Mediaweb | E-mail marketing: “the money is in the list”

De ruggengraat van elke online marketing campagne is de mailing list. Daarmee communiceer je heel direct met je meest trouwe volgers. Toch is e-mail marketing bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje. En dat is jammer, want een veel gehoorde uitspraak van online marketeers is niet voor niets: “the money is in the list".

Oubollig?

Veel marketeers zien e-mail als ouderwets. Bijna oubollig. En door de enorme hoeveelheid spam heeft e-mail als marketinginstrument ook een slechte naam. Daarom geven online marketeers tegenwoordig vaak de voorkeur aan social media. Daar is niks mis mee, want die hebben absoluut een belangrijke plaats in de marketing mix. Maar om e-mail te negeren is zonde. Want als je e-mail goed inzet, is het een van de krachtigste en goedkoopste marketingtools die er zijn.

E-mail is veel groter dan social media

Wat eigenlijk maar weinig marketeers zich goed realiseren is dat e-mail kwa volume nog altijd vele malen groter is dan social media. Wereldwijd zijn er ruim 2x zoveel e-mail acounts als Facebook en Twitter accounts (3,6 miljard vs 1,6 miljard).

91% Van alle consumenten controleert dagelijks hun e-mail

E-mail is persoonlijker dan social media

E-mail is het meest persoonlijke medium. Maar liefst 91% van alle consumenten controleert dagelijks hun e-mail en als ze hun mail openen, doen ze dat in 76% van de gevallen binnen twee dagen. Daarbij staan ze meer dan bij social media open voor promotionele boodschappen, want 74% van de consumenten geeft aan promotionele boodschappen het liefst via e-mail te ontvangen.

E-mail stuk groter dan social media

E-mail is zakelijker dan social media

E-mail is het meest zakelijke medium. Mensen corresponderen voor hun werk hoofdzakelijk via e-mail en maar zeer beperkt via social media. De meeste mensen zien voor de correspondentie met zakenrelaties, partners en klanten e-mail als het meest ‘serieuze’ en ‘volwassen’ medium. Voor B2B campagnes is e-mail dan ook nog steeds het meest geeigend. Of ontvang jij liever offertes via Twitter en Facebook?

 Mensen openen mail van maximaal 16 “trusted advisors

E-mail vraagt om aandacht

E-mail krijgt meer aandacht om de simpele reden dat het in een inbox blijft tot de ontvanger er iets mee doet. Dat is heel wat indringender dan een voorbijvliegende tweet of statusupdate. Dus als je boodschap de moeite waard is voor de ontvanger, zal hij niet aan hem voorbijgaan. Sterker, als je consequent waardevolle content deelt met je ontvangers, zullen ze er zelfs naar gaan uitzien. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen mail openen van maximaal 16 “trusted advisors” - en deze mails openen ze vrijwel altijd. Als je tot deze inner circle doordringt, heb je hun volledige aandacht. De kans dat ze vervolgens producten en/of diensten van jouw bedrijf zullen afnemen is daarmee ook aanzienlijk.

Jouw mailing list is van jou

Een belangrijk voordeel van een mailing list is dat hij van jou is. Social media kunnen komen en gaan en hun voorwaarden zomaar aanpassen. Jouw mailing list controleer je helemaal zelf.

Aan de slag

Toen wij in juni 2013 serieus aan de slag gingen met content marketing, met name met deze blog, zijn we dan ook begonnen met wekelijkse mailings naar onze mailing list. Maar de lijst die we op dat moment hadden was van matige kwaliteit. De eerste paar mailings hadden we dan ook aardig wat bounces, maar na een paar weken was dat vrijwel nihil.

Vraag om een inschrijving...

De eerste paar maanden groeide de lijst maar mondjesmaat. Tot we in september 2013 de oproep om je in te schrijven voor de mailinglist meer lieten opvallen. Ook eindigden we elke blogpost met de oproep om je in te schrijven. Toen begon het aantal aanmeldingen sterker te stijgen.

statistieken mailing list Mediaweb

...maar doe het wel beleefd...

