Mediaweb | Live streaming met Periscope of Meerkat. Wat kan je er als bedrijf mee?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

De sensatie van SXSW dit jaar was de live streaming app Meerkat. En afgelopen week kwam Twitter met een tegenhanger: Periscope. Live streaming is hot. En dat is niet zo gek, want de timing is nu perfect dankzij 4G mobiel internet en steeds betere smartphones. Maar wat kan je daar als bedrijf eigenlijk mee?

Weten of Live Streaming iets is voor jouw organisatie?
Maak een afspraak

Belangstelling voor live streaming is er al jaren. Initiatieven als Ustream en Justin.tv (opgegaan in Twitch) maken het al langer mogelijk om live te streamen vanaf je smartphone. En je kent ongetwijfeld ook de live streaming diensten als Skype, Google Hangouts en Facetime.

Perfecte storm

Maar een aantal ontwikkelingen van de laatste tijd vormen als het ware een perfecte storm voor live streaming, waardoor dit fenomeen juist nu grootschalig kan doorbreken.

De ingrediënten van die perfecte storm zijn:

  • De brede acceptatie van snel mobiel internet in de vorm van 4G.
  • De enorme groei van het aantal smartphones (wereldwijd 1,3 miljard nieuwe smartphones erbij in 2014).
  • De steeds betere kwaliteit van smartphones.
  • De komst van de Meerkat en Periscope apps, die live streamen super simpel maken.

Meerkat en Periscope zijn een cocktail van alles wat momenteel hot is: realtime, mobiel, video en social.

Hot cocktail

Meerkat en Periscope zijn een cocktail van alles wat momenteel hot is: realtime, mobiel, video en social. En ze passen in de trend dat door de digitalisering de macht steeds verder verschuift van de gevestigde orde naar het individu: iedereen kan nu in principe met één klik live een wereldpubliek bereiken.

periscope live beelden grote brand new york

Korte buffertijd

Daar komt nog een belangrijk verschil met bestaande streaming diensten, zoals Google Hangouts On Air bij. Namelijk de veel kortere buffertijd. Bij Hangouts On Air is die vaak meer dan een minuut.

Dat betekent dat kijkers iets zien dat ruim een minuut eerder plaatsvond. Op zich geen probleem voor het broadcasten van een evenement. Maar wel onhandig als je direct wilt communiceren met de kijkers.

Bij Meerkat is die buffertijd slechts tien seconden en bij Periscope zelfs maar twee seconden. Daardoor is echte interactie met de kijkers tijdens live uitzendingen eindelijk mogelijk.

https://www.youtube.com/watch?v=4Foss5xYl90

Meerkat de nek omgedraaid

Meerkat had dus een vliegende start op SXSW, maar dat initiële succes lijkt nu door Twitter in de kiem te worden gesmoord. Om de eigen streaming app Periscope te bevoordelen, heeft Twitter namelijk de toegang tot haar API voor Meerkat beperkt. Hierdoor kunnen nieuwe Meerkatters niet langer zien wie van hun Twitter connecties ook Meerkat gebruiken. Overigens is het nog lang niet gezegd dat Meerkat van Periscope zal 'verliezen'. Volgens Gary Vaynerchuk is er plek voor beide apps.

Ik volgde dit nieuws de laatste tijd met belangstelling. En natuurlijk vroeg ik me af wat ik ermee moest. Meerkat sprak me eigenlijk niet zo aan. Ik zit er niet op te wachten om naar live videobeelden van iemands lunch te kijken. Of erger… En ik vond het een groot nadeel dat je de opname niet terug kunt kijken na afloop.

Daarom zette ik de verschillen tussen beide apps op een rijtje. Het resultaat zie je in de infographic hieronder:

meerkat vs periscope 02

Een uitgebreide vergelijking tussen Meerkat en Periscope vind je hier.

Een leerzame afgang

Ik was ook enigszins terughoudend, omdat ik in het verleden al vaker had geëxperimenteerd met live streams. In oktober 2013 organiseerde ik bijvoorbeeld een Google Hangout On Air waarin ik een vantevoren opgenomen video wilde afspelen. Het werd een drama. De kijkers kwamen opdraven, maar de techniek was zo ingewikkeld en storingsgevoelig dat mijn presentatie hopeloos mislukte. Een leerzame afgang, zal ik maar zeggen.

Het werd een drama. Een leerzame afgang, zal ik maar zeggen.

Afgelopen november ging het gelukkig een stuk beter toen ik mijn huwelijk live streamde via Google Hangouts On Air voor de familie en vrienden overzee. Dit keer koos ik ervoor om het zo simpel mogelijk te houden en heel goed voor te bereiden. De live uitzending vanuit het gemeentehuis in Noordwijk verliep vlekkeloos. Vrienden en familie waren razendenthousiast.

Paul Boag

En toen ik onlangs ging spelen met Periscope, werd ik snel enthousiast. Ik was getuige van een broadcast van een van mijn favoriete bloggers/podcasters: Paul Boag. Hij hield een vraag en antwoordsessie via Periscope en dat vond ik een geweldige ervaring.

