Mediaweb | Kosten website: waarom is maatwerk zo kostbaar?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Wat mag een goede website kosten? Daarover lopen de meningen sterk uiteen.

De Amerikaanse overheid liet naar verluid voor ruim 600 miljoen dollar een website bouwen die notabene de burgers inzage moet geven in de overheidsuitgaven.

Aan de andere kant hoor je op menig verjaarspartijtje hoe kleine ondernemers voor een paar honderd euro een complete website lieten maken door een whizzkid.

Ik zal niet zeggen dat de waarheid in het midden ligt, want die ligt gelukkig voor de meeste organisaties veel dichter bij die whizzkid site dan bij de Amerikaanse overheid site. Maar een professionele website op maat kan aardig in de papieren lopen.

Dit artikel brengt helder in kaart waaruit de kosten van een professionele maatwerk website bestaan en hoe je als opdrachtgever kunt beoordelen wat redelijk en realistisch is.

Leestip: 33 Prachtige Webdesign Inspiratie Sites

Dat kan iedereen toch zelf?

In oktober 2013 was ik op een borrel en toen ik aan een van m’n gesprekspartners uitlegde dat ik met mijn bedrijf websites maak, keek hij me meewarig aan. “Dat kan iedereen tegenwoordig toch makkelijk zelf?” Zei hij. “Daar heb je in deze tijd toch geen specialist meer voor nodig?” Ik moet bekennen dat ik even in verwarring was. Ik mompelde nog iets in de trant van: “Dat je een tekstverwerker hebt, wil nog niet zeggen dat je goed kunt schrijven”. En: “Met je telefoon kun je ook foto’s en video’s maken, maar zou jij je bedrijfsreportage daarom zelf doen?”

Nog erger werd het toen ik een week later op een familiefeestje een bekende sprak waarvan ik z’n kennis op het gebied van ICT hoog acht, en die vroeg: “Heb jij nog wel werk dan?” Ik verbaasd: “Hoezo?” Bekende: “Nou, die websites kan iedereen tegenwoordig toch makkelijk zelf maken? En straks komt Google wel met een algoritme dat een website op maat voor je maakt.”

Wouldn't it be better if websites just made themselves? Now they do. - The Grid

We zijn nu bijna twee jaar verder en Google maakt nog geen websites op maat, maar The Grid beweert dit wel te kunnen. Volgens de oprichters van deze startup kun je straks met hun software zelf professionele websites bouwen door je content te uploaden. Hun artificial intelligence doet dan de rest. 

https://www.youtube.com/watch?v=OXA4-5x31V0

Ik moet het nog zien. Vooralsnog geloof ik meer in zelfrijdende auto's dan in zichzelf ontwerpende websites. Maar het is zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden.

google self driving car 640

Een ander initiatief op het gebied van DIY (doe het zelf) webdesign dat er veelbelovend uitziet, is PageCloud. Deze TechCrunch Disrupt finalist gaat uit van de gedachte dat iedereen een website wil, maar niemand een website wil maken. Hun software zou je straks in staat moeten stellen om eenvoudig vanuit je browser je website zelf te kunnen onderhouden. Hun presentatie bij TechCrunch Disrupt is in ieder geval indrukwekkend:

https://www.youtube.com/watch?v=JunisJEHDxQ

Maar zowel The Grid als PageCloud zijn nog in ontwikkeling en de lanceerdata zijn al meerdere malen opgeschoven. Je kunt je voor zo'n kleine $ 100 voorinschrijven inclusief een eerste jaarabonnement.

Gaan we inderdaad straks allemaal zelf met dergelijke tools websites maken? Of blijven we ook in de toekomst professionele webdesigners inhuren?

Mijn volgende website

Please select at least one option.

Met de komst van deze ontwikkelingen wordt de vraag wat een goede website eigenlijk mag kosten nog ingewikkelder. Want: Waarom kosten sommige websites vele miljoenen, terwijl je met deze tools een behoorlijk professioneel ogende website kunt maken voor een paar tientjes? Daarover gaat dit artikel. Over waarin de kosten zitten bij professioneel maatwerk en wanneer dat wel of juist niet loont.

Professionele, responsive website op maat?
Maak een afspraak

Maatwerkoplossingen

Terug naar oktober 2013. “Hoe kan het dat weldenkende mensen zo over ons mooie vak denken?” Vroeg ik me vertwijfeld af. “Dat ze het verschil niet zien tussen de prachtige maatwerkoplossingen die professionals creëren en de 13-in-een-dozijn oplossingen die je gratis of bijna voor niks kunt krijgen”. En hoe verklaar je het enorme verschil in prijs tussen een WordPress website met een responsive template en een maatwerk responsive website met progressive enhancement? De eerste kun je voor een paar honderd euro laten maken door een whizzkid en de tweede kost je al gauw meer dan € 5.000 bij een professioneel internetbureau. Terwijl ze op het eerste gezicht best op elkaar lijken.

