“If you don’t know where you’re going, any road’ll take you there.” - George Harrison

Kijk je weleens naar de Google Analytics rapportages van je websitebezoek? En word je daar wijs uit? Kijk je verder dan het aantal ‘visits’ en ‘page views’? De hoeveelheid data die Google Analytics voor je verzamelt is overweldigend. En de standaardrapportages zijn, zoals de naam al zegt, standaard.

Google Analytics

Wat veel mensen niet weten, is dat je heel veel mogelijkheden hebt om je Google Analytics account naar eigen inzicht in te richten. Een bijzonder krachtige middel daarbij is het zogenaamde ‘custom dashboard’. Dit is een dashboard dat bepaalde gegevens inzichtelijk maakt die voor het succes van je website van belang zijn. Hiervan kun je er per profiel 20 aanmaken. Voor de meeste bedrijven is dat ruim voldoende. Anders schieten de dashboards al snel hun doel voorbij: focus aanbrengen op de data die er echt toe doet.

Datagestuurd online ondernemen?
Maak een afspraak

Welke data?

Aan welke data moeten we dan denken? Alle data die inzage geeft in de mate waarin je website jouw doelstellingen weet te bereiken. Denk daarbij aan nieuwsbriefaanmeldingen, social shares, downloads, ingevulde formulieren, overige leads en als je een webshop hebt uiteraard het aantal transacties, de conversieratio, gemiddeld transactiebedrag, etcetera.

‘Actionable data’

Concentreer je daarbij op de data waarop je actie kunt ondernemen. In het Engels zo mooi “actionable data”. Dat wil zeggen: data die je wijst op een probleem dat je kunt oplossen. Een goed voorbeeld is een verkooptrechter van een winkelmandje in een webshop. Als je alleen de conversieratio meet, heb je nog geen idee wat je moet doen om die te verbeteren. Maar als je ziet dat bij stap 1 al 64,26% en bij stap 2 daarvan nog eens 34,76% het winkelwagentje verlaat (zoals in het voorbeeld hieronder) kun je gericht werken aan een oplossing. Wellicht vraag je om informatie die niet strikt noodzakelijk is, maar waardoor mensen wel afhaken. Dat is natuurlijk eeuwig zonde.

Google Analytics funnel view

Formulierverlatingen

Een ander voorbeeld is het aantal formulierverlatingen. Oftewel het aantal mensen dat begint met het invullen van een formulier, maar dit uiteindlijk niet afmaakt. Je kunt tracken bij welke velden de bezoekers het meeste afhaken, zodat je deze kunt verbeteren. Een heel ander voorbeeld is kosten per transactie. En dan met name opgesplitst in kostenbron. Bijvoorbeeld Google Adwords en dan bepaalde advertenties of trefwoorden. Door goed te meten welke advertenties en trefwoorden het best converteren kun je de kosten per transactie omlaag krijgen. Hetzelfde geldt uiteraard voor de kosten per lead.

Dropbox signup formulier

Dropbox heeft een heel eenvoudig aanmeldformulier. Mede dankzij intensief onderzoek naar de redenen waarom mensen tijdens het invullen afhaken.

Bruikbare doelen

Voordat je custom dashboards gaat inrichten is het eerst zaak om bruikbare doelen te formuleren. Dat wil zeggen dat een doel specifiek, meetbaar, bereikbaar, relevant en tijdgebonden is. Voorbeelden van dergelijke doelen zijn:

  • Homepage bounce rate omlaag brengen van 62% naar onder 35% binnen 6 maanden.
  • Winkelwagentjeverlatingen binnen 3 maanden van 78% naar onder 50%.
  • Gemiddelde transactiewaarde binnen 12 maanden van Eur 82 naar meer dan Eur 100.
  • Aantal nieuwsbriefinschrijvingen per blog post binnen 4 maanden van 8 naar 12.
  • Bouncerate op smartphones binnen 3 maanden omlaag van 83% naar onder 50%.

Priotiseer doelen

Priotiseer je doelen vervolgens, zodat je de belangrijkste doelen het eerst onder handen neemt. Denk uitgaande van de voorbeelden hierboven bijvoorbeeld aan:

  • Doel 1: winkelwagenverlatingen verlagen.
  • Doel 2: transactiewaarde verhogen.
  • Doel 3: nieuwsbriefinschrijvingen omhoog.
  • Doel 4: bouncerate homepage omlaag.
  • Doel 5: bouncerate smartphones omlaag.

Formuleer KPI’s

Vertaal je doelen naar zogenaamde KPI’s (Key Performance Indicators).

Laten we de doelstelling ‘winkelwagentjeverlatingen binnen 3 maanden van 78% naar onder 50%’ als voorbeeld nemen. Welke KPI moeten we dan meten en weergeven in ons dashboard?