Paul, zoals altijd met de nodige engelse humor, reageerde op vragen van zijn kijkers in realtime. Zo ontstond een conversatie. De kijkers hadden invloed op de inhoud van de uitzending.

Ook moedigden de kijkers Paul aan door op het scherm te tikken met hun vingers. Daarmee verstuur je namelijk hartjes. Zo krijgt degene die uitzendt een idee van hoe goed de uitzending valt bij de kijkers. Een erg leuk detail vind ik zelf.

Webwalk

“Dat ga ik ook doen!” Dacht ik. En ik fantaseerde door. “Hoe kan ik er iets bijzonders van maken?” Ik bedacht me dat ik elke dag wandel. En dat ik tijdens die wandelingen vaak tegen mezelf praat. Hardop nadenkend over alles wat me bezighoudt. “De volgende keer kan ik net zo goed tegen m’n volgers op Twitter praten”, bedacht ik me.

Ik bedacht me dat ik onder het wandelen vaak tegen mezelf praat.

En zo kwam ik op het idee van de ‘Webwalk’. Een wandeling waarbij ik via Periscope live streamend m’n gedachten met jou deel en je vragen beantwoord. Helemaal leuk lijkt het me om regelmatig een gast mee te nemen die expertise met ons deelt.

11 Dingen die je als bedrijf kunt doen

Daarmee had ik dus een zinvolle toepassing bedacht voor Mediaweb. En dat zette me aan het denken over meer manieren waarop bedrijven en organisaties hun voordeel kunnen doen met deze nieuwe technologie. Ik kom voorlopig uit op de volgende elf mogelijkheden:

1) Vraag- en antwoordsessies

Bijna elk bedrijf kan de banden met klanten en prospects aanhalen door op gezette tijden via live streaming direct met ze te communiceren. Het mooie is dat een onbeperkt aantal mensen zo’n sessie eindeloos kan volgen en dat ze bovendien individueel kunnen reageren. Door vragen te stellen via de chatfunctie. Of door hun ‘liefde’ te tonen via de hartjes. Hoe waardevol zou dat kunnen zijn voor jouw organisatie?

2) Laat zien wie je bent

Laat je organisatie heel anders zien dan de mensen gewend zijn. Geef een rondleiding door het gebouw en vertel daarbij over de geschiedenis van het bedrijf. Stel de kijkers voor aan het team. Laat het interieur van je restaurant, café of bed & breakfast zien. Hoe zou jij jouw organisatie op die manier dichter bij de mensen kunnen brengen?

3) Evenementen

Evenementen zijn natuurlijk zeer geschikt om live te streamen. Ik zag de afgelopen week ook al ‘behind the scenes’ streams vanaf de sets van DWDD en de Tonight Show.

Op die manier kan je het bereik van een fysiek evenement online gigantisch uitbreiden. Denk bijvoorbeeld aan het live-streamen van presentaties, conferenties, congressen, feesten, seminars, etcetera.

Het mooie van Periscope is dat je streams van evenementen ook besloten kunt houden.

Het mooie van Periscope is dat je dit ook besloten kunt houden. Zo kan je bijvoorbeeld prospects live laten meedoen aan een betaald seminar in ruil voor hun contactgegevens. Of een speciale backstage meet and greet met de artiesten voor de meest trouwe fans. Je zou zelfs je betaalde service op deze manier kunnen uitbreiden.

Dat dit voor grotere, betaalde evenementen ook weer allerlei vragen oproept brengt Jay Baer mooi onder woorden in deze video:

https://www.youtube.com/watch?v=FDnX3pCcgMs

4) Product lanceringen

Stel je voor dat Steve Jobs bij de introductie van de iPad zelf met een iPhone live had kunnen streamen? “Oh, one more thing…” En dat miljoenen mensen over de hele wereld daar direct op hadden kunnen reageren. Hoe zou dat zijn? En hoe zou het zijn als je nieuwe producten live kan presenteren aan je volgers. En dat die er direct op kunnen reageren? Hoe waardevol zou dat voor jouw bedrijf zijn?

5) Product demonstraties

Laat zien hoe je product werkt en beantwoord gelijk vragen. Heb je een restaurant? Hoe zou het dan zijn om je vaste klanten lekker te maken voor je nieuwste culinaire creatie en gelijk te zien hoe ze erop reageren? Of om als makelaar live bezichtigingen te houden voor klanten op afstand? Of een softwaredemonstratie vanaf een beurs? De mogelijkheden zijn eindeloos. Gebruik je fantasie.

6) Aanbiedingen

Door je volgers een speciale aanbiedingscode te geven die alleen geldig is tijdens de live uitzending, kan je content marketing mixen met e-commerce om online verkopen te stimuleren.

7) Tips en tricks

Geef je volgers op gezette tijden handige tips en tricks die hun werk en/of leven makkelijker maken. Ze kunnen je gelijk laten weten of ze er ook echt wat aan hebben. Daarmee haal je de banden met je volgers nog strakker aan.

