Mediaweb | Marketing Automation Trends 2019

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Wie weet alle data op een nuttige manier te combineren? Dat is de million dollar question voor marketing automation in 2019. Want met de tools kun je in ieder geval steeds meer. Van automatisch leads benaderen tot volledig gepersonaliseerde content.

Forrester forecast marketing automation
Volgens Forrester verdubbelt de waarde van MA software in 5 jaar

Kijk ook eens hoeveel geld er de komende jaren wordt gestoken in marketing automation. Volgens deze cijfers van Forrester verdubbelt (!) de markt in slechts 5 jaar naar een slordige 25 miljard dollar.

Onze martech investeringen zullen in 2019

Please select at least one option.

challenges marketing automation management B2B

Bron: SmartInsights

Maar wie meer wil dan alleen een verlaten winkelmandcampagne of een geautomatiseerde nieuwsbrief, krijgt al snel met de nodige uitdagingen te maken. Want hoe krijg je alle nuttige data uit verschillende systemen bij elkaar? En hoe overtuig je collega’s van het nut?

Om te voorspellen wat in 2019 wel én niet gaat werken op het gebied van marketing automation heb ik de hulp ingeroepen van Maarten van Ham (1412 Marketing & Media), Ton Heerze (Webton), Remco van Meel (Fingerspitz), Danny Oosterveer (Burgers' Zoo), Jurino Figaroa (Spotler), Mariëlle Meijwes (SpotONvision), Jarik Oosting (SmartRanking), Etienne van de Boel (Fingerspitz), Wilco Verdoold (Loyals).

Samen geven ze je de 13 marketing automation trends voor 2019.

#1 Eerst doelen dan tools

Etienne van de Boel: “Op marketing automation gebied hebben we het afgelopen jaar best wel wat veranderingen gezien die de trends van 2019 goed voorspellen! Mede doordat veel organisaties hoge verwachtingen hadden, maar niet de voorspelde resultaten bleken te halen, zijn met name gemak, sterke partners & koppelingen zaken die we zeker in de gaten moeten houden!”

https://www.youtube.com/watch?v=iJHcF87bihE 

“Voordat je begint is het echter belangrijk als organisatie om inzichtelijk te krijgen wat marketing automation IS en wat het voor jouw organisatie kan betekenen. Kies niet blindelings voor een tool, maar stel doelen op, bepaal je buyer persona’s & customer journey en brainstorm (met een partner) over strakke online campagnes die van jouw business een machine maken!”

Leestip: Marketing Automation in B2B: Succesvol in 5 stappen

#2 Van klanten naar fans

Wilco Verdoold heeft wel idee van wat je als doel zou kunnen hebben:

“Marketing automation anno 2019 is niet meer alleen gericht op het zo slim en zo goed mogelijk bereiken en converteren van nieuwe klanten. Natuurlijk, volle, niet afgerekende winkelwagentjes blijven laaghangend fruit, maar focus ook op het gedeelte na je conversie.”

“Warren Buffet verwoordt dit mooi:”

‘Any business that has delighted customers has a sales force out there that you don’t have to pay. You don’t see them, but they are talking to people all the time.’

“Hoe maak je van je bestaande klanten ambassadeurs? En kan je dat proces verder optimaliseren en automatiseren?”

Van je klanten fans maken? Loyals helpt!
Weten hoe we dat doen?

#3 Begin met voldoende data

popupna5seconden

Bron: Lightspeed ecommerce conversion popups

Ken je dat, van die automatische pop-ups nadat je 5 seconden op een site bent? Ik vind ze behoorlijk irritant. Wacht nu eerst maar of ik je content interessant vind voor ik me ergens voor inschrijf. Maarten van Ham denkt dat deze tactieken in 2019 gaan veranderen:

“Belangrijkste trend rondom marketing automation zal liggen in het wachten met de inzet van funneling van de automated marketing. Wat ik bedoel is dat er eerst voldoende data verzameld moet zijn om klanten écht te kunnen helpen, adviseren of amuseren. En dan nog moeten we opletten dat klanten zelf kiezen welke content zij tot zich nemen. Taak aan marketeers om ervoor te zorgen dat marketing geen enorm vies woord wordt.”

