Mediaweb | In 5 stappen naar een succesvolle contentstrategie

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Wanneer heb je voor het laatst naar de content van je website gekeken? Gisteren? Vorige week? Vorige maand? Vorig jaar? Geen idee? Is het langer dan een maand geleden? Doe het dan gelijk even. 

En? Past de inhoud van de website nog bij de doelstellingen van je organisatie? Zo niet, dan is het wellicht tijd om aandacht te besteden aan je contentstrategie.

Want een goed doordachte contentstrategie is de basis onder elke succesvolle website. Wij helpen je op weg met deze 5 stappen naar een succesvolle contentstrategie.

Gek genoeg voegt men de inhoud vaak pas aan het eind van het traject toe. Dat is veel te laat.

Eigenlijk weten we het wel: Het allerbelangrijkste van elke website is de inhoud (content). Dat is ten slotte waar de bezoekers voor komen. Gek genoeg voegt men de inhoud vaak pas aan het eind van het traject toe. Dat is veel te laat.

De kans is groot dat je dan een website hebt die geen wezenlijke bijdrage levert aan het behalen van je zakelijke doelstellingen. Het ziet er misschien wel prachtig uit, maar de gewenste resultaten blijven uit.

Heeft jouw organisatie een contentstrategie?

Please select at least one option.

Daarom ligt aan de basis van elke goede website een contentstrategie. Een contentstrategie combineert menselijke componenten als workflow en beheer met inhoudelijke componenten als structuur en stof (inhoud).

diagram

5 Stappen

Volg deze 5 stappen om jouw eigen succesvolle contentstrategie te bepalen:

Stap 1: Bepaal je kernstrategie

Begin met je kernstrategie.

Bepaal allereerst de doelen van je website.

Maak deze zo meetbaar mogelijk, zodat je na verloop van tijd makkelijk kunt controleren of je op de goede weg bent.

Om de werkelijke doelen voor een website te achterhalen kan je het beste vraaggesprekken voeren met de verschillende belanghebbenden (stakeholders) van de website. Deze zogenaamde 'stakeholder interviews' hou je bijvoorbeeld met de webmaster, marketing manager, ict manager, sales manager, directie, overige medewerkers en de PR-afdeling. Ook is het een goed idee om enkele externen zoals klanten of leveranciers te interviewen.

Stakeholder interviews doe je altijd één-op-één.

Stakeholder interviews doe je altijd één-op-één. Geef aan dat alles wat er wordt gezegd vertrouwelijk is en alleen geanonimiseerd wordt gebruikt. Op die manier krijg je de eerlijke antwoorden waar je écht wat aan hebt.

Tijdens de stakeholder interviews krijg je ook een goed beeld van de verschillende doelgroepen van de website.

Leestip: Stakeholder Interviews: Zo Pak Je het Aan

Op basis daarvan kun je nader onderzoek doen naar de wensen van die doelgroepen. Dit kun je doen door middel van een enquête of enkele persoonlijke gesprekken met gebruikers.

Op basis van deze informatie omschrijf je de belangrijkste gebruikerspaden (user journeys) die bezoekers moeten afleggen om de gewenste taken te volbrengen.

Altijd originele, verse content voor je website?
Probeer CopyRobin

Stap 2: Inventariseer de inhoud

Als er al een website is, doe dan een website content inventarisatie. Je kan elke pagina met knippen en plakken in een Excel sheet zetten. Maar als de website groot is, is dat wel erg veel werk. Je kan er ook een tool voor gebruiken als het Content Analysis Tool van Content Insight.

Inventariseer alle content van je website, inclusief brochures, white papers, catalogi, etc.

Inventariseer ook alle overige content zoals brochures, white papers, catalogi, etc. Bepaal vervolgens welke content kan helpen om je doelen te bereiken, en welke niet. Ga na of er nog content ontbreekt die je nodig hebt om de gestelde doelen te bereiken.

Daarna kun je d.m.v. een content audit de kwaliteit van de content beoordelen, zodat je in kaart kunt brengen hoeveel (eind)redactie er nog nodig is.

https://www.youtube.com/watch?v=ALU-1M_-jbg

Bepaal bij de content audit in ieder geval deze zaken:

  • Welke content is zodanig verouderd dat het kan worden verwijderd?
  • Welke content is op zich in orde, maar moet wel worden bijgewerkt?
  • Welke content is prima en hoeft niet te worden veranderd?
  • Welke content ontbreekt en moet dus nog worden gecreëerd?

Leestip: Website Check: Zo doe je een ‘Content Audit’

Stap 3: Bepaal de structuur

Goed gestructureerde content is de basis voor een toegankelijke, gebruiksvriendelijke en toekomstbestendige website.

Om structuur aan te brengen in de content begin je met deze in te delen in paginatypes. Er is altijd een homepage. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld pagina's over je bedrijf, over je diensten en/of producten, contactinformatie, etc.

gestructureerde-content-info.png

Per paginatype deel je de content verder op in logische stukjes. Een artikel bestaat bijvoorbeeld uit een titel, een intro, een body tekst, een hoofdafbeelding, een auteur, etc. Denk hierbij in termen van welke velden je zou kunnen invullen in het Content Management Systeem (CMS)

Goed gestructureerde content is de basis voor een toegankelijke, gebruiksvriendelijke en toekomstbestendige website.

