Mediaweb | E-mail marketing: “the money is in the list”

De ruggengraat van elke online marketing campagne is de mailing list. Daarmee communiceer je heel direct met je meest trouwe volgers. Toch is e-mail marketing bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje. En dat is jammer, want een veel gehoorde uitspraak van online marketeers is niet voor niets: “the money is in the list".

Oubollig?

Veel marketeers zien e-mail als ouderwets. Bijna oubollig. En door de enorme hoeveelheid spam heeft e-mail als marketinginstrument ook een slechte naam. Daarom geven online marketeers tegenwoordig vaak de voorkeur aan social media. Daar is niks mis mee, want die hebben absoluut een belangrijke plaats in de marketing mix. Maar om e-mail te negeren is zonde. Want als je e-mail goed inzet, is het een van de krachtigste en goedkoopste marketingtools die er zijn.

E-mail is veel groter dan social media

Wat eigenlijk maar weinig marketeers zich goed realiseren is dat e-mail kwa volume nog altijd vele malen groter is dan social media. Wereldwijd zijn er ruim 2x zoveel e-mail acounts als Facebook en Twitter accounts (3,6 miljard vs 1,6 miljard).

91% Van alle consumenten controleert dagelijks hun e-mail

E-mail is persoonlijker dan social media

E-mail is het meest persoonlijke medium. Maar liefst 91% van alle consumenten controleert dagelijks hun e-mail en als ze hun mail openen, doen ze dat in 76% van de gevallen binnen twee dagen. Daarbij staan ze meer dan bij social media open voor promotionele boodschappen, want 74% van de consumenten geeft aan promotionele boodschappen het liefst via e-mail te ontvangen.

E-mail stuk groter dan social media

E-mail is zakelijker dan social media

E-mail is het meest zakelijke medium. Mensen corresponderen voor hun werk hoofdzakelijk via e-mail en maar zeer beperkt via social media. De meeste mensen zien voor de correspondentie met zakenrelaties, partners en klanten e-mail als het meest ‘serieuze’ en ‘volwassen’ medium. Voor B2B campagnes is e-mail dan ook nog steeds het meest geeigend. Of ontvang jij liever offertes via Twitter en Facebook?

 Mensen openen mail van maximaal 16 “trusted advisors

E-mail vraagt om aandacht

E-mail krijgt meer aandacht om de simpele reden dat het in een inbox blijft tot de ontvanger er iets mee doet. Dat is heel wat indringender dan een voorbijvliegende tweet of statusupdate. Dus als je boodschap de moeite waard is voor de ontvanger, zal hij niet aan hem voorbijgaan. Sterker, als je consequent waardevolle content deelt met je ontvangers, zullen ze er zelfs naar gaan uitzien. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen mail openen van maximaal 16 “trusted advisors” - en deze mails openen ze vrijwel altijd. Als je tot deze inner circle doordringt, heb je hun volledige aandacht. De kans dat ze vervolgens producten en/of diensten van jouw bedrijf zullen afnemen is daarmee ook aanzienlijk.

Jouw mailing list is van jou

Een belangrijk voordeel van een mailing list is dat hij van jou is. Social media kunnen komen en gaan en hun voorwaarden zomaar aanpassen. Jouw mailing list controleer je helemaal zelf.

Aan de slag

Toen wij in juni 2013 serieus aan de slag gingen met content marketing, met name met deze blog, zijn we dan ook begonnen met wekelijkse mailings naar onze mailing list. Maar de lijst die we op dat moment hadden was van matige kwaliteit. De eerste paar mailings hadden we dan ook aardig wat bounces, maar na een paar weken was dat vrijwel nihil.

Vraag om een inschrijving...

De eerste paar maanden groeide de lijst maar mondjesmaat. Tot we in september 2013 de oproep om je in te schrijven voor de mailinglist meer lieten opvallen. Ook eindigden we elke blogpost met de oproep om je in te schrijven. Toen begon het aantal aanmeldingen sterker te stijgen.

statistieken mailing list Mediaweb

...maar doe het wel beleefd...

Wat we niet wilden doen, was het inzetten van popups, laat staan page take-overs om de bezoekers aan te zetten zich in te schrijven voor de mailing list. Wij zijn ervan overtuigd dat dit meer kwaad doet dan goed. De mensen die zich via een popup inschrijven zijn namelijk op de verkeerde manier gemotiveerd en er is dan ook een directe correlatie tussen het gebruiken van dergelijke popups en een lage open- en doorklikratio’s. Veel inschrijvers werven via deze methodes is net als veel Facebook likes voor je pagina werven door een prijsvraag. De getallen kunnen imposant zijn, maar het is een ‘vanity metric’. Het is goed voor je ego, maar je hebt er niks aan.

