Mediaweb | De 7 eigenschappen van goede bloggers

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Toen ik drie jaar geleden besloot om een blog te beginnen, had ik geen idee hoezeer dat mijn leven zou veranderen.

Op dat moment had ik het zakelijk heel moeilijk. Het ging slecht met Mediaweb. Ik had het gevoel dat ik alleen maar aan het ‘watertrappelen’ was. Het ene gat dichten met het andere. Levend van maand naar maand, dag naar dag. Websites waren een soort ‘commodity’ geworden. Het ging alleen maar over de prijs.

Koud bellen? Nee dus.

Wanhopig probeerde ik om nieuwe, betere klanten te werven. Ik maakte lange lijsten met prospects en probeerde die door ‘koud te bellen’ ervan te overtuigen dat ze een nieuwe, responsive website nodig hadden.

https://www.youtube.com/watch?v=NGX_31l5seY

Maar het voelde niet goed. Het paste niet bij mij. Het stuitte me zelfs tegen de borst. Niet zo verwonderlijk, want zelf had ik notabene een bloedhekel aan koude bellers. Hoe kon ik dan verwachten dat mijn prospects wel op mijn telefoontje zaten te wachten? Ik werd er moedeloos van.

Leestip: 20 Lessen van een 20-jarige startup

"Houd de zaag scherp"

En toen herinnerde ik me The Seven Habits of Highly Effective People van Stephen Covey en dat het boek me enorm had geïnspireerd. En ik las die klassieker nogmaals.

De video hieronder vat het boek samen in iets meer dan zes minuten:

https://www.youtube.com/watch?v=ktlTxC4QG8g

Eigenschap zeven, “houd de zaag scherp”, inspireerde me om te gaan bloggen. Met “houd de zaag scherp” bedoelt Covey dat je moet investeren in zaken die belangrijk zijn, maar niet persé urgent. Zaken die je nu wellicht tijd kosten, maar in de toekomst veel meer tijd vrijmaken.

Waar moest ik de tijd vandaan halen om elke week een goede blogpost te publiceren?

Ik wist dat bloggen enorm effectief kon zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Maar ik wist ook dat het veel tijd en inspanning zou gaan kosten. En ik had het al zo druk met watertrappelen! Met al die belangrijke, en onbelangrijke urgente dingen. Waar moest ik de tijd vandaan halen om elke week een goede blogpost te publiceren?

Bloggen hoogste prioriteit

Ik besloot om ervoor te gaan. Ik nam me voor om elke week een nieuwe blogpost te schrijven en daaraan de hoogste prioriteit te geven. En om het tenminste een jaar vol te houden.

En zo publiceerde ik op 11 juni 2013 mijn eerste, serieuze blogpost. En sindsdien heb ik elke week een blogpost gepubliceerd, behalve tijdens de zomer- en kerstvakanties. Dan pleeg ik onderhoud aan bestaande blogposts.

Van bloggen word je een beter mens.

Bloggen heeft me zoveel goeds gebracht, dat ik het iedereen kan aanbevelen die zichzelf persoonlijk en zakelijk wil ontwikkelen. Want van bloggen word je een beter mens.

Dit zijn de zeven eigenschappen van bijzonder effectieve bloggers:

Eigenschap 1: Je bent een informatiespons

1 informatiespons

Wat doen goede schrijvers nog veel meer dan schrijven? Juist! Lezen! Een goede blogger is dan ook een informatiejunk. Zonder input, geen output. Zo simpel is het.

Zonder input, geen output. Zo simpel is het.

Eigenschap nummer 1 van een goede blogger is dan ook dat je super leergierig bent. Lees elke dag meerdere blogartikelen van andere goede bloggers. Lees boeken en luister naar podcasts en luisterboeken. Ideaal om informatie op te nemen terwijl je wandelt, fietst, autorijdt, sport, met trein, bus of tram reist. Een goede blogger is een informatiespons.

Eigenschap 2: Je bent een verzamelaar

eigenschap 2 blog

Goede bloggers zijn onvermoeibare verzamelaars. Ze bewaren voortdurend interessante artikelen die ze vinden op hun smartphone. Maken foto’s van grappige borden. Screenshots van opmerkelijke pagina’s. Een goede blogger verzamelt continu feiten en inspiratie.

Bewaar alles waarvan je denkt dat je het later kunt gebruiken.

