content creatie en distributie vol te houden. Het wordt als het ware een gewoonte.

Leestip: Social Media Marketing: Do's en Don'ts

Verantwoording afleggen

En als je jouw verschijningsdata publiceert, bouw je gelijk een ander krachtig middel in om vol te houden: het afleggen van verantwoording. Als je stopt met roken is ook een van de adviezen van de experts om dit tegen je omgeving te zeggen, zodat het voorkomen van gezichtsverlies een extra motivator is.

Bijkomend voordeel is dat je week na week, maand na maand een voorraad content opbouwt die je ook weer kunt hergebruiken in bijvoorbeeld whitepapers, e-books, webinars, workshops, etc.

Leestip: Blogger Power Tip: Recycle Oude Posts

Doorzettingsvermogen

Content marketing is een tijdrovende duursport waarbij je dagelijks bezig bent met het verbeteren van je web presence, je content creatie en social media.

Resultaten kunnen dan ook lang op zich laten wachten. Al gauw 6 maanden, maar het kan ook 1 of 2 jaar duren voordat je content marketing echt goed aanslaat.

Het is dan ook belangrijk dat je het tempo lang kunt volhouden. Bedenk daarom vantevoren hoeveel tijd je vrij kunt maken voor jouw content marketing en reserveer die tijd ook.

Ook meegenomen: de drie eigenschappen van een goede blogger. In deze video leg ik ze aan je uit:

https://www.youtube.com/watch?v=5OKJ0YyJ2Tg

Denk lange termijn en kleine stapjes.

Stel de juiste doelen

Content marketing is zoals gezegd behoorlijk tijdrovend en het kan lang duren voordat je resultaat ziet. Daarom is het belangrijk om zo doelgericht mogelijk te werk te gaan.

Denk goed na over wat voor jouw organisatie de juiste doelen zijn, want voor je het weet, besteed je talloze uren aan zaken die jouw organisatie niks opleveren. Denk lange termijn en kleine stapjes.

Een goed geformuleer doel is:

Waardevol

Hetgene dat je van plan bent te doen moet waardevol zijn voor je publiek. Zorg ervoor dat je elk doel dat je stelt toetst aan de vraag: “Is dit waardevol voor mijn volgers, of dient dit alleen m’n eigen belang?

Zinvol

Hetgene dat je van plan bent te doen moet daarnaast zin hebben voor jouw organisatie. Want anders levert het geen resultaat op. Stel jezelf dan ook bij elk doel dat je stelt de vraag: “Is dit doel zinvol voor mijn organisatie?

Haalbaar

Het is prima om ambitieuze doelen te stellen ter inspiratie. Maar om het goed vol te houden, kun je jouw grote, lange termijn doelen beter opsplitsen in een aantal kleinere, haalbare doelen. Doelen die je dagelijks, wekelijks of maandelijks kunt afvinken. Dat geeft namelijk steeds weer veel voldoening.

Meetbaar

Uiteraard is een doel meetbaar, anders weet je niet wanneer je het hebt gehaald. Formuleer je doelen dan ook in termen die meetbaar zijn in getallen, resultaat, statistieken, etc.

Concreet

Formuleer je doelen zo concreet mogelijk. Dus niet “Ik ga m’n Linkedin connecties flink uitbreiden”, maar “Over een jaar heb ik 2.000 nieuwe Linkedin connecties. Daarvoor ga elke dag 10 mensen uitnodigen om met me te linken.

Leestip: Nieuwe website? Content first. Nu echt!

Maak een plan

Om slechte eigenschappen af te leren en goede aan te leren is één van de adviezen die je vaak hoort om niet teveel tegelijk te doen. Dat is op zich goed advies. Maar hoe doe je dat als je jouw content marketing doelen juist heel concreet wilt maken? Dan heb je voor je het weet een hele waslijst van dingen waar je een gewoonte van moet maken.

Want bij content marketing komt nogal wat kijken:

  • Onderhoud aan je website.
  • Creatie en curatie van content.
  • Onderhouden van social media accounts.
  • Reputatiemanagement.
  • Etc.

