Mediaweb | Mailing versturen: Zo optimaliseer je e-mail voor smartphones

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 17 april 2014, maar ik heb het helemaal up-to-date gebracht met nieuwe statistieken, bronnen, grafieken, een poll en de podcast.

Hoe vaak check jij je e-mail op je smartphone? Als je net als 96% van alle smartphonebezitters bent, is dat tenminste 1x per dag.

E-mail is de meest gebruikte functionaliteit van smartphones. Meer dan sms-en, meer dan bellen, meer dan social media.

Maar houd je daar eigenlijk wel genoeg rekening mee bij je eigen mailings? Zijn jouw mailings geschikt voor smartphones?

In dit artikel geef ik je 5 essentiële tips om ervoor te zorgen dat jouw mailings geschikt zijn voor smartphones.

71,6% van alle consumenten wissen direct de e-mails die niet goed leesbaar zijn op hun smartphone.

De afgelopen drie jaar is het percentage mobielvriendelijke e-mails gelukkig flink toegenomen. Namelijk van 40% naar 77% volgens dit onderzoek van Litmus en Salesforce. En dat is maar goed ook, want 71,6% van alle consumenten wissen direct de e-mails die niet goed leesbaar zijn op hun smartphone.

E-mail Meest Populaire App op Smartphones

De kans dat jouw mailing op een smartphone wordt geopend is aanzienlijk. Mailplus deed dit jaar onderzoek naar op welke apparaten Nederlanders het meeste hun mail openen. En daaruit blijkt dat de smartphone wint met 37%, gevolgd door de laptop met 30%, de desktop met 22% en de tablet met 11%.

mail opens graph 2016

Ik lees mijn e-mail meestal op een:

Please select at least one option.

Gemiddeld is de tijd tussen het versturen van een mailing en het openen ervan op een smartphone 20% korter dan op PC’s en tablets. Dit is niet verwonderlijk aangezien het checken van je e-mail de meest populaire activiteit is op een smartphone. Gemiddeld kijken we zo’n 150 keer per dag op onze smartphone. Daarvan zo’n 117 keer (78%) om onze mail te checken.

Voor  veel mensen met een smartphone is het checken van hun e-mail op hun telefoon zelfs het eerste dat ze doen zodra ze wakker worden en het laatste dat ze doen voor ze gaan slapen.

71,6% of consumers will delete emails if they don’t look good on mobile, while an average of 10% will read it anyway. – Adestra “Consumer Adoption & Usage Study” (2016)

emailadres doel graph 2016

Als je mailing niet geschikt is voor smartphones, laat je dan ook veel kansen liggen. De vraag is natuurlijk: hoe maak ik m’n mailings zodanig dat ze geschikt zijn voor smartphones. Met de volgende 5 belangrijke tips gaat het voortaan altijd goed.

Tip 1: Verleid met je Onderwerpregel

Het eerste dat de ontvangers van je mailing zullen zien in hun inbox is de onderwerpregel. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor smartphones. Maar bij smartphones is een goede onderwerpregel extra belangrijk. Mensen scrollen namelijk ongeduldig en in razend tempo door hun inbox. Als je onderwerpsregel niet in één oogopslag onweerstaanbaar uitnodigt tot klikken, verdwijnt je mail met een korte vingerbeweging buiten beeld of zelfs direct in de prullenbak.

An interesting subjectline is the most important reason for opening email on your mobile phone, while saving time is least important with 23% STEEL – “Are your emails ready for mobile devices?” (2012)

Een paar tips voor goede onderwerpregels:

  • Kort: de meeste mensen houden hun smartphone verticaal bij het checken van de mail en dan worden de onderwerpregels al na zo’n 28 - 35 tekens afgebroken. Zorg dus voor korte onderwerpregels. Althans, zorg ervoor dat de belangrijkste boodschap in die eerste 35 tekens staat. Op desktops heb je meer ruimte, dus je titel kan wel langer zijn om desktop gebruikers te verleiden. De titel wordt op smartphones dan afgebroken en dat kan een voordeel zijn, als het zichtbare deel van de titel nieuwsgierig genoeg maakt, zodat de lezer erop klikt om de rest te kunnen zien.
  • Persoonlijk: personaliseer de onderwerpregel door de (voor)naam van de ontvanger erin te verwerken.
  • Urgent/belangrijk: zorg dat de onderwerpregel urgent en/of belangrijk overkomt door woorden als ‘dringend’, ‘belangrijk’, ‘attentie’, ‘nu’, essentieel, e.d. te gebruiken.
  • Uitnodigend: onderwerpregels met aankondigingen en uitnodigingen worden bovengemiddeld geopend.
  • Krachtig: zet je onderwerpregel kracht bij door elk belangrijk woord te beginnen met een hoofdletter (niet elke letter, want dan is het schreeuwen).
  • Dankbaar: onderwerpregels waaruit dankbaarheid spreekt worden vaker geopend.

Belangrijke afknappers zijn er ook:

  • Verkooppraatjes: kijk uit met woorden als ‘aanbieding’ en ‘gratis’. Deze woorden activeren direct de bullshit-radar van de ontvanger. Alleen gebruiken als je een echt goede aanbieding hebt en de ontvangers je al vertrouwen.
  • Hulpvragen: als er een woord als ‘help’, hulp’ of ‘helpen’ in een onderwerpregel voorkomt, wordt deze aanzienlijk minder vaak geopend.
  • Negatieve woorden: ziektes, afzeggingen, annuleringen etc.
  • Goede doelen: woorden als ‘doneren’, ‘inzamelen’, ‘goed doel’, 'sponsoring' zorgen voor aanzienlijk lagere open ratio’s.
  • Herinneringen: woorden als ‘herinnering’, ‘reminder’ e.d. zorgen voor lagere open ratio’s.

Wil je meer weten over welke woorden je het beste kunt gebruiken in je onderwerpregels, lees dan deze blog van Mailchimp.

Tip 2: Benut de 'preheader text'

Veel mailings beginnen met een standaard 'preheader' tekstje over wat je kunt doen als de mail niet goed leesbaar is in je e-mailprogramma. Denk aan tekstjes als:

"Mail slecht leesbaar? Klik dan hier voor de webversie." Of "Niet goed leesbaar? Klik hier." Of "Niet leesbaar? Open webversie."  Zomaar drie voorbeelden die ik snel uit m'n eigen inbox heb gevist.

Dat is zonde, want deze regels tonen veel e-mailprogramma's in de inbox, direct na de onderwerpregel. Je hebt daar een klein beetje ruimte om je abonnees te verleiden om je mail te openen. Verspil die waardevolle ruimte niet aan dergelijke standaarteksten.

Gebruik die ruimte daarentegen op dezelfe manier als waarop je een meta-omschrijving gebruikt om een webpagina te 'verkopen'.

Schrijf in maximaal 140 tekens een tekst die samen met de onderwerpregel jouw mail onweerstaanbaar maakt. Doe een belofte aan de lezer waaruit duidelijk blijkt wat het openen van de e-mail hem of haar zal opleveren en sluit af met een krachtige ‘call to action’.

Wil je meer weten over hoe je de preheader text het beste benut? Lees dan dit artikel van Campaign Monitor.

32% of marketers optimizes for mobile by using pre-header text for promotions, 28% has mobile optimized subject lines. – eConsultancy – “Email Marketing Industry Census” (2015)

Tip 3: Zorg dat de Inhoud Makkelijk Leesbaar is

Een belangrijk punt bij e-mails op smartphones is de opmaak van de e-mail zelf. Een e-mail die is opgemaakt in meerdere kolommen met een klein font en veel plaatjes is doorgaans totaal ongeschikt voor consumptie op een smartphone. De ontvanger moet dan met z’n vingers inzoomen en horizontaal scrollen om de tekst te kunnen lezen. De reactie van de overgrote meerderheid zal simpel zijn: DELETE.

