Mediaweb | ’Over Ons’ gaat niet alleen over jou

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

De afgelopen week hebben we onze ‘over ons’ pagina herschreven. Bij ons heet deze pagina overigens Waarom Mediaweb?. De pagina moet antwoord geven op de vraag waarom je met Mediaweb in zee zou moeten gaan. Het was een zware bevalling. Maar ook leerzaam. In dit artikel delen we onze lessen met jou.

Jouw website heeft vast ook een ‘over ons’ pagina. Hij heet misschien anders, maar ergens zul je wel vertellen waar je organisatie voor staat en waarom klanten voor jullie moeten kiezen.

Waar gaat het over? Jouw bedrijf?

Open de ‘over ons’ pagina van je organisatie eens in een browser. Waar gaat hij over? Over jouw bedrijf? Waar jullie goed in zijn? Hoeveel medewerkers jullie hebben? Hoeveel vestigingen? Welke producten en diensten jullie aanbieden?

Vind je het moeilijk om zelf je teksten te schrijven? CopyRobin helpt. In de video hieronder zie je hoe het werkt.Of de belevingswereld van de bezoeker?

Gaat die pagina écht alleen over jouw organisatie? Of gaat hij ook over ’hen’? Over de belevingswereld van de bezoeker? Dat laatste is wel te hopen, want de bezoeker zit niet te wachten op een opgeblazen verhaal over jouw prachtige dienst of product. Hij wil gewoon snel kunnen zien wat hij aan jouw organisatie heeft.

https://www.youtube.com/watch?v=PF-ACjUerok

Hét moment om verbinding te zoeken

Door op de link ‘over ons’ te klikken, toont de bezoeker dat zijn of haar interesse is gewekt. Dit is dan ook hét moment om de verbinding te zoeken met deze geïnteresseerde bezoeker.

Verplaats jezelf daarom eerst in de gedachten en gevoelens van de bezoeker en vertel hem of haar precies waarom datgene dat je te bieden hebt zo goed aansluit op zijn of haar wensen.

Kruip in de huid van de bezoeker

En dat valt niet altijd mee. Want daartoe moet je als het ware in de huid van de bezoeker kruipen, terwijl je over jezelf gaat praten. En dat is complex. Want je wilt niet opscheppen. Maar je wilt wel vertellen waarin je organisatie zo goed is. Een lastige balans.

Leestip: Corporate storytelling: Hoe gebruik je storytelling voor je bedrijf?

Onze vorige ‘Waarom Mediaweb?’ pagina

Op onze vorige ‘Waarom Mediaweb?’ pagina kropen we wel heel erg in de huid van de bezoeker. We schoten daarin door. De vragen die we stelden zeiden eigenlijk niets over wat Mediaweb bijzonder maakt.

waarom mediaweb oud

Meer persoonlijkheid

De bezoeker kon het met alle vragen eens zijn, maar nog werd niet duidelijk waarom hij dan voor ons zou moeten kiezen. Het was allemaal nogal generiek.

We wilden meer persoonlijkheid toevoegen aan deze pagina. En we wilden duidelijk maken waar we voor staan en wat je van ons kunt verwachten als je met ons in zee gaat.

Leestip: Schrijven voor het Web: Voice & Tone

Teveel vanuit perspectief bezoeker kan ook

Onze eerste poging tot een nieuwe versie van de ‘Waarom Mediaweb’ pagina sloeg ook weer door in het schrijven vanuit het perspectief van de bezoeker. De tekst opende als volgt:

Ben jij verantwoordelijk voor de online presence (web + mobiel) van jouw organisatie? Maar worstel je wellicht met vragen als:

Herkenbaar? Dan kunnen wij je zeker helpen.

Waarna we uitleg gaven over onze aanpak van De Duurzame Website.

Maar we herkenden onszelf er nog steeds niet voldoende in. OK, we begrijpen met welke vragen onze doelgroep zit. Maar wat maakt ons nou zo bijzonder? Wat maakt ons waardevol voor onze klanten?

Verschuil je niet achter een spiegel

De bezoeker van jouw ‘over ons’ pagina wil namelijk niet alleen weten of jouw organisatie zijn wereld begrijpt. Hij of zij wil ook meer te weten komen over jouw organisatie. Waar die voor staat. Wat hij of zij eraan heeft.

Dus om de bezoeker gelijk een spiegel voor te houden is ook niet handig. Als je een mens in levende lijve ontmoet, verschuil je jezelf ook niet achter een spiegel. Toch? Maar eigenlijk is dat precies wat we in onze eerdere versies van de ‘Waarom Mediaweb?’ pagina deden.

Leestip: Content Marketing Trends 2016 

Bezoeker zoekt oplossing voor probleem

Uiteindelijk is iedere bezoeker van je website in principe op zoek naar een oplossing voor een probleem.

Dit vraagt de bezoeker zich af:

  • Heb ik hier iets aan?
  • Ben ik op de juiste plek?
  • Gaat dit bedrijf mijn probleem oplossen?

De ‘over ons’ pagina is de uitgelezen plek om die vragen te beantwoorden. Om te laten zien dat je de bezoeker kent. Om empathie voor hem of haar te tonen. En om je persoonlijkheid te etaleren.

Praat over jezelf in de context van je klant

De ‘over ons’ pagina gaat dus wel primair over jouw organisatie, maar altijd in de context van wat je voor je klanten doet. Welke problemen los je voor hen op?

Leestip: Blog onderwerpen. Zo bedenk je ze aan de lopende band.

