Een van de lastigste opgaven bij het ontwerpen van een homepage is het stellen van de juiste prioriteiten. Wat wordt de hiërarchie van de inhoud op de homepage? In dit artikel geef ik je een simpele methode om de juiste hiërarchie van onderwerpen op de homepage te bepalen. Uiteraard werkt deze methode ook voor elke andere webpagina.

Eigen plekje

Zeker bij grotere organisaties wil iedere afdeling z’n eigen plekje op de homepage veiligstellen. Als aan dit traject niet strak leiding wordt gegeven, ziet de homepage er voor je het weet zo uit:

hele drukke homepage

Ok. Waarschijnlijk niet zo. Maar je begrijpt wel wat ik bedoel toch? Als je homepage te druk is en te weinig hiërarchie toont, zien je bezoekers door de bomen het bos niet meer en klikken binnen twee seconden op de terugknop.

Oeverloze discussies

Hoe kun je ervoor zorgen dat op de homepage de belangrijkste zaken ook de belangrijkste plek krijgen? Door een duidelijke hiërarchie aan te brengen. Door de onderwerpen in volgorde van belangrijkheid onder elkaar te zetten. Dat blijkt echter vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Oeverloze discussies leiden te vaak uiteindelijk tot een homepage waar helemaal geen hiërarchie in zit en veel te veel onderwerpen om aandacht schreeuwen.

Hulp nodig bij je webteksten? Met CopyRobin heb je altijd een webredacteur bij de hand.
Probeer nu gratis

Eenvoudig stappenplan

Met dit eenvoudige stappenplan van 9 stappen kom je toch tot een goede hiërarchie van de homepage. Feitelijk is het een simpel vraag- en antwoordspel. Simpel, maar heel effectief.

Stap 1: bepaal doelgroepen, doelen en beperkingen

Zorg ervoor dat de stakeholders (dat zijn de grootste belanghebbenden) van de website het eens zijn over de volgende belangrijke punten:

  1. Doel. Wat wil je met de pagina bereiken?
  2. Doelgroepen. Voor wie is de pagina bestemd?
  3. Bepaal voor hoeveel punten er op de (home)page plek is (in de regel niet meer dan 6-8).

Stap 2: schrijf alles wat te binnen schiet op

Laat vervolgens de stakeholders op losse kaartjes alle onderwerpen schrijven die op de webpagina zouden moeten komen. Geen beperkingen. Alles wat ze te binnen schiet.

Stel je hebt nu alles bij elkaar 26 onderwerpen die volgens een of meer stakeholders een plekje op de homepage verdienen. Er is maar ruimte voor 6 tot 8 onderwerpen. Hoe gaan we die onderwerpen eruit halen en hoe krijgen we ze in de juiste volgorde van belangrijkheid?

Stap 3: maak een lange lijst

Zet alle onderwerpen die de stakeholders hebben genoemd willekeurig onder elkaar. Voor dit artikel neem ik gemakshalve de letters van het alfabet A t/m Z. Vandaar dat we 26 onderwerpen overhielden na stap 2  ;-).

Stap 4: kies tussen A en B

Begin bij het eerste punt en vraag aan elke stakeholder: “als je moet kiezen tussen punt A of punt B, welke vind je dan belangrijker?”

Stap 5: kies tussen de winnaar en C

Neem het winnende punt. Laten we in dit geval uitgaan van A. In dat geval is je volgende vraag: “als je moet kiezen tussen punt A of punt C, welke vind je dan belangrijker?”

Stap 6: kies tussen de winnaar en D

Neem opnieuw het winnende punt. Laten we in dit geval uitgaan van C. In dat geval is je volgende vraag: “als je moet kiezen tussen punt C of punt D, welke vind je dan belangrijker?”

Stel het antwoord is weer C. Je ziet dan al een duidelijke hierarchie ontstaan:

1 = C

2 = A of D

3 = B

Stap 7: herhaal deze stappen tot de volgorde af is

Je volgende vraag zal dan kunnen zijn: “als je moet kiezen tussen punt A of punt D, welke vind je dan belangrijker?”

Het antwoord is D.

De hierarchie is nu duidelijk:

1 = C

2 = D

3 = A

4 = B

Ga door met dit proces tot je alle punten in de juiste volgorde hebt gezet. Je kunt natuurlijk ook stoppen zodra je de top 6-8 al duidelijk hebt gekregen. Voor de rest is toch geen plek op de homepage.

Stap 8: dwing keuzes af

Maar wat als een stakeholder nu echt niet kan kiezen tussen A en D? Stel dan de vraag: “Stel er is er op de webpagina slechts plek voor of A of D. Welke zou je dan kiezen?” Zo dwing je toch een keuze af. Er is namelijk altijd een prioriteit. Altijd. Oefen in je hoofd maar eens met een paar hele lastige dilemma’s. Bijvoorbeeld: als je één van deze twee voor jou zeer dierbare personen kiest, mag je de ander nooit meer zien (denk aan iets als ‘huidige partner vs kind uit eerdere relatie’). Je zult toch altijd een keuze kunnen maken.

Leestip: Chunking: Bedien Meerdere Doelgroepen met één Boodschap

Stap 9: stem de uitkomsten af

Vervolgens vergelijk je de uitkomsten van de verschillende stakeholders met elkaar. Je kunt er dan voor kiezen om op basis daarvan zelf de definitieve hiërarchie te bepalen. Of je kunt dezelfde oefening nogmaals doen, maar dan met alle stakeholders samen, zodat er maximaal draagvlak ontstaat voor de definitieve hiërarchie.

Fantasie

Veel succes met het aanbrengen van een duidelijke hiërarchie in je homepage. Met dit stappenplan gaat het zeker lukken. Uiteraard kun je met dit stappenplan niet alleen prioriteiten stellen voor je homepage, maar voor elke andere pagina in je website. Sterker: je kunt dit stappenplan voor alles gebruiken waarbij het bepalen van je prioriteiten belangrijk is. Denk aan het opstellen van een businessplan. Het bepalen van een vakantiebestemming. De enige beperking is je fantasie.

Leestip: Schrijven voor het Web: Een Pakkende Homepage

Valt het up-to-date houden van je website je zwaar? CopyRobin brengt uitkomst.
Probeer nu gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2018?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.