Bijgewerkt op 16 juli 2014.

Wat zou het je waard zijn als je webpagina’s extra zouden opvallen in de zoekresultaten van Google?

En dat veel meer mensen op jouw links in Google zouden klikken dan op de andere links?

Klinkt dit als verkooppraatjes van een louche zoekmachine ‘expert’? Nee hoor. Het kan echt en je hebt er geen dure specialisten voor nodig.

Leestip: Wat zijn Google Rich Answers? En wat betekenen ze voor je SEO? (23 juni 2016)

Waar zou jij op klikken?

Stel je zoekt een recept voor appeltaart in Google en dit is het zoekresultaat:

Google zoekresultaat appeltaart

Op welke link zou je het eerste klikken denk je? Waarschijnlijk die met de smakelijke foto van een appeltaart en die 4 mooie, gele sterren toch?

Update juni 2014: Google toont niet langer de afbeeldingen van auteurs in de zoekresultaten.

Rich snippets

De reden dat dit zoekresultaat er zo mooi uitspringt is dat men gebruik heeft gemaakt van zogenaamde ‘rich snippets’ in de html-code van hun website.

En dat is helemaal niet zo moeilijk. Maar je moet er wel even de moeite voor doen. En aangezien de meeste webmasters die moeite niet doen, kan jij er met een relatief kleine inspanning mooi tussenuit springen.

Door rich snippets te gebruiken, vergroot je de ‘click through rate’.

CTR

Door die rich snippets te gebruiken, vergroot je de ‘click through rate’ (CTR) in de zoekresultaten van Google. En daarmee indirect ook weer je positie in die zoekresultaten. Dus het mes snijdt aan twee kanten.

Kers op de taart

Rich snippets zijn een aanvulling op de al bestaande meta tags. Ze zijn zichtbaar als de extra stukjes informatie bij de zoekresultaten.

Zie ze als de kers op de taart waardoor een vermelding in de zoekresultaten extra opvalt. Je krijgt die extra aandacht door een beetje extra code toe te voegen aan je webpagina’s.

GoogleBing en Yahoo! zijn een samenwerkingsverband begonnen onder de naam Schema.org.

Schema.org

In juni 2011 hebben de zoekgiganten Google, Bing en Yahoo! afspraken gemaakt over het standaardiseren van het gebruik van rich snippets en het sterk uitbreiden van het aantal typen rich snippets.

Daartoe zijn ze een samenwerkingsverband begonnen onder de naam Schema.org. En dat is handig, want daardoor hoeven beheerders van websites wat dat betreft geen rekening meer te houden met verschillen tussen de zoekmachines.

Avatar

Het voordeel voor de zoekmachines is dat ze een veel beter begrip krijgen van de inhoud van de websites die ze indexeren.

Een voorbeeld: de term avatar kan slaan op een enorme Hollywood kaskraker met blauwe reuzen, maar ook op een icoontje dat een persoon verbeeldt.

Zonder schema-toevoeging aan de webpagina kan Google dat onderscheid niet maken. Maar als de website is voorzien van Schema.org markup om aan te geven dat het om de film Avatar gaat, begrijpt Google veel beter waar die pagina over gaat.Google zoekresultaat Avatar

 

Google streeft ernaar om zoekresultaten steeds meer direct als data te tonen.

Google knowledge graph

Het gebruik van rich snippets en Schema.org heeft voor de toekomst nog meer gevolgen waarvan je je als website-eigenaar bewust moet zijn.

Google streeft er namelijk naar om - naarmate de zoekmachine meer ‘begrijpt’ van de zoekresultaten - deze steeds meer direct als data te tonen.

Daarvoor heeft Google de Knowledge Graph (Kenniskaart in het Nederlands) ontwikkeld. Je kunt de Google Knowledge graph al in werking zien als je bijvoorbeeld zoekt op een beroemdheid. Een samenvatting van de informatie over de gezochte beroemdheid staat dan al gelijk in een informatiebox rechts naast de zoekresultaten. Zie het voorbeeld hieronder bij de zoekterm op ‘koningin Maxima’.

