Ben jij verantwoordelijk voor de marketing en/of sales binnen jouw organisatie? Dan is dit artikel voor jou. Want vandaag wil ik het hebben over een nieuwe manier van marketing die jouw leven zal veranderen.

New School Marketing

Ik noem het New School Marketing. Ik spreek uit eigen ervaring en ik beloof je: met New School Marketing wordt je werk leuker, geeft meer voldoening en levert meer op.

Reclame

Kun je drie recente aankopen van jezelf noemen waarbij je je hebt laten beinvloeden door reclame? Dat kan zijn een TV commercial, een advertentie in een krant of tijdschrift, een radio commercial, een banner op een website, een folder die iemand in je hand drukte. Maakt niet uit. Bedenk drie diensten of producten op die je recentelijk hebt gekocht doordat je een reclame-uiting voor dat product hebt gezien of gehoord.

De training vond inmiddels plaats op 9 januari 2014 en was een groot succes. Daarom hebben we besloten de training uit te breiden naar een hele dag. De eerstvolgende werd gehouden op donderdag 5 juni 2014. Goed kans dat we in 2016 weer zo'n training geven. Nadere details als prijs en locatie maken we nog bekend. Wil je t.z.t. een uitnodiging ontvangen, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Schrijf je in onze nieuwsbrief →

Ben jij verantwoordelijk voor de marketing en/of sales binnen jouw organisatie? Dan is dit artikel voor jou. Want vandaag wil ik het hebben over een nieuwe manier van marketing die jouw leven zal veranderen.

Reclamevermijder

Lukt het spontaan om drie dingen te bedenken? Als het niet zo makkelijk gaat, maak je geen zorgen. Je bent niet alleen. Je bent net als de meeste mensen tegenwoordig een ‘reclamevermijder’. De afgelopen 20 tot 30 jaar hebben we met z’n allen geleerd dat je reclame niet kunt vertrouwen. “Als ergens veel reclame voor wordt gemaakt zal het wel niet deugen”. Zo denken we tegenwoordig. En terecht. Daar hebben de adverteerders en hun reclamebureaus het de afgelopen decennia zelf naar gemaakt.

Niet pluis

Homburg, Palm Invest, Icesave, Aandelen Lease… Ze begonnen allemaal met een barrage aan reclame en vervolgens stalen ze ons geld. Ok, dat zijn extreme voorbeelden zul je zeggen. Maar als ik zie dat een bedrijf heel veel reclame maakt voor een of ander financieel product, zegt een stemmetje in m’n hoofd tegenwoordig steevast: “dat kan niet pluis zijn”. En als ik een TV-commercial zie voor anti-rimpel creme of een ‘gezond en eerlijk’ voedingsproduct zegt dat stemmetje: “ja, ja, het zal wel”. Kortom, ik geloof er niets van. Bij mij werkt reclame inmiddels precies tegengesteld aan waarvoor het bedoeld is. Als ik zie dat voor een bepaald product of dienst veel reclame wordt gemaakt, is dat voor mij juist een signaal dat het waarschijnlijk niet deugt. Herkenbaar? Jij en ik zijn echt niet de enigen. Consumenten keren zich massaal af van reclame. En daarvoor hebben we een heel efficient middel: de mentale delete knop.

Mentale delete knop

Zodra we worden geconfronteerd met reclame zorgt de mentale delete knop direct dat we die negeren. Als door een onzichtbare hand gestuurd pakken we de afstandsbediening en we zappen weg. De reclamefolder gaat volautomatisch naar de papierbak. Het volume van de radio gaat ongemerkt omlaag. Zonder het te beseffen zijn we gedeeltelijk blind voor reclamebanners op webpagina’s. Ze staan er wel, maar we zien ze niet. We zijn hier heel bedreven in geworden. Zo bedreven dat we het zelf niet eens meer door hebben.

Reclamemakers weten dit natuurlijk ook. Wat denk je dat hun antwoord op onze mentale delete knop is? Denk even na…. Nog harder schreeuwen!