Leestip: Website Laten Maken: 13 Valkuilen

Zwarte magie

Nee, ons vak is er de laatste jaren niet makkelijker op geworden. In 1995 begon ik met Mediaweb. Ik leerde mezelf HTML en Photoshop en binnen no time was ik in staat om websites te maken. Al snel maakte ik websites voor m’n bestaande klanten uit die tijd. Zo maakte ik de eerste website voor O’Neill. Websites waren eigenlijk eenvoudige brochures. Ze werden amper onderhouden.

amazon 1995

(Amazon in 1995)

Google bestond nog niet, laat staan SEO. Formulieren waren zeldzaam. JavaScript werd amper gebruikt. Van koppelingen met ERP-systemen had nog niemand gehoord. Voor leken was het zwarte magie. Als webbouwer kon je dan ook veel geld vragen voor je magische krachten. En veel webbouwers maakten gebruik (sommigen zouden zeggen misbruik) van die situatie en verdienden veel geld met het bouwen van websites.

Waardeperceptie

Vandaag leven we in een andere tijd. We denken content first. JavaScript hoort tot de standaard. Websites worden gekoppeld aan complexe ERP-systemen. Responsive Web Design en Progressive Enhancement  horen in je toolkit. En elke website probeert op te vallen tussen die bijna 1 miljard andere websites.

Het web vindt z’n weg niet alleen naar laptops en desktops, maar ook naar tablets en smartphones in talloze vormen en maten. En daar komen nu ook ‘wearables’ als Apple Watch, Galaxy Gear en wellicht binnenkort toch nog Google Glass bij.

Een website anno 2015 is oneindig meer complex dan in 1995.

Het web vervangt ook steeds meer traditionele media als kranten, tijdschriften, radio en televisie. We gebruiken het web steeds langer en steeds intensiever. Niet alleen voor informatie, maar ook voor vermaak en voor ons sociale leven. Een website anno 2015 is oneindig meer complex dan in 1995. Maar gek genoeg lijkt de waardeperceptie zich omgekeerd evenredig te hebben ontwikkeld.

Fantastische ideeën

Bij Mediaweb krijgen we regelmatig mensen over de vloer met fantastische ideeën voor websites. Zo van: “Ik heb een idee voor een webshop. Denk aan Bol.com en met dit onderdeel van Facebook, maar dan iets meer op de manier van Google.” Als we dan vragen hoeveel budget ze voor dat idee hebben, zegt zo iemand na enig doorvragen: “Ik dacht aan € 1.000 tot € 2.000.” Hoe komt het dat veel mensen denken dat ze voor een paar duizend euro de volgende Facebook of Airbnb kunnen zijn? Waar komt toch die perceptie vandaan dat het maken van een goede website blijkbaar zo eenvoudig is?

Verontwaardigd

Kosten website cartoon

Als we vervolgens uitleggen dat het realiseren van de website die zij in gedachten hebben eerder enkele tienduizenden euro’s of zelfs tonnen zal kosten, kijken ze ons vol ongeloof aan. Soms reageert iemand zelfs verontwaardigd. Alsof we hem een poot proberen uit te draaien.

Vanwaar deze verwarring?

De belangrijkste oorzaak is de grote onbalans in de perceptie van waarde als het gaat om online diensten. Als je gewend bent dat prachtige diensten als Google, Facebook en Linkedin gratis zijn. Als je zelf in een middagje gratis of voor een paar tientjes een heel aardige WordPress.com site voor je sportvereniging of een MijnWebWinkel webshop voor je nevenhandeltje in elkaar kunt klikken. Laat staan straks voor een paar tientjes door een robot. Waarom kost die maatwerk website dan zoveel geld?

Massaproductie vs ambachtelijk handwerk

Waarom kunnen diensten als Wix, Weebly, Squarespace,  Shopify, Dibbadoo e.d. zo goedkoop zijn? Eigenlijk is het vergelijkbaar met kleding. Een doe-het-zelf website builder is als een setje van H&M, terwijl een maatwerk website een maatpak is dat je door een kleermaker laat aanmeten. Het is massaproductie versus ambachtelijk handwerk. Het is zelfbediening versus persoonlijke aandacht. Alleen zijn de verschillen nog veel groter.

Het is massaproductie versus ambachtelijk handwerk.

Dat komt doordat je online nog veel meer profijt hebt van automatisering en het hergebruiken van code en templates. Bij de kleding van H&M hou je altijd nog bepaalde kosten per stuk. Bij een online dienst is dat amper het geval. Dus zolang je geen individuele aanpassingen hoeft te doen, zijn de extra kosten per kopie vrijwel nihil. Maar de kosten van het platform zelf kunnen in de miljoenen lopen.

Geen idee

We kunnen het deze weldenkende mensen dan ook niet kwalijk nemen dat ze geen idee hebben hoeveel tijd het kost om een professionele maatwerk website te maken. Consumenten hebben ongekende mogelijkheden om hun gedachten, foto’s, video’s en wat al niet meer online te publiceren. En het gaat ze zo makkelijk af. Het contrast in kosten tussen een standaard en een maatwerkoplossing gaat de meeste mensen boven hun pet.

