Mediaweb | Een Social media strategie. De ideale mix tussen organisch en betaald

Je wilt op de verschillende social media kanalen een uitgedachte strategie hebben om al jouw potentiële klanten omver te kunnen blazen met je product. Hieronder leggen we in 3 stappen uit hoe je dat doet. Haha, nee dat zou mooi zijn, zo gemakkelijk is het niet. Elk afzonderlijk bedrijf moet zijn eigen unieke strategie maken waarin de merkidentiteit zo goed mogelijk naar voren komt. We gaan in dit artikel wel in op hoe je een goede mix van organische en gesponsorde berichten kan gebruiken om jouw strategie tot een succes te maken.

Betaalde berichten:

Sociale media strategie

Bron: Pixabay

Gesponsorde berichten zijn (helaas) een belangrijk onderdeel geworden van social media. De meeste mensen die een bedrijfspagina beheren hebben wel eens op het knopje ‘promoten’ gedrukt om extra engagement of bereik te krijgen op een goed presterend bericht. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer opties om te adverteren vanuit je advertentieaccount. Reacties op een evenement, leads genereren of het targeten van een look a like doelgroep zijn maar een willekeurige greep uit het totale pakket van keuzes.

Of je nu op Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest of zelfs TikTok adverteert. Elk platform heeft zijn eigen unieke strategie om volgers op te bouwen of engagement te creëren. Aan de ene kant is het jammer dat puur organisch groeien bijna niet meer mogelijk is, maar aan de andere kant is het wel fijn dat het betaald wel makkelijk is om jouw doelgroep te bereiken. Organisch groeien is niet per se beter, betaald wel vaak een stuk sneller. De dagen dat alleen organische berichten gebruikt werden om je doelgroep te bereiken liggen definitief achter ons.

En als laatste punt voor het betaald adverteren. De data! Sorry, ik word altijd een beetje enthousiast van alles dat je kan meten en instellen op het moment dat je betaald gaat adverteren op een social media platform. Nu krijg je van je organische berichten ook een heel aantal statistieken, maar niet zo uitgebreid als bij betaalde berichten. Hoe laat, waar en op welk apparaat je advertentie bekeken is zijn maar enkele van de (ja geen idee hoeveel eigenlijk precies) datapunten die je kan gebruiken. Adverteren op Facebook geeft oneindig veel nieuwe inzichten. En ja, dat wil je als adverteerder weten.

Leestip: De 21 social media trends voor 2019

Organische berichten

Laten we eerst het allergrootste voordeel van organische berichten benoemen. Ze zijn gratis! Elk bericht dat gepost wordt zonder daar geld tegenaan te gooien noemen we organische berichten. Organische berichten zijn dus afhankelijk van engagement op de post om meer dan alleen de volgers van je pagina te bereiken. (of slechts een percentage daarvan). Er zijn enkele manieren om het algoritme iets in je voordeel te laten werken. Denk daarbij aan de tijd van posten en het actief reageren op reacties. Dit kan het bereik iets vergroten, maar je blijft voor een groot deel afhankelijk van triggerende originele content.

De allerbelangrijkste les van organisch posten is: Consistentie. Of je nu dagelijks, wekelijks of maandelijks post, zorg dat je het consequent en met een doel doet. Jouw volgers weten op gegeven moment waar ze aan toe zijn en ook voor nieuwe volgers is het duidelijk wat je met je pagina wilt. And last but not least. Een constante stroom berichten zal je merk uiteindelijk als legitiem of autoriteit bestempelen. Dit kan een tijdrovende klus zijn, waar je in het begin misschien te weinig van merkt. Maar relaties opbouwen met je klantenkring is uiteindelijk een waardevol iets waar moeilijk een prijs op te plakken is.

En als laatste ( zeer persoonlijke) punt. Ik geloof oprecht dat berichten die je organisch te zien krijgt van een andere pagina, waar niet het woordje ‘gesponsord’ bij staat, meer nieuwswaarde vertegenwoordigen en ook een hogere reactieratio hebben dan gesponsorde berichten. Let op, ik heb hier niet over bijvoorbeeld het binnenhalen van leads of iets dergelijks, maar puur over organische engagement.

Conclusie

strategie social media

Bron: Pixabay

Aan het begin gaf ik het al aan. Een sterke strategie gebruikt beide manieren. Je kan natuurlijk uitsluitend voor de een of de andere strategie kiezen, maar benut de sterke punten van beide opties. Gebruik organische berichten om de persoonlijkheid en waarden van je merk te laten zien. Ook is organisch posten een ideale manier om bijvoorbeeld op de actualiteit in te spelen. Gebruik betaalde advertenties om je doelgroep te vergroten of om een specifiek product te promoten. Tip: post bepaalde acties organisch en zorg bij het promoten (lees: betaald adverteren) van die acties dat je de volgers van je pagina uitsluit. Zo krijg je geen overkill of advertentiemoeheid bij je trouwe volgers. Betaald adverteren gaat vaak samen met testen, maar testen kost ook geld. Gebruik organische berichten om reacties te meten bij je doelgroep. Gratis en voor niets een hoop info. Wil je veel mensen in een keer bereiken, dan is adverteren de juiste keus. Maar hou organisch erbij om de sociale interactie met je doelgroep te cultiveren.

Social media goed bijhouden? CopyRobin helpt.
Probeer nu gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Plaats reactie