Mediaweb | Mobilegeddon: Storm in Glas Water?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Ben je opgelucht of teleurgesteld over 'Mobilegeddon'? Als je website niet mobielvriendelijk is, waarschijnlijk opgelucht. Want negen dagen na 21 april lijkt er nog niet veel aan de hand met de mobiele zoekresultaten. Maar kan je nu weer rustig achterover leunen?

In februari dit jaar kondigde Google voor het eerst in haar geschiedenis een belangrijke algoritme-update ruim van tevoren aan. Vanaf 21 april zou mobielvriendelijkheid een ranking factor worden. In een eerdere blogpost schreef ik hier al over.

Prima initiatief

Een prima initiatief van Google, vind ik zelf. Als je op een smartphone zoekt naar informatie, wil je die ook goed gepresenteerd krijgen.

Veel bedrijven zijn erg gevoelig voor alles wat met hun ranking in Google te maken heeft.

En de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het voor een internetbureau dat zich heeft gespecialiseerd in responsive web design ook een mooi steuntje in de rug is. Veel opdrachtgevers zijn nu eenmaal erg gevoelig voor alles wat met hun ranking in Google te maken heeft.

Responsive Website nodig? 
Maak een afspraak

Duurste zoekwoorden getest

Omdat ik nieuwsgierig was naar de impact die 'Mobilegeddon' zou gaan hebben, wilde ik een meting doen. Daartoe heb ik in de week voor 21 april voor de zes duurste nederlandse zoekwoorden van Google Adwords een mobiele zoekopdracht gedaan en de top 34 resultaten bewaard.

  • autoverzekering online afsluiten (€ 36,55)
  • snel autoverzekering afsluiten (€ 34,28)
  • goedkope uitvaartverzekeringen (€ 27,13)
  • letseladvocaat (€ 14,45)
  • aanvragen lening (€ 13,40)
  • nieuwe hypotheek afsluiten (€ 4,72)

Op 28 april, dus een week na 'Mobilegeddon', heb ik die zoekopdrachten herhaald om ze te kunnen vergelijken.

Leestip: Zoekwoorden onderzoek: Zo vind je de 'winnaars'

Ontnuchterend

De uitkomsten zijn ietwat ontnuchterend. Sterker, als Google niet vantevoren deze update had aangekondigd, was het waarschijnlijk niemand opgevallen. De verschuivingen zijn klein. Maar wel overwegend in het voordeel van mobielvriendelijke websites.

Het beeld in de screenshots hieronder is redelijk typerend voor wat ik veel heb gezien:

letseladvocaat stuivertje wisselen

Trefzin 'letselschade advocaat': De site van Utrechtse Schade Advocaten is geschikt voor mobiel en wisselt stuivertje met de niet mobielvriendelijke site van Dolderman Letselschade en wint zodoende twee plekken.

Leestip: SEO Tips voor ‘Mobilegeddon 2.0’  (update per 21 april 2016)

Mobiele landingspagina's

Een aantal pagina's dat bij de eerste meting nog niet mobielvriendelijk was, was dat bij de tweede meting wel. Zoals deze pagina van Independer bij de zoekzin 'aanvragen lening'. Opmerkelijk is dat deze pagina op dezelfde positie blijft: 9.

independer aanvraag lening voor na cmpr

Independer lijkt ervoor te hebben gekozen om pagina's met goede zoekposities alvast voor 21 april mobielvriendelijk te maken. Ze bieden de mobiele bezoekers de mogelijkheid te bellen of door te klikken naar de niet-mobielvriendelijke website.

independer mobiele doorway page

Responsive loont wel

Vergelijkingssite GeenCentTeveel.nl wist door tijdig over te gaan op een responsive web design te stijgen van plek zeven naar plek twee op de zoekzin 'goedkope uitvaartverzekeringen'.

geencentteveel stijging mobiel1

Aantal sites met 'voor mobiel' label

Een andere indicatie van hoe groot de impact van Mobilegeddon is op de mobiele zoekresultaten is het tellen van het aantal websites met het label 'voor mobiel' in de top 34 voor en na 21 april. Dit is de uitslag:

  • autoverzekering online afsluiten: van 16 naar 19.
  • snel autoverzekering afsluiten: van 17 naar 19.
  • goedkope uitvaartverzekeringen: van 14 naar 15.
  • letseladvocaat: gelijk gebleven op 23.
  • aanvragen lening: van 20 naar 23.
  • nieuwe hypotheek afsluiten: van 15 naar 20.

