Mediaweb | Dit is waarom online marketing onmisbaar is voor bedrijven

Online marketing of digitale marketing is een essentieel onderdeel in de communicatiemix van elk modern bedrijf. Het uiteindelijke doel is natuurlijk nieuwe klanten vinden en bestaande klanten binden. Dat kan op veel verschillende manieren.

Want hoe krijg je mensen zover dat ze naar je website of social media pagina gaan? En dat ze ook nog klant worden? Onder andere door constant online te werken aan reputatie, autoriteit en naamsbekendheid. Dat doen bedrijven door met enige regelmaat via social media aanwezig te zijn. Maar ook via andere kanalen dragen ze hun boodschap uit. Bijvoorbeeld via e-mail, Whatsapp en andere online chatdiensten. Professionals die door gedegen digitale opleidingen deze customer journey van interesse tot aankoop in kaart brengen en naar hun hand kunnen zetten zijn goud waard. Zij zorgen dat het klantenbestand groeit en kunnen collega’s training geven hoe je online efficiënt communiceert met (potentiële) klanten. In dit artikel nemen we het verschil tussen de push en pull strategie onder de loep.

Push strategie

Wanneer we praten over push marketing wil dat zeggen dat we zoveel mogelijk mensen willen bereiken. Het is een kwestie van simpele kansberekening. Als je een enorme mensenmassa bestookt met een boodschap is de kans groot dat er een aantal tussen zitten die ontvankelijk zijn voor die boodschap. Bijvoorbeeld omdat ze precies op dat moment exact nodig hebben wat jij ze aanbiedt. Het kan ook zijn dat mensen eigenlijk nog niet wisten dat ze iets nodig hadden tot ze jouw boodschap voorgeschoteld kregen. Om een push strategie succesvol te maken is het essentieel dat zoveel mogelijk mensen bereikt worden. Dat betekent ook dat merken er veel geld en tijd in moeten steken. Voorbeelden van een push strategie zijn e-mail marketing, banners op populaire websites en display campagnes.

Pull strategie

Het tegenovergestelde is de zogenaamde pull strategie. Waar je met ‘push’ met hagel schiet, is ‘pull’ meer de scherpschutter die zorgvuldig aanlegt om een doel te raken. Bij pull marketing kijk je echt in welk stadium van de customer journey (klantreis) iemand zich bevindt en pas je daar je boodschap op aan. Als dat goed gebeurd is de kans op nieuwe, tevreden en trouwe klanten veel groter. Vaak los je een acuut probleem van iemand op. ‘Het dak lekt en ik heb nu een dakdekker nodig’. Daarvoor is het zaak dat je niet alleen in het collectieve geheugen van je doelgroep zit maar dat je ook bovenaan in Google staat als er naar je product of dienst wordt gezocht. Om dat te bereiken is het nodig dat je website SEO-proof is. Dat wil zeggen dat de content doorspekt is met veel voorkomende zoektermen. Wanneer iemand dan bijvoorbeeld ‘dakdekker-spoed-Amsterdam’ Googled moet je in ieder geval op de eerste pagina staan.

Online alles in lijn?

Veel organisaties zijn verbaasd dat na een online marketingcampagne wel veel mensen de website bezoeken, maar dat de verkopen achterblijven. Als we dan die website bezoeken blijkt deze erg langzaam te laden, is opbouw niet gebruiksvriendelijk en de bestelbutton verstopt. Online willen mensen niet wachten of zoeken. Het is dus belangrijk dat de website net zo goed is als de online marketing campagne die bezoeker er naar toe lokt. Webbouwers, SEO-copywriters en webdesigners die ervoor zorgen dat een website toegankelijk en makkelijk te navigeren is zijn zeer gewild in het bedrijfsleven.

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

No one has commented on this page yet.

Reageren niet meer mogelijk.