Daarbij helpt het als je een redactionele kalender in je hoofd hebt met onderwerpen voor toekomstige artikelen. Bewaar alles waarvan je denkt dat je het later kunt gebruiken, bijvoorbeeld in Evernote of een Google document. Op het moment dat je gaat schrijven, heb je een groot deel van je materiaal al bij de hand. Dat scheelt enorm veel tijd.

Eigenschap 3: Je bent dol op deadlines

eigenschap 3 goede blogger

Hoe hard zou je voor je eindexamen hebben gestudeerd als er geen proefwerken, schoolonderzoeken en het centraal schriftelijk waren geweest? Een stuk minder durf ik te wedden. Voor mezelf ben ik daar wel zeker van.

De deadline is je vriend als je moet presteren. En dat geldt helemaal voor bloggen. Als je alleen maar blogs schrijft wanneer je er zin in hebt, blijft het een hobby. Goede bloggers leggen zichzelf dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse deadlines op. En ze houden zich eraan.

Eigenschap 4: Je bent een gulle gever

eigenschap 4 goede blogger

Hield jij je hand boven je proefwerk, zodat je klasgenoten niet bij je konden spieken? Of deelde je proefexamens uit aan je klasgenoten, zodat ze hun examen makkelijker konden halen? Als je jezelf in de tweede persoon herkent, heb je een andere belangrijke eigenschap van een goede blogger: je bent een gulle gever.

Goede bloggers zijn niet bang dat anderen hun kennis ‘stelen’.

Goede bloggers zijn niet bang dat anderen hun kennis ‘stelen’. Ze genieten er juist van wanneer ze zien dat mensen baat hebben bij de kennis die ze weggeven. Ze weten dat de beloning vanzelf komt, doordat mensen hen gaan zien als deskundig, vrijgevig en betrouwbaar.

Eigenschap 5: Je bent gepast onbescheiden

eigenschap 5 goede blogger

De meeste blogs krijgen amper bezoekers en nauwelijks social shares. Voor een deel komt dat doordat de kwaliteit van de blogs ondermaats is. Maar veel goede bloggers zijn te bescheiden, of te lui om hun blog als een product aan de man te brengen. Maar zonder promotie, geen bezoekers.

Een goede blogger is dan ook een onvermoeibare promotor van zijn of haar eigen schrijfsels. Wees niet te bang of te bescheiden om elke blogpost meerdere malen te delen met je sociale netwerken. Bouw een mailing list op en stuur een e-mail notificatie voor elke nieuwe blogpost.

Succesvolle bloggers besteden vaak meer tijd aan het promoten van hun content dan aan de creatie ervan.

Leestip: Social Media Marketing: Do's en Don'ts

Eigenschap 6: Je bent een gedreven netwerker

eigenschap 6 goede blogger

Schrijven is vaak een eenzaam vak. Jij met je laptop, eenzaam aan het werk. Maar een goede blogger is zeker geen ‘einzelgänger’. Integendeel. Goede bloggers zijn ook goede netwerkers. Tenminste, als je wilt dat je blog groeit.

Want door te netwerken met andere bloggers en zogenaamde ‘influencers’, zul je veel meer mensen bereiken. Ga maar na: als je goede contacten onderhoudt met andere bloggers en grotere blogs, kun je het bereik van jouw blog enorm vergroten. Bevriende bloggers kunnen jouw content delen met hun volgers, en naar jouw artikelen linken vanuit hun eigen blog.

Zorg dus dat je uit je schrijversschulp kruipt en contacten onderhoudt met de mensen die ertoe doen in jouw vakgebied.

Leestip: Blog maken: zelf doen of uitbesteden?

Eigenschap 7: Je bent een geduldige doorzetter

eigenschap 7 goede blogger

Het kan lang duren voor je echt resultaat zult zien van al je bloginspanningen. Reken op een jaar, en misschien nog langer. Wat je al die tijd op de been houdt, is eigenschap 1. Want bloggen is leren. Er bestaat geen betere manier om in korte tijd veel over een onderwerp te leren dan door erover te gaan bloggen.

Houd je daaraan vast en zet door. Je zult zien dat als je de 7 eigenschappen van een goede blogger hebt, je blog uiteindelijk een succes wordt.

Leestip: Content Marketing is duursport: Zo houd je het vol

Wat zijn jouw sterkste eigenschappen als (mogelijke) blogger? Meerdere antwoorden mogelijk:

Mijn sterkste eigenschappen zijn:

Please select at least one option.