Onderscheidend vermogen

Een van de belangrijkste aspecten van elke waardepropositie is het onderscheidend vermogen. Dat is precies de reden dat wij nog nooit een klant hebben aangetroffen die geholpen was met een standaard oplossing. Elke website die wij maken bestaat dan ook voor een groot deel uit maatwerk. Natuurlijk proberen we de kosten laag te houden door waar mogelijk code te hergebruiken. Maar uiteindelijk wil een opdrachtgever z’n eigen identiteit en specifieke wensen terugzien in z’n website.

Betaalbare teksten voor je website?
Probeer CopyRobin nu gratis

Kieskeurig

De specialisten die samen met jou je zakelijke doelstellingen vertalen in een website die resultaatgericht is, zijn niet goedkoop. Het zijn hoogopgeleide vakmensen, waarvan het aanbod ook nog eens lager is dan de vraag. Het verschil in kundigheid kan daarbij enorm zijn. Maar voor een opdrachtgever is het moeilijk om dat verschil te zien. Professionele internetbureaus zijn daarom kieskeurig als het gaat om de mensen waarmee ze werken. Zowel in dienst als freelance.

Waar gaan de kosten in zitten?

Om een professionele website op maat te maken, heb je doorgaans een team van 2-6 specialisten nodig die enkele weken tot vele maanden met je website bezig zijn. De samenstelling en de doorlooptijd hangen af van welke werkzaamheden je zelf kunt doen, de complexiteit en de omvang van de website en eventuele deadlines.

Het team bestaat in ieder geval uit een front-end UI (user interface) ontwerper en een back-end developer (programmeur). Vaak zijn er ook een grafisch ontwerper en een project manager bij betrokken. Desgewenst kan het team worden uitgebreid met een tekstschrijver en een UX (user experience) ontwerper.

Een mooie, responsive maatwerk site kost al gauw 100 tot 300 uur om te maken.

Een mooie, responsive maatwerk site met progressive enhancement, een op maat ingericht CMS en een eigen, uniek ontwerp kost met zo'n team  al gauw 100 tot 300 uur om te maken. En dan hebben we het over uren die daadwerkelijk aan het op maat maken van jouw website worden besteed. Daarbij komt nog project management en de overhead van verkoop, marketing, interne IT, HR, administratie en overige kosten van het zaken doen.

Uurtarieven

De uurtarieven varieren van € 25 (beginner) tot € 175 (zeer ervaren) per uur voor zelfstandige freelancers, € 65 tot € 150 voor kleine tot middelgrote bureaus en van € 75 tot € 250 per uur voor de grote bureaus.

Zo zie je dat een professionele website al gauw tussen de € 3.000 en € 30.000 zal kosten. En dan hebben we het nog niet over koppelingen met ERP-systemen, maatwerk e-commerce oplossingen e.d. Zoals we hierboven al zagen, kan de investering in een nieuwe website ook in de tonnen en zelfs in de tientallen miljoenen lopen.

De mate van maatwerk bepalen

De kosten van een website worden voor een groot deel bepaald door de hoeveelheid maatwerk. Je kunt de investering in je website dan ook flink beperken door je te conformeren naar bestaande standaardoplossingen.

Je kunt de investering in je website flink beperken door je te conformeren naar bestaande standaardoplossingen.

Als je een nieuwe auto gaat kopen, kan je die meestal vrij uitgebreid naar eigen smaak configureren. Je kiest de kleur, wel of niet metallic. Type motor. Type versnelling. Lichtmetalen velgen. Lederen bekleding. En ga zo maar door. Al die keuzes hebben effect op de prijs van de auto. Dat snapt iedereen.

Maar je kunt nog verder gaan. Je kunt de auto laten tunen bij een auto tuning specialist. Dan lopen de kosten nog harder op. En ten slotte zou je theoretisch ook de hele auto met de hand op maat kunnen laten maken. Maar dat is onbetaalbaar.

Bij je website is het net zo. Zolang je de site samenstelt uit standaardoplossingen, zullen de kosten beheersbaar blijven. Hoe meer je wenst af te wijken van de standaarden, hoe meer maatwerk je nodig hebt, hoe harder de kosten zullen oplopen.

Laat je daarom door je internetbureau of webshopbouwer goed adviseren over de mogelijkheden en beperkingen van de standaardoplossingen. En wees eventueel bereid om je eigen werkwijze aan te passen aan een standaardoplossing om zo flink wat geld te besparen.

De hoeveelheid maatwerk die nodig is voor jouw website is ook een belangrijke, bepalende factor bij de keuze van het juiste CMS.

De hoeveelheid maatwerk die nodig is voor jouw website is ook een belangrijke, bepalende factor bij de keuze van het juiste CMS. Want DIY systemen als Wix en Weebly zijn ongeschikt voor maatwerk. In CMS'en als WordPress en Magento is maatwerk omslachtig en kostbaar. CMS frameworks als Silverstripe en Drupal zijn juist zeer geschikt voor maatwerkoplossingen. Lees hierover ook onze eerdere blogpost 'CMS kiezen: Maak jij deze basale denkfout?'