8) PR en communicatie

Breng je boodschap live direct naar het publiek. Zonder tussenkomst van traditionele media. Daarmee houd je controle over je boodschap. En je kunt er flink mee besparen op mediakosten.

9) Crowdsourcing

Op Twitter moet je elke boodschap beperken tot 140 karakters. Met Meerkat en Periscope kan je uitgebreide vragen stellen aan talloze mensen en directe feedback ontvangen. Denk aan vragen als wat mensen van je product of dienst vinden. Of van een bepaalde persoon of merk.

10) Klantenservice

Bij grote gebeurtenissen kan je als organisatie veel voorkomende vragen gelijk voor heel veel mensen beantwoorden. Denk aan een terugroepaktie van een product, een grote storing of een kalamiteit.

11) Volg klanten en prospects

Hou een vinger aan de pols bij je klanten en prospects door ze te volgen op Meerkat en Periscope. Zo weet je het direct wanneer ze bijvoorbeeld met een nieuw product op de markt komen, een nieuwe directeur aannemen of ander belangrijk nieuws hebben waarop je verkoopteam in kan spelen.

Vroeg instappen loont

Meerkat en Periscope zijn nog in een prille beginfase. Maar onderzoek toont aan dat in social media de vroege instappers vaak rijkelijk worden beloond. Genoeg redenen om er nu alvast aandacht aan te besteden en op z’n minst een account aan te maken en wat te experimenteren.

Volg onze webwalks

Dit is een webwalk die ik deed op 1 mei 2015 met als onderwerp:  Was 'Mobilegeddon' een storm in een glas water?

https://www.youtube.com/watch?v=ObPmxH2cfJQ

Bekijk ook onze andere webwalks op Youtube.

Lijkt het je leuk en interessant om virtueel met ons mee te wandelen tijdens onze webwalks? Volg dan deze stappen:

  1. Installeer Periscope (iOS) (Android).
  2. Volg @mediawebnl op Periscope.

Heb je een vraag die je graag beantwoord ziet tijdens onze volgende webwalk? Stuur een tweet naar @mediawebnl of gebruik het formulier op onze contactpagina. Je kan uiteraard ook vragen stellen tijdens de uitzending.

Leestip: Social Media Trends 2016

Periscope Business Club op Linkedin

Wil je op de hoogte blijven van alles wat te maken heeft met het zakelijk gebruik van Periscope? Word dan lid van de Periscope Business Club. Deze LinkedIn groep heb ik opgericht om mensen uit de hele wereld die Periscope zakelijk willen gebruiken met elkaar in contact te brengen en van elkaar te laten leren.

https://www.youtube.com/watch?v=yvA5b0m5zCI

Wat vind jij?

Wat zou jij bedrijfsmatig kunnen doen met live streaming? Deel je gedachten en ideeën met ons in de reacties hieronder.

Aan de slag met Periscope? Wij kunnen helpen.
Maak een afspraak

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

4 reacties op “

  1. Gravatar for Chantal Overgaauw

    Chantal Overgaauw

    Ik schrijf en redigeer teksten - niet geschikt voor livestreaming - en werk als interim marcom-medewerker. Een ander tak in mijn bedrijf is het werken met kinderen in natuur. Dat zou leuk zijn voor livestreaming, ware het niet dat je dan te maken hebt met portretrecht. Veel ouders van de basisschoolleerlingen met wie ik werk, willen niet dat hun kinderen in beeld komen.
    Toch vind ik het een hele spannende ontwikkeling. Ik kijk uit naar jouw wandelingen, Eric!
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Chantal. Privacy is zeker een aandachtspunt. Al helemaal bij kinderen. Maar als je er wat langer over nadenkt, kan je ongetwijfeld zelf ook toepassingen verzinnen. Ik denk dat je hiermee behoorlijk publiek kunt opbouwen. Maar de praktijk zal het uitwijzen. Ben benieuwd hoeveel mensen morgen virtueel met me mee gaan wandelen. Jij sowieso toch?
  2. Gravatar for Wilbur Gans

    Wilbur Gans

    Ik was ook blij verrast met de introductie van Meerkat en Periscope afgelopen week. De mogelijkheden liggen in het strategisch en creatief denkwerk. Zelf heb ik zojuist een vraag neergelegd bij de leverancier van mijn Apple producten. Want als deelnemer aan de Alpe d'HuZes wil ik mijn 'tour' live streamen. Ik wil de emotionele reis welke ik maak op 4/6 delen via... tja via welk platform eigenlijk? Zou het straks mogelijk zijn om hiervoor Facebook als distributieplatform te gebruiken. Met de focus van FB op video lijkt me dat an sich niet slecht voorspeld :). Maar mooi moet het toch zijn als we straks evenementen, bijeenkomsten én inderdaad blije- en minder blije momenten live kunnen streamen.
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Het zal mij niet verbazen als Facebook en Google (Youtube/Hangouts on Air) ook dergelijke streaming diensten gaan aanbieden. Vooralsnog kan je alleen je Periscope of Meerkat video bewaren op in je filmroll en vervolgens uploaden naar Facebook/Youtube. Maar dat is uiteraard niet live.

Reageren niet meer mogelijk.