Wat we niet wilden doen, was het inzetten van popups, laat staan page take-overs om de bezoekers aan te zetten zich in te schrijven voor de mailing list. Wij zijn ervan overtuigd dat dit meer kwaad doet dan goed. De mensen die zich via een popup inschrijven zijn namelijk op de verkeerde manier gemotiveerd en er is dan ook een directe correlatie tussen het gebruiken van dergelijke popups en een lage open- en doorklikratio’s. Veel inschrijvers werven via deze methodes is net als veel Facebook likes voor je pagina werven door een prijsvraag. De getallen kunnen imposant zijn, maar het is een ‘vanity metric’. Het is goed voor je ego, maar je hebt er niks aan.

...en creëer betrokkenheid

Veel belangrijker, net als bij social media, is de betrokkenheid van je abonnees. In onze bedrijfstak ‘Creative Services/Agency’ is volgens Mailchimp de gemiddelde open ratio van mailings 41,9% en de gemiddelde doorklikratio 3,5%. Onze mailings halen respectievelijk 45% en 15%. Wellicht hadden wij met popups e.d. 2 keer zoveel inschrijvingen gehad, maar met een doorklikratio van bijvoorbeeld 5% hadden we dan per saldo bijna de helft minder bezoekers gekregen.

Spreek bezoekers aan op sterke drijfveren als verlies, urgentie en concurrentievoordeel.

Gebruik psychologie

De tekst bij ons inschrijfformulier was in eerste instantie gewoon een kopje: “Nieuwsbrief” met er onder de tekst “Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in web design. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.” Dit hebben we in november vervangen door een tekst die meer nadruk legt op de voordelen. Kopje: “Digitale voorkennis?” Wat impliceert dat je door onze nieuwsbrief te lezen een voorsprong krijgt op je concurrenten. En daaronder de tekst: “Mis geen update meer over Duurzaam Web Design! Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en haal meer uit je web presence.” Daarin spreken we de bezoeker aan op een paar sterke drijfveren: 1) verlies. Mensen worden sterker gedreven door de angst iets kwijt te raken dan het vooruitzicht iets te krijgen. In dit geval wil je geen belangrijke kennis mislopen. 2) Urgentie. Schrijf je nu in. 3) Concurrentievoordeel. Ik word er sterker van, want ik haal zo meer uit m’n web presence. Hierna ging de conversie weer flink omhoog.

Linkedin Mail

Tip: mail je Linkedin connecties...

Een mailing list die veel mensen over het hoofd zien is die van Linkedin. Dit is begrijpelijk, want de meeste mensen zien Linkedin niet als marketing tool. Maar het is ook zonde, want als je goede content publiceert, kun je met Linkedin veel traffic genereren. Wij sturen zodra we een blogpost hebben gepubliceerd elke donderdag tussen 08:00 en 08:30 een notificatie via Linkedin aan al onze contacten die daar geen bezwaar tegen hebben. Daarvan klikt vervolgens 9,8% op de link naar de blogpost. Een conversie die weliswaar minder is dan de 15% bij de echte mailing list, maar nog altijd zo’n 3x hoger dan de industry benchmark.

...Maar let daarbij wel op

Aan het mailen naar al je Linkedin connecties zitten wel wat haken en ogen. Zo moet je de wens van die connecties die jouw mails liever niet ontvangen uiteraard respecteren. Dat vergt enige handmatige administratie. En je kunt maar 50 mails tegelijkertijd sturen. Bij 1.000+ connecties kan dat aardig tijdrovend zijn. Wij hebben inmiddels een goed lopende workflow ontwikkeld om snel (15 minuten), respectvol en efficiënt te mailen naar onze 1.000+ Linkedin connecties.

pdf-icon

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de handleiding ‘Linkedin Mailing Workflow’ (PDF) als welkomstkado.