#4 Gebruik data Facebook & LinkedIn

doelgroepfacebook

Dat kan nog wel wat specifieker - Bron: Facebook Ads

Maar hoe verzamel je al die data? Vergeet niet dat een aantal grootmachten (Google, Facebook, LinkedIn) al wat behoorlijk informatie over je klanten voorhanden hebben. Wilco Verdoold:

“Het targetten van campagnes op basis van look-a-likes van je huidige klanten is technisch nog steeds mogelijk, maar roept AVG-technisch wel wat vragen op.”
“Desalniettemin is de enorme bron van data die Facebook & LinkedIn hebben super interessant. Ze gaan je echter niet vertellen bij wie je moet zijn en welke gegevens ze van die personen hebben.”

“Het targetten van campagnes op basis van look-a-likes van je huidige klanten is technisch nog steeds mogelijk, maar roept AVG-technisch wel wat vragen op.”

“Wat ze wel doen? Toegang tot tijdslijn van die mensen verkopen. Je advertenties kunnen zeer specifiek worden gericht op demografische kenmerken, maar ook op interesses of – in het geval van LinkedIn – op functies, branche en bijvoorbeeld bedrijfsomvang.

“Hoe kan je daarvan profiteren? Door de targeting die je gebruikt in je advertenties mee te nemen in een specifieke landingspagina en remarketing.”

“Een voorbeeld: Via een LinkedIn campagne op directeuren van bedrijven met minimaal 50 medewerkers in de retail kan je op een landingspagina komen met een retail case, foto en quote en via een retargeting campagne op Facebook advertenties laten zien aan al die betreffende directeuren met kinderen in de leeftijd van 0 tot 6.”

#5 Gebruiksvriendelijke tools met koppelingen

Etienne van de Boel ziet veel waarde in de opkomst van gebruiksvriendelijke marketing automation platformen:
“Ondanks dat marketing automation nog flink groeit de afgelopen jaren, zien we ook dat een steeds groter percentage het niet meer actief gebruikt of zelfs er mee stopt. Een van de grootste oorzaken is dat er niet de know-how is om het écht goed te gebruiken.”

“Daarnaast zijn er nog meer redenen waarom het niet lukt, bijvoorbeeld omdat er een niet-te-begrijpen monster is gebouwd, of er te veel is geleund op wat een MA tool allemaal kan, niet op de doelstellingen.”

Leestip: Why do large companies fail in their marketing automation?

“Ook tools is dit opgevallen, en de afgelopen tijd zie ik een harde splitsing in twee richtingen:”

1. Een focus op gebruiksgemak

autopilothq

Een flow voor bezoekers die nog niet willen kopen - Bron: Autopilot HQ

“Zo vind ik AutopilotHQ een prachtig voorbeeld, dat super helder en gebruiksvriendelijk werkt voor marketeers, zonder dat hier echt development kennis voor nodig is. Daarnaast gebruiken zij het “best-in-the-market” principe. Dit houdt in dat ze liever samenwerken met tools en software die iets goed kunnen, in plaats van het zelf te bouwen. Dit voorkomt dat de software te moeilijk wordt.”

2. De tool zorgt dat bedrijven in zee gaan met deskundige partners.

sharpspringpartners

Bron: SharpSpring

“Waar Hubspot dit principe al heel lang uitdraagt, zijn ook andere toppers (waaronder SharpSpring, DRIP) bezig om bedrijven te koppelen aan specialisten en bureaus. Niet zonder reden natuurlijk. Iemand die er dagelijks mee bezig is, in verschillende branches of type klanten ziet véél meer dan een éénzijdig project. Door middel van recensies, een database met partners, ondersteuning aan specialisten en kennisdeling zorgen ze dat iedereen profiteert!”