ROI bepalen

Juist omdat maatwerk zo kapitaalintensief is, is een gedegen vooronderzoek naar de te verwachten opbrengsten, de ROI, essentieel. Een investering van € 30.000 klinkt heel anders wanneer je deze in 2 tot 3 maanden terugverdient, dan wanneer je het alleen als kostenpost ziet.

In onze eerdere blogpost 'Checklist: Hebben we een goede website' gaven we al aan dat een goede website geld verdient. Daarbij leggen we uit hoe je de ROI van je website kunt berekenen. Dit zijn in de basis de stappen:

  • Bepaal de waarde van een nieuwe klant. Hoeveel levert een gemiddelde klant over de gehele periode dat hij of zij klant is jouw bedrijf op? (Customer lifetime value.)
  • Bepaal wat een nieuwe klant mag kosten. Hoeveel geld mag je maximaal uitgeven voor het werven van één nieuwe klant? (Lead Generation Value)
  • Bepaal de waarde van een gekwalificeerde lead. Hoeveel gekwalificeerde leads heb je gemiddeld nodig om een nieuwe klant te werven? Deel het bedrag hierboven door dit getal om de waarde van een gekwalificeerde lead te bepalen.
  • Bepaal de waarde van een inschrijving op de mailing list. Hoeveel inschrijvingen op je mailing list heb je nodig voor één gekwalificeerde lead?
  • Bepaal de besparing doordat mensen niet meer bellen naar de helpdesk. Besparingen zijn ook verdiensten. Neem die dan ook mee in je ROI berekeningen.
  • Bepaal de besparing op drukwerk en advertenties.

Een goed internetbureau zal altijd eerst samen met de opdrachtgever zo’n vooronderzoek doen om de haalbaarheid en wenselijkheid van de investering te bepalen. Zo’n vooronderzoek kost natuurlijk ook geld. Van enkele honderden tot enkele duizenden euro’s. Maar dat is het altijd waard.

Tot slot

Het ontwerpen en programmeren van duurzame maatwerk websites is enorm arbeidsintensief. Het talent dat echt goede websites kan creëeren is bovendien niet goedkoop. Het hele proces is behoorlijk complex en het houdt deze professionals vaak van 's-morgens vroeg tot 's-avonds laat bezig.

Uiteindelijk draait het allemaal om mensen die bevlogen bezig zijn met hun vak. Mensen die tot het uiterste gaan om jouw zakelijke doelstellingen online waar te maken door superieur maatwerk te leveren. Maatwerk waar ze persoonlijk achter kunnen staan. Trots op kunnen zijn. Als je zo'n team vindt voor je website, kijk dan niet op de eerste plaats naar wat het kost, maar vooral naar wat het oplevert.

We publiceerden deze blogpost oorspronkelijk op 24 oktober 2013, maar hebben hem uitgebreid en up-to-date gemaakt met o.a. nieuwe onderzoeken, bronnen en voorbeelden.

Duurzame website op maat?
Maak een afspraak

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

16 reacties op “

  1. Gravatar for Olaf Lederer

    Olaf Lederer

    Bedankt Eric,
    voor deze heerlijke artikel, ook ben ik bang dat je kennissen en vrienden dit stukje niet zullen lezen en ook niet zullen begrijpen. Ik herinner mij opmerkingen zoals "hmm... een website kan toch iedereen, beetje Dreamweaver en je bent er klaar mee".

    Mensen vergeten (ook onze klanten) dat een website geen folder is maar een soort online vestiging van je bedrijf. Dus het bouwen van een website heeft dan ook een plan nodig zoals jij het hebt omschreven.

    Zelfs het bouwen van een "echte" website met WordPress (incl. premium template) is niet in een middag klaar omdat er toch veel dingen veranderd en vooral getest moet worden.

    Ik denk dat het vooral ermee te maken heeft dat de leek maar "een plaatje" ziet, net zoals bij een gedrukte folder.

    Gelukkig hebben de mensen op de verjaardagen ongelijk en hebben wij nog steeds genoeg werk in dit geweldige vak!
  2. Gravatar for Michel Bijlsma

    Michel Bijlsma

    Bedankt Eric,

    Ook wij hebben hier regelmatig mee te maken.
    Deze mensen zien niet de prijsverhouding omtrent een website.
    Waardoor er veel verwarring uit ontstaat.
    Mensen zoeken vaak naar heel goedkope alternatieven en denken veel te lichtvaardig over een website, visitekaartje ,folder en huisstijl.
    Tegenwoordig zijn er allerlei programma's verkrijgbaar waar mensen het zelf kunnen doen en zijn er online aanbieders die het erg makkelijk maken voor die mensen.
    Deze mensen stellen zelf dan ook vaak deze vraag: Waarom veel geld uitgeven als het niet hoeft. Gelukkig weten wij deze ondernemers te overtuigen, waarom het noodzakelijk is om aan te kloppen bij een mediabureau.
  3. Gravatar for Rob Wuijster

    Rob Wuijster

    Helaas beperkt dit gedrag zich niet alleen tot websites.

