Mediaweb | Hoe selecteer je het juiste internetbureau voor je nieuwe website?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Tip: bookmark dit artikel voor later als het nu niet actueel voor je is.

Wanneer heb je voor het laatst een internetbureau geselecteerd voor een nieuwe website? Hoe verliep dat?

Voor veel organisaties valt het selecteren van een nieuw internetbureau niet mee. Er zijn zoveel aanbieders, met zoveel oplossingen. Daarbij blijkt het vaak moeilijk om het kaf van het koren te scheiden.

Hoe bepaal je welk bureau het beste bij jouw organisatie past? Stel jezelf de 12 vragen en volg de 7 tips hieronder, en het komt helemaal goed.

Veel van deze principes werken overigens ook bij de selectie van andere dienstverleners, zoals een reclamebureau of DTP-studio.

Leestip: 33 Prachtige Webdesign Inspiratie Sites

Voorselectie

Als je tevreden bent met je bestaande internetbureau, ga je uiteraard eerst met hen in gesprek. Maar voor dit artikel ga ik ervan uit dat je op zoek bent naar een nieuw internetbureau om een nieuwe website te realiseren. 

De informatie van relaties de je vertrouwt is de meest waardevolle die je kunt krijgen.

Begin met het maken een voorselectie van 5-10 internetbureaus. Start altijd door bekenden die een goede website hebben te vragen naar hun internetbureau en hun ervaringen met dat bureau. De informatie die je krijgt van relaties de je vertrouwt is de meest waardevolle die je kunt krijgen.

Tip: ontvang 5 offertes via een dienst als Webdesign Offerte.

Ik kies mijn nieuwe bureau vooral op basis van:

Please select at least one option.

Vervolgens kun je websites bezoeken waar de meeste internetbureaus wel op staan, zoals eguide.nl, webguide.nl of webdesign.nl. Of zoek op Google. Bezoek van elk bureau dat je op het eerste gezicht aanspreekt de website en stel jezelf de volgende vragen:

1) Spreekt hun eigen website me aan?

En dan niet of je de kleuren mooi vindt, maar of het internetbureau professioneel overkomt en of de teksten en het ontwerp een goed gevoel bij je oproepen. Wekt het allemaal vertrouwen?

2) Hebben ze de capaciteit om het werk ook op te leveren?

Je moet er namelijk op kunnen vertrouwen dat het internetbureau voldoende capabele mensen in huis heeft om de opdracht aan te kunnen. Een goed bureau verschaft deze informatie op hun website.

3) Hebben ze de juiste ervaring?

Als een internetbureau al ervaring heeft met projecten die vergelijkbaar zijn met die van jou, is dat een groot pré. De leercurve is lager, waardoor ze sneller en efficiënter kunnen werken.

4) Tonen ze voldoende werk dat ze al hebben opgeleverd?

Staat er op de website van het internetbureau voldoende werk dat ze voor andere opdrachtgevers hebben verricht. Aarzel niet om zo’n opdrachtgever te bellen en te vragen naar hun ervaringen met het bureau.

5) Spreekt de vormgeving van de websites die ze bouwen je aan?

Bepaal op basis van hun eerdere werk of het internetbureau in staat zal zijn om een ontwerp te leveren dat past bij de merkbeleving van jouw bedrijf.

6) Zijn ze in staat de technologie te leveren die je website nodig heeft?

Bepaal op basis van hun eerdere werk of het internetbureau de technische capaciteiten in huis heeft om alle functionaliteiten die jouw site waarschijnlijk nodig heeft te realiseren. Vooral als er koppelingen moeten worden gemaakt met bestaande back-end systemen waarvan je bedrijf al gebruik maakt.

7) Is hun website vindbaar in Google?

Een goed internetbureau heeft z’n eigen SEO op orde. Controleer dan ook altijd of ze zelf goed vindbaar zijn in Google, zeker wanneer je goede vindbaarheid voor je eigen website belangrijk vindt.

Een goed internetbureau heeft z’n eigen SEO op orde.

De trefwoorden die voor hen van belang zijn, staan meestal in de titel of in de meta description tag. Open een incognito venster (Ctrl+Shift+N) in je browser en zoek op die trefwoorden. ( Waarom een incognito venster? Omdat Google de zoekresultaten aanpast aan wie er is ingelogd, bijvoorbeeld in Gmail. Dan krijg je geen gemiddeld zoekresultaat). Als het bureau niet bij de eerste twintig resultaten staat, hebben ze hun zaakjes kwa vindbaarheid in Google niet echt op orde.

8) Is hun website snel?

google pagespeed insights mediaweb

Snelheid is een van de belangrijkste factoren bij een aangename gebruikerservaring. Zeker op smartphones met tragere 3G verbindingen. Helaas hebben te weinig webdesigners voldoende oog voor dit meer technische aspect. Daarom zijn de meeste websites onnodig traag.

