Mediaweb | 4 redenen om in relatiegeschenken te investeren

Ja, natuurlijk zijn SEO, SEA en social media begrippen die niet meer weg te denken zijn bij de meeste ondernemers. Wie hier niet mee bezig is, hoort er eigenlijk niet meer bij. Maar dat betekent niet dat offline marketinginstrumenten dan helemaal van de baan zijn. Absoluut niet, zelfs! Want vooral relatiegeschenken zijn nog altijd een ontzettend effectieve manier om je doelgroep te bereiken en aan je te binden.

Waarom? We laten je 4 goede redenen zien om, naast natuurlijk alle online activiteit, in relatiegeschenken te investeren. Als toevoeging hebben we ook een paar leuke, originele voorbeelden van wat voor geschenken je kunt inzetten! 

Veel effect voor weinig geld

Laten we even eerlijk zijn: bij het maken van marketinggerelateerde keuzes is een van de eerste zaken waar we rekening mee houden geld. En daarna? Daarna komt de effectiviteit. Wie deze zaken goed afweegt, kan beamen dat relatiegeschenken een uitstekende uitkomst zijn. Of het gaat om het binden van relaties of om nieuwe aan te boren: relatiegeschenken zijn relatief goedkoop, maar wel ontzettend effectief! Een onderzoek van de The British Promotional Merchandise Association wijst uit dat maar liefst 83% van de onderzochte ontvangers van relatiegeschenken wel eens iets gekocht heeft bij bedrijven waarvan ze eerst een relatiegeschenk hadden ontvangen. Op de vraag of de respondenten relatiegeschenken effectief vinden, antwoordde bijna iedereen (96%) met “ja’.

83% van de onderzochte ontvangers van relatiegeschenken kocht wel eens iets bij bedrijven waarvan ze een relatiegeschenk hebben ontvangen.

Voor wat, hoort wat

Wie zich écht verdiept heeft in de marketing, kent de principes van Cialdini. Deze beste man heeft 6 technieken op een rijtje gezet waarmee je als ondernemer de doelgroep overtuigt. Eén ervan is het principe van reciprociteit. Wanneer je een cadeautje ontvangt, voel je al snel de sociale verplichting om iets terug te doen. Ofwel: bij het weggeven van een cadeautje zal de ontvanger sneller zaken met je willen doen. Kun je dit gevoel met elk bedrukt of onbedrukt cadeautje aanwakkeren? Nee. De gift moet betekenisvol zijn en het doel moet duidelijk zijn. Uit het onderzoek van de BPMA blijkt dat de helft van de respondenten het doel van het geschenk duidelijk wist af te lezen. Dit blijkt dus nog enigszins een uitdaging. Naast betekenisvol moet de gift ook persoonlijk en onverwacht zijn, als je wil dat de ontvangers iets "voor je terugdoet".

relatiegeschenken-investeren

A gift to remember

We halen nog even een keertje het BPMA onderzoek erbij: het grootste deel (83%) kon zich het bedrijf nog herinneren waarvan hij het geschenk heeft gekregen. Pak je het goed aan, dan blijf je als bedrijf nog lang hangen in het geheugen van de ontvanger. Daarvoor is het cruciaal om in elk geval met een nuttige weggever te komen. Pennen worden bijvoorbeeld vaak standaard en niet origineel gevonden, maar zijn wel ontzettend bruikbaar. Elke keer als zo’n geschenk gebruikt wordt, wordt de gebruiker herinnerd aan de afzender. En ook de kracht van herhaling doet dan zijn werk. Om herinnerd te worden aan het bedrijf, hoeft de gebruiker echt niet elke keer heel bewust naar het logo te kijken. Dat doet hij ook zeker niet. Maar ook die onbewuste aanraking met het logo heeft meer effect dan vaak wordt gedacht. 

relatiegeschenken-powerbank

Veelzijdig

Relatiegeschenken zijn misschien wel de meest veelzijdige marketinginstrumenten. Er zijn vandaag de dag zóveel verschillende weggevers te vinden. Standaard, maar ook hele originele, zoals speakers of powerbanks. Maar het is niet alleen het geschenk zelf wat jou onderscheidt van je concurrenten. Ook de bedrukking onderscheidt jou, misschien wel juíst de bedrukking. Je kunt je logo laten drukken, maar ook je slogan of een andere creatieve, passende en pakkende boodschap. Een écht goede boodschap blijft hangen en is soms zelfs onderwerp van gesprek bij de koffieautomaat. Wanneer je dit voor elkaar weet krijgen, dan weet je zeker dat je het juiste relatiegeschenk hebt ingezet. 

Maar wát laat je bedrukken?

Zoals gezegd kan een pen alleen al ontzettend veel effect hebben. Maar er is meer dan pennen, keycords of mokken. Je kunt zelf kiezen hoe groot je het maakt. Ga je voor een iets groter geschenk, dan is  paraplu’s bedrukken misschien wel een goede optie. Écht innovatief overkomen? Powerbanks doen het tegenwoordig ontzettend goed, en die zijn er ook op bijvoorbeeld zonne-energie! Dat is ook nog eens een beetje in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een feestje? Laat dan  ballonnen bedrukken met bijvoorbeeld jouw creatieve boodschap.

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

1 reacties op “

  1. Gravatar for Rija

    Rija

    Ik ben je enorm dankbaar voor je eerlijke en goed onderbouwde blogs, so keep up the good work!
    Kan ik gebruik maken van een fragment van jouw blog? Www wiebelter info blog

    Dank

Plaats reactie