    Tegenwoordig is alle designwerk al snel te duur, om maar niet te spreken over video & animatie producties. Mensen willen niet inzien dat bepaalde wensen en eisen tijd kosten om te realiseren. En dat die tijd uiteindelijk gewoon betaald moet worden. Dat ze niet goed hebben nagedacht over een passend budget wordt dan uiteindelijk jouw probleem. Het lijkt erop dat tegenwoordig alles voor 'een paar honderd euro' moet worden gerealiseerd.

    Met alle gratis software die men tegenwoordig op het Internet kan vinden, heb ik kleinere opdrachten zien doorschuiven naar die 'handige buurjongen of neef'. Want die zijn zo handig met computers, en willen voor die paar honderd euro wel iets 'knutselen'.
    Kwaliteit van de productie wordt dan in het algemeen met het badwater weggegooid.
    Om maar niet te praten over het gebruik van illegale software, terwijl jij als bedrijf elk jaar gewoon netjes al je licenties en onderhoud afdraagt.

    Ik vrees echter dat we, bij bepaalde klanten, de bodem nog niet hebben bereikt voor dit soort gedachten. Als ik mensen al hoor klagen over een 'te dure' app van 49 eurocent, dan wordt het hier de komende tijd praten als Brugman om een budget van een paar duizend euro vrij te maken.

    Maar net als bij bovenstaande reacties zijn er ook hier gelukkig nog steeds klanten die begrijpen dat dingen gewoon geld kosten. En bij je aankloppen met leuke ideeën en een realistisch budget.
  4. Gravatar for Henk van den Bor

    Henk van den Bor

    Het bijna onvoorstelbaar dat in deze tijd nog zoveel mensen, die zich professioneel bezig houden met communicatie en websites, zo weinig weten over het hele proces wat er bij het neerzetten van een goede website komt kijken.
    In 90% van alle aanvragen van klanten gaat het nog steeds bijna alleen over hoe de website eruitziet. En daardoor heerst ook het idee dat zodra het ontwerp klaar is, de site daarmee ook zo goed als af is.

    Zaken als optimalisatie van laadtijden en andere onzichtbare cruciale verbeteringen de site zijn meestal niet verkoopbaar, want men kan/wil het belang ervan niet inzien.

    Merci voor het schrijven van een artikel waar ik aan kan refereren...
  5. Gravatar for Frederik

    Frederik

    Leuk artikel Eric!

    Als online marketeer (de andere kant van de online business ;-) weet ik natuurlijk wel dat websites veel werk kosten om te maken, maar het gehele ontwikkeltraject had ik zelf eerlijk gezegd niet zo helder voor ogen.

    Zelf klus ik ook wel eens aan (eigen) Wordpress-sites en daar kunnen ook al veel uren in gaan zitten, maar het blijft altijd beperkingen houden. Je artikel helpt goed begrijpen wat de meerwaarde van professioneel ontwerp is!
  6. Gravatar for Thed Lenssen.

    Thed Lenssen.

    Ja Eric .Dit is echt niet alleen gaande in de web design branche maar ook in de commercial
    en film branche. En onze vrienden van Google en Apple en andere geven de consumenten die suggesties .Een Canon camera D7 en een PC en enkele uurtjes studeren .En je kunt het.
    Vroeger was tegen greenscreen schieten en er dan een plate inzetten pure magie.En dus duur en onbetaalbaar.
    Nu kun je het met enkele knoppen in final Cut Pro.De zelf denkende machines.
    En daar komt voorlopig geen eind aan.
    Vroeger kosten een jas ook vier of vijf keer zoveel bij de C&A als bij de H&M vandaag de dag.
    Ik begrijp het ook niet en ik ben het met de reacties eens.Maar ik vermoed dat we zullen moeten leren er maar mee om te gaan.In de Geschiedenis zijn veel goed verdienende beroepen vernietigd.Dus iedereen word gedwongen het goedkoop en massaal te maken.
    Of Kunstenaar te worden.
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Ha Thed,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik ken je naam nog uit de tijd (Begin jaren 90) dat ik zelf audiovisuele producties deed met Willem Hoogenboom (die ken je vast wel). Jij was een voorbeeld voor ons. Je hebt gelijk dat het zeker ook in de fotografie en cinematografie speelt. Al denk ik dat echt vakwerk beloond zal blijven. Dat zie je bij goede copywriters. 'Gewone' mensen kunnen al eeuwen makkelijk zelf schrijven. Maar goede teksten schrijven, is nog steeds een vak apart. En ik zie echt niet zo snel een amateur met een D7 en een PC zulke video's maken als op jouw portfolio site staan (moet je niet eens van dat Flash af trouwens?). Ik heb er toch wel alle vertrouwen in dat vakmensen goed betaald zullen worden. Maar je kunt tegenwoordig wel heel veel zelf als de production value er niet zo toe doet. Kijk naar de video presentaties die ik zelf bij m'n blogs doe. Gewoon een webcam en een zelfgeknutselde autocue van een iPad, een kartonnen doos, een stuk glas en een oud T-shirt. Daarmee omzeil ik geen AV-professionals. Als het niet op deze manier kon, zou ik het gewoon niet doen.