Dat bleek in ieder geval uit onze mobiele snelheidstest van de websites van de top 200 Nederlandse bedrijven en 75 van de grotere Nederlandse internetbureaus. Test daarom de website van het bureau met Google PageSpeed Insights. Als ze niet op alle punten in het groen scoren, is dat geen goed teken.

9) Beheersen ze responsive web design?

Mediaweb-Responsive-Website-1.png

Open de website van het internetbureau altijd ook op je smartphone! En controleer of de site geschikt is voor smartphones. Elk zichzelf respecterend internetbureau moet anno 2015 in staat zijn om een goede responsive website te realiseren.

Elk zichzelf respecterend internetbureau moet anno 2015 in staat zijn om een goede responsive website te realiseren.

Bekijk ook hun portfolio. Als daar geen responsive websites bij staan, is dat een flinke rode vlag en zul je daar op z’n minst een kritische vraag over moeten stellen, mocht het bureau je toch aanspreken.

10) Kunnen ze zich goed inleven in de opdrachtgever?

Wanneer je het werk van het bureau bekijkt, krijg je dan het gevoel dat het allemaal goed bij de opdrachtgevers past? Of lijken de ontwerpen meer bedoeld om te laten zien hoe cool ze zelf zijn? Een goed internetbureau weet hoe je, op een geloofwaardige manier, zelfs een saai bedrijf interessant kunt maken.

11) Denken ze content first?

Wij hameren al jaren op het belang van goede content voor je aan een nieuwe website begint. Maar de oude werkwijze van eerst bouwen en dan vullen blijkt hardnekkig. Met een content first aanpak voorkom je problemen en het eindresultaat is veel beter. Vraag je daarom af of het bureau dat je op het oog hebt wel content first denkt.

Ook beginnen met goede content? CopyRobin helpt je direct op weg.
Probeer nu gratis

12) Hebben ze een goede reputatie in de sociale media?

Zoek in Twitter, Linkedin en Facebook naar comments en mentions over het internetbureau. Kijk vooral ook hoe actief de mensen van het bureau zelf zijn met sociale media. Als ze inactief zijn in de sociale media kan dat natuurlijk betekenen dat ze het te druk hebben met het leveren van mooi werk om te tweeten. Maar het kan ook betekenen dat ze amper voeling hebben met hun vak.

Leestip: Website Laten Maken: 13 Valkuilen

7 tips voor een succesvolle bureauselectie

parasol.jpg

Zodra je op basis van de voorgaande 12 vragen jouw voorselectie compleet hebt, wordt het tijd om met de bureaus in gesprek te gaan. De volgende 7 tips helpen je bij een succesvolle bureauselectie:

Tip 1: Vraag niet lukraak offertes aan

Zodra je de voorselectie hebt, vraag dan niet lukraak bij al die internetbureaus een offerte aan. Lees ook ons artikel met handige do's en don'ts over het opstellen van een bureau pitch.

Het opstellen van een goede offerte voor het realiseren van een nieuwe website kost een professioneel internetbureau namelijk veel tijd. Afhankelijk van de complexiteit van de opdracht van enkele uren tot enkele dagen. Maak daarom eerst kennis met de bureaus in je voorselectie via e-mail of nog beter: per telefoon.

Nodig maximaal 5 bureaus uit voor een kennismakingsgesprek.

Nodig maximaal 5 bureaus uit voor een kennismakingsgesprek en vraag vervolgens 2 of 3 bureaus om een offerte op te stellen. Leg deze procedure goed uit, zodat deze bureaus weten waar ze aan toe zijn. De kwaliteit en de onderlinge vergelijkbaarheid van de offertes zal zo veel beter zijn.

Tip 2: Zie kennismakingsgesprek als een eerste 'date'

Een kennismakingsgesprek met een internetbureau is als een eerste 'date'. Je doel is om te bepalen of je een volgende stap met ze zou willen zetten. En die stap is om het offertetraject in te gaan. Het is belangrijk dat je een 'klik' krijgt met de mensen van het bureau.

Het bouwen van een website is vandaag de dag in belangrijke mate een vorm van intensieve co-creatie tussen opdrachtgever en bureau. Je zult waarschijnlijk enkele maanden heel intensief met deze mensen moeten samenwerken en zodra de nieuwe website live staat, is dat hopelijk het begin van een jarenlange hechte samenwerking.

Daten met Mediaweb?
Maak een afspraak

Tip 3: Stuur een intelligente briefing

Stuur de 2 of 3 bureaus die als besten uit de bus kwamen tijdens de kennismakingsgesprekken een intelligente briefing. De beste briefings zijn niet al te gedetailleerd. Schrijven niet teveel voor. Ze beschrijven het probleem, eventueel aangevuld met wat gedachten over mogelijke oplossingen aangevuld met de vraag “wat zijn jullie gedachten hierover?” Dat stelt het internetbureau in staat om een paar creatieve voorstellen te doen over de richting waarin ze denken. Laat zien dat je open minded bent en dat je er op uit bent om het beste uit de samenwerking te halen.