“% bezoekers dat een winkelwagentje aanmaakt, maar uiteindelijk niet tot aankoop overgaat.”

Lees voor een uitgebreide uitleg hoe je winkelmandjeverlatingen meet in Google Analytics dit uitstekende artikel.

Bekijk voor een korte uitleg hoe je goals en funnels aanmaakt deze Youtube video:

http://www.youtube.com/watch?v=Bk3JxBdPoBI

Als je het moeilijk vindt om de juiste KPI’s te formuleren, kun je op deze website talloze voorbeelden vinden. De service is gratis, maar je moet je wel registreren.

Stakeholders

Een website heeft vaak meerdere stakeholders met verschillende belangen. Sales zal vooral willen zien of hun inspanningen vruchten afwerpen door het aantal online (assisted) verkopen te meten.

ICT zal vooral de performance van de website willen meten, zoals laadtijd, server responsetijd per browser/OS. Marketing zal vooral het aantal leads en waar die leads vandaan kwamen willen volgen. Je kunt gelukkig prima speciale dashboards inrichten voor de verschillende stakeholders.

Custom dashboards inrichten

Nu je doelen hebt gesteld en daar KPI’s aan hebt gekoppeld, is het tijd om je custom dashboards in te richten. Voor elk doel kun je een dashboard inrichten. Dit is in principe heel eenvoudig.

Ik zou hier nu een hele handleiding kunnen maken, maar anderen hebben dat al heel goed gedaan. Daarom wijs ik je hier liever de weg naar een paar uitstekende bronnen om te leren zelf custom dashboards te maken.

Google heeft er een handleiding voor geschreven.

Zelf vind ik deze video tutorial (in het Engels) voor het inrichten van custom dashboards erg goed:

http://www.youtube.com/watch?v=6IWz0dihsE4

De analytics gurus van Crazy Egg hebben ook een mooie handleiding met afbeeldingen gemaakt (Engels).

Gratis kant-en-klare dashboards

Maar je kunt ook beginnen met het gebruiken van dashboards die door anderen al zijn gemaakt en die ze gratis ter beschikking stellen. Deze kun je dan weer aanpassen aan je eigen wensen. Dus zo’n kant-en-klaar dashboard is vaak een prima beginpunt voor een eigen dashboard op maat.

Leestip: SEO Trends 2020

Responsive Web Design dashboard

Zo kun je ons Responsive Web Design dashboard dat we gebruiken bij de analyse van websites om te zien hoeveel winst er valt te behalen met Responsive Web Design zelf ook gebruiken voor je eigen website.

Mediaweb Responsive Web Design dashboard

Google ziet standaard al het verkeer van smartphones en tablets als mobiel verkeer. Ze zien zelf ook al in dat ze dit beter kunnen onderscheiden, zoals blijkt uit dit artikel op hun eigen blog. Als je het dashboard nu al wilt aanpassen, zodat je kunt concentreren op smartphones, kun je een advanced segment aanmaken. Zie de afbeelding hieronder:

Advanced segment smartphones

Kant-en-klare dashboards

Een handige verzameling van kant-en-klare dashboards vind je via de volgende links:

Google Analytics Solutions Gallery

Google Analytics Solutions Gallery

Dashboardjunkie.com

Dashboardjunkie.com

Samenvatting

De standaardrapportages van Google Analytics zeggen meestal niet genoeg over jouw doelen. De data die je nodig hebt zit vrijwel zeker wel verborgen in Google Analytics. Om die data naar boven te halen moet je eerst bruikbare doelen formuleren en daar KPI’s aan koppelen. Op basis van die KPI’s kun je maatwerk dashboards inrichten, zodat je de performance van je website voortaan veel beter kunt monitoren en dus bijsturen waar nodig. De inzet van doelgerichte custom dashboards hoort daarmee bij de aanpak van De Duurzame Website.

Meer weten over De Duurzame Website?
Maak een afspraak

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

5 reacties op “

  1. Bartje Meijer 25 jul. 2013 14:29 (8 jaren geleden)

    Prima verhaal en goede links naar bruikbare informatie, dank!

  2. Henk Bouwmans 8 aug. 2013 16:57 (8 jaren geleden)

    Dank voor de nuttige informatie en verwijzingen.

  3. Eric van Hall 12 aug. 2013 16:05 (8 jaren geleden)

    Beste Bartje en Henk. Bedankt voor de fijne feedback!

  4. Jacques Bonneur 20 aug. 2013 23:48 (8 jaren geleden)

    Sluit me aan bij Bartje en Henk. Bedankt !

  5. Eric van Hall 21 aug. 2013 15:33 (8 jaren geleden)

    Jacques, ook bedankt!

Reageren niet meer mogelijk.