      Met vriendelijke groet,

      Eric van Hall
      • Gravatar for Peter den Otter

        Peter den Otter

        Hallo Eric,

        Een zelfgeknutselde autocue met de iPad? Moet je daar geen patent op aanvragen?

        Overigens kom ik als copywriter ook de nodige opdrachtgevers tegen die op diverse sites voor freelancers professionele webteksten willen voor 10 Euro per uur. Of ze willen - nog vreemder - per woord betalen. Alsof je een filmmaker per frame betaalt. Kennelijk beseft men niet dat het niet om het aantal woorden gaat, maar om de woorden die er staan. Ik hoop althans niet dat de bedenker van de pay off 'Just do it' per woord is betaald.

        Groet!
        Peter
    • Gravatar for Marja van Putten

      Marja van Putten

      Beste Thed,
      Ik heb deze discussie met veel interesse gelezen. Ik herken de opmerkingen ook van mensen om me heen en de verwachting van klanten om voor bijna niets iets te krijgen. Mijn sites liggen op een ander niveau, vaak zijn het sites voor kunstenaars in Wordpress gebouwd meestal. Ook daar loop ik tegen hetzelfde aan: Want een standaard Wordpress site kan je ook niet mee aankomen en het design en functionaliteit aanpassen, de site beveiligen etc etc.. voldoen aan de creatieve wensen van klanten... uren tikken snel voorbij.
      Kunstenaar worden is geen oplossing... dat is het beroep dat misschien de laatste jaren nog wel meer gedevalueerd is! In ieder geval helpt dit artikel om te blijven duidelijk maken dat in mijn geval 'even een Wordpress siteje maken' niet voor een paar honderd euro kan als je goed voor de dag kan komen. Ik reageer op jou omdat je t over kunstenaars had.....
  7. Gravatar for Jeanka Weijens

    Jeanka Weijens

    Een heel goed artikel. Zelf maak ik Wordpress sites voor met name ZZP-ers. Een maatwerk site is voor hen vaak onbetaalbaar. Maar ook een Wordpress website is niet in een middagje klaar, zoals in eerdere reacties is gemeld. Mensen begrijpen ook niet dat ze zelf een bijdrage moeten leveren door het geven van de juiste informatie om goede pakkende teksten / illustraties, etc. te kunnen plaatsen.

    Hetzelfde geldt voor het voor sociale media. Men denkt dat je alles zelf wel kunt bedenken en schrikken ervan als je ze adviseert om een strategie te bedenken en een planning. Men zal zich goed moeten beseffen dat niets vanzelf gaat en je met de bouwers tijd moet uittrekken om te definiëren wat je precies wilt bereiken. Ook dat kost geld en dan ben je nog niet aan de fysieke bouw van een website begonnen of een staan er berichten op de sociale media. Voor niets gaat de zon op!
  8. Gravatar for Arjan Delaey

    Arjan Delaey

    "Ik leerde mezelf HTML en Photoshop en binnen no time was ik in staat om websites te maken. Al snel maakte ik websites voor m’n bestaande klanten uit die tijd.", staat er. Dus zelf geef je aan dat je met een minimum aan kennis in staat was om iets te doen. Wel, zo denkt die kleine ZZP'er er dus ook over.

    Wel ben ik tevreden dat je veel belang hecht aan UX en usability. Daar zit hem dan ook de meerkost en meerwaarde. Hoeveel webdesigners doen dit? Quasi nul. Maar laat ons eerlijk zijn, de bakker om de hoek kan best zijn website nog zelf maken of laten maken,voor een paar sandwiches, door het nerdje van de familie. Daar moet je gewoon eerlijk in zijn. Kosten/baten is het onverstandig om voor die man een kekke website te ontwerpen.

    Als mensen aan mij vragen waarom ze het zelf niet kunnen, dan speel ik de bal terug met: "Knip jij je haar zelf?". "Neen", is dan meestal het antwoord. "En waarom niet? Het is goedkoop, gemakkelijk en iedereen kan toch een schaar hanteren?" "Omdat ik er dan uit zie als een idioot", antwoorden ze dan meestal. Wel ja, zo is dat met je website ook.

    Web bedrijven gaan ook soms zelf in de fout. En hard. Mijn vrouw had een website nodig en ik had geen tijd om die even voor haar te maken. Een simpel ding had ze nodig, 5 a 6 pagina's en een antwoordformuliertje, meer moest dat niet zijn.

    Dus stuurde ze een offerte uit naar een 5 tal bedrijven. Prijzen lagen gemiddeld rond de 10.000 euro. Dat was toch wel even schrikken. Dat is veel geld, te veel. Ik heb dus tijd moeten vrij maken om toch maar haar website te maken. Na een dagje stond die online.

    Is die perfect? Neen, zeker niet. Maar dat moet ook niet. Die is trouwens beter dan gemiddeld. Het ding doet wat het moet doen. En als ze me had moeten betalen, dan was ze 1000 euro kwijt. Da's een bedrag dat voor haar kosten/baten wel verantwoord zou zijn.