Hoe fijnmaziger je de content opdeelt in losse stukjes, hoe flexibeler de content straks ingezet kan worden voor het adaptive/responsive maken van de website.

Maar als je teveel velden in het CMS krijgt, is het voor de auteurs weer ondoenlijk om ze allemaal netjes in te vullen.

Beperk het aantal velden in het CMS daarom bij voorkeur tot 5-7 per paginatype. Daarop zijn natuurlijk uitzonderingen mogelijk, zoals bijvoorbeeld bepaalde producten waar veel meer velden aan te pas komen.

Deze video legt heel goed uit wat het belang is van goed gestructureerde content voor de toegankelijkheid van je website:

https://www.youtube.com/watch?v=pf_ii8tf-kI

Leestip: Corporate storytelling: Hoe gebruik je storytelling voor je bedrijf?

Stap 4: Ontwerp je workflow

In deze stap ontwerp je de workflow van het CMS. Veel content management systemen hebben standaard al een workflow ingebouwd. Gebruik hiervan wat voor je werkt, maar pas ook aan daar waar het niet goed voor je werkt.

Als je voldoende aandacht besteedt aan de beheeromgeving van het CMS, verdien je dat zeker terug doordat auteurs er lekker mee kunnen werken.

Richt de achterkant van het CMS zodanig in dat de auteurs zo min mogelijk worden afgeleid door zaken die ze niet nodig hebben.

Zorg er ook voor dat ze geen essentiele zaken kunnen vergeten in te voeren.

Als je voldoende aandacht besteedt aan het goed ontwerpen en inrichten van de beheeromgeving van het CMS, zul je dat later dubbel en dwars terugverdienen doordat de auteurs er lekker mee kunnen werken.

Leestip: Content Marketing Trends 2016

Stap 5: Organiseer het beheer

Tot zover gaat het meestal nog wel goed met het formuleren van een contentstrategie. Waar het vervolgens bij veel instellingen fout gaat, is bij de consequente uitvoering van de strategie.

Als er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over wie wat en wanneer aanlevert en wie waarvoor verantwoordelijk is, gaat het al snel de verkeerde kant op met de content.

Verouderde content wordt niet verwijderd. Nieuwe content wordt niet (tijdig) geplaatst. Er is niet voldoende controle op de kwaliteit van de content. En na verloop van tijd is de website weer terug bij af.

Na verloop van tijd is de website weer terug bij af.

Daarom is het heel belangrijk om een systeem van 'website governance' op te stellen. Daarin worden alle terugkerende taken in kaart gebracht en gekoppeld aan personen die daarvoor verantwoordelijk zijn.

Stel daartoe een verantwoordelijkhedenmatrix op. Dit is een document, bijvoorbeeld een spreadsheet, waarin op de horizontale as taken staan en op de verticale as personen.

Verlies ook niet de gestelde doelen uit het oog.

Stel daarom een schema op om bijvoorbeeld een keer per maand of een keer per kwartaal, structureel te meten of je de gestelde doelen hebt gehaald.

Als je de doelen hebt gehaald, kijk of je ze kunt aanscherpen, zodat je de website blijft verbeteren.

Als je ze niet hebt gehaald, analyseer dan wat de oorzaak daarvan is en bepaal wat je moet veranderen om de doelen bij de volgende meting wel te halen.

Verder lezen: An Organizational Structure That Supports Your Digital Presence

Leestip: Blog onderwerpen. Zo bedenk je ze aan de lopende band.

IJzersterk fundament

Een goed doordachte contentstrategie is onmisbaar voor een toekomstbestendige website.

Als je de 5 stappen hierboven volgt, leg je een ijzersterk fundament onder je website waar je nog jaren plezier van zult hebben.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 5 juni 2013 en is volledig bijgewerkt en up-to-date gebracht op 16 juli 2015.

Wil jij beter leren schrijven voor het web?

Abonneer je dan op ons Youtube kanaal 'De3' en ontvang elke week een korte video met drie handige schrijftips die je direct kunt toepassen.

https://www.youtube.com/watch?v=1jcq_WDy-x0

Je website altijd up-to-date met goede content?
Probeer CopyRobin

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

2 reacties op “

  1. Gravatar for Stanley

    Stanley

    Hoi Erik,
    helder en goed artikel, vraag mij als oud-graficus alleen af dat als wij 'content' en 'stof' e.d. behandelen en dan zelf op de website allerlei discrepanties toestaan als makklijk ipv makkelijk, vertrouwlijk ipv vertrouwelijk enz.! (Tip)
    Compliment voor het artikel, een van de weinige Nederlandse artikelen die adaptive content (intelligent content) en de user/buyer journey/persona van Tony Zambito benoemen. Trendsettend. Thx voor je informatie, mvg Stanley Leijnse
  2. Gravatar for Eric van Hall

    Eric van Hall

    Ha Stanley,

    Bedankt voor de feedback en het vinden van de typfouten! Gelijk gecorrigeerd.

    Groet,

    Eric

Reageren niet meer mogelijk.