Je zapt weg

Is het je weleens opgevallen dat tijdens TV-commercials je televisie ineens veel harder staat? Heb je weleens gemerkt dat een banner op een webpagina ineens de hele pagina beslaat? Zit je brievenbus weleens vol met reclamefolders? Word je weleens op straat aangesproken door iemand die vraagt of je tevreden bent over je energieleverancier? Ben je weleens op je mobiele telefoon gebeld met een aanbieding van je provider? Herkenbaar? En hoe voelt dat dan? Ben je gelijk klaar om te kopen? Waarschijnlijk niet. Veel waarschijnlijker is dat het je irriteert. Je zapt weg, je klikt weg, je gooit weg, je loopt weg, je hangt op.

Ongemakkelijk

“Maar als reclame niet werkt, waarom besteden adverteerders er dan miljarden aan?” Vraag je je nu waarschijnlijk af. “Ze zijn toch niet gek?” Daar heb je gelijk in. Ze zijn zeker niet gek. Ze handelen zelfs heel rationeel. Ze hebben het zo geleerd tijdens hun studie. Het staat zo in de handboeken. Zo doen we dit nu eenmaal. Het is veilig. Als je alles netjes volgens het boekje doet, en het werkt niet, kun je de schuld buiten jezelf leggen. “Het ligt aan de recessie”. “Het ligt aan het slechte consumentenvertrouwen.” “Het ligt aan de economische tegenwind.” Onder ogen zien dat de consument ongevoelig is geworden voor reclame is heel ongemakkelijk voor de meeste adverteerders en hun bureaus.

Voorsprong

En daar ligt voor jou dus de kans! Als jij leert te communiceren met je potentiele klanten op een manier die hen wèl aanspreekt. Als je stopt met verkopen en begint met helpen volgens de principes van Youtility. Als het je lukt een relatie met ze op te bouwen van wederzijds vertrouwen. Hoe groot denk je dat je voorsprong dan is op je traditioneel adverterende concurrenten? Bedenk hoeveel geld je kunt besparen door niet meer te adverteren. Voelt dat ongemakkelijk? Ben je bang dat je klanten helemaal wegblijven als je stopt met adverteren? Ik zeg niet dat je alleen maar moet stoppen met adverteren. Je moet er wel iets anders voor in de plaats doen.

Conversaties

Succesvolle marketeers van vandaag zijn in staat om echte conversaties aan te gaan met hun doelgroep. Conversaties waarbij ze bij elk contact waarde geven aan hun gesprekspartners. En wat bereiken ze daarmee bij hun gesprekspartners? Juist, vertrouwen!  En ja, dat is veel ongemakkelijker dan adverteren. Adverteren doe je vanuit richtlijnen, focusgroepen, marktonderzoek. Converseren doe je vanuit je hart.

Sterk staaltje klantenservice

Het internet, social media, het web, lenen zich met name heel goed voor het voeren van conversaties met je doelgroep. Een heel mooi voorbeeld is deze chatconversatie tussen een helpdeskmedewerker van Netflix en een klant die een probleem meldt. De klant, Norm is zijn naam, legt uit dat zijn videospeler vastloopt in een eindeloze ‘loop’ die steeds de laatste 3 seconden herhaalt. De helpdeskmedewerker Michael introduceert zichzelf als “Captain Mike of the good ship Netflix” en vraagt met welk bemanningslid hij spreekt. ‘Lieutenant’ Norm gaat erin mee door zich voor te doen als een Star Fleet officier van Star Trek. De conversatie die volgt is een heel sterk staaltje klantenservice. Waarom is de aanpak van deze helpdeskmedewerker zo waardevol? Waarom verandert Norm van een klant met een klacht in een ambassadeur voor Netflix? De aard van de conversatie! Als je goede conversaties voert met je klanten, worden ze je ambassadeurs. Ze worden je fan en bevelen je aan waar ze maar kunnen. En daar kan geen miljoenen verslindende reclame campagne tegenop.