Zijn dit inventieve mensen? Of is het een fabriek die gewoon precies maakt waarom jij vraagt, zonder zelf na te denken?

Je krijgt dan ook een beter beeld van het creatieve vermogen van het internetbureau. Zijn dit inventieve mensen? Of is het een fabriek die gewoon precies maakt waarom jij vraagt, zonder zelf na te denken? Zelf vind ik de beste vraag die een vormgever of programmeur me kan stellen: “weet je dat zeker?” Dat betekent namelijk dat hij de consequenties van mijn verzoek heeft doordacht en vermoedt dat ik die niet allemaal goed heb gezien. Hij denkt pro-actief met me mee. Verwacht deze houding ook van een goed bureau.

Tip 4: Wees open over je budget

wees open over je budget

Photo Credit: kenteegardin via Compfight cc

Ik heb het vroeger vaak genoeg meegemaakt dat ik een uur geanimeerd met een enthousiaste prospect aan het brainstormen was over z’n nieuwe website. De meest fantastische ideeën kwamen ter tafel. Tot ik de vraag stelde “dit lijkt me een geweldig project! Maar wat is eigenlijk je budget?” Dan voelde ik me ineens als die makelaar die een hele middag met een mogelijke klant prachtige villa’s met uitzicht op zee heeft bezichtigd, om uiteindelijk te horen dat het budget amper genoeg is voor een flatje 3-hoog achter in een ‘prachtwijk’.

Dat is natuurlijk ook precies de reden waarom makelaars je altijd eerst vragen hoeveel je wilt besteden, voor ze voor je aan het werk gaan. Zonder die cruciale informatie, kan hij niet op zoek naar een passend huis. Zo is het ook met een website. Je kunt een website laten maken voor € 500, maar ook voor meer dan € 600 miljoen.

Het is heel moeilijk voor een internetbureau om een goede offerte uit te brengen als ze een van de belangrijkste beperkende factoren - budget - niet weten.

Wees daarom open over het beschikbare budget. Het is heel invoelbaar dat je je financiële kaarten het liefst dicht tegen je borst houdt tijdens de eerste onderhandelingen. Maar in de praktijk werkt het meestal averechts wanneer je deze informatie achterhoudt.

Een internetbureau zal toch altijd een inschatting proberen te maken van je financiële armslag om te bepalen in wat voor oplossingen ze kunnen denken. Maar net zomin als een makelaar kan inschatten wat je budget is voor je nieuwe woning wanneer je in je vrijetijdskleding z’n kantoor binnen komt lopen, kan een webbouwer jouw budget raden op basis van je briefing.

En als je geen budget hebt vastgesteld? Ga dan wel het gesprek hierover in een vroeg stadium aan. Zeg dat je geen budget hebt opgesteld, omdat je geen idee hebt waaraan je moet denken. Maar geef wel aan hoeveel je je ongeveer kunt veroorloven. Want je kunt een website op zoveel manieren maken. Het is heel moeilijk voor een internetbureau om een goede offerte uit te brengen als ze een van de belangrijkste beperkende factoren - budget - niet weten.

Meer weten over wat een website kost? Lees: Kosten Website: Waarom is Maatwerk zo Kostbaar?

Een nieuwe website duur? Laat Mediaweb je verrassen.
Maak een afspraak

Tip 5: Stel geen willekeurige deadline, maar spreek hem wel af

Bepaal alleen een keiharde opleverdatum als dit voor de bedrijfsvoering van wezenlijk belang is. Bijvoorbeeld voor een hele belangrijke beurs, of de lancering van een product. Zorg er dan wel voor dat je lang genoeg van tevoren met de bureauselectie begint.

Maar stel geen willekeurige deadline. Want een internetbureau zal het als in beton gegoten interpreteren. En dat kan twee negatieve gevolgen hebben:

  1. De deadline wordt gehaald, maar ten koste van de kwaliteit terwijl dit eigenlijk niet nodig was.
  2. De deadline wordt niet gehaald, wat gelijk al een wissel trekt op de nog prille relatie tussen jou en het bureau.

Het beste is om samen met het bureau een realistische deadline vast te stellen. Want zonder een deadline komt een project zelden af. Verwacht daarbij niet van het bureau dat ze direct na selectie aan de slag kunnen. Ze zullen meestal het werk eerst moeten inplannen.