Het aantal websites met het 'voor mobiel' label is dus in de meeste gevallen (licht) gestegen. Opvallend is toch wel hoeveel websites die niet geschikt zijn voor mobiel nog in de top 34 staan.

Kwaliteit content blijft grotere ranking factor

Niet-mobielvriendelijke pagina's die toch hoog in Google blijven scoren lijken één ding gemeen te hebben: content van goede kwaliteit. Dit is geheel in lijn met wat Google onlangs op haar blog WebmasterCentral schreef: "zelfs als een pagina met content van een hoge kwaliteit niet mobielvriendelijk is, kan deze toch nog hoog ranken als het geweldige content heeft voor de zoekvraag."

Official Google Webmaster Central Blog Rolling out the mobile friendly update

Dit verklaart waarom er met name in de top vijf amper verschuivingen waren. Pagina's die voor 21 april hoog stonden zijn inhoudelijk waarschijnlijk van dusdanige kwaliteit, dat de mobielvriendelijke ranking factor minder doorslaggevend is. 

https://www.youtube.com/watch?v=MHVapzcGsSM

Constante stroom kwaliteit content voor je website? Met CopyRobin heb je altijd een copywriter achter de hand.
Probeer nu gratis

Buitenland

In het buitenland lijkt er meer aan de hand te zijn dan hier in Nederland. Searchmetrics liet onlangs in een blogpost de eerste resultaten zien van Google's mobiele update. Daaruit blijkt dat de effecten ervan al voor 21 april begonnen. Zie bijvoorbeeld deze grafiek van de mobielvriendelijke website Indeed.com:

indeed com1

Bron: Searchmetrics

Hier zie je dat vanaf begin april de mobiele vindbaarheid (groene lijn) van deze site sterk toeneemt, terwijl de desktop vindbaarheid (blauwe lijn) ongeveer gelijk blijft.

Dit in schril contrast met de niet mobielvriendelijke website onlinekosten.de die de mobiele vindbaarheid vanaf 19 april sterk ziet dalen.

onlinekosten de

Bron: Yoast 

Daarmee verliest deze website veel ten opzichte van hun grootste concurrent check24.de, die wel een mobielvriendelijke site heeft:

check24 de

Bron: Yoast 

Dat er wel degelijk wat aan de hand is, blijkt ook uit de fluctuaties in de zoekresultaten van Google in de aanloop naar en rondom 21 april. Die namen flink toe. In de grafiek hieronder zie je dit mooi gebeuren. Groen betekent weinig fluctuaties. Geel staat voor matige fluctuaties en rood voor flinke fluctuaties.

zoekfluctuaties rond 21 april 2015

Bron: AWR Cloud Google Algorithm Changes  

Leestip: Kunstmatige Intelligentie en SEO: De Impact van Google Rankbrain

Mobiel al langer ranking factor

Deze cijfers lijken mijn vermoeden te bevestigen dat mobielvriendelijkheid al wat langer meetelt als ranking factor voor Google. Dat de zoekspecialisten in Mountain View het mobielvriendelijke algoritme al enige tijd stapsgewijs doorvoeren.

Je mag dan ook verwachten dat de komende weken en maanden het aantal mobielvriendelijke websites in de top 34 van de mobiele zoekresultaten verder zal stijgen. Ik ga dit in ieder geval in de gaten houden en ik zal deze pagina voorlopig blijven updaten. Dus bookmark hem nu gelijk voor later.

Leestip: SEO Trends 2016

Conclusie

Is 'Mobilegeddon' een storm in een glas water? Ik denk het niet. Maar de term lijkt wel wat ongelukkig gekozen. Er is zeker geen sprake van een drastische verandering binnen één week. De veranderingen zijn vooralsnog bescheiden. Maar duidelijk wel in het voordeel van mobielvriendelijke websites.

De kwaliteit van de content blijft een grotere ranking factor. Dat merk je vooral bovenin de zoekresultaten. Daar zijn de veranderingen het kleinst. Hoe lager in de lijst, hoe groter de impact van de update.

Als jouw website nog niet geschikt is voor smartphones, is het goede nieuws dat je niet in één keer al je mobiele verkeer kwijt bent. Maar de kans is groot dat je dit verkeer de komende weken en maanden steeds verder zult zien afnemen.