Tip: Handige lijst met marketing tools van Nico Oud

#6 Customer Data Platforms

Etienne van de Boel: “Naast het feit dat je een sterke online strategie nodig hebt, werk je vaak al met bestaande tools zoals een CRM, CMS of ERP. En lang niet altijd wil je deze opgeven voor een nieuwe tool. De oplossing zijn uitgebreide API koppelingen en het liefst zelfs een CDP (Customer Data Platform).”

“Waar vorig jaar de trends toespitsen op (anonieme) Data Management Platforms (DMP’s), verschuift deze steeds meer naar een platform waar de klant centraal staat en waaruit de tools functioneren. Je conversie-personalisatie tool, je slimme mail & sms campagnes, de orderdata en klantenservice gooi je als het ware in 1 grote (maar slimme) bak.”

klantcentraalmetcustomerdataplatform
Je klantdata uit meerdere systemen op één plek - Bron: BlueConic

“Om te starten zou je een sync tool als Segment kunnen gebruiken om alle data gelijk te trekken, maar als je echt stappen gaat zetten dan kom je bij tools uit als BlueConic, die echt data verzamelen en kruisbestuiven.”

Het inzichtelijk krijgen van grote hoeveelheden data vergt steeds meer begrip - en dus training - van complexe business intelligence systemen, zoals Power BI van Microsoft.

#7 Gepersonaliseerde content

Dan de trend die meerdere experts zien voor 2019: content wordt dankzij slimme targeting en AI steeds persoonlijker.

Remco van Meel: “Marketing Automation wordt momenteel vaak ingezet voor personalisatie van mails, maar het zal steeds verder gaan.”

“Gebruikers verwachten een complete User Experience, en zoiets als dynamische content zal in 2019 meer gebruikt gaan worden.”

jongemoederenbaby

Een productfoto speciaal voor jonge moeders als bezoeker. Bron: Pexels

Ton Heerze: “Door de opkomst van kunstmatige intelligentie en Internet of Things vergaren bedrijven steeds meer data over consumenten. Hierdoor kunnen ze mensen gepersonaliseerde content voorschotelen die de overkoepelende marketingstrategie veel effectiever maakt. Denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde landingspagina’s voor bezoekers die aankoopbereid zijn of zich juist nog oriënteren.”

“Of aan productfoto’s die aansluiten op de doelgroep. Zo ziet een jonge vrouw die een kinderstoel zoekt bijvoorbeeld een jonge moeder op de foto en een oudere vrouw een oma.”

88% van de online marketeers gelooft zelfs dat de moderne consument inmiddels een bepaalde mate van personalisatie verwacht.

“Het is niet moeilijk voor te stellen hoe dit soort aanpassingen de conversie verhogen. 88% van de online marketeers gelooft zelfs dat de moderne consument inmiddels een bepaalde mate van personalisatie verwacht. In 2019 zien we gepersonaliseerde content dan ook steeds vaker terug.”

Jarik Oosting: “Er zal een steeds betere integratie komen van de verschillende softwarepakketten die je kunt inzetten voor marketing automation. Daarnaast zal AI ook een grotere rol gaan spelen. Marketing automation systemen zullen meer gebruik maken van de grote hoeveelheid data die gegenereerd wordt door de gebruikers. Hierbij zal de AI content gaan genereren en content/modules samenstellen, om de content te personaliseren en de bezoekers/leads beter te helpen.”

bookingaanbevelingen
Wie zegt dat deze aanbevelingen bij mij werken? Bron: Booking.com

Wilco Verdoold: “Erg gewild! De afgelopen 24 uur 4 keer geboekt. Nog slechts 2 kamers beschikbaar. Reserveer nu geheel vrijblijvend. Werkt dat? Of is het iets te veel van het goede?”

