Mediaweb | Responsive website of native app? Allebei!

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Hoeveel van de tijd die je online bent, besteed je op je smartphone? En hoeveel op je computer of tablet? Als je net zo bent als de meesten van ons, breng je zo’n 65% van je online tijd door op je smartphone.

Althans, dat blijkt uit een recent onderzoek van ComScore. Daaruit bleek dat voor de gemiddelde Amerikaan inmiddels bijna tweederde van de tijd die hij of zij besteedt aan digitale media voor rekening van mobiel komt. Ik ga er gemakshalve van uit dat deze cijfers voor Nederland niet veel anders zullen zijn.

Dat is een stijging van 78% in twee jaar. Ter vergelijking: de tijd die we doorbrengen op tablets steeg in diezelfde periode met ‘slechts’ 30% en ons desktop gebruik daalde zelfs licht, namelijk met 1%.

https://www.youtube.com/watch?v=UwQhK4U-N2k

Native app: goede gebruikerservaring

Uit het ComScore onderzoek blijkt verder dat we de tijd die we doorbrengen op onze smartphones vooral besteden aan mobiele apps, namelijk ruim 200 minuten per maand. Dat is zo’n 20 keer meer dan de kleine 11 minuten die we doorbrengen op het mobiele web.

tijd besteed digitale media per platform ComScore

Uitgaande van deze cijfers, zou je zeggen dat de keuze tussen een responsive website of een native app duidelijk in het voordeel van die laatste uitvalt. Maar zo simpel is het zeker niet.

75% van alle tijd die we besteden binnen native apps gaat naar de top vier.

Want wanneer we kijken welke apps mensen vooral gebruiken, dan blijkt dat slechts een paar apps het leeuwendeel van die tijd opslokken. Niet minder dan 75% van alle tijd die we besteden binnen native apps, gaat naar de top vier. De rest van de apps staan werkeloos ergens in een mapje.

Daar komt bij dat het steeds moeilijker wordt om met je app in beeld te komen bij de gebruiker. Inmiddels zijn er namelijk al zo'n drie miljoen Android, iOS en Windows apps die met elkaar concurreren om dat kleine beetje ruimte op je smartphone. De gemiddelde gebruiker heeft maar 15-20 apps geïnstalleerd. En volgens Uninstall.io verwijderen we 90% van de apps die we downloaden. Een app die het langer dan een week volhoudt op je smartphone schijnt al een uitzondering te zijn.

In India, waar de smartphone voor een groot deel van de bevolking de enige toegang tot het internet is, koos webwinkel Myntra er in mei 2015 voor om alleen nog maar een app aan te bieden. Zes maanden later was hun webshop weer terug. Het probleem: de app had veel minder bereik, en dus ook veel minder bezoekers en daarmee kopers dan de webshop. Nu hebben ze beide.

Mobiel web: groot bereik

Maar als we niet kijken naar de hoeveelheid tijd die mensen besteden, maar naar het totale bereik, dan wint het mobiele web het dik van de apps. Want gemeten naar het aantal unieke bezoekers per maand, is het mobiele web 2,7 keer groter dan dat van alle native apps bij elkaar.

app vs responsive chart

Dat is niet zo verwonderlijk, want daar waar je een app eerst moet downloaden en installeren, ben je met één klik op een linkje in Google of Facebook al op een website.

Gemeten naar het aantal unieke bezoekers per maand, is het mobiele web 2,7 keer groter dan dat van alle native apps bij elkaar.

En dan houden we nog niet eens rekening met het feit dat de tijd die mensen doorbrengen binnen apps, vaak eigenlijk ook het mobiele web is. Namelijk via embedded’ browsers binnen native apps. Bijvoorbeeld wanneer je in de Facebook newsfeed op een linkje naar een website klikt. Je blijft dan weliswaar binnen de Facebook app, maar feitelijk bezoek je het mobiele web.

Facebook beheerst, samen met eigendommen Messenger, Instagram en Whatsapp, onze mobiele wereld. Op onze smartphones besteden we ruim 20% van onze online tijd in de wereld van Mark Zuckerberg.

facebook tijd smartphones

Volgens data van MOVR komt zo’n 20% van al het mobiele webverkeer van browsers die zijn verwerkt in native apps.