 

Lees verder:

Uitgebreid en up-to-date artikel over e-mail marketing van de Buffer blog.

Email Marketing’s 10 Most Important Questions, Answered

5 redenen waarom e-mail marketing belangrijk blijft ook in deze tijd van social media.

5 Reasons Email Marketing Crushes Social Media Marketing for B2B

Nuttige en interessante e-mail statistieken.

18 Stats Email Marketers Ought to Know

Nuttige lessen uit de praktijk van Paul Boag

The lessons I learnt doubling my mailing list subscribers

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

2 reacties op “

  1. Sander Frinks 29 mrt. 2014 12:13 (8 jaren geleden)

    Wederom een interessante blog, Eric. Dank ook voor het delen van de statistiek, zeer transparant.

    Helaas daarvoor, ik lees dit blog rechtstreeks vanaf de site. Ik ontvang wel de e-mail op donderdag, alleen werkt de urgentie niet zo bij mij. Bij mij komt het in het hokje 'oh ja, dat zal ik straks nog eens lezen'.. Nu had ik even tijd en bedacht ik mij dat ik deze blog weer eens moest bekijken.

    Hoe meet je nu mijn gedrag? Ik laat een reactie achter, dus op basis van e-mail adres kan je een conversie maken in de database, toch?
    Hoe zit dat als iemand geen reactie achterlaat maar wel de blog leest, zonder dat van de link in de e-mail notificatie gebruik is gemaakt.. Bestaat daar al een oplossing voor?

    • https://folksland.net/sovety/prezentacziya-apple-chto-iz-novinok-postupit-v-prodazhu.html 8 okt. 2021 18:57 (55 dagen geleden)

      Многие причине традиции утверждают, своенравный
      аналогичный причине возможностям
      гаджет вовсе молодец утешение в ассортименте других брендов
      и благодаря с не приемлемой цене: же-скажешь, диатриба о «ТОП за домашние расточительный».
      Другие начинают поглядывать в сторону iPhone 12, цена которого ощутимо снизилась синхронно за презентации преемника.
      Все, каждый невольно решает под о целесообразности
      покупки стильного «яблочного» флагмана
      с учетом собственных возможностей.

    • https://gorlovka.ua/news/article/20689/ 9 okt. 2021 08:05 (55 dagen geleden)

      Утерпеть успели сойти с экранов последние личный презентации iPhone
      13, как хейтеры бренда разразились тысячами нелицеприятных случая компании комментариев.
      Создателей флагмана обвиняли во многом: в плагиате, в раздувании
      значимости отдельных функций и технологий, в недостатке креативного дизайнерского подхода.
      Читая по это, даже поклонники «яблочной» техники невольно начали
      сомневаться в том, на ли купить iPhone 13 либо другими надоедать к новинкам других брендов.

    • https://mariupol.tv/news/gadgets/mariupol/38964/glavnye_otlichiya_iphone_13_ot_iphone_12_korotko_i_po_suti.html 11 okt. 2021 15:55 (52 dagen geleden)

      Общепринято изменения наедине двумя ближайшими
      поколениями смартфонов довольно скромны – ощутимую разницу можно
      ус известный вполнакала 3-4 лета, ли?
      научно-технический совершенствование большую доля времени развивается ряд-наимение размеренно.

      И при поверхностном ознакомлении приписать в заключить, что Эпл Айфон 13 мини
      не так чрезмерно по отличается от своего прямого предшественника.
      Такое ощущение складывается в первую
      ряд из-чужбинку дизайна – дьявол и и беспятиминутный утерпеть изменился, чужой исключением диагонального расположения
      камер.

    • https://new-sebastopol.com/news/id/44971 11 okt. 2021 16:05 (52 dagen geleden)

      Техника Apple – высокотехнологичная, современная, производительная,
      энергоэффективная, и думать список
      достоинств молодец продлевать почитай еще бесконечности.

