Mediaweb | Content Marketing voor SEO: Wat is ‘kwaliteit’ volgens Google?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Schrijf jij voor mensen of voor Google? Als het goed is, voor beiden. Want content die goed is voor mensen, is goed voor Google. En andersom. Sterker: door te begrijpen wat volgens Google goede content is, ga je beter schrijven. Zo sla je twee vliegen in één klap.

Laat ik beginnen met een bekentenis. Begin deze eeuw was ik geobsedeerd door SEO. Ik probeerde op alle mogelijke manieren m’n website hoog in de zoekresultaten van Google te krijgen.

Maar ik was ook lui. Daarom zocht ik steeds naar de kortste weg.

‘Slimmigheden’

Tal van softwarebedrijfjes spelen in op die luiheid door ‘slimmigheden’ aan te bieden om snel hoog in de zoekresultaten van Google te komen’.

Uiteindelijk was ik veel tijd en geld kwijt zonder blijvend resultaat.

Zo kocht ik software die automatisch pagina’s genereerde voor tal van trefwoorden. Probeerde ik linkbuilding farms. Keyword stuffing. En nog veel meer dubieuze methoden. Uiteindelijk was ik veel tijd en geld kwijt zonder blijvend resultaat.

Tenslotte liet ik het maar los. SEO was blijkbaar niet m’n ding.

Belangrijkste doel

In juni 2013 begon ik met deze blog. Mijn doel was en is om door kennis te delen mijn bedrijf te laten groeien.

Ik hoopte natuurlijk ook wel een beetje dat het bloggen goed zou zijn voor onze SEO. Maar dat was niet mijn belangrijkste doel.

Dat is namelijk om Mediaweb op de kaart te zetten als een integer, deskundig en innovatief internetbureau.

Heb je een nieuwe website of webshop nodig? 
Maak een afpraak

Het is maar goed dat SEO niet m’n belangrijkste doel was, want het eerste jaar was het effect van mijn content marketing op onze vindbaarheid niet zo indrukwekkend.

Als vindbaarheid m’n belangrijkste doel was geweest, had ik het bloggen waarschijnlijk al na een half jaar opgegeven.

Als vindbaarheid m’n belangrijkste doel was geweest, had ik het bloggen waarschijnlijk al na een half jaar opgegeven.

Opmerkelijk

Maar na de zomer van 2014 gebeurde er iets opmerkelijks. Het organisch zoekverkeer via Google naar onze site groeide ineens hard. En deze groei lijkt alleen maar te versnellen. Deze grafiek uit onze Google Analytics spreekt boekdelen:

organisch zoekverkeer mediaweb 640

 (Klik op de afbeelding of hier voor een grotere versie.)

Content marketing werkt dus wel degelijk voor SEO. Je moet alleen wel een lange adem hebben. En je moet constante kwaliteit leveren.

Google, jij en ik hebben hetzelfde belang: een optimale ervaring voor de gebruiker.

Gestimuleerd door dit resultaat ben ik me weer gaan verdiepen in SEO. En daardoor ben ik anders gaan denken over Google. Eigenlijk hebben Google, jij en ik hetzelfde belang: een optimale ervaring voor de gebruiker.

Ik kwam tot de conclusie dat SEO helemaal niet ingewikkeld is. Maar zeker ook niet makkelijk. En dat het geen zin heeft om te proberen de algoritmen van Google te slim af te  zijn.

Leer Google begrijpen

Telkens wanneer Google via een nieuw ranking signal bedrijven aanzet hun websites gebruiksvriendelijker te maken, worden veel mensen boos. Ze hebben het al snel over ‘machtsmisbruik’ van die ‘monopolist’.

Na mijn publicatie van het artikel over de mobielvriendelijke update van 21 april was het niet anders: mensen betichtten via Twitter en Facebook Google ervan MKB bedrijven te pesten. Op kosten te jagen.

Volgens mij hadden ze hun tijd en energie beter kunnen besteden aan het mobielvriendelijk (laten) maken van hun website.

Met mopperen op Google schiet je als marketeer of ondernemer niets op.

Want met mopperen op Google schiet je als marketeer of ondernemer niets op. Veel zinniger is het om te begrijpen waarom Google dergelijke updates doet.

Wat dat betreft is het handig om je te beseffen dat de zoekmachine van Google leeft van het verkopen van advertenties (Adwords).

Voor een zo hoog mogelijke opbrengst is het in Google’s belang om die advertenties zo gericht mogelijk te tonen aan gebruikers van de zoekmachine. Want hoe gerichter een advertentie is, hoe meer deze waard is voor de adverteerder. En daarmee voor Google.

