Mediaweb | Google core update 3 juni 2019, wat verandert er (volgens AI)?

Begin juni rolde Google een grote core update uit die voor veel websites ingrijpende gevolgen lijkt te hebben. In de SEO-wereld riep deze update dan ook veel vragen op. Vragen waar de menselijke SEO-experts vaak geen antwoord op hadden. Wordlift, een AI-gedreven SEO bedrijf, gebruikte kunstmatige intelligentie en een neuraal netwerk om antwoorden te krijgen.

Het algoritme bepaalt onder meer de positie van sites in de zoekresultaten. Geheel tegen de normale gang van zaken in, heeft Google de core update van juni zelfs van tevoren aangekondigd. Daarmee lijkt de verwachting dat het deze keer om een bijzonder grote update gaat bevestigd.

Invloed op de volgorde van zoekresultaten

Helaas weet niemand wat er precies veranderd is. Wel is bekend dat het algoritme bepalend is voor de volgorde van zoekresultaten. Omdat de core update voor een aantal grote sites drastische gevolgen heeft, roept deze core update veel vragen op. Het team van Wordlift.io besloot om artificial intelligence en een neuraal netwerk in te zetten om antwoorden op vragen over deze grote core update te vinden. Want als mensen niet in staat zijn om de machine bij te houden, dan is het misschien wel een goed idee om een machine zelf te laten antwoorden, nietwaar?

Verrassend genoeg gaf de AI (kunstmatige intelligentie) een aantal interessante antwoorden op de vragen die door mensen aan het getrainde neurale netwerk werden gesteld. In dit artikel vind je de antwoorden op die vragen.

Wanneer werd de update uitgebracht?

AI: Op maandag 3 juni 2019. Een samenvatting van wat we tot nu toe weten: de update was vooraf aangekondigd en is op 3 juni uitgerold. Op dit moment worden de gegevens nog verwerkt.

Sinds 3 juni 2019 is mijn organisch verkeer:

Please select at least one option.

Wat zijn de belangrijkste updates?

AI: Core Updates zijn Google updates die geen specifieke focus hebben op een bepaald soort zoekopdracht of bepaalde websitekenmerken. De veranderingen lijken vooral ‘onder de motorkap’ plaats te vinden, terwijl andere grote bekende Google-updates zoals Panda of Penguin zich specifiek richtten op de kwaliteit van content en backlinks.

Core updates hebben de neiging om websites op een groot aantal andere gebieden te beïnvloeden. Dit soort updates van Google’s kernalgoritme worden verschillende keren per jaar vrijgegeven. De eerste Google Core-update werd overigens door Searchmetrics in januari 2016 geregistreerd.

Wat kan ik doen als mijn rankings instorten na een Google-update?

AI: Eind 2018 heeft Google wat meer uitleg gegeven over de core updates, waarin men aangaf dat website-eigenaren geen specifieke fouten kunnen corrigeren om verloren posities in de zoekresultaten te herstellen. In plaats daarvan raadt Google gebruikers aan om de best mogelijke content aan te bieden. Dit is de beste manier om rankings te verbeteren. Google raadt aan om de ‘Google Search Quality Rater’-richtlijnen (PDF) te bestuderen. Dit gedetailleerde document is bedoeld om content te helpen classificeren en evalueren.

Kun je ons meer vertellen over de site van DailyMail?

AI: De SEO-directeur van dailymail.co.uk meldde na de core update een enorme daling in de bezoekersaantallen. Hij lijkt zelfs naar de help-forums van Google te zijn gegaan deze daling te melden. Hij voegde eraan toe dat ze hun ‘Google Discover’-verkeer na de Google core update van juni zelfs zagen dalen met 90%. Dit is nog niet verbeterd.

Welke sites zijn het hardst getroffen?

AI: Vanaf 3 juni 2019 heeft de core update grote gevolgen gehad. Search Engine Land suggereert dat vroege rapportages van Sistrix, RankRanger, SearchMetrics en Moz laten zien dat er enkele opvallende schommelingen in Google’s zoekresultaten zijn opgetreden. Sistrex meldt veranderingen vanaf 5 juni en op 6 juni in de Google zoekresultaten in Groot- Brittannië. Men merkt daarbij ook op dat het aantal getroffen websites groter lijkt te zijn dan bij eerdere updates.

Hoewel de meest recente updates het meeste effect hebben gehad op sites over financiën en gezondheid (YMYL-sites), lijkt de Google core update van juni ook een grote invloed te hebben op nieuwssites, webshops en meer.

Is Google evil?

AI: Google zegt dat de nieuwe core update "absoluut merkbaar is".

En sinds de officiële uitrol lijkt dat zeker het geval te zijn.

Hoe heeft Wordlift dit gedaan?

Om antwoord te krijgen op bovenstaande vragen heeft Wordlift een neuraal netwerk getraind met behulp van TensorFlow en een recentelijk vrijgegeven taalmodel GPT-2, gebaseerd op deep learning. Dit taalmodel is uitgegeven door het team van OpenAI.

 Samenwerking Wordlift en Mediaweb

Komende zomer gaan Worldlift en Mediaweb samen een experiment aan. We gaan de content van Mediaweb optimaliseren voor SEO met behulp van de AI van Wordlift. Op 27 juni 2019 hoor je hier meer over.

Aan de basis van goede SEO staat sterke content. Zie wat CopyRobin voor haar klanten bereikt.
Download PDF

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Plaats reactie