Google Knowledge Graph Koningin Maxima

Google Now

De Kowledge Graph is ook het fundament onder de nieuwe dienst Google Now voor Android en iPhone gebruikers. Deze dienst maakt gebruik van de Knowledge Graph en bijvoorbeeld de GPS van je telefoon om voor jou de vraag te beantwoorden “Hoe ver is het van hier naar de dichtsbijzijnde Albert Heijn?”

Dit betekent onder anderen dat de inhoud van jouw website bijvoorbeeld steeds vaker als gesproken tekst zal worden weergegeven. Ook daarom is het belangrijk om je website van rich snippets te voorzien. De kans dat je website dan in dergelijke zeer relevante zoekresultaten verschijnt, wordt daarmee een stuk groter.

Met gestructureerde content is je website beter voorbereid op de toekomst.

Gestructureerde content

Rich snippets en Schema.org zijn vormen van gestructureerde content die zoekmachines helpen om de inhoud van je website beter te begrijpen.

In mijn eerdere blogpost De Duurzame Website geef ik uitleg over het belang en de werking van gestructureerde content.

Met gestructureerde content is je website beter voorbereid op de toekomst. Bijvoorbeeld voor verwerking in Google informatieboxen en in gesproken antwoorden van Google Now.

De implementatie van rich snippets  is  vrij eenvoudig te doen.

Aan de slag

De implementatie van rich snippets in je website is tegenwoordig vrij eenvoudig te doen.

Google heeft veel aandacht besteed aan het vereenvoudigen ervan en aan het maken van handige tools en tutorials.

Beste beginpunt is de website Google Webmasters. Google biedt daar een speciaal tool aan waarmee je rich snippets kunt aangeven in je website zonder dat je zelf met html-code aan de slag hoeft te gaan: Data Highlighter.

Wil je je website voorzien van rich snippets, maar doe je het liever niet zelf? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

https://www.youtube.com/watch?v=MHVapzcGsSM

Aan de slag met 'Google Featured Snippets'? CopyRobin helpt.
Probeer nu gratis

Leestip: SEO Trends 2016

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

6 reacties op “

  1. Gravatar for Erik Hooijer

    Erik Hooijer

    Ik ben benieuwd hoe het 'appeltaart'-plaatje als rich snippet is verschenen. Welke tags moet je daarvoor gebruiken?
  2. Gravatar for Eric van Hall

    Eric van Hall

    Hallo Erik,

    Bedankt voor je reactie. Je kunt daarvoor OpenGraph meta tags gebruiken als og:image. Zo te zien heeft deze site het zo gedaan:
  3. Gravatar for Barbara

    Barbara

    Ha Eric,

    Dank voor je interessante blog(s)! Ik wilde je even laten weten dat ik ze allemaal lees en heel nuttig vind. Geweldig!

    Barbara
  4. Gravatar for Eric van Hall

    Eric van Hall

    Ha Barbara!

    Bedankt voor je fijne feedback. Het doet me echt goed om te horen dat ik goed bezig ben.

    Groetjes,

    Eric
  5. Gravatar for Eric De Corte

    Eric De Corte

    Eric,
    Je blogartikels zijn top! Interessante info die ik graag deel met mijn webmaster.
    Verscheidene artikels zijn echte eye-openers en bieden waardevolle info. Ik lees ze graag en put er nuttige zaken uit op. Knap dat je (ook) zo'n fervente voorstander bent van 'content-marketing'; hetgeen ikzelf ook ten overvloede doe.
    Warme groeten, van (die andere) Eric
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Eric,

      Bedankt voor je bijzonder vriendelijke en opbeurende feedback. Ik heb je blog gezien en je bent inderdaad goed bezig met content marketing. Goede, relevante content! Werpt het z'n vruchten af voor je?

      Twee tips:

      1) Plaats je blogs altijd op hetzelfde moment. Bijvoorbeeld elke woensdag tussen 08:00 en 09:00. Dan gaan je volgers erop rekenen en dat is heel krachtig.

      2) Kijk of je je site responsive kunt maken, zodat je bezoekers met alle denkbare schermen kunt bedienen.

      Heb je je al ingeschreven op onze nieuwsbrief?

      Ik wens je veel succes met je online activiteiten Eric.

      Met vriendelijke groet,

      Eric van Hall

Reageren niet meer mogelijk.