Mediaweb | Marketingstrategieën voor ondernemers tijdens corona

Corona kan een grote of kleine impact hebben op jouw bedrijf. Het kan zijn dat bepaalde categorieën goed lopen of juist volledig stil liggen. Dat betekent niet dat jij ook stil moet zitten. Met een paar tips kan je je content optimaliseren, je bereik vergroten en alles uit je omzet halen. 

Er zijn een aantal bedrijven die juist méér omzet draaien dan normaal gesproken. Vooral bedrijven die zich richten op producten en diensten voor thuis. Denk aan streamingsdiensten, communicatiesoftware, thuisbezorgdiensten en sportwinkels. Tegelijkertijd zijn er veel branches die het tegenovergestelde merken: weinig tot geen omzet met angst voor faillissement.

Of je nou veel impact of weinig impact merkt: het is tijd voor een goede marketingstrategie.

Of je nou veel impact of weinig impact merkt: het is tijd voor een goede marketingstrategie. In dit artikel worden bedrijven opgedeeld in 3 categorieën: low, medium en high impact. Voor elke categorie zijn er verschillende marketingstrategieën die je kan toepassen. 

High impact

Is jouw bedrijf gesloten en/of merk je grote veranderingen in je omzet en bezoekersaantallen? Dan heb je last van heavy impact. Het heeft geen nut om pushende e-mails te sturen of te investeren in het marketingbudget. Je kan de tijd beter gebruiken om goede content te schrijven. Voorzie je doelgroep van informatie die ze zoeken. Ook al levert het op dit moment geen keiharde sales op. Het laat wel zien dat je je kan inleven in je doelgroep en kennis hebt van je product of dienst. 

Bied meerwaarde

De vraag is niet verdwenen, maar wel verschoven. Als je een sportschool hebt, kan je nu geen abonnementen verkopen. Wat je wel kan doen is sportvideo’s maken, sportschema’s delen en lekkere recepten posten. Dit levert je op dit moment misschien niets op, maar zo blijf je wel ‘top of mind’ bij de bezoeker. Je biedt de bezoeker een flinke meerwaarde. Daarnaast kan je bezoekers retargeten als de sportschool weer opengaat, waardoor ze misschien wel een abonnement afsluiten als dat weer mogelijk is. 

De vraag is niet verdwenen, maar wel verschoven.

Vertrouw bij content creatie niet teveel op het zoekvolume van de zoekwoordplanner van Google. Deze tool geeft je informatie voor het ‘corona tijdperk’. Oftewel: het zoekgedrag van vorig jaar, toen er niets aan de hand was. Gebruik liever Google Trends die actuele informatie laat zien. Maar het meest betrouwbaar is toch jouw kennis en ervaring. Luister naar je doelgroep en houd in de gaten wat er gebeurt in jouw branche.

Medium impact

Bij medium impact kan je merken dat bepaalde categorieën niet goed lopen en andere categorieën juist weer wel. Wat kan je doen met categorieën die goed gaan? Nou, je kan je marketingbudget wat opschalen, extra content schrijven en een goede Call To Action plaatsen op je website. Maar belangrijker: wat kan je doen met categorieën die niet veel opleveren? Stel dat je website internetvergelijken.nl is en je de meeste commissie haalt uit alles in 1 pakketten, maar deze categorie niet loopt. Hoe zorg je er dan voor dat het alles in 1 pakket goed verkoopt? 

Content creatie

Allereerst is het belangrijk om te weten waar een potentiële klant in eerste instantie behoefte aan heeft. Dit kan je ze helaas niet rechtstreeks vragen. Maar je kan wel kijken naar hun zoekgedrag. Hiervoor kan je Google Search Console en Google Trends gebruiken. Welke zoekwoorden hebben te maken met alles in 1 pakketten? Op basis hiervan kan je pagina’s en blogposts verbeteren. Beantwoord vragen zoals “Internet vergelijken: waar moet ik op letten?” en “Wat zijn de verschillen tussen internetproviders”. Maak een content top 5 van onderwerpen die de meeste aandacht verdienen. Heb je content inspiratie nodig? De gratis tool Answer The Public verzamelt gegevens van zoekmachines en voorziet je van vragenlijsten rondom je zoekwoord. Deze vragen zou je bijvoorbeeld onder je categoriepagina kunnen beantwoorden. Ook kan je een FAQ lijst schrijven voor verschillende producten.

Linkbuilding en PR

Als de artikelen af zijn, is het ook belangrijk om te zorgen voor nieuwe backlinks. Schrijf een gastblog voor relevante websites en meld je aan bij grote startpagina’s. Een handige tip is om een persbericht te schrijven voor nieuwswebsites, zoals NU.nl. Zij willen graag zoveel mogelijk nieuws verspreiden rondom corona. Denk aan persberichten als: ‘Vraag naar thuisbezorgde maaltijden enorm toegenomen’ of ‘Promotionele branche ziet altijd nog kansen in coronacrisis’. Zaai geen angst, maar focus je juist op positieve berichtgeving. 

Low impact

Merk je nauwelijks impact van corona? Gaan producten nog net zo snel over de (digitale) toonbank? Dat is fijn! Je kan nu achterover zitten óf je succes vergroten. Nou ja, achterover zitten is eigenlijk nooit een optie. Verhoog je marketingbudget en adverteer met artikelen die nu juist goed lopen. Let wel goed op je voorraden als je veel gaat promoten. The Sting heeft tijdelijk hun webshop moeten sluiten met hun ‘Alles voor de helft actie’ omdat er geen voorraad meer was. Voorkom dit en gebruik SEA (met name Google Shopping) zodat je voorraden automatisch up to date zijn. En mocht het toch voorkomen dat je door je voorraad heen bent, houd klanten dan op de hoogte. Voorzie producten van een contactformulier zodat klanten een melding krijgen als er weer voldoende voorraad is.

Content creatie

Ga daarnaast aan de slag met laaghangend fruit. Oftewel: verbeter posities van zoekwoorden die je gemakkelijk kan verbeteren. Met Google Search Console kan je zien welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt en welke positie jij in de zoekresultaten hebt. Herschrijf bijvoorbeeld productomschrijving, maak een extra blog of verbeter de inhoud van een pagina.

Conclusie

Weinig of veel impact: er is altijd wat te doen. Focus je vooral op het creëren van content en meerwaarde. Ontdek ‘laaghangend fruit’ voor jouw bedrijf, zodat je weinig inspanning hoeft te doen om snel resultaat te krijgen. Beantwoord vragen, geef inspiratie en deel je kennis over het onderwerp. Zo blijf je top of mind bij je klant. Door nu te zaaien, kan je straks mooi oogsten.  

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Plaats reactie