Content Optimalisatie: haal meer uit wat je al hebt!

Content Optimalisatie: haal meer uit wat je al hebt!

Heb jij ook het gevoel dat je meer uit je bestaande content kunt halen? Meer bezoekers, én meer conversies? Met veel bloed, zweet en tranen komt jouw content tot stand, maar vervolgens kijkt niemand er naar. Dat is toch zonde?

Na het lezen van dit artikel kun jij zelf een plan maken en uitvoeren om door content optimalisatie meer rendement uit jouw bestaande content te halen.

De eerste stap daarin is het maken van een Content Inventarisatie. Aan de hand hiervan kun je vervolgens gestructureerd aan de slag met de volgende stap: het optimaliseren van de content.

Stap 1: Content Inventarisatie

Voordat we kunnen gaan optimaliseren is het zaak om te weten over welke content je beschikt, en hoe deze content er bij staat.

Zet daartoe alle content binnen de website in een spreadsheet en geef per pagina aan:

  • Wat je wilt bereiken
  • Wie de doelgroep is
  • Welke zoekwoorden het best aansluiten
  • De mate waarin deze:
    • organisch verkeer krijgt (schaal van 1-5)
    • social verkeer krijgt (schaal van 1-5)
    • gebruiksvriendelijk is (schaal van 1-5)

Hoe breng je alle content binnen je website in kaart? Het in kaart brengen van alle content binnen jouw website kan bijvoorbeeld middels de tool ContentKing. Daarmee kun je je website volledige laten crawlen en een pagina overzicht exporteren naar CSV.

content inventarisatie spreadsheet

Al snel zal blijken dat er werk aan de winkel is.

Al snel zal blijken dat er werk aan de winkel is: sommige pagina’s hebben geen duidelijk doel of doelgroep, voor andere pagina’s is er niet goed nagedacht over zoekwoorden en weer andere pagina’s zijn zo over-geoptimaliseerd dat ze amper leesbaar zijn voor een mens. Vul het spreadsheet helemaal in zodat het voor iedere pagina kraakhelder is welke rol zij moeten spelen binnen jouw website.

Leestip: Vind de juiste zoekwoorden voor jouw bedrijf!

Stap 2: Content Optimalisatie

Uit de vorige stap is gebleken welke pagina’s met name geoptimaliseerd kunnen worden vanuit zoekmachine-, social media- en gebruikersperspectief. Aan de slag!

Meer organisch verkeer

Haal meer organisch verkeer uit reeds bestaande content: verwerk de juiste zoekwoorden en verbeter het doorklikpercentage.

De juiste zoekwoorden verwerken in de juiste pagina’s

Het is een no-brainer, maar als je niet de juiste zoekwoorden verwerkt in de juiste pagina’s dan zullen deze pagina’s ook niet te vinden zijn voor deze zoekwoorden. Maar waar verwerk je de zoekwoorden dan om jouw pagina’s beter vindbaar te maken?

Focus met name op onderstaande elementen:

  • Title: verwerk zoekwoorden in de titel, het liefst aan het begin. Mik op een titel tussen de 30 en 60 karakters (tussen de 285 en 575 pixels).
  • Meta Description: verwerk zoekwoorden ook in de meta description. Wanneer mensen zoeken dan worden de zoekwoorden in de meta description vet afgebeeld. Mik op een meta description met een lengte tussen de 70 en 150 karakters (tussen de 430 en 920 pixels).
  • H1 heading en H2 heading(s): zorg dat de zoekwoorden in de headings verwerkt zijn.
  • Body content: verwerk de zoekwoorden in de body tekst.
  • Interne links naar de pagina toe: maak interne links met het zoekwoord als ankertekst.
  • Image optimization: afbeeldingen zijn ook content. Zorg ervoor dat de zoekwoorden voorkomen in de bestandsnaam, de alt tag en de title tag van de afbeelding.

Belangrijk

Gebruik gerust ook enkelvoudsvormen, meervoudsvormen, gerelateerde woorden en synoniemen van jouw zoekwoorden in de teksten.

Voorbeeld van hoe het niet moet:

Advocaat Amsterdam
Bent u op zoek naar een advocaat Amsterdam? Zoek dan niet verder! Deze advocaat Amsterdam kan u uitstekend helpen met al uw ondernemingsrecht Amsterdam problemen.

Contact met advocaat Amsterdam
Meer weten? Neem dan contact op met advocaat Amsterdam.

Forceer het verwerken van zoekwoorden niet. Als het verwerken van de zoekwoorden ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid c.q. leesbaarheid kies dan altijd voor de gebruiker.

Verbeteren van doorklikpercentage (CTR)

Het kan gebeuren dat jouw pagina’s goed scoren in de organische zoekresultaten, maar een laag doorklikpercentage hebben. Dan heb je zo je best gedaan om hoog te scoren, maar profiteer je er vervolgens niet van. Ook zijn veel SEO specialisten ervan overtuigd dat het doorklikpercentage een rol speelt in het Google algoritme. Twee belangrijke redenen om het doorklikpercentage te verbeteren! Maar wat kun je hier aan doen?