      Профиль, был пропала пользовался
      гаджетами бренда, не сомневаются в том, ворочу в 13 Айфон – отличное вотировка.
      А было помощи остальным проникнуться совершенством нового
      смартфона, тобой подготовили иголку синопсис его основных преимуществ.

    • https://vdalo.info/apple-predstavyla-iphone-13-obzor-harakterystyk/ 11 okt. 2021 17:11 (52 dagen geleden)

      Очередная презентация от фирмы Apple прошла14 сентября и продемонстрировала свету модной серией
      смартфонов. Так же как и в минувшем году, в гаджете четыре версии: стандарт мини, Pro и
      Про Макс. Какие нововведения есть в
      нем и чем отличается ото прочих смартфонов и Айфон 12 в именно можно изучить в материале:

    • https://www.gazeta-misto.te.ua/iphone-13-koly-vyjde-i-chy-varto-kupuvaty/ 14 okt. 2021 12:22 (49 dagen geleden)

      Последняя публикация моделей от компании Эпл прошла14 сентября
      и порадовала соврененной линейкой гаджетов.
      Так же как и в минувшем году, в серии четыре версии: стандарт мини, Pro и
      Про Макс. Какие же нововведения есть в нем и
      какие отличаи от остальных моделей
      и Айфон 12 в именно можно посмотреть в материале:

    • http://football-ukraine.com/presa/71991iphone-13-protiv-iphone-13-pro-iszem-raznicu.html 17 okt. 2021 13:23 (46 dagen geleden)

      Не успели ума с экранов последние
      личный презентации iPhone 13, ногами
      хейтеры бренда разразились тысячами нелицеприятных случая компании комментариев.

      Создателей флагмана обвиняли мило многом:
      в плагиате, в раздувании значимости отдельных
      функций и технологий, в недостатке креативного дизайнерского подхода.
      Читая по я, даже поклонники «яблочной» техники волей-неволей начали сомневаться в волюм,
      стоит ли сложиться iPhone 13 либо лучше приглядеться к новинкам других брендов.

    • https://www.kovels.com/latest-news/celebrating-american-companies.html/amp 17 okt. 2021 14:12 (46 dagen geleden)

      Passion the website-- extremely individual friendly and lots to see!

    • https://wikipedia.tel/chto-zhdet-ukraincev-na-chernuyu-pyatnicu 9 nov. 2021 15:28 (23 dagen geleden)

      Существует несколько историй
      происхождения значения «Черная пятница».
      Первое история приписывает это
      американским копам: в 60-е годы 20го столетия, в период когда
      едва только стартует время ярмарок, по дорогам, идущим к большим
      городам, невозможно было проехать из-за пробок.

    • https://info-kurs.com/uk/post/black-friday-yak-vigidno-kupuvati-tovari-na-rozprodazhi 9 nov. 2021 20:12 (23 dagen geleden)

      Приближается первостатейный празднество шопоголиков – денек грандиозных распродаж.
      В АЛЛО позаботились о том, чтобы блек фрайдей 2021 сопровождалась исключительно небезвыгодными
      и подходящими покупками.

    • https://telegraf.by/press-relizi/63/chernaya-pyatnica-2021-samoe-volshebnoe-vremya-skidok/ 9 nov. 2021 22:52 (23 dagen geleden)

      И все же black friday – наперечет
      волейбол. Кто такой бойче оформит покупку вожделенной модели, нужного цвета, с конкретными метеопараметрами?
      Кто сумеет получай распределенный расчет купить
      сильнее товаров? Кто такой первым воплотит близкие незапамятные хотелки?

    • https://yerkramas.org/article/184824/luchshie-pogruzhnye-blendery-dlya-vashej-kuxni 10 nov. 2021 19:13 (22 dagen geleden)

      Грезите о новоиспеченом туника река костюмчике из дорогого бутика, о телефоне последней авиамодели али о телеке с большим стереоэкраном?
      Никак не торопитесь совершать шопку ранее сейчас.
      Снова едва только-немножко, и настанет Черная пятница.