If an email does not display correctly, 69,7% wil delete it immediately. BlueHornet “Consumer Views of Email Marketing” (2012)

Een paar tips voor een goede mobiele opmaak:

  • Groot font: gebruik voor de body tekst een font van tenminste 16 punten, zodat je mail makkelijk leesbaar is ook al is het schermpje klein en bewegelijk.
  • E-mail safe fonts: gebruik een e-mail safe font als Tahoma of Times New Roman dat op elk apparaat werkt.
  • Grote knoppen: zeker als je doorlinkt naar externe content is het raadzaam om knoppen en andere linkjes groot te maken, zodat ze makkelijk met een vinger of een duim zijn aan te klikken.
  • Veel witruimte: gebruik meer witruimte dan je gewend bent. Een klein schermpje voelt al snel volgepropt aan en dat is slecht voor je conversies.
  • Ook goed zonder plaatjes: de e-mail moet er ook goed uitzien zonder plaatjes, want 48% van de ontvangers op smartphones zal de plaatjes niet (kunnen) zien.
  • Responsive design: zorgt ervoor dat 100% van de woorden zichtbaar zijn op elk scherm. Verticaal scrollen is onvermijdelijk, maar horizontaal scrollen is uit den boze.
  • Klikbare telefoonnummers: maak telefoonnummers klikbaar zodat de ontvanger met twee aanrakingen direct kan bellen

Tip 4: Zorg dat de Inhoud Scanbaar is

Uitgebreide prosa werkt niet in een e-mail. De inhoud moet direct terzake komen, zodat de ontvanger snel kan beslissen of de e-mail de moeite waard is. En de hele mail moet makkelijk te scannen zijn. Idealiter zou de scanbare inhoud van een e-mail de ontvanger razendsnel tot de door de verzender gewenste aktie moeten aanzetten.

Een paar tips voor scanbaarheid:

  • Korte alinea’s: schrijf korte alinea’s van maximaal 30-60 woorden.
  • Tussenkopjes:  gebruik tussenkopjes tussen de alinea’s. En maak geen raadsels van die tussenkopjes in een poging gevat over te komen, maar maak er heldere punten van waarop de ontvanger aktie kan ondernemen.
  • Scheidslijnen: gebruik horizontale scheidslijnen om verschillende onderdelen van elkaar te scheiden.

Tip 5: Zet aan tot Aktie

Mensen lezen op hun smartphone vooral functioneel. Maak het daarom zo makkelijk mogelijk voor de ontvanger om de gewenste vervolgstap te nemen. Zorg voor duidelijke ‘calls to action’ in de vorm van knoppen, links of telefoonnummers. Link je door naar een landingspagina, zorg er dan voor dat ook die pagina geschikt is voor smartphones. Wil je dat ze je bellen, zorg dan voor een klikbaar telefoonnummer, zodat ze direct vanuit de mail kunnen bellen door op het telefoonnummer te tikken.

Tip: Luister naar de uitzending van 30 april 2014 van de BNR Nieuwsradio Klantenshow waarin ik te gast was n.a.v. deze blog post. Presentator: Maarten Bouwhuis. Medegasten: Joerie van Rijn en Martin Leeflang.

Mailing schrijven problematisch? CopyRobin helpt.
Probeer nu gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

5 reacties op “

  1. Gravatar for ted

    ted

    Hi Eric.
    Weer een mooi en boeiend artikel
    :-)
    Gr.
    Ted

    Ps. Ik bel je straks om een afspraak te maken aangaande Kunstmarktplaats.nl
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Bedankt Ted. Spreek je later.
  2. Gravatar for ICTindustrie

    ICTindustrie

    Goed artikel Eric !
    Heb er persoonlijk nog nooit aan gedacht om mijn email te optimaliseren voor smartphones, vandaar super handig artikel, ik hou je in de gaten!


    Groetjes, Mark
  3. Gravatar for pc trends

    pc trends

    Onwijs goed artikel Eric!
    Ik had er inderdaad nog nooit aan gedacht dat klanten hun e-mailtjes goed en handig willen kunnen lezen en anders overslaan! Bedankt voor de tips.
    Groetjes, Steven

Reageren niet meer mogelijk.