Wat kies jij: native app of responsive website?

Please select at least one option.

Beiden zijn van levensbelang

Met andere woorden: apps zijn er voor rijke gebruikerservaringen, het mobiele web is er voor een groot bereik. Beiden zijn van levensbelang voor de meeste organisaties. Daarom is de vraag of je een responsive website nodig hebt of een native app eigenlijk niet relevant. Waarschijnlijk heb je ze allebei nodig.

Een website die niet responsive is, kan anno 2016 echt niet meer.

Daarbij geldt wat mij betreft voor de meeste organisaties dat een responsive website op de eerste plaats komt. Zonder een website bestaat je bedrijf niet meer vandaag de dag. En een website die niet responsive is, kan anno 2016 echt niet meer.

Een of meer native apps ontwikkel je voor speciale taken die je gebruikers vaker moeten uitvoeren. Een native app is nu eenmaal ongeschikt voor eenmalig gebruik.

Overigens loont het zeker de moeite om eerst te onderzoeken of wat je wilt bereiken niet ook met een website kan. Moderne mobiele browsers als Chrome en Safari benaderen steeds meer de gebruikerservaring van een native app. Mits de website goed is gemaakt uiteraard.

Meeste zoek- en social verkeer mobiel

Je hebt dus, als het goed is, een gebruiksvriendelijke, snelle en veilige responsive of adaptive+responsive website met content van hoge kwaliteit. Daardoor kunnen je klanten je goed vinden via Google. Het afgelopen jaar kwam al meer dan de helft van alle zoekopdrachten op Google van smartphones.

En het verkeer naar je website dat afkomstig is van sociale media is al voor meer dan 80% afkomstig van smartphones.

Je responsive website is dus essentieel voor de vindbaarheid en zichtbaarheid van je bedrijf. Een of meer app(s) kunnen ervoor zorgen dat je een hechte, langdurige relatie opbouwt met je prospects en klanten.

Vind je het moeilijk om zelf je teksten te schrijven? CopyRobin helpt. In de video hieronder zie je hoe het werkt.

https://www.youtube.com/watch?v=AwLJL5Ka21Y

Professionele webteksten voor een scherpe prijs? Probeer CopyRobin.
Plaats een gratis proefopdracht

10 Vragen voor je een app maakt

Stel jezelf voor je een app laat ontwikkelen de volgende vragen:

  1. Wat wil ik voor mijn organisatie bereiken met de app?
  2. Wie is het publiek dat ik wil bedienen met de app?
  3. Welke meerwaarde heeft de app voor dat publiek?
  4. Gaat dat publiek deze app frequent gebruiken?
  5. Welke alternatieven voor deze app bestaan er al?
  6. Is wat ik met de app wil bereiken ook mogelijk met een mobiele/responsive website?
  7. Voor welke platformen wil ik de app ontwikkelen (iOS, Android, Windows Phone)
  8. Wat mag de app inclusief onderhoud en updates kosten?
  9. Hoe gaat deze app zich terugverdienen?
  10. Hoe ga ik de app marketen? En wat mag dat kosten?

Leestip: App, Mobiele Site of Responsive Website?

Conclusie

Het mobiele internet is inmiddels groter dan het desktop internet. En het groeit nog steeds keihard door. Een goede mobiele gebruikerservaring is daarom voor elke organisatie van levensbelang.

Native apps bieden de rijkste gebruikerservaring, terwijl het mobiele web zorgt voor een veel groter bereik. Beiden zijn essentieel voor veel organisaties.

Een responsive website of een adaptive+responsive website is echter een eerste vereiste voor ieder bedrijf om zoveel mogelijk mensen te bereiken met een goede mobiele gebruikerservaring.

Als je jouw gebruikers daarnaast met grote regelmaat het beste kunt bedienen met een native app, dan is dat een perfecte aanvulling van je mobiele strategie.

Responsive website laten maken?
Loyals doet het voor je

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

1 reacties op “

  1. Gravatar for Max

    Max

    Bedankt voor deze handige tips en de vragenlijst m.b.t. de app. Zeker de moeite van het lezen waard.

Reageren niet meer mogelijk.