Marketing eco-systeem

New School Marketing Eco-Systeem

Traditionele reclame probeert van vreemden in een klap klanten te maken, maar schrikt daarmee mensen vooral af. Daarom pleit ik voor een nieuwe manier van marketing. Ik noem het New School Marketing. Marketing die draait om het bouwen aan duurzame relaties. En wat levert een duurzame relatie jou op? Juist: meer omzet, tegen lagere kosten, en bovenal: veel meer voldoening. Je werk wordt weer leuk en levert meer op.

Bij New School Marketing maak je van vreemden eerst vrienden door zelf iets onbaatzuchtigs te doen. Iets van waarde weg te geven.

Daarna maak je van die vrienden klanten door ze te laten zien hoeveel toegevoegde waarde hun relatie met jou voor hen heeft.

Vervolgens maak je van je klanten fans door ze een fantastische service te geven. Meer te doen dan je hebt beloofd.

En hier komt het: deze ambassadeurs zorgen op hun beurt weer voor een stroom van vreemden die je weer tot vrienden kunt maken. En daarmee is de cirkel rond. Je hebt je eigen duurzame marketing eco-systeem gecreëerd dat zichzelf in stand houdt en in staat is tot enorme groei.

Training New School Marketing

Wil je leren hoe New School Marketing werkt? Wil je dat je werk leuker wordt, meer voldoening geeft en meer oplevert? kom dan naar onze training New School Marketing. In deze training leer je de New School Marketing aanpak, die is gebaseerd op de principes van Youtility en deze drie pijlers: De Duurzame Website, Conscious Content Creation en Sensible Social Media. Wil je t.z.t. een uitnodiging ontvangen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief →

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

9 reacties op “

  1. Dick van der Meer

    Beste Eric,

    de LinkedIn-kop sprak me zeer aan, omdat hij provoceert en omdat ik mezelf een echte reclamevermijder vind. In de auto bijvoorbeeld switch ik tegenwoordig bijna steeds van zender als er een reclameblok begint, of ik zet eigen muziek op.
    Je betoog deed me eveneens plezier, omdat je belooft dat ik niet de enige ben. Een wat minder punt vind ik dat je geen cijfers geeft. Je schrijft wel dat 'we' reclame hebben leren wantrouwen en dat consumenten 'massaal' wegzappen, maar dat is niet onderbouwd. Voordat ik reclame-maken uit mijn strategie schrap en me geheel overgeef aan New School Marketing toch maar even de vragen: over welk deel van de natie heb je het, en zijn er verschillen tussen allerlei te onderscheiden groepen?
    • Eric van Hall

      Hi Dick,

      Goed punt. Cijfers zijn zeker belangrijk. Er zijn op het internet heel wat onderzoeken te vinden. Dit onderzoek uit 2008 noemt een getal van 56,4% van mensen die liever helemaal geen reclame zouden willen zien/horen:

      brandlift.vizu.com/knowledg...

      Dit zweedse onderzoek uit hetzelfde jaar geeft een redelijk fijnmazig beeld van reclamevermijding.

      www.wpp.com/~/media/sharedw...

      Opvallend daarin is dat met name reclame op internet als bijzonder irritant wordt ervaren. Deze trend zet stug door.

      Deze column is ook interessant:

      www.adexchanger.com/data-dr...

      Natuurlijk is er wel een verschil tussen wat mensen zeggen en wat ze doen. Het aantal mensen dat zegt reclame te vermijden is veel groter dan het aantal mensen dat zich niet door reclame laat beinvloeden.

      Mijn stelling is natuurlijk ook niet dat Reclame helemaal dood is. Maar old school marketing wel.

      Het gaat vandaag over relevantie en targetting. En New School Marketing zorgt daarvoor.

      Coca Cola snapt het inmiddels ook en is aan het overstappen op content marketing. Lees daarover onze blogpost van morgen: 7 Content Marketing wijsheden.
  2. Sven

    Beste Eric,

    oud of nieuw.... ik vind het een beetje een open deur, de basis van de nieuwe markting is gestoeld op oude theorieën (die overigens zeer waardevol en nogsteeds toepasbaar zijn) maar goed.. het is een angle.. :-)

    Volgens mij gaat het met name om relevantie en oprechtheid (of het nu oude en nieuwe marketing is). Zonder relevantie ga je zappen of ontvolgen (wat nog erger is want dan komt het ook niet meer in het aandachtsgebied). Zonder oprechtheid haakt men echt definitief af..