Het gaat Google dan ook maar om één ding: een optimale ervaring bieden aan mensen die de zoekmachine gebruiken. Want tevreden gebruikers komen terug. En tevreden gebruikers klikken op advertenties en dan verdient Google geld.

Leestip: Kunstmatige Intelligentie en SEO: De Impact van Google Rankbrain

Je kan niet om Google heen

Google speelt dit spelletje al uitermate succesvol sinds de oprichting in 1998. In Nederland heeft Google zelfs een bijna-monopolie met een marktaandeel van 94 procent. Opvallend is dat het marktaandeel van Google op smartphones en tablets nog hoger is: 97,6 procent. Bron: PUR IM.

Google is dan ook verantwoordelijk voor meer dan 90 procent van al het organische zoekverkeer naar de meeste websites in Nederland.

Als je een website hebt en je wilt graag zoveel mogelijk relevante bezoekers, kan je niet om Google heen.

Voor Mediaweb kwam afgelopen maart maar liefst 99% van het organische zoekverkeer (en 79,06% van al het verkeer) van Google. En dat helemaal gratis. Als we dat verkeer via Adwords hadden moeten ‘kopen’, had het ons tussen de € 12.000 en € 15.000 gekost. Voor één maand!

https://www.youtube.com/watch?v=MHVapzcGsSM

CopyRobin: Betaalbare content marketing.
Probeer nu gratis

Als je een website hebt en je wilt graag zoveel mogelijk relevante bezoekers, kan je dus simpelweg niet om de zoekmachine van Google heen.

Datagedreven marketing

Geloof jij in datagedreven marketing?

Dan komt nu het punt waar het hier om gaat:

Google heeft de data.

Om te achterhalen wat de gebruikers van haar zoekmachine als optimaal ervaren, vertrouwt Google namelijk niet op intuïtie, maar op data. Heel veel data.

https://www.youtube.com/watch?v=GMOuXbtcdmU

Google analyseert continu de gigantische hoeveelheid data die ze verzamelt over het gedrag van internetters.

Als je begrijpt wat volgens Google goede content is, help je  je bezoekers en daarmee jezelf.

Zodoende weet Google als geen ander wat de gebruikers van hun zoekmachine ervaren als kwaliteit en wat niet.

Wanneer je dus begrijpt wat volgens Google content van hoge kwaliteit is, en je daar ook naar handelt, help je vooral je bezoekers en daarmee uiteindelijk jezelf.

Met CopyRobin heb je altijd content van hoge kwaliteit op je site.
Probeer nu gratis

Wat is volgens Google content van hoge kwaliteit?

Wat is dan die hoge kwaliteit content volgens de datagedreven maatstaven van Google?

Daarvoor hoef je eigenlijk alleen maar te lezen wat Google er zelf over zegt. Ze bieden er zelfs een online cursus voor.

In die cursus legt Google uit welke kenmerken content van hoge kwaliteit in haar ogen heeft.

In de eigen woorden van Google is goede content:

  • Nuttig en informatief: als u een site voor een restaurant lanceert, kunt u de locatie, de openingstijden, uw contactgegevens en een menu opnemen, evenals een blog waarop u geplande evenementen deelt.
  • Waardevoller en nuttiger dan andere sites: als u schrijft over het trainen van een hond, zorgt u dat uw artikel meer waarde of een ander perspectief biedt dan de talloze artikelen op internet over hondentraining.
  • Betrouwbaar: toon de betrouwbaarheid van uw site aan door het gebruik van origineel onderzoek, citaten, links, recensies en getuigschriften. Dingen als een biografie van de auteur of getuigschriften van echte klanten kunnen de betrouwbaarheid en reputatie van uw website vergroten.
  • Hoge kwaliteit: de inhoud van uw site moet uniek, specifiek en van hoge kwaliteit zijn. De inhoud mag niet het resultaat van massaproductie zijn of via een groot aantal andere sites worden verspreid. Bedenk dat uw inhoud voornamelijk moet worden gecreëerd om bezoekers een goede gebruikerservaring te bieden, en niet om een hoge positie in de zoekmachines te bemachtigen.
  • Aantrekkelijk: voeg kleur en leven aan uw site toe door afbeeldingen van uw producten, uw team of uzelf toe te voegen. Zorg dat bezoekers niet worden afgeleid door spelfouten, stilistische problemen en feitelijke fouten. Een overmatige hoeveelheid advertenties kan ook afleidend werken voor bezoekers. Trek de aandacht van bezoekers door interactief met ze te communiceren via regelmatige updates, reacties of social media-widgets.

