Mediaweb | Repareer kapotte links en win linkwaarde terug in 4 simpele stappen

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Links vanaf andere websites naar jouw website bepalen in grote mate de vindbaarheid van jouw website. Iedere link geeft waarde door. Deze waarde noemen we linkwaarde. Het verkrijgen van links wordt linkbuilding genoemd. Linkbuilding is mensenwerk en kost daarom veel tijd. 

Veel bedrijven richten zich uitsluitend op het verkrijgen van nieuwe links naar de website, en zien over het hoofd hoeveel winst ze kunnen behalen door het verbeteren van bestaande links. De linkwaarde van links naar pagina’s die niet meer bestaan of niet goed functioneren gaat verloren. Dat is zonde, en onnodig.

verloren linkwaarde blog

Dit artikel beschrijft hoe je in 4 eenvoudige stappen kunt onderzoeken of er ook bij jouw website linkwaarde verloren gaat, en hoe jij deze linkwaarde kunt terugwinnen.

Stap 1: Inventariseer links naar jouw website

Inventariseer welke pagina’s er allemaal verwijzen naar jouw website. Raadpleeg daartoe de volgende bronnen:

  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Link data provider zoals Majestic

Google Search Console

Volg onderstaande stappen om de links naar jouw website uit Google Search Console te downloaden:

  1. Log in bij Google Search Console
  2. Kies jouw website (Als je jouw website nog niet hebt geverifieerd, doe dat dan eerst!)
  3. Ga naar ‘Zoekverkeer’ > ‘Links naar uw site’
  4. Klik op ‘Meer »’ onder ‘Uw content met de meeste links’
  5. Selecteer ‘500’ bovenaan de tabel bij ‘Weergeven’ om zoveel mogelijk data te exporteren 
  6. Klik op ‘Deze tabel downloaden’ links boven de tabel

https://www.youtube.com/watch?v=wBAccFPnoeg

Google Analytics

Volg onderstaande stappen om de links naar jouw website uit Google Analytics te downloaden:

  • Log in bij Google Analytics
  • Ga naar ‘Acquisitie’ > ‘Alle verkeer’ > ‘Verwijzingen’
  • Selecteer als secundaire dimensie ‘Bestemmingspagina’
  • Selecteer als periode in de datumprikker de afgelopen 2 jaar.
  • Ga boven de grafiek naar ‘Exporteren’ en kies het gewenste formaat.

Majestic

Majestic is een dienst die informatie aanbiedt over hoe websites gelinkt zijn. Majestic spidert het hele internet af om te achterhalen hoe websites naar andere websites linken. Van iedere website die Majestic kent (dus ook jouw concurrenten!), weten ze vanaf welke pagina’s gelinkt wordt, naar welke pagina’s gelinkt wordt, welke linktekst (anchor text) er gebruikt wordt etc.

Doe het volgende om de linkteksten te exporteren die Majestic heeft gevonden voor inkomende links naar jouw website:

  1. Ga naar de Majestic website (inloggen is niet nodig)
  2. Voer jouw domeinnaam in, bijvoorbeeld mediaweb.nl
  3. Klik op “Backlinks”
  4. Klik op ‘Data exporteren’ rechts bovenaan de tabel

Alhoewel Majestic een betaalde applicatie is, bieden ze ook gratis data aan en hebben ze ook een gratis proefperiode.

Leestip: Het belang van een gedegen interne linkstructuur

Samenvoegen data

Maak een spreadsheet met daarin vier kolommen: 

  1. “Bron pagina” (waar de link vandaan komt) 
  2. “Doel URL” (waar de link naartoe verwijst). 
  3. “Niet werkende pagina's historisch met links”
  4. “Niet werkende pagina's”
  5. “Heeft links?”

Kopieer en plak vervolgens de geëxporteerde linkdata in dit spreadsheet.

Google Analytics

Kopieer de kolommen “Bron” en “Bestemmingspagina” van de Google Analytics data naar het spreadsheet in de kolommen “Bron pagina” en “Doel pagina”.

Google Search Console

Kopieer de kolom “Your pages” van de Google Search Console data naar het spreadsheet in de kolom “Doel pagina”. Het is helaas niet mogelijk om ook de linkende pagina’s te exporteren, die informatie kun je naderhand in Google Search Console met de hand nog wel terug vinden.

Majestic

Kopieer de kolommen “SourceURL” en “TargetURL” van de Majestic data naar het spreadsheet in de kolommen “Bron pagina” en “Doel pagina”.

Voorbeeld spreadsheet

linkwaarde spreadsheet met content

Download het voorbeeld spreadsheet hier.

Ik controleer op gebroken backlinks:

Please select at least one option.

Normaliseren van data

Omdat de linkdata uit verschillende bronnen komt moeten we deze eerst normaliseren.

In de Google Analytics data is de URL van de homepage voluit geschreven. In de Majestic data is iedere URL van de kolom “TargetURL” voluit geschreven. Vervang daarom “/?" door de volledige URL van de homepage (inclusief de / aan het einde) en vink “Zoeken op gehele celinhoud” aan. In Google Spreadsheets ziet dat er zo uit:

linkwaarde zoek en vervang

Nu de linkdata genormaliseerd is en in één overzicht staat zul je zien dat de linkdata overlapt: veel van de pagina’s in de kolom “Doel pagina” zijn dubbel. Ontdubbel de lijst om tot een lijst te komen van unieke pagina’s op jouw website die gelinkt zijn. Microsoft Excel heeft hier een speciale functie voor, die je vindt onder ‘Gegevens’ > ‘Duplicaten verwijderen’. Hiervoor is in Open Office een workaround, en hetzelfde geldt voor Google Spreadsheets.