...en creëer betrokkenheid

Veel belangrijker, net als bij social media, is de betrokkenheid van je abonnees. In onze bedrijfstak ‘Creative Services/Agency’ is volgens Mailchimp de gemiddelde open ratio van mailings 41,9% en de gemiddelde doorklikratio 3,5%. Onze mailings halen respectievelijk 45% en 15%. Wellicht hadden wij met popups e.d. 2 keer zoveel inschrijvingen gehad, maar met een doorklikratio van bijvoorbeeld 5% hadden we dan per saldo bijna de helft minder bezoekers gekregen.

Spreek bezoekers aan op sterke drijfveren als verlies, urgentie en concurrentievoordeel.

Gebruik psychologie

De tekst bij ons inschrijfformulier was in eerste instantie gewoon een kopje: “Nieuwsbrief” met er onder de tekst “Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in web design. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.” Dit hebben we in november vervangen door een tekst die meer nadruk legt op de voordelen. Kopje: “Digitale voorkennis?” Wat impliceert dat je door onze nieuwsbrief te lezen een voorsprong krijgt op je concurrenten. En daaronder de tekst: “Mis geen update meer over Duurzaam Web Design! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en haal meer uit je web presence.” Daarin spreken we de bezoeker aan op een paar sterke drijfveren: 1) verlies. Mensen worden sterker gedreven door de angst iets kwijt te raken dan het vooruitzicht iets te krijgen. In dit geval wil je geen belangrijke kennis mislopen. 2) Urgentie. Schrijf je nu in. 3) Concurrentievoordeel. Ik word er sterker van, want ik haal zo meer uit m’n web presence. Hierna ging de conversie weer flink omhoog.

Linkedin Mail

Tip: mail je Linkedin connecties...

Een mailing list die veel mensen over het hoofd zien is die van Linkedin. Dit is begrijpelijk, want de meeste mensen zien Linkedin niet als marketing tool. Maar het is ook zonde, want als je goede content publiceert, kun je met Linkedin veel traffic genereren. Wij sturen zodra we een blogpost hebben gepubliceerd elke donderdag tussen 08:00 en 08:30 een notificatie via Linkedin aan al onze contacten die daar geen bezwaar tegen hebben. Daarvan klikt vervolgens 9,8% op de link naar de blogpost. Een conversie die weliswaar minder is dan de 15% bij de echte mailing list, maar nog altijd zo’n 3x hoger dan de industry benchmark.

...Maar let daarbij wel op

Aan het mailen naar al je Linkedin connecties zitten wel wat haken en ogen. Zo moet je de wens van die connecties die jouw mails liever niet ontvangen uiteraard respecteren. Dat vergt enige handmatige administratie. En je kunt maar 50 mails tegelijkertijd sturen. Bij 1.000+ connecties kan dat aardig tijdrovend zijn. Wij hebben inmiddels een goed lopende workflow ontwikkeld om snel (15 minuten), respectvol en efficiënt te mailen naar onze 1.000+ Linkedin connecties.

pdf-icon

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de handleiding ‘Linkedin Mailing Workflow’ (PDF) als welkomstkado.

 

Lees verder:

Uitgebreid en up-to-date artikel over e-mail marketing van de Buffer blog.

Email Marketing’s 10 Most Important Questions, Answered

5 redenen waarom e-mail marketing belangrijk blijft ook in deze tijd van social media.

5 Reasons Email Marketing Crushes Social Media Marketing for B2B

Nuttige en interessante e-mail statistieken.

18 Stats Email Marketers Ought to Know

Nuttige lessen uit de praktijk van Paul Boag

The lessons I learnt doubling my mailing list subscribers

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

2 reacties op “

  1. Gravatar for Sander Frinks

    Sander Frinks

    Wederom een interessante blog, Eric. Dank ook voor het delen van de statistiek, zeer transparant.

    Helaas daarvoor, ik lees dit blog rechtstreeks vanaf de site. Ik ontvang wel de e-mail op donderdag, alleen werkt de urgentie niet zo bij mij. Bij mij komt het in het hokje 'oh ja, dat zal ik straks nog eens lezen'.. Nu had ik even tijd en bedacht ik mij dat ik deze blog weer eens moest bekijken.

    Hoe meet je nu mijn gedrag? Ik laat een reactie achter, dus op basis van e-mail adres kan je een conversie maken in de database, toch?
    Hoe zit dat als iemand geen reactie achterlaat maar wel de blog leest, zonder dat van de link in de e-mail notificatie gebruik is gemaakt.. Bestaat daar al een oplossing voor?
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Beste Sander. Bedankt voor je reactie en sorry dat ik nu pas met een antwoord kom. Om je vraag te beantwoorden: Google Analytics. Ik kan veel informatie over hoe goed een bepaalde blog post het doet halen uit Google Analytics. Ik kijk o.a. naar hoe lang bezoekers gemiddeld op de pagina blijven en naar de bounce rate, oftewel hoeveel mensen niet doorklikken naar een volgende pagina. Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt.

Reageren niet meer mogelijk.