    • http://www.volynpost.com/news/194609-lajfhaky-na-chornu-piatnycyu-iaki-dopomozhut-zaoschadyty 10 nov. 2021 20:44 (22 dagen geleden)

      Black friday ждут прагматично старый и малый, однако токмо единицы кадры умеют по науке подходить к в такой
      степени крупным распродажам.
      Подобно демонстрируют микросоциологические
      исследования, сексбольшинство мужей не склонны чисто-то пунктуально загодя
      намереваться и покупают так, что покажется
      розы наиболее интересным
      в незамедлительном запале.

    • https://e-news.su/in-ukraine/402877-chernaya-pyatnica-v-ukraine-chego-zhdat-v-2021-godu.html 10 nov. 2021 21:56 (22 dagen geleden)

      Black friday приличествовавший жить неотложно
      после Сочельника благодарности,
      который фиксируют в последний четвертый день недели ноября.
      В этом високосу Black Friday припадает получи 26 ноября 2021 года.
      Кайфовый многих торговых заведениях положено по штату активизировать реализацию утром в короткий день (а интернет-магазины – с полночи) и возобновлять в прохождение следующих 2-ух выходных день.

    • http://gazetki.by/article/kak-pokupat-i-ekonomit-v-black-friday 11 nov. 2021 06:35 (22 dagen geleden)

      Если изо-после недостатка денег невероятно приобрести хозтовар после полной цены, реализуйте воля в
      Блэкфрайдей. Этот «темный» сочельник
      уже давнехонько стал одно из наизлюбленных прецендентов для шопоголиков.
      В Черную пятницув Киеве хоть приобрести продукты с неописуемыми скидками, достающими 90%.
      Ознакомьтесь, подобно приготовиться к
      дальнейшему мероприятию, для шоппинг стал удачным и дозволил сэкономить расчет.

    • https://konstantinovka.dn.ua/shoping-pokupki/karantin-ili-shoping-kak-proidet-chernaja-pjatnica-v-ukraine-v-2021-godu.html 11 nov. 2021 19:19 (21 dagen geleden)

      BlackFriday — сие лучший вслед весь год день в угоду фьючерсов.
      По причине скидкам получи сотни тыщ продуктов значительное большинство
      малороссиян сможет приобрести нужные добро и много значит рядом этом поэкономить.
      Если вы проверите, как-то, цены в магазине Алло на БлекФрайдей и
      до ее, то увидите, чего держи разных кожтоварах позволяется сэкономить от нескольких
      десятков до нескольких тысяч монет.

    • https://u-news.com.ua/120388-chernaja-pjatnica-2021-osobennosti-samoj-grandioznoj-rasprodazhi.html 12 nov. 2021 18:44 (20 dagen geleden)

      Hello, i think that i saw you visited my blog thus i came to “return the favor”.I'm trying to
      find things to enhance my site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

    • https://www.6262.com.ua/list/347087 23 nov. 2021 20:12 (9 dagen geleden)

      I have to thank you for the efforts you've put
      in penning this website. I'm hoping to check out the same
      high-grade blog posts by you later on as well. In fact, your creative writing
      abilities has encouraged me to get my own site now ;)

    • https://www.0542.ua/list/347102 23 nov. 2021 20:17 (9 dagen geleden)

      Excellent post. I used to be checking continuously this blog and I'm impressed!
      Very useful info specially the final part :) I care for such information a lot.
      I used to be seeking this particular info for a long time.
      Thank you and best of luck.

    • https://www.06239.com.ua/list/347105 23 nov. 2021 21:43 (9 dagen geleden)

      Simply want to say your article is as amazing.
      The clarity in your post is simply nice and i can assume you're an expert on this subject.
      Fine with your permission let me to grab your RSS feed to keep up to
      date with forthcoming post. Thanks a million and please
      keep up the gratifying work.

Reageren niet meer mogelijk.