    Eén van de eerste vragen die ik altijd stel aan nieuwe klanten is: "Wat is je budget?". Daar leer je enorm veel uit. Sommige kan je overtuigen om toch maar meer uit te geven, bij anderen blijkt al snel dat ze niet meer MOGEN uitgeven. En dan is het aan jou om uit te maken of je dit al dan niet wil doen.
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Arjan,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het voorbeeld dat ik uit m'n begin tijd geef dateert uit 1995. Toen kon dat nog. Vandaag is het een ander verhaal.

      Je vergelijking met de kapper vindt ik prachtig. Ga ik ook gebruiken.

      Wat het vragen naar het budget betreft, heel goed punt. Hoe eerder je het weet, hoe beter.

      Maar heel vaak hebben bedrijven - zeker kleine bedrijven- geen budget bepaald. Ze willen weten wat het kost en zo bepalen ze hun budget.

      Dat is ook niet zo gek, want hoe moeten ze bepalen wat het zou mogen kosten? Door offertes aan te vragen. Zelf hebben ze die kennis niet in huis.

      Daarom stel ik ze niet de vraag "wat is uw budget?", maar een variant op "wat is het u waard?"

      Ik leg dan uit dat budget een belangrijke bepalende/beperkende factor is en dat ik wel een idee moet hebben van wat ze bereid zijn te investeren.

      Daarop krijg je meestal ook geen goed antwoord. En dan geef ik een voorbeeld van een site de we hebben gemaakt en vertel ze wat die heeft gekost.

      Uit de reactie daarop weet ik meestal wel of wij wat voor ze kunnen betekenen of niet.
  9. Gravatar for Arie Verkerk

    Arie Verkerk

    Geachte programmeurs, ja zo noem ik jullie maar want het is niet mijn vak. Ik zit aan de andere kant, ik ben zo'n ondernemer die een nieuwe website wil laten bouwen en wat bedrijven heeft uitgenodigd om offertes uit te brengen en daar compleet van in de stress schiet.

    Allereerst zou ik willen zeggen het is niet moeilijk om het als vakgenoten met elkaar eens te zijn, immers je hebt allemaal dezelfde problemen, maar, zie het nu eens eens te worden met je opdrachtgever, begrijp zijn probleem nou eens.

    Als ondernemer snap ik dat werken geld kost, immers ik laat mijzelf ook betalen. Het probleem voor mij als ondernemer is het volgende: als ik een kantoorpand laat bouwen komt er een plan met eisen waar het aan moet voldoen, komen er offertes, kies ik er een uit, betaal ik het bedrag en heb ik na 9 maanden bouwtijd een pand, (resultaat).

    Bij programmeurs, ja er wordt wat gemompeld over een uurtarief € 90.00 per uur, wat ik een woest hoog bedrag vind, kan het zelf echt niet rekenen. Maar een indicatie wat het gaat kosten?? geen idee. wat ik aan resultaat ga krijgen? geen idee. Ik sta dus voor een open einde investering.

    Als het resultaat mij niet bevalt is de ondernemer meestal degene die het niet goed heeft aangegeven, dus zijn risico. Controleerbaar wat er geproduceerd is of wordt, of er niet met dubbele pen uren worden geschreven, is het voor mij niet. Ik heb er immers geen verstand van.

    Tijdens het bouwen van een website komen er altijd zaken naar boven die er ook in gemaakt moeten worden en vooraf niet voorzien zijn door mij. enz. enz.

    Eigenlijk ben ik als ondernemer dus gewoon bang voor jullie. Bang dat ik ongecontroleerd veel geld uitgeef en eigenlijk als een melkkoe wordt gebruikt, vervolgens niet krijg wat ik nodig heb.

    Als klap op de vuurpijl is datgene wat ik heb laten maken nog niet eens echt van mij ook want de broncode krijg ik niet. is zoiets van je bouwt een huis en de aannemer zegt als er wat kapot is ben je verplicht het door mij te laten repareren.

    Wat jullie moeten doen is werken aan verwachtingsmanagement bij mij als klant. Niet teveel beloven, zien dat je opdrachtgever ook maar 1 keer zijn geld uit kan geven, betrouwbaar zijn, want dat imago mist deze sector nog steeds.

    Arie Verkerk
    Directeur Verkerk & Vos Bewindvoeringen
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Beste Arie,

      Hartelijk dank voor deze uit het hart gegrepen bijdrage aan de discussie.

      Ik denk dat jouw verhaal herkenbaar is voor heel veel MKB-ondernemers.

      Jouw vergelijking met het bouwen van een pand is treffend. Er zijn echter wel een paar belangrijke verschillen:

      1) We bouwen al duizenden jaren gebouwen. Architecten en aannemers werken volgens eeuwenoude tradities. Een opdrachtgever kan vrij goed beoordelen of een architect of aannemer vakkundig is.

      Web design daarentegen is een relatief jong vak dat nog vol in ontwikkeling is. Voor opdrachtgevers is het vaak lastig om te bepalen of een programmeur (ik volg jouw benaming voor het gemak) z’n vak wel goed verstaat.