“In 2019 gaan we marketing automation meer inzetten om ook de verleidingstechnieken te personaliseren. Welke triggers werken bij wie? Zou de verleidingskerstboom bij Booking.com weer meer stijl, aandacht en conversie krijgen?”

#8 Natural Language Generation

Ton Heerze ziet een andere spannende trend:

“Natural Language Generation (NLG) is een marketing automation tool die voortkomt uit de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie. NLG onttrekt tekst en statistieken uit bronnen over een bepaald onderwerp en maakt hier een prettig leesbare tekst van.”

Leestip: The Ultimate Guide To Natural Language Generation

“De NLG-technologie is inmiddels zó goed geworden, dat de teksten sterk lijken op die van journalisten en ook nog SEO-proof zijn. Marketeers kunnen NLG voornamelijk gebruiken om op een makkelijke manier meer waardevolle content te creëren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan trendoverzichten met veel statistieken of aan productpagina’s in webwinkels. In 2019 zullen bedrijven steeds meer NLG-gebaseerde platforms en software in gebruik nemen.”

Zonder NLG al betaalbare teksten?
Probeer CopyRobin gratis

#9 Leads automatisch benaderen op het juiste moment

Remco van Meel: “Momenteel wordt lead scoring nog handmatig gedaan, maar er zullen steeds meer factoren invloed gaan hebben op deze score. Denk aan demografische, economische of sociale factoren. Dit zorgt voor betere leads, die je ook beter kunt opvolgen.”

Etienne van de Boel: “Data wordt steeds belangrijker voor tools om de juiste triggers en touchpoints te vinden. Het is niet zeker of dit in 2019 al echt van de grond komt, maar het is zeker volop in ontwikkeling!”

predictiveleadscoring

Dit is waar HubSpot de Predictive Lead Score o.a. op baseert

“HubSpot biedt bijvoorbeeld al Predictive Lead Scoring aan in hun enterprise pakket. Wat dit betekent? Dat AI zelf interessante touchpoints vindt om scores toe te kennen. Handig!”

“Ook slimme contactmomenten wordt belangrijker. Bijvoorbeeld de “Next best offer”, waarin Marketing Automation tools op basis van jouw gedrag een relevant aanbod kunnen doen. Lees je twee blogs over CDP’s? Dan biedt het systeem automatisch een whitepaper aan over CDP implementaties. Lees je de pricing & over-ons pagina? Dan kan het systeem je automatisch een voorstel aanbieden, gekoppeld aan jouw lead owner. Als dat geen toffe Marketing Automation is!”

Tot slot nog een belangrijke nuancering: “Voor nu is dit alles met veel tools nog even toekomstmuziek, maar lang zal het niet duren :)”

#10 Predictive analytics

En dat voorspellen werkt ook met social media ziet Mariëlle Meijwes:

“Waar machine learning en statische modellen geïntegreerd worden in marketing automation en het mogelijk maakt voorspelbaarder en impactvoller marketing te kunnen bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan voorspelmodellen die laten zien wanneer jouw posts op social media in jouw doelgroep de meest impact hebben op conversie.”

#11 Conversational Marketing

https://www.youtube.com/watch?v=D5VN56jQMWM 
Het bekendste voorbeeld: Google maakt een afspraak voor je

Mariëlle Meijwes: “1- op 1 aanpak om het sales proces te versnellen en een persoonlijke aanpak te creëren. Er komt meer en meer technologie beschikbaar om real-time berichten te sturen en formulieren te vervangen door meer persoonlijke kanalen zoals chat.”

Leestip: Copywriting voor conversational interfaces: een handige introductie

#12 AVG/GDPR niet echt een issue

Etienne van de Boel: “Nog even teruggrijpend op een event in 2018: AVG/GDPR. Waar we ons allemaal even knepen of dit de dood van marketing automation was, viel het gelukkig allemaal heel erg mee. De meeste tools waren (op het nippertje) compliant en boden aardig wat middeltjes en zalfjes om AVG/GDPR proof door te kunnen werken.”