En al die dingen hebben dagelijks aandacht nodig. Maak daarom een plan waarin je de doelen opdeelt in concrete dagelijkse activiteiten. En koppel daar ook tijd aan.

Beginnen met Content Marketing? Met CopyRobin houd je het lang vol.
Probeer nu gratis

Voorbeeld plan

Dit is bijvoorbeeld onze eigen content marketing planning. Onze content marketing draait vooral om een wekelijkse blog, onze eigen website, Linkedin, Facebook en Twitter. En in mindere mate om Periscope en Youtube.

Jouw eigen aanpak kan natuurlijk heel anders zijn. Dit schema dient dan ook alleen als voorbeeld uit de praktijk. De dagelijkse actiepunten zijn in volgorde van prioriteit.

Maandag:

  1. Beantwoorden comments op blog: 10 min.
  2. Research voor blog: 1 uur.
  3. Schrijven outline voor blog: 20 min.
  4. Google Analytics bekijken: 10 min.
  5. Content curatie (lezen/delen van blogs e.d. van derden): 30 minuten.

Dinsdag:

  1. Schrijven blog: 4 uur.
  2. Google Analytics bekijken: 10 min.
  3. Content curatie: 30 min.

Woensdag:

  1. Eindredactie blog: 2 uur.
  2. Nieuwsbrieftekst schrijven: 20 min.
  3. Nieuwsbrief testmail controleren/corrigeren: 10 min.
  4. Poll bedenken en maken: 20 min.
  5. Podcast opnemen: 30-45 min.
  6. Social media updates inplannen: 30 min.
  7. Google Analytics bekijken: 10 min.

Donderdag:

  1. Mailing wordt automatisch verzonden om 08:30.
  2. Verkorte versie publiceren op LinkedIn Pulse: 20 min.
  3. Promoten blog Linkedin groepen: 20 min.
  4. Linken vanuit relevante oudere blogs naar nieuwe blog.
  5. Beantwoorden comments op blog: 10 min.
  6. Google Analytics bekijken: 10 min.
  7. Content curatie: 30 min.

Vrijdag:

  1. Research blog, bijhouden redactionele kalender: 60 min.
  2. Beantwoorden comments op blog: 10 min.
  3. Google Analytics bekijken: 10 min.

Maandelijks:

  • Eerste vrijdag van de maand: teksten website nalezen: 1 uur.
  • Tweede maandag van de maand: aanpassingen website teksten indien nodig: 1-2 uur.
  • Research/lezen/inspiratie op doen: 12 uur.
  • Evaluatie met team: 1 uur.

Per kwartaal:

  • Gebruikerstest website.
  • Grondige evaluatie met team: 4 uur.

Per jaar:

  • Zeer grondige evaluatie met team: 8 uur.
  • Opstellen jaarplanner: 8 uur.

Zorg voor reminders

Herinner jezelf dagelijks aan je doelen. Als je een goed implementatieplan hebt opgesteld, heb je als het goed is, elke dag al een todo-list klaar. Alleen zul je het vaak ook druk hebben met ander werk en dan vliegt een dag zo voorbij. Voor het weet is er alweer een week om en loop je hopeloos achter op je planning.

Leestip: Zakelijk Bloggen: De 'No Bullshit' Methode

Gebruik routine triggers

Lift mee op gewoonten die je al hebt. Heb je wekelijks overleg? Zet je content marketing op de agenda. Laat je elke ochtend de hond uit? Spreek met jezelf af om dan over onderwerpen voor je blog na te denken.

Ik luister tijdens m’n wandelingen altijd naar podcasts over onderwerpen als web design en contentstrategie en kom zo vaak op m’n ideeën. Ook ideaal voor in de auto of openbaar vervoer als je forenst. Kom je terug van je lunch? Doe gelijk een half uurtje content curatie.

Blijf ervan genieten en bovenal: vier je successen!

Blijf positief

Als de klad erin is gekomen doordat je dringend ander werk moest doen, niet opgeven, gewoon weer oppakken. Blijf positief. Gebruik positieve taal wanneer je aan je doel denkt. (Vermijd het woord 'moet'.) Focus op wat je gaat doen en niet op wat je gaat laten. Blijf ervan genieten en bovenal: vier je successen!

