Steeds meer bedrijven klagen erover dat hun status-updates in Facebook amper meer worden getoond aan hun volgers.

Ze verdenken Facebook ervan eerst de zakken te hebben gevuld door adverteerders betaald 'likes' te laten vergaren en deze likes vervolgens waardeloos te maken door steeds minder posts aan die volgers te tonen. Vervolgens moeten de adverteerders weer betalen om bij hun eigen volgers in beeld te komen.

Kortom: ze voelen zich door Facebook belazerd en sommigen gaan zelfs zover hun Facebook pagina op te heffen.

Facebook: jullie zijn te saai

Facebook kaatst de bal terug door te stellen dat de meeste posts van bedrijven te saai zijn voor hun volgers.

Interessant zijn voor je volgers?
Maak een afspraak

Het algoritme van Facebook heeft als doel zoveel mogelijk betrokkenheid bij de gebruikers op te roepen. Daarvoor is interessante content van vertrouwde bronnen in de juiste context nodig.  Betaald of onbetaald, je content moet wel passen in de time-line van je volgers. De infographic hieronder geeft de werking van het algoritme sterk vereenvoudigd weer:

facebook-news-feed-edgerank-algoritme-640.jpg

Bron: Techcrunch

Mark Zuckerberg's Law on Information Sharing

Daarmee heeft Facebook wel een punt, want de daling van 50% van de news feed exposure in een jaar tijd komt mooi overeen met de verdubbeling van het aantal likes, shares en comments in dezelfde periode. Volgens Mark Zuckerberg's Law on Information Sharing (vrij naar Moore's Law) zou de hoeveelheid informatie de we met z'n allen delen jaarlijks verdubbelen. In de grafiek hieronder zie je hoe het organisch bereik per fan steeds verder afneemt.

Facebook organisch bereik per fan

Bron: edgerankchecker.com

Is jouw content interessant genoeg voor je volgers?

Adverteerders die waardevolle content delen met hun volgers zouden volgens Facebook dus geen last moeten hebben van dit algoritme. Sterker: het zou ze juist belonen. Is jouw content interessant genoeg voor je volgers?

Lees het complete artikel op Techcrunch voor alle achtergronden en wetenswaardigheden.

Sociale media goed inzetten voor je bedrijf?
Maak een afspraak 

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.