      2) Een gebouw is als het wordt opgeleverd 'af’. Een website is nooit af. Die blijft zich als het goed is door ontwikkelen. Daarom is het van groot belang dat een opdrachtgever en een programmeur beiden streven naar een langere termijn samenwerking.

      3) Innovaties in de online wereld gaan in een veel hoger tempo dan waar dan ook. Een gebouw zet je neer voor tientallen jaren, zoniet eeuwen. Een website heeft een zeer beperkte levensduur. Al proberen wij daar middels De Duurzame Website wel verandering in aan te brengen.

      4) Vaklui in de bouw zijn grotendeels declarabel. Het bijhouden van hun vak kost ze niet zo veel werktijd. Goede programmeurs daarentegen zijn een groot deel van hun werktijd kwijt aan het op peil houden van hun kennis. Dat gaat ten koste van het percentage van hun uren dat declarabel is. Dit verklaart deels de uurprijs die jij zo hoog vindt. Daarnaast is het zo dat echt goede programmeurs, net als echt goede stukadoors, schaars zijn en daarom ook meer kunnen vragen.

      Jouw angst voor programmeurs is op basis van jouw ervaringen heel invoelbaar. Daar staat tegenover de angst van de programmeurs. De angst dat een opdrachtgever eindeloos van gedachten blijft veranderen en dat een project dat hij heeft aangenomen voor 100 uur uiteindelijk 300 uur kost. Dat is echt geen uitzondering.

      Er is maar één manier om deze impasse te doorbreken: vertrouwen krijgen. Naar beide kanten. Leer elkaar eerst goed persoonlijk kennen. Maak duidelijke afspraken en toon begrip voor elkaars angsten.

      Begin de relatie met je webbouwer bijvoorbeeld met een wat kleinere, overzichtelijke opdracht.

      Bijvoorbeeld een landingspagina voor een Adwords campagne. Of de opmaak van een mailing.

      Zo leer je de programmeur wat beter kennen voordat je een grotere opdracht als het realiseren van een nieuwe website aan hem geeft.

      Programmeurs kunnen zeker veel verbeteren als het gaat om verwachtingsmanagement. En aan empatisch vermogen om zich te verplaatsen in hun opdrachtgevers.

      Het zou het imago van de sector zeker goed doen als ze daaraan meer aandacht zouden besteden.

      Bij Mediaweb denken we dat we wat dat betreft het goede voorbeeld geven. Als je behoefte hebt aan een second opinion, neem dan gerust contact met mij op.

      Eric van Hall

      Mediaweb
  10. Gravatar for Jacques Herweijer

    Jacques Herweijer

    Interessant artikel die inzicht geeft hoe mensen naar software kijken. Ik zeg bewust “software” en geen “website”, want Wordpress, Joomla en alle andere CMS zijn software oplossingen.

    Ze lossen een probleem op, zodat ook mensen zonder technische kennis websites kunnen maken en inhoud kunnen plaatsen op het internet. Je typt je tekst en een plaatje uploaden is voldoende om een informatieve website te kunnen maken. Of het ook precies is en doet wat je wilt is een tweede vraag.

    Maar wat nu als je iets anders wilt? Geen standaard thema of klanten in wilt laten loggen op jouw website om bijvoorbeeld facturen op te kunnen vragen, real-time updates van werk in uitvoer kunnen bekijken, opvragen van management rapportages en dashboards, of portals waar de klant een order kan inboeken? Dan heb je maatwerk nodig!

    Maatwerk is kostbaar omdat veel met de hand gemaakt wordt en het is vaak nog complex ook. Want hoe makkelijker het werkt voor de gebruiker, hoe complexer het vaak wordt voor de programmeur. Zie maatwerk software altijd als een investering en bedenk wat je ermee kunt verdienen voordat je een ontwikkelaar gaat zoeken.

    Ik begrijp dat maatwerk software voor ondernemers een enorme risico investering is en ik vraag daarom altijd wat het doel is van de oplossing die mij gevraagd wordt. Kom ik erachter dat het een informatieve site is waar je met een willekeurig CMS een prima oplossing krijgt? Dan adviseer ik nog eens na te denken of je wel bij mij moet zijn.

    Ik ben zelf nu 20 jaar software engineer met een eigen bedrijf en heb een passie voor techniek. Ik heb geen CMS nodig om een website te kunnen maken en zou ik voor mijzelf dus nooit gebruiken. Ik vind het leuk om websites te maken en doe dit ook als hobby in mijn vrije tijd. Mijn laatste hobbyproject is een website waar PlayStation gamers prijzen kunnen winnen door trofeeën te behalen op hun PlayStation. Bestond nog niet, dus leek mij wel leuk om te maken, omdat ik zelf ook graag een spelletje speel :)

    Voor de beeldvorming, dit is maatwerk en zit ruim 350 uur van mijn vrije tijd in. Is het dat waard? Ik vermaak mijzelf ermee, dus ik zeg ja! nl.gametowinprizes.com

Reageren niet meer mogelijk.