    Jij gaf een aantal extreme voorbeelden, die een kleine groep raakte. Een Nieuwe Marketing vorm van de AH "puur en eerlijk vind ik veel erger. Het "keurmerk; puur en eerlijk" is best relevant in een tijd met plofkippen en bespoten bananen. Helaas niet oprecht, zo is gebleken. Resultaat? Ik geloof de AH niet meer en alle effort rondom het "keurmerk" is verdwenen, sterker nog! Ik laat het staan en zoek een alternatief als ik het "reclame keurmerk" zie staan.

    Op Youtube zie je tegenwoordig ook reclame die je na 4sec kan zappen. Wat mij opvalt is dat de meeste niet instaat zijn mij te raken in die 4 sec. dus zap ik.. De gene die dat wel doen blijf ik over het algemeen wel kijken.. dus reclame werkt ergens wel.

    Door te begrijpen wat je doet en waar je voor staat als bedrijf en merk kan je zowel met oud als nieuw succesvol 'reclame' maken (lees eens het artikel Marketing Myopia van Theodore Levitt (of lees mijn blog hierover goo.gl/4Nrasz). Connectie zoeken met je gebruiker/vrienden is niet nieuw echter zijn de middelen om dit te doen veel toegankelijker en minder kostbaar. De massa heeft meer kanalen om over je merk te praten dus is het zaak dat je als respecterend bedrijf daar iets mee doet.

    Het is gevaarlijk om hier een verkoop kanaal van te maken. Het is een dienstverlenend kanaal wat een belangrijk onderdeel is voor sales en marketing... echter het is geen marketing! Als je begrijpt welke relevantie je moet toevoegen zal de gebruiker of vriend je waarderen en dat uit zich in klantloyaliteit of uiteindelijk een nieuwe verkoop..

    Ik kan je overigens heel goed vinden hoor echter komt je verhaal soms over als oude wijn, nieuwe zakken.. ;-)

    Suc6

    Groet Sven
    • Eric van Hall

      Beste Sven,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie. En ik ben me ervan bewust dat niet alles wat ik New School Marketing noem ook echt nieuw is. Alleen past nog bijna niemand het toe. Daar valt echt nog heel veel te winnen. Er zijn ook al heel lang 'old school' en 'new school' surfers. Het gaat om een richting. Een mindset. En ik denk dat er nog heel vaak over geschreven moet worden voordat deze aanpak vanzelf ook 'old school' is geworden. Dus jouw opmerking 'oude wijn, nieuwe zakken' vind ik wat kort door de bocht.

      Groeten,

      Eric
  3. Martine Leijding

    Een sterk staaltje marketing, Eric!

    Ik bekijk zelden of nooit discussies op Linked-In, zoals ik -als consument- om de reclame heen televisie kijk, een 'nee/nee-sticker' op mijn brievenbus heb, inderdaad de radio zacht zet als het reclameblok uit de speakers dendert. In het bel-me-niet-register staat mijn naam dikgedrukt. Maar 'Reclame is dood' triggert mij. Een prachtige tegenstelling met de reclame die jouw levendige discussie blijkt te zijn.

    Zijn wij nu vrienden? Heb ik een cadeautje gekregen? Ben ik een potentiële ambassadeur voor jouw workshop? Ja en nee.

    Wij zijn in gesprek en ik ben het grotendeels eens met jouw stellingen. Vriendschap gaat wat mij betreft verder en kost meer tijd. Misschien als ik me zou inschrijven voor de workshop? En wat heb ik gekregen? Stof tot nadenken, bevestiging van wat ik al wist. Ik ben in zoverre ambassadeur dat ik het 'artikel' zal doorsturen naar geïnteresseerden, zoals onze docenten Copywriting, Online vaardigheden, Online usability en New media management. Dikke kans dat zij het weer zullen delen met onze cursisten. Bij kans een olievlek dus.