Uiteindelijk moet het natuurlijk niet alleen de vindbaarheid in Google zijn die je motiveert om je website mobielvriendelijk te maken.

Omdat dit niet zo snel gaat als verwacht, kan je iets meer de tijd nemen om een goede responsive website te realiseren. Tot die tijd kan het geen kwaad om het voorbeeld van Independer te volgen door je belangrijkste pagina's alvast mobielvriendelijk te maken.

Uiteindelijk moet het natuurlijk niet alleen de vindbaarheid in Google zijn die je motiveert om je website mobielvriendelijk te maken. Je klanten zijn namelijk al grotendeels mobiel. Eind vorig jaar haalde mobiel dataverkeer dat van desktops en laptops in. En de hoeveelheid tijd die je klanten op hun smartphones doorbrengen is de laatste vier jaar met 394% gestegen.

Leestip: Mobiele Trends 2016

Updates

30 april 2015 - 15:55: Onderzoek door Econsultancy laat ingrijpende verschillen zien bij een aantal grote websites in het Verenigd Koninkrijk.

1 mei 2015: Mobiele update volledig uitgerold, maar nog niet alle pagina's zijn geïndexeerd, aldus Google's Gary Illyes op Twitter:

mobile update google volledig uitgerold

Wil je aan de slag met een nieuwe, responsive website? 
Maak een afspraak

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

4 reacties op “

  1. Gravatar for CowboyTim

    CowboyTim

    21e was de aardbeving, maar de Tsunami moet nog komen. Google rolt het geleidelijk uit. En het zal denk ik eerst impact hebben bij e-commerce websites en vergelijkers. En daarna pas bij de normale websites zoals blogs en corporate sites.

    Ik verwacht dat het uiteindelijk ook impact gaat hebben op desktop resultaten. Het wordt gewoon een signal die de ranking bepaalt van je website.

    Want mensen starten vaak hun zoektocht op mobiel en kopen vervolgens liever op een desktop / laptop. Dus eigenlijk zouden de zoekresultaten in dit proces ook gelijk moeten blijven voor de Googler.
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage. Mooie vergelijking ook met die aarbeving en tsunami.

      Gezien alles dat Google onderneemt op het gebied van mobile ben ik het met je eens dat de langere termijn impact groot gaat zijn.

      De term 'mobilegeddon' is wellicht overdreven. Maar het is in ieder geval goed dat iedereen die een beetje heeft opgelet wakker is geschud.

      Als je website/webshop straks langzaam wegzakt in de zoekresultaten van Google, omdat je website/webshop niet mobielvriendelijk is, kan je niet zeggen dat je niet bent gewaarschuwd.
  2. Gravatar for Tim

    Tim

    Toch vind ik de resultaten wel echt mega.

    Hier een onderzoekje uit het verleden qua klik percentage en posities:

    Positie 1: 32,5%
    Positie 2: 17,6%
    Positie 3: 11,4%
    Positie 4: 8,1%
    Positie 5: 6,1%
    Positie 6: 4,4%
    Positie 7: 3,5%
    Positie 8: 3,1%
    Positie 9: 2,6%
    Positie 10: 2,4%
    Pagina 2: 4,8%

    Als je van plek 7 naar plek 2 gaat zoals hierboven getoond, betekent dat dus een vervijfvoudiging van het aantal bezoekers op je site.

    Ik denk met name dat nu aan het begin dus veel bedrijven hun voordeel kunnen behalen door als "eerste" over te gaan naar mobiel vriendelijk en je daarmee direct naar boven zult stijgen boven de niet mobiel vriendelijke websites. (uiteraard als de content goed is)

    Ik zeg doen! :)
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Hi Tim. Mooie toevoeging dit. Bedankt daarvoor. Door de hype over mobilegeddon, waaraan ik me zelf ook wel enigszins schuldig heb gemaakt, lijkt het een beetje een domper voor veel webmasters die hun best hebben gedaan om een mobielvriendelijke site.

      Maar de koers is duidelijk. En ik zeg ook niet voor niets dat SEO niet de enige reden moet zijn om je site mobielvriendelijk te maken. Je bezoekers optimaal bedienen is nog veel belangrijker. Precies de reden waarom Google dit doet.

Reageren niet meer mogelijk.