  • Experimenteer met de title en meta description: zijn ze niet te lang of te kort? Komen de zoekwoorden hier in voor? Zijn ze eenvoudig te lezen? Bevatten ze een duidelijke call-to-action?
  • Spring eruit: zorg dat je je onderscheid van jouw concurrenten. Bijvoorbeeld door het toevoegen van sterren aan jouw vermelding middels reviews.
  • Google Rich Answers: veel Google gebruikers zoeken aan de hand van een vraag, en als jouw content het antwoord geeft op die vraag dan kan Google proberen dit antwoord direct te tonen in de zoekresultaten, helemaal bovenaan de pagina. Lees hier meer over Google Rich Answers.

google rich answer

Leestip: Content Gap Analyse: Waar laat jij steken vallen?

Meer social media verkeer

Weet jij eigenlijk hoe jouw pagina’s eruit zien wanneer ze op social media gedeeld worden? Daar valt vaak het nodige aan te verbeteren. Veel website eigenaren realiseren zich niet dat zij in grote mate kunnen bepalen hoe zij voor de dag komen op social media platformen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Dit kan middels Open Graph (Facebook en LinkedIn) en Twitter Cards (Twitter).

open graph voorbeeld

Om ervoor te zorgen dat jij eruit springt op Facebook moet je goed nadenken over onderstaande elementen:

  • Titel: zorg voor een pakkende titel en experimenteer met hoofdletters voor ieder nieuw woord, zoals in bovenstaand voorbeeld. Hanteer op Facebook 80 karakters als maximale lengte voor de titel. Op Twitter mag dat maximaal 50 karakters zijn.
  • Omschrijving: ook de omschrijving moet prikkelen. Zorg ervoor dat deze op Facebook niet langer is dan 200 karakters. Voor Twitter is de maximale lengte 150 karakters.
  • Afbeelding(en): kies een afbeelding die de aandacht trekt. Experimenteer hier mee, onderzoek wat goed voor jou werkt.

Binnen veel Content Management Systemen is het toevoegen van ondersteuning van Open Graph en Twitter Cards eenvoudig. Zo ondersteunen veel SEO plugins al standaard dat je dit kunt invullen. Het controleren van Open Graph of Twitter Cards op jouw website kan bijvoorbeeld met een tool als ContentKing.

Geeft jouw pagina antwoord op de zoekvraag van de bezoeker?

Betere gebruiksvriendelijkheid

Antwoord geven op de zoekvraag

Geeft jouw pagina antwoord op de zoekvraag van de bezoeker? Bezoekers van een zoekmachine zoeken het antwoord op een specifieke vraag. Als jouw pagina dat antwoord niet geeft, dan klikt de bezoeker binnen een paar seconden op de terugknop.

Kijk dus objectief naar jouw pagina: geeft deze een zo eenvoudig en duidelijk mogelijk antwoord op de zoekvraag van de gebruiker? Als het antwoord “Nee” is, pas de pagina dan zo aan zodat deze de zoekvraag wel beantwoordt. Als het antwoord “Ja” is, denk dan goed na over hoe je de pagina kunt verbeteren zodat deze nóg nuttiger wordt voor gebruikers.

Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van:

  • Infographics
  • Videos
  • Veelgestelde Vragen
  • Reviews
  • Verwijzingen naar externe websites

Content weghalen

Soms betekent content optimalisatie ook juist het weghalen van delen content, zodat er meer focus ontstaat en een pagina leesbaarder wordt. Kom zo snel mogelijk tot de essentie. Als dat betekent dat je moet snoeien, doe dat dan gerust.

Content herschrijven en actualiseren

Er zit veel waarde in het herschrijven en actualiseren van content. Denk bijvoorbeeld maar aan nieuwe ontwikkelingen waardoor jouw content niet meer up-to-date is. Er zit waarde in het herschrijven en opnieuw promoten van jouw content binnen jouw doelgroep.

Hoe waardevol is jouw content over het minimumloon nadat de nieuwe minimumlonen zijn aangekondigd? Het minimumloon verandert ieder jaar op 1 januari en op 1 juli, dat is een gegeven. Het is aan jou om er dan voor te zorgen dat je de content tijdig actualiseert en een reminder voor jezelf instelt (of de update opneemt op jouw redactionele kalender).

Leesbaarheid en aantrekkelijkheid

Stel je voor: je zoekt in Google, klikt op een resultaat, de pagina laadt en je wordt geconfronteerd met een enorme lap tekst, zonder kopjes en afbeeldingen. Veel bezoekers haken dan snel weer af door weg te klikken. Dat willen we natuurlijk niet!

Voorkom dit door de inzet van:

  1. (Sub)kopjes om de visuele hiërarchie van de content aan te geven. Veel gebruikers “scannen” content op zoek naar het deel dat voor hen relevant is.
  2. Scheiding van paragrafen om de leesbaarheid van teksten te vergroten.
  3. Visuele ondersteuning in de vorm van afbeeldingen en videos.

Conclusie

Het is eeuwig zonde als jouw content niet optimaal rendeert. Dat betekent geen conversie, en geen Return On Investment. Naast zonde is het ook onnodig, vaak kun je door content optimalisatie met een aantal kleine aanpassingen al veel bereiken. Optimaliseer je content, analyseer het resultaat en blijf dit doen.

En onthoud: je content is nooit af.