Leestip: 5 Slimme Tips om je Site Actueel te Houden

Besteed het uit

Vind je het moeilijk om de inhoud van je website goed bij te houden? Heb je het te druk met je dagelijkse werk om goede webteksten te schrijven? Dan ben je niet alleen. Mijn ervaring van de afgelopen 20 jaar is dat voor veel organisaties het goed en regelmatig vullen van de website problematisch kan zijn.

Daar komt bij dat Google steeds meer een voorkeur heeft voor websites met veel teksten. Die moeten bovendien van hoge kwaliteit zijn en met regelmaat worden vernieuwd. Daarom is bloggen vandaag de dag zo’n goede SEO-tactiek.

CopyRobin lost dit probleem op. Deze dienst zorgt ervoor dat je tegen relatief geringe kosten altijd kunt beschikken over professionele webredacteuren en copywriters. Daarmee maakt CopyRobin moderne content marketing haalbaar en betaalbaar voor iedere organisatie. Ook die van jou!

Tot slot: begin vandaag! Waarom zou je wachten tot 1 januari 2017?

We publiceerden deze blogpost oorspronkelijk op 16 januari 2014, maar hebben hem uitgebreid en up-to-date gemaakt met o.a. nieuwe onderzoeken, bronnen en voorbeelden.

Niet genoeg tijd voor content marketing? CopyRobin helpt!  Al vanaf € 79 per maand.
Probeer nu gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

4 reacties op “

  1. Gravatar for Eric De Corte - Erkend bemiddelaar

    Eric De Corte - Erkend bemiddelaar

    Beste naamgenoot Eric,
    ik kan enkel bevestigen dat Contentmarketing erg belangrijk is. Ikzelf ben er een grote voorstander en ook 'beoefenaar' van. ik onderschrijf volledig de inhoud van uw degelijk artikel. Afgezien van het feit dat je met contant te spreiden kennis en ervaring deelt, is niet onbelangrijk dat de website organisch wordt gevonden. In mijn geval 89.5% organisch; dat is nogal wat. Elke maand opnieuw bijna 3000 bezoekers met om en bij de 8000 paginaweergaven. Maar content marketing is inderdaad een duursport, vraagt discipline, doorzetting en... tijd. Ik beschouw het als onrechtstreeks werken 'aan' de business. Nuttig in uw blogartikel voor mij is uw content marketing "planning". Ik heb een wekelijkse nieuwsbrief op vrijdagmorgen maar mijn werken aan de blogartikels is niet zo planmatig zoals u het aanreikt. Dank voor de tip! Weet dat ik trouwe lezer ben van uw blog en ze ook kenbaar maak aan anderen, waaronder mijn schitterende en waardevolle webmaster die ik zeer regelmatig ontmoet en die gedurig aan mee met mij werkt aan verbetering van mijn website. Eric De Corte, Erkend bemiddelaar
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Eric,

      Bedankt voor je mooie inhoudelijke reactie. Zo te zien ben je goed bezig. Waar je wellicht aan zou kunnen denken is om door een meer planmatige aanpak van je blog en social media echt een band op te bouwen met volgers. Dat is uiteindelijk nog veel waardevoller dan organisch zoekverkeer. Op die manier gaan mensen je aanbevelen en kun je ze makkelijker converteren tot klant.

      Met vriendelijke groet,

      Eric van Hall
  2. Gravatar for Frank

    Frank

    Top artikel Eric, vooral je vergelijking met duursport is erg raak en herkenbaar! Mooi ook dat je je eigen agenda deelt.

    Wat bedoel je trouwens op donderdag met promotie op nu.nl - heb je een rechtstreeks lijntje? :)
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Frank.

      Bedankt voor je complimenten! Fijn om die te krijgen van een content marketing expert als jij. Wat dat nu.nl betreft... dat moet zijn nujij.nl... oeps. Ik heb het gelijk gecorrigeerd.

      Groeten,

      Eric

Reageren niet meer mogelijk.