Tip 6: Maak er geen prijsvraag van

https://www.youtube.com/watch?v=oQWx7iFV7pU

Het is heel verleidelijk om een paar internetbureaus te vragen om al onbetaald met een ontwerp te pitchen. Bij architecten gaat dit toch ook meestal op die manier? Toch is dit een heel slecht idee. Zonder een intensief voortraject is het namelijk onmogelijk om de beste oplossingen voor jouw website te bedenken.

Uiteindelijk maak je dan een keuze uit een aantal oplossingen waarvan er niet één de juiste is. Bovendien zullen de beste internetbureaus, die het al druk hebben, niet aan zo’n pitch mee willen doen. Je sluit daarmee dan ook gelijk een hoop talent uit.

En laten we wel wezen, als je wc lekt, vraag je toch ook niet eerst aan een paar loodgieters om te laten zien dat ze een lekkende leiding kunnen dichten?

Leestip: De webdesign trends voor 2016

 

Tip 7: Vermijd aanbestedingen

https://www.youtube.com/watch?v=_jBDwu1NY5I

Aanbestedingen lijken eerlijk, en soms worden ze door de EU of andere overheden voorgeschreven, maar in de praktijk pakken ze meestal verkeerd uit voor de opdrachtgever. Het komt maar zelden voor dat het beste bureau wint. Sterker, de beste internetbureaus doen liever niet mee aan dergelijke aanbestedingen. Daar hebben ze helemaal geen zin in.

Je krijgt op die manier geen enkel idee over hoe het zal zijn om met een bepaald internetbureau te werken. En dat terwijl de realisatie van een website een hechte samenwerking vergt tussen opdrachtgever en bureau. Helemaal erg is het als je alleen maar vragen mag stellen via e-mail en dat die dan aan alle partijen worden doorgespeeld en dat iedereen daarop dan mag antwoorden. Zo onpersoonlijk. De beste internetbureaus willen hier niet aan meedoen. Dus die sluit je bij voorbaat al uit.

De beste internetbureaus doen liever niet mee aan aanbestedingen. Daar hebben ze helemaal geen zin in.

Het realiseren en onderhouden van websites draait heel nauw om een hechte samenwerking tussen opdrachtgever en bureau. Een goede persoonlijke relatie is van levensbelang voor dit soort projecten. Een officiële aanbesteding is dan ook dodelijk voor het aangaan van zo’n relatie.

Mocht het uitschrijven van een aanbestedingsprocedure onvermijdelijk zijn, probeer daarin dan zoveel mogelijk ruimte te creëren voor samenwerking op de langere termijn. Denk aan de langdurige raamovereenkomsten waarbij ook tijdens de looptijd de dienstverlening kan wijzigen. Bijvoorbeeld zoals die gebruikelijk zijn voor andere dienstverleners zoals cateringbedrijven, accountants of uitzendbureaus.

Conclusie

Het realiseren van een website is vandaag de dag vaak een complex traject waarbij opdrachtgever en internetbureau nauw moeten samenwerken gedurende een langere periode. Traditionele inkoopprocedures als prijsvragen en aanbestedingen werken doorgaans averecht voor een hechte samenwerking en pakken vrijwel altijd ongunstig uit voor zowel opdrachtgever als bureau. De keuze van het juiste internetbureau is een hele belangrijke. Besteed er daarom voldoende aandacht aan. Hopelijk helpen de tips in dit artikel je alvast op weg.

We publiceerden deze blogpost oorspronkelijk op 15 augustus 2013, maar hebben hem uitgebreid en up-to-date gemaakt met o.a. nieuwe onderzoeken, bronnen en voorbeelden.

Kennismaken met Mediaweb?
Maak een afspraak

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

4 reacties op “

  1. Gravatar for A. Einstein

    A. Einstein

    hop, mediaweb propaganda
  2. Gravatar for D. de Laat

    D. de Laat

    Prima blog. Belangrijk dat de mogelijkheden en wensen, ook financieel, besproken worden. Bij SEO marktplaats is het budget een van de matchingsfactoren.
  3. Gravatar for Marloes

    Marloes

    Allemaal heel goede punten. Ik merk dat er nog steeds teveel wordt gekeken naar de prijs. Men gaat voor het goedkoopste en is daarna vaak ontevreden over de kwaliteit.

    Een goede webbouwer hoeft niet duur zijn, maar je moet ook bereid zijn te betalen voor het gewenste kwaliteit.
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Bedankt Marloes. Goedkoop is zeker ook bij webdesign bijna altijd duurkoop. Wat niet wegneemt dat er voor kleinere bedrijven met beperkte budgetten wel mogelijkheden zijn om een betaalbare website te laten maken. Mijn tip: laat je adviseren door iemand met verstand van zaken. Net zoals je ook een accountant, fiscalist, notaris of jurist inschakelt bij complexe financiële en/of juridische vraagstukken.

Reageren niet meer mogelijk.