“Nog steeds is het niet het moment om achterover te leunen, maar als je er mee aan de slag gaat, dan zijn er in ieder geval voldoende mogelijkheden om dit compliant te doen.”

#13 Van pop up puistjes naar pushnotificatie

Wilco Verdoold: “Pop up! Geef nu je e-mail adres en ontvang gratis ons e-book! Dat ‘e-book’ blijkt vervolgens niet veel meer te zijn dan een paar A4-tjes waarbij je al snel het gevoel bekruipt dat er meer aandacht is geweest voor maken van een verleidelijke cover dan voor de daadwerkelijke inhoud van het e-book. Gevolg: pop up puistjes!”
“Anders geformuleerd: Ik wil niet weer een pop up omdat je zo graag mijn e-mailadres wilt hebben, laat eerst maar eens zien wie je bent en wat je te vertellen hebt.”

“Ja maar het werkt wel heel goed. We hebben een conversie van bijna 10%. Je hoort het je data gedreven marketeer al zeggen. Maar meer dan 90% van je bezoekers klikt hem dus meer of minder gefrustreerd weg. En toch gaan we voorstellen om naast je AVG/cookiemelding je bezoekers te vragen zich in te schrijven voor je pushnotificatie. “

WPLounge notificaties
Ook WPlounge wil graag pushmeldingen versturen Bron: WPlounge

“Waarom? Omdat niet alleen veel bezoekers dat doen, maar vooral omdat ze bij daadwerkelijke pushberichten ook deze berichten gaan lezen. Maar let op: gebruik het spaarzaam. Voorkom puistjes en push alleen goede content naar de juiste mensen.”

Conclusie: Eerst intelligentie, dan pas AI

Tot zover de belangrijkste marketing automation trends voor 2019. Ten opzichte van vorige jaren wordt er alleen maar meer mogelijk.

Denk aan het automatiseren van je lead scoring, social media posts op het juiste tijdstip, genereren van rapporten, productfoto’s laten afhangen van je bezoeker, persoonlijke CTA’s en customized offertes sturen.

“Begin met intelligentie in plaats van artificiële intelligentie.”

Maar zoals Etienne van de Boel al terecht opmerkte wordt je door een veelheid aan tools en hoge verwachtingen niet per se effectiever.

Bedenk daarom eerst wat je precies wilt automatiseren en waarom.

Wilco Verdoold vat het nog eens goed samen:

“Begin met intelligentie in plaats van artificiële intelligentie. Waarom heel veel uitgeven aan een allesomvattende tool in een poging persoonlijk te worden als je ook gewoon persoonlijk kan zijn? Stuur zelf een mail. Ga online zakelijk flirten, chat zelf met kansrijke klanten. Dat is ook meteen de beste manier om te leren wat en hoe je kunt automatiseren.”

Wat zijn voor jou de belangrijkste marketing automation trends voor 2019? Deel ze met ons in de comments hieronder.

Slimme content voor je martech? CopyRobin helpt.
Plaats een gratis proefopdracht

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

3 reacties op “

  1. Gravatar for Bram

    Bram

    Goede tips! Hier ga ik komend jaar zeker mee aan de slag.
  2. Gravatar for Ellen

    Ellen

    Wij hebben besloten om ons marketingbudget te verhogen. Zeker online marketing wordt toch steeds belangrijker.
  3. Gravatar for Bas MrWheelson

    Bas MrWheelson

    Leuk om eindelijk eens een keer goede uitleg te krijgen over de verschillende facetten van marketing automation. Ik had al veel Engelstalige artikelen hierover gelezen, maar dit maakt het net ff wat makkelijker. Hier gaan we zeker mee aan de slag. Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Reageren niet meer mogelijk.