Leestip: Zakelijk Bloggen: De 'No Bullshit' Methode

In deze video van De3 behandel ik eigenschappen 1, 2 en 6:

https://www.youtube.com/watch?v=5OKJ0YyJ2Tg

Je blog uitbesteden? CopyRobin regelt het.
Probeer nu gratis

Ken jij nog andere eigenschappen van een goede blogger? Deel ze met ons in de reacties hieronder:

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

13 reacties op “

  1. Gravatar for Eric van Hall

    Eric van Hall

    Wil je reageren op dit onderwerp? Doe dat alsjeblieft. Ik houd de reacties in de gaten en ik geef altijd antwoord op inhoudelijke, constructieve reacties. Alvast bedankt voor je betrokkenheid!
  2. Gravatar for Jeroen Landsman

    Jeroen Landsman

    Weer een leuke post, Eric! Je verdient een groot publiek!
  3. Gravatar for chiel voerman

    chiel voerman

    Mooie post. Ik schreef pas ook over bloggen en ik kom er steeds meer achter dat bloggen bij je persoonlijkheid moet passen. Tis leven en niet werken.
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Bedankt Chiel. It's a lifestyle... Inderdaad. Zodra het als 'werken' voelt, wordt het moeilijk. Maar toch is een professionele aanpak wel belangrijk.
  4. Gravatar for Marieke Keur

    Marieke Keur

    Goed artikel! Nog een eigenschap: je moet niet bang zijn. De eerste keren dat ik een blog publiceerde, vond ik dat eng. Voor een opdrachtgever schrijven is één ding, voor jezelf is heel wat anders. Wat zou ik over me afroepen? Nou, dat viel nogal mee - en het aantal reacties ook.
    Toen kwamen een paar andere eigenschappen into play die jij terecht noemt: geduldig doorzetten, gepast onbescheiden (hoewel ik zelfpromotie nog altijd een dingetje vind), altijd uitkijken naar nieuwe onderwerpen. Inmiddels vind ik het bloggen erg leuk en heb ik er veel van geleerd (wat werkt wel en wat niet). Ik kan het iedereen aanraden die denkt dat hij iets te melden heeft.
  5. Gravatar for Eric van Hall

    Eric van Hall

    Hi Marieke. Bedankt voor je uitgebreide reactie. En niet bang aangelegd zijn vind ik een mooie toevoeging aan deze lijst.
    • Gravatar for Karien

      Karien

      Beste Eric, goed stuk. "Van bloggen word je een beter mens." Geloof ik ook in. Ben ook nog steeds dol op bloggen, hoewel ik het blogritme van elke week even heb losgelaten en ook ben begonnen met webinars, omdat de blogs alleen me nog te weinig opleveren.
      Als ik jouw artikel lees, vraag ik me af of jouw strategie toch beter is: bloggen de hoogste prioriteit geven.
      • Gravatar for Eric van Hall

        Eric van Hall

        Hi Katrien. Focus is verstandig. Zeker als je tijd schaars is. Beter één ding heel goed doen, dan twee matig.
  6. Gravatar for Astrid Koelewijn

    Astrid Koelewijn

    Ik ben fan van je blogposts Eric! En ik herken mezelf ook in de reactie van Marieke. But still in practise. Helaas heb ik nog geen goede influencers gevonden waarmee ik mijn blogs een groter publiek kan geven. Heb je tips?
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Astrid, bedankt voor je aardige woorden. Influencers vind je door bijvoorbeeld blogs te vinden waar die doelgroep graag leest. Laat zelf zinnige comments achter onder de blogs. Deel ze via je sociale netwerken. Dat merken ze zeker en en ze stellen het op prijs. Dan ben je in beeld en je bent aan het geven. Na een tijdje kun je een keertje vragen of ze feedback willen geven op een blog van jou. En als het klikt, bestaat de kans dat ze jouw content ook gaan delen. Of je vragen om een gastblog te schrijven.
  7. Gravatar for Lonneke

    Lonneke

    Dank Eric, stimulerend en volgens mij klopt het als een bus! Ik sta met mijn blog nog aan het begin en ga vastberaden (en met plezier) verder. Eens met professionele discipline, maar het helpt wel enorm als je het bloggen ook leuk vindt. Zeker als je er nog geen of weinig concrete 'opbrengst' van ziet.
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Ja Lonneke. Bloggen = leren en daardoor altijd de moeite waard. Als je doorzet, en je hebt mensen echt wat te vertellen, komt succes vanzelf.

Reageren niet meer mogelijk.