Mediaweb | Hoe je pakkende verhalen schrijft voor je blog en sales e-mails

We zijn gek op goede verhalen. Het liefst met een beetje spanning erin. Ze zorgen ervoor dat je langer je aandacht erbij houdt. Logisch dus dat je graag verhalende elementen in je blog of acquisitie e-mails gebruikt.

Maar elke keer weer een goed verhaal verzinnen is nogal lastig, toch? Niet als je de tips in dit artikel opvolgt. Of luister naar de originele engelstalige podcast!

Voorkom het ‘gaap-moment’ - over clichés in je verhalen

Ik weet nog hoe m’n vader altijd begon over die ene keer dat ie een prachtige ijsvogel tekende terwijl ie nog op de basisschool zat.

Ik vond het een heerlijk verhaal, maar hij vertelde het zo vaak dat ik op een gegeven alleen nog maar dacht: ‘gaap, hoe kom ik hier weg?’.

En dat is precies het gevoel wat je lezer ook krijgt wanneer je een platgetreden pad bewandelt in je blog of sales e-mail.

De ondernemer die ‘zijn hart volgt’, ‘the sky is the limit..’

Je kent ze wel. Je hebt ze al ergens gelezen. Een stuk of honderd keer.

Daarom komen dit soort clichématige uitspraken misschien het eerste in je op wanneer je zelf een artikel schrijft. Maar alsjeblieft, doe het niet..

Wanneer besluit je een cliché te vermijden?

leren fietsen

Hetzelfde geldt voor vergelijkingen. Hoe vaak je wel niet een verhaal leest over iemand die een voetbalwedstrijd vergelijkt met een situatie in de politiek. Of een analogie over leren fietsen en ondernemen.

Maar soms hoef je zo’n cliché niet helemaal te vermijden. Je kunt hem ook aanpassen. Beter maken.

Laat ik een voorbeeld geven: In het boek ‘Brain Audit’ staat een analogie over het wachten op je koffer bij de bagageband op het vliegveld.

Wat is daar interessant aan? Het is een voor veel mensen herkenbare situatie, maar als analogie nog niet zo vaak gebruikt als ‘leren fietsen’ of ‘een voetbalwedstrijd’. Dat maakt dat je doorleest. 

Je kunt - moet - het nog interessanter maken

Dit is het moment waarop je een persoonlijk element toevoegt. Stel je voor dat je op die koffer aan het wachten bent. Wat gebeurt er? Wat voel je op het moment dat je net in een vreemd land aangekomen bent, misschien wel een vreemd continent, wachtend op die koffer?

In ‘Brain Audit’ is het niet zomaar een koffer, het zijn ‘zeven rode koffers’. En terwijl het verhaal zich ontvouwt, blijkt één van die koffers te ontbreken. Vraag je je nu af wat er mee gebeurd is? Mooi. Dat is ook precies de bedoeling. In plaats van een platgetreden pad, een bekend cliché, verras je de lezer. Je zorgt dat hij meer wilt weten.

De sleutel tot een beter verhaal: persoonlijke elementen toevoegen

Probeer jezelf voor te stellen op dat vliegveld. Waar is het? Hoe voel je je? Hoe ruikt het? Wat hoor je? Waar doet het je aan denken? Waar is de teleurstelling, angst, hoop, verlangen?

Zelfs als je een meer clichématig voorbeeld gebruikt - voetbalwedstrijd, leren fietsen - kunnen deze elementen je nog steeds helpen om een beter verhaal te schrijven.

Leestip: Corporate storytelling: hoe gebruik je storytelling voor je bedrijf?

Een clichématig concept, origineel verteld.

Laat ik een voorbeeld geven. Dit is een verhaal over leren fietsen (de auteur groeide niet op in het vlakke Nederland -red).

Alleen een idioot zou leren fietsen zoals ik.

De meeste mensen zoeken een veilige vlakke omgeving op wanneer ze leren fietsen. Ik niet. Ik nam mijn fietsje mee naar de steilste hellingen met rode modder. Elke keer dat ik viel - en dat waren er nogal wat - zat ik onder de vlekken en schaafwonden. Leren fietsen op een helling betekent ook dat je voortdurend in gevecht bent met de zwaartekracht.

Maar, lang nadat alle schaafwonden geheeld waren, nadat alle rode modder uit mijn kleding was gewassen, is de ervaring me altijd bijgebleven. En ik kan fietsen als de beste.

Maar wat nu als je geen verhaal over jezelf wilt vertellen?

Dan vertel je het verhaal over je lezer. Wat ik daar precies mee bedoel? Laten we het bovenstaande voorbeeld nog een keer gebruiken:

Waarom je niet moet leren fietsen in het park. De meeste mensen zoeken een veilige vlakke omgeving op wanneer ze leren fietsen. Maar stel je voor dat jij het anders doet. Dat je je fietsje meeneemt naar de steilste hellingen met rode modder. Elke keer dat je valt - en dat zullen er nogal wat zijn - zit je onder de vlekken en schaafwonden. Leren fietsen op een helling betekent ook dat je voortdurend in gevecht bent met de zwaartekracht.

Maar, lang nadat alle schaafwonden geheeld zijn, nadat alle rode modder uit je kleding is gewassen, blijft de ervaring je altijd bij. En kun je fietsen als de beste.

Zie je hoe het verhaal niet te clichématig is, hoe het niet over jezelf gaat en hoe het nog steeds lekker leest? (als een trein! - oh nee, wacht.)

Dit is dus precies wat je moet doen wanneer je merkt dat je een cliché aan het gebruiken bent:

  1. Wat is het ongebruikelijk element? - zoals bij de zeven rode koffers
  2. Nog beter is het om er een persoonlijk verhaal van te maken
  3. Of als je dat liever niet doet, schrijf het dan over de lezer

Beperk je niet tot blogs - ook in nieuwsbrieven, powerpoints, sales mails, landing pages enz. kun je verhalen kwijt!

Er is altijd ruimte voor een goed verhaal. De beste schrijvers en marketeers weten dit. Zij gebruiken het op een effectieve manier in alle vormen waarmee je met je klanten communiceert. Ze gooien er metaforen, anekdotes en analogieën in. Vaak ook in spreektaal.

Terwijl de amateur simpele clichématige saaie tekstjes schrijft.

Stop met die clichés.

Wees creatief.

Wees geen oom op een verjaardagsfeestje.

Combineer persoonlijke anekdotes met verrassende elementen. En zorg ervoor dat het ‘gaap-momentje’ verdwijnt.

Jouw storytelling uitbesteden? CopyRobin helpt.
Plaats een gratis proefopdracht

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2018?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Plaats reactie