Leestip: Website check: zo doe je een 'content audit'

Stap 2: Werken alle gelinkte pagina's wel?

In de vorige stap heb je een overzicht gemaakt van alle links naar jouw website. Nu is het zaak om te controleren of alle gelinkte pagina’s op jouw website wel goed functioneren. Breng daartoe eerst alle content op jouw website in kaart. Dit kan met behulp van de applicatie ContentKing.

Exporteer pagina overzicht

Filter in ContentKing vervolgens op pagina's die redirecten, verwijderd zijn, een serverfout geven of een time-out geven. Volg hiertoe onderstaande stappen:

  1. Log in op ContentKing (als je nog geen account heb, maak dan hier een gratis trial account aan)
  2. Ga naar ‘Pagina’s’ en haal in het filter ‘Type’ het vinkje weg bij ‘Pagina’.
  3. Exporteer dit overzicht van pagina’s middels de ‘Exporteren’ knop rechtsboven in het scherm.

Check welke pagina’s met links niet werken

Kopieer de pagina’s uit de export van ContentKing naar het spreadsheet met de links. Middels een eenvoudige formule in het spreadsheet kunnen we de lijst met gelinkte pagina’s vergelijken met de lijst met pagina’s die niet goed functioneren. Waar deze lijsten overlappen is er werk aan de winkel: deze pagina’s functioneren niet goed, en hier laat je linkwaarde liggen. Als er “Ja” staat in kolom “Heeft links?” dan moet je deze pagina repareren.

Onthoud: dit is de snelste vorm van linkbuilding: verbeteren van wat je al hebt.

Als je een website hebt die al een tijd in gebruik is dan zul je waarschijnlijk links hebben naar pagina’s die al lang niet meer bestaan, en daarom ook niet door ContentKing gevonden kunnen worden. Het is wel belangrijk ook deze pagina’s te repareren, vul daartoe de URL's uit kolom “Doel pagina” die “Ja” hebben in de kolom “Niet werkende pagina's historisch met links” in een applicatie om te checken of deze oude pagina’s nog goed werken. Als zij geen Status Code “200” teruggeven dan is er ook voor deze URL's werk aan de winkel. Het repareren van de pagina’s met links is beschreven in stap 3.

Leestip: Content optimalisatie: haal meer uit wat je al hebt

Stap 3: niet werkende pagina's met links repareren

Het is duidelijk welke pagina’s onze aandacht nodig hebben. Nu is het zaak deze pagina’s te repareren. 

Pagina’s die niet meer werken vallen ruwweg in twee categorieën:

  • Pagina is niet gevonden (de pagina is verplaatst of verwijderd)
  • Pagina geeft een serverfout of time-out (bijvoorbeeld: fout geconfigureerde server)

Pagina is niet gevonden:

Wanneer een pagina niet wordt gevonden zijn er twee opties:

  • De pagina doorverwijzen naar een andere pagina (zogenaamde “301 redirect”).
    • Middels de 301 redirect geef je het merendeel van de linkwaarde door. De manier om alle linkwaarde door te geven blijft echter optie 2, zie hieronder.
  • De pagina weer tot leven brengen op dezelfde URL.
    • Als je de mogelijkheid hebt om de pagina weer tot leven te brengen dan geniet dat de voorkeur. Het is alleen de vraag waarom de pagina in de eerste plaats verplaatst c.q. verwijderd was. Goede kans dat je de pagina niet tot leven wilt brengen als je deze bewust hebt verwijderd. Als dat het geval is, kies dan optie 1: een redirect om zoveel mogelijk linkwaarde evengoed nog door te geven.

Pagina geeft een serverfout of time-out:

Er zijn legio redenen waarom een pagina een serverfout geeft, of niet of te langzaam reageert (time-out). Bespreek dit met de programmeurs en/of hosting provider. Zij kunnen je hierbij verder helpen.

Stap 4: Check of de verbeteringen correct zijn doorgevoerd

Zodra de pagina’s zijn gerepareerd is het zaak om te checken of dit ook correct is gebeurd. Loop daarom alle pagina’s die gerepareerd zouden moeten zijn goed na. Alle pagina’s moeten zich als een normale pagina gedragen en een zogenaamde Status Code 200 teruggeven. ContentKing controleert automatisch de Status Codes van pagina’s omdat zij pagina’s continu monitort op problemen en wijzigingen.

linkwaarde pagina overzicht status codes

Als het een klein aantal gerepareerde pagina’s betreft dan kun je deze ook met https://httpstatus.io/ nalopen.

https://www.youtube.com/watch?v=G6cClgJPtnM 

Expert tip #1: Herhaal stappen 1 t/m 4 op maandelijkse basis

Herhaal stappen 1 t/m 4 op maandelijkse basis om ervoor te zorgen dat je linkwaarde die recentelijk verloren is gegaan snel weer terugwint. Kijk daarbij gelijk ook naar je interne linkstructuur.

Expert tip #2: Niet werkende pagina’s allemaal nalopen

Het is verstandig om ook niet werkende pagina’s die geen links hebben te onderzoeken. Als deze bijvoorbeeld een server fout of een time-out geven dan kan dit duiden op een probleem waar de hele website last van heeft.

Linkwaarde herstellen: conclusie

Het periodiek repareren van niet werkende pagina’s met links is een van de best practices van zoekmachine optimalisatie. Je hebt volledige controle over jouw website, benut dit en win verloren linkwaarde terug met als resultaat betere vindbaarheid van jouw website. Onthoud: dit is de snelste vorm van linkbuilding: verbeteren van wat je al hebt.

Linkbuilding met originele content? CopyRobin werkt.
Probeer nu gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.