Bron: Google support.

Leestip: Afbeeldingen voor je website of blog: de ultieme lijst

Vertrouwen wekken

140811.brandedcontent

Google waarschuwt ook nadrukkelijk tegen dingen die ertoe kunnen leiden dat bezoekers je site niet vertrouwen of deze verlaten. Denk daarbij aan de volgende zaken:

  • Fouten zoals gebroken links of verkeerde informatie.
  • Grammatica- of spelfouten.
  • Een overmatige hoeveelheid advertenties.
  • Spam zoals reactie- of forumspam.

Leestip: Zoekwoorden onderzoek: Zo vind je de 'winnaars'

Hoe bepaalt Google wat goede content is?

https://www.youtube.com/watch?v=OcYVqm891hA

Google gebruikt niet alleen computers en algoritmen om te bepalen wat kwaliteit is.

De zoekmachinegigant heeft ook een klein leger aan website-beoordelaars in dienst om Google te helpen bepalen wat content van hoge kwaliteit is.

Deze menselijke beoordelaars werken volgens een handboek met richtlijnen dat al regelmatig is uitgelekt. Een openbare samenvatting van dit handboek is beschikbaar onder de titel ‘Hoe Google Zoeken werkt.

Leestip: SEO Trends 2016

Is de kwaliteit van je website Google proof? Een checklist:

  • Is de content uniek? Is het je eigen content? Los van citaten die relevant zijn voor de tekst (zoals die van Google hierboven) en ingesloten video’s of slideshare presentaties en dergelijke. Let ook op dubbele content binnen je eigen website. Gebruik ‘canonical tags’ om pagina’s met gelijke inhoud als het ware voor Google ‘samen te voegen’. Hier vind je een goede handleiding. Tip: als jouw content ook elders wordt gepubliceerd, beding dan altijd een canonical tag naar het origineel op je eigen website!
  • Maakt de pagina zich niet schuldig aan ‘keyword stuffing’? Oftewel, staan bepaalde trefwoorden niet zodanig vaak op de pagina dat het de leesbaarheid voor een gewoon mens onnodig moeilijk maakt? Klaarblijkelijk alleen met het doel hoger in zoekmachines te scoren?
  • Kunnen bezoekers makkelijk naar andere delen van de website doorklikken? Met name verwante pagina’s? Oftewel, volgt de site een interne linkstrategie die behulpzaam is voor bezoekers op zoek naar bepaalde informatie?
  • Is de inhoud van de pagina niet te oppervlakkig? Met andere woorden: Is de lengte van de pagina voldoende om de behandelde materie in afdoende detail uit te leggen? 
  • Behandelt de pagina één duidelijk herkenbaar onderwerp? Als een pagina niet één duidelijk herkenbaar onderwerp heeft (zoals op deze pagina hoe Google de kwaliteit van content beoordeelt) zal Google moeite hebben om vast te stellen wat de relevantie is.
  • Bevat de pagina geen inhoud die niet relevant is voor het onderwerp? Let vooral op met affiliate links en advertenties. Dat zijn rode vlaggen voor Google.
  • Behandelt de pagina een onderwerp dat extra extra gevoelig ligt bij Google? Denk daarbij aan financiële, medische of juridische informatie. In dat geval stelt Google namelijk extra strenge eisen aan de kwaliteit van content over deze onderwerpen.
  • Is de content op de pagina bruikbaar, onderhoudend of inspirerend voor de bezoeker? Die bezoeker denkt namelijk: “Vertel me niet wie je bent, vertel me wat ik aan je heb”.

Leestip: SEO checklist voor 2015.

Conclusie

Eigenlijk is SEO door middel van content marketing niet ingewikkeld. Maar dat wil niet zeggen dat het ook makkelijk is. Want uiteindelijk draait alles om het maken van hoogwaardige inhoud en het leveren van een goede ervaring aan je gebruikers. En dat is gewoon veel werk.

Het heeft in ieder geval geen zin om de algoritmen van Google na te jagen. Slimmigheden om Google te foppen bestaan niet meer. En als iemand er een keertje eentje ontdekt, is het plezier meestal maar van korte duur.

Goede content is in het belang van je publiek, Google en daarmee voor jezelf. 

Kwalitatief hoogwaardige, unieke content levert dan ook uiteindelijk een win/win/win situatie op.

Hoe goed is jouw content? Wil je graag feedback op je content ontvangen? Vraag ernaar in een reactie hieronder. Ik zal zeker reageren. Je mag me ook direct benaderen.

Betere content voor je online marketing?
Probeer CopyRobin gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.