Mediaweb | Nieuwe website? Content First. Nu echt!

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 11 september 2014. Op 21 juli 2016 hebben we het geupdate met vernieuwde inzichten, bronnen en links. Ook hebben we een poll en podcast toegevoegd.

Wij hameren al jaren op het belang van goede content voor je aan een nieuwe website begint. Maar de oude werkwijze van eerst bouwen en dan vullen blijkt hardnekkig. Met een content first aanpak voorkom je problemen en het eindresultaat is veel beter.

Een website ontwerpen zonder dat je beschikt over echte content is als het ontwerpen van een maatpak zonder de maten van de drager op te nemen. Dit schreef ik al op 11 juni 2013 in mijn blogpost 'Dood aan Photoshop en Lorem Ipsum’.

Een website ontwerpen zonder dat je beschikt over echte content is als het ontwerpen van een maatpak zonder de maten van de drager op te nemen.

Vier hoofduitdagingen

Elk nieuw webproject heeft in de basis dezelfde vier hoofduitdagingen:

  • Hoe zorg je ervoor dat de website zowel de gebruikers goed bedient als de zakelijke doelstellingen van je organisatie bereikt?
  • Wat ga je meten om te controleren of de website deze doelen bereikt?
  • Hoe test je de gebruikerservaring en informatiearchitectuur om zeker te weten dat de bezoekers het begrijpen?
  • Welke overwegingen moet je maken bij de keuze voor de juiste technologie? Hoe ga je straks je website onderhouden en beheren?

Geef content de aandacht die het verdient

Bij al deze vragen staat één ding centraal: de content. De content is de kern, de basis van elke website en het wordt hoog tijd dat het de aandacht krijgt die het verdient.

De content is de kern, de basis van elke website en het wordt hoog tijd dat het de aandacht krijgt die het verdient.

Het creëren van waardevolle, effectieve content is niet iets dat je gehaast moet doen op het laatste moment. Het is ook zeker niet iets dat je kunt neerleggen bij een stagiair.

Content creatie moet je goed doordenken, plannen en  met aandacht uitvoeren.

LeestipZo maak je de perfecte briefing voor een copywriter

 

Geef jij content de aandacht die het verdient?

Please select at least one option.

Late content is vaak ondermaatse content

De creatie van goede content is de basis van elke succesvolle website.

Toch zien we nog te vaak dat men pas over de content creatie gaat nadenken wanneer de website al bijna live zou moeten gaan.

De gevolgen: stress, uitlopende deadlines, onvoorziene kosten en ondermaatse content. En daarmee een minder geslaagd project.

Leestip: Content Marketing Trends 2017 

Focus op dat wat ertoe doet

Door met de content te beginnen, leg je de focus gelijk al op de eindgebruiker en de zakelijke doelstellingen van je organisatie. Wanneer je begint te bouwen zonder echte content, komt de focus al snel te liggen op sterk aan persoonlijke smaak onderhevige ontwerpaspecten. Zoals kleur, afmeting van het logo, typografie e.d. Allemaal belangrijk, maar zonder echte content veel lastiger te beoordelen.

Wij zijn er een groot voorstander van om de content creatie helemaal aan het begin van een nieuw webtraject te plannen.

Voordelen van ontwerpen met echte content

Wij zijn er daarom een groot voorstander van om de content creatie helemaal aan het begin van een nieuw webtraject te plannen. Dit stelt ons namelijk in staat om te ontwerpen met echte content. En dat heeft tal van voordelen:

  • Content creatie dwingt je om goed na te denken over de behoeften van je doelgroep. Hoe eerder je dit doet, hoe beter de opzet van je website wordt. En dus hoe minder je later moet repareren.
  • De ontwerper krijgt een completer en duidelijker beeld van de doelgroep.
  • Problemen in de lay-out  komen eerder naar voren. Denk aan de lengte van titels bijvoorbeeld.
  • Als opdrachtgever kun je een ontwerp beter beoordelen wanneer er echte content in staat.
  • Je kunt veel realistischer user tests uitvoeren in een vroeger stadium.
  • Problemen in de navigatie komen eerder aan het licht.
  • Mogelijkheden en beperkingen van het CMS zijn vroegtijdig zichtbaar.
  • Eventuele problemen bij de content creatie komen veel sneller aan het licht. Bijvoorbeeld wie verantwoordelijk is voor welke content. En dat scheelt tijd en geld.
  • Door te beginnen met de content creatie krijg je een beter beeld van wat erbij komt kijken. Dit voorkomt dat door onderschatting van de tijd en geld die content creatie kost een project kwa planning en budget ontspoort.
  • Ook na livegang van de website beschik je over de juiste infrastructuur voor een structurele aanpak van je content creatie. Daarmee is gelijk het fundament gelegd voor een consequente content marketing campagne.

Tip: Neem contact op met CopyRobin als je een beeld wil vormen van de te verwachten hoeveelheid tijd en geld die de creatie van jouw content gaat kosten:

https://www.youtube.com/watch?v=MHVapzcGsSM

CopyRobin neemt je content creatie uit handen.
Probeer nu gratis

Goede, realistische voorbeeldcontent

Het is overigens niet noodzakelijk om alle content al af te hebben voor je aan het ontwerp begint. Goede, realistische voorbeeldcontent voor elk paginatype is doorgaans genoeg. Daarna kan de content creatie parallel lopen met de technische ontwikkeling van de website.

Het is niet noodzakelijk om alle content al af te hebben voor je aan het ontwerp begint.

Tip: Wil jij beter leren schrijven voor het web?

Abonneer je dan op ons Youtube kanaal 'De3' en ontvang elke week een korte video met drie handige schrijftips die je direct kunt toepassen.

https://www.youtube.com/watch?v=1jcq_WDy-x0

Meer lezen?

Wil je graag meer weten over content creatie, contentstrategie en content marketing? Hieronder vind je een aantal links naar relevante artikelen.

CopyRobin: Betaalbare content marketing.
Probeer nu gratis

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

1 reacties op “

  1. Gravatar for Emiel Kamzol

    Emiel Kamzol

    Verhelderend artikel. Maar klant zijn wat dit betreft zeer hardnekkig Verbazend hoe klanten content onderschatten.

Reageren niet meer mogelijk.