    Kortom: je actie lijkt geslaagd. Ik wens je veel inschrijvingen voor je workshop.
    • Eric van Hall

      Hoi Martine,

      Bedankt voor je uitgebreide reactie! En heel bemoedigend om te horen dat veel van de punten die ik noem herkenbaar zijn voor jou. Dat je het er grotendeels mee eens bent. En helemaal fantastisch dat je m'n post doorstuurt naar geïnteresseerden. Want wat ik vooral probeer te bereiken is dat de discussie over marketing minder gaat over KPI's, CTR's en ander reclamejargon en meer over communicatie tussen mensen. De menselijke maat in de communicatie.

      Wat vriendschap betreft. Met vrienden bedoel ik niet vrienden die je thuis uitnodigt voor een goed glas wijn en met wie je lief een leed deelt. Ik bedoel mensen die sympathie voor jou en of je bedrijf krijgen en daardoor welwillend tegenover jouw propositie staan. En ja, elke vriendschap begint met een gesprek.

      Nogmaals dank voor je positieve bijdrage aan de discussie,

      Met vriendelijke groet,

      Eric van Hall
  4. Eric van Hall

    Hoi Michael,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie en je feedback op onze homepage. Ik ben blij dat je het grotendeels eens bent met het verhaal hierboven. En ja, storytelling is een belangrijk onderdeel van conscious content creation. Het zit dan ook zeker in de workshop.

    Een tagline onder het logo is zeker wel een goed punt. We hebben nu wel een toelichtende zin eronder staan: "Wij creëeren websites die uitblinken op elk apparaat dat jou met je doelgroep verbindt."

    Groeten,

    Eric van Hall
  5. margriet stegmeyer

    Hoi Eric,

    Ik heb net je filmpje bekeken via je oproep op Linkedin.
    Eerlijk gezegd ben ik het niet met je eens. Ik vind het juist wat troebel en
    niet waarheidsgetrouw. Je creëert het idee geen reclame te willen maken omdat
    het rechtstreeks zieltjes winnen (klanten) ouderwets is. Jij wil nu eerst vrienden
    maken en dan moeten die vrienden klanten worden. Omdat zij vrienden zijn gaan
    zij jou weer nieuwe opdrachten geven. Poeh!
    Ik weet dat het allemaal goed bedoeld is maar op deze manier zou ik geen vrienden
    willen worden. Wat ik mis is je inspirerende boodschap!! Je echte bezieling ;-)
    Misschien zijn het wel je klanten of je liefde voor het vak marketing?
    • Eric van Hall

      Hallo Margriet,

      Bedankt voor je betrokken feedback. Ik kan me er alleen niet echt in herkennen.

      Ik krijg het gevoel dat je de term 'vrienden' te letterlijk neemt. Wellicht had ik de betekenis van het woord 'vrienden' in dit verband beter moeten toelichten. Daartoe neem ik nu de gelegenheid. Met vrienden bedoel ik niet vrienden die je thuis uitnodigt voor een goed glas wijn en met wie je lief een leed deelt. Ik bedoel mensen die sympathie voor jou en of je bedrijf krijgen en daardoor welwillend tegenover jouw propositie staan.

      Je zegt dat je m'n echte bezieling mist in m'n boodschap. Ik denk dat bezieling een moeilijk te kwantificeren iets is. Wat voor jou weinig bezieling uitstraalt, zal op een ander overdreven bezield overkomen. Ik laat mijn eigen bezieling zien. Dat het niet genoeg is voor jouw vriendschap is jammer, maar niet erg. Het moet van twee kanten komen.

      Ik denk in ieder geval dat ik net als jij op jouw manier, zo bijdraag aan een betere omgang tussen mensen en betere kwaliteit bij bedrijven.

      Hartelijke groeten,

      Eric van Hall

Reageren niet meer mogelijk.