4 Aandachtspunten voor je ‘over ons’ pagina

Wanneer je de ‘over ons’ pagina van je website gaat (her)schrijven, let dan op de volgende vier aandachtspunten:

  1. Toon een menselijke, toegankelijke kant. Schrijf in heldere taal (zeker ook voor mobiele gebruikers) en met een conversationele toon die overeenstemt met de rest van je communicatie-uitingen. Vermijd superlatieven als beste in zijn soort, beste ter wereld, vermaard of toonaangevend. Dergelijke kwalificaties moet de lezer zelf tussen de regels door lezen via de kwaliteit van je content. Dat is veel sterker.
  2. Toon je team als echte mensen. Als je medewerkers op de website aan de bezoekers voorstelt, laat dan hun menselijke kant ook zien. Gebruik goede foto’s en geef wat achtergrondinformatie weg.
  3. Probeer iets verrassend in de pagina te verwerken. Gebruik bijvoorbeeld humor om het ijs wat te breken. Humor verbindt mensen op een natuurlijke manier.
  4. Betrek je klanten in je verhaal. Waarom zijn jouw klanten zo over je te spreken? Hoe heb je ze geholpen? Dit is een prima plek om aanbevelingen van je klanten te citeren.

Goede en minder goede voorbeelden

Je kunt veel leren van wat anderen goed of juist verkeerd doen. Daarom hieronder een kleine, redelijk willekeurige selectie van een aantal goede voorbeelden van ‘over ons’ pagina’s en een paar minder geslaagde voorbeelden.

Goede over ons pagina’s:

Minder geslaagde over ons pagina’s:

Zie, of liever voel, je het verschil?

Leestip: Schrijven voor het Web: Een Pakkende Homepage

https://www.youtube.com/watch?v=MHVapzcGsSM

Hulp nodig bij je webteksten?
Probeer CopyRobin 

Wil jij beter leren schrijven voor het web?

Abonneer je dan op ons Youtube kanaal 'De3' en ontvang elke week een korte video met drie handige schrijftips die je direct kunt toepassen.

https://www.youtube.com/watch?v=1jcq_WDy-x0

Ook een betere 'over ons' pagina?
Probeer CopyRobin gratis uit

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

7 reacties op “

  1. Gravatar for Annelot Lensing

    Annelot Lensing

    Hoi Eric,

    Jouw blogpost had niet op een beter moment op de virtuele deurmat kunnen vallen. Wij zijn al weken bezig met herformuleren van het "Over Ons" verhaal. Natuurlijk wil je als enthousiaste webontwikkelaar van de de hoogste toren schreeuwen dat je bureau goed is. Maar dat kan niet. Dat moet een klant zelf ervaren. Om het te ervaren moeten ze wel eerst klant worden. Ze worden pas klant als ze zich goed voelen bij je verhaal. Wat zeg je wel en wat niet. Kortom, een lastig proces. We zijn al een eind op weg, maar nog niet klaar. Om die reden heb ik met plezier je artikel gelezen. Vooral ben ik blij met de tip om positieve reviews te koppelen aan Over Ons. Dat is inderdaad een veel betere plek dan in de portfolio. Je vroeg in je artikel om feedback. Zo te zien hebben jullie heel veel positieve reviews en dat is altijd fijn. Toch denk ik dat de inhoud beter tot zijn recht komt als je een selectie maakt van de drie sterkste reviews. Je kunt bijvoorbeeld ook iedere maand een andere selectie publiceren. Zo komt iedereen aan bod, zien prospectives wat jullie voor anderen hebben gedaan en blijft het overzichtelijk voor de lezer. Anyhoo, denk dat jullie erg goed bezig zijn. Bedankt voor alle informatieve en leuke blogposts!
  2. Gravatar for J. Scheepers

    J. Scheepers

    Bedankt voor dit artikel, ook wij willen onze 'over ons'-pagina updaten en deze tips komen goed van pas.
  3. Gravatar for Eric van Hall

    Eric van Hall

    @Annelot. Bedankt voor je uitgebreide reactie hierboven! Leuk dat je met ons deelt hoe lastig het is om over jezelf te vertellen, zonder dat het borstklopperig wordt. Wij worstelen daar ook mee. Je tip om minder testimonials te tonen kan ik me in vinden. We overleggen intern over een elegante oplossing. Veel succes met het verder verbeteren van jullie 'over ons' pagina.
    @J. Scheepers, ik wens je ook veel succes met het updaten van de 'over ons'-pagina. Blij te horen dat deze tips je van pas komen.
  4. Gravatar for Pieter

    Pieter

    Heel informatief en interessant artikel Eric.

    Het is dikwijls zo dat je perfect weet welke dingen er beter kunnen en aangepast dienen te worden (bijvoorbeeld onze "over ons pagina"), maar als klein team kom je er door tijdsgebrek niet aan toe. Best frusterend.

    In dit opzicht was je artikel voor mij een wake-up call dat de "over ons pagina" écht wel belangrijk is. Voor onze nieuwe website gaan we daar dan ook werk van maken! Bedankt.

    Misschien een tip voor jullie "over ons pagina". Ik had de foto's van wie er achter Mediaweb zit liever hoger op de pagina gezien, dan helemaal onderaan.
  5. Gravatar for Eric van Hall

    Eric van Hall

    Beste Pieter. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Blij te horen dat dit artikel jou behulpzaam is. Je tip om de persoonlijke informatie prominenter te maken nemen we ter harte. Veel succes met je site. Ik kreeg erg veel trek in Iberico ham toen ik hem daarnet bekeek.
    • Gravatar for Pieter

      Pieter

      Hoi Henk.

      Dat is positief dat je trek kreeg in onze Spaanse ham. Het is niet altijd even eenvoudig om in woorden over te brengen hoe lekker deze wel is :-)

      Tips zijn altijd welkom!

      Hartelijke groeten
      Pieter

Reageren niet meer mogelijk.