Mediaweb | Hoor je er Zonder Responsive Website Niet Meer Bij?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Laat ik beginnen met een bekentenis: ik ben verslaafd...

Als ik ‘s-morgens wakker word is het het eerste dat ik doe. Ja, nog voor m’n eerste kopje koffie!

En als ik ga slapen is het het laatste wat ik doe.

Ja, inderdaad, zelfs nog daarna...

Daar tussenin doe ik het denk ik wel zo’n 150 keer. Ik heb al vaak geprobeerd te minderen, maar het lukt me niet. Ik val telkens weer terug in m’n oude gedrag.

Ik ben verslaafd aan m’n iPhone.

Ik werp om de haverklap een blik op het scherm. Ik moet hem altijd bij me hebben.

Als ik hem thuis ben vergeten, breekt het angstzweet me uit. Paniek!

Bijna de helft van alle Nederlanders leeft liever een maand zonder sex, dan zonder smartphone.

Zonder m’n iPhone kan ik niet meer functioneren. En ik ben niet de enige, zoals al blijkt uit het onderzoek ‘The Year of Mobile’ (pdf) van Ruigrok Net Panel.

Daaruit blijkt onder andere dat anno 2014 nog maar weinig Nederlanders hun smartphone een maand zouden kunnen missen.

Zo zou bijna de helft van de Nederlanders liever een maand zonder sex leven, dan zonder smartphone.

Leestip: 33 Prachtige Webdesign Inspiratie Sites

Ongeschikt

Het mobiel internetgebruik groeit stormachtig. In 2014 waren er voor het eerst meer mobiele dan laptop/desktop internetgebruikers. Die trend zet nog steeds hard door.

Er is alleen één heel groot probleem: ruim 80% van alle websites is ongeschikt voor mobiel gebruik!

Er is alleen één heel groot probleem: ruim 80% van alle websites is ongeschikt voor mobiel gebruik!

De mobiele browsers op smartphones kunnen de meeste websites wel weergeven. Maar als gebruiker kun je er doorgaans niet veel mee. Teksten zijn onleesbaar klein. Linkjes onklikbaar minuscuul. Al knijpende en vegende zoek je de weg naar de informatie die je nodig hebt. En als je een formulier moet invullen heb je helemaal pech.

Ik weet niet hoe het voor jou is, maar voor mij is het een dagelijks terugkomende frustratie om websites te bezoeken op m'n smartphone.

Daarnaast zijn heel veel websites ongeschikt voor aanraakschermen.

En als er al een aparte mobiele website is, dan bevat die meestal andere, minderde content dan de desktop website.

Daar sta je dan in de winkel om te ontdekken dat de uitgebreide productomschrijving die je thuis nog had gevonden, op de mobiele site ontbreekt. ‘Gelukkig’ staat er wel een linkje naar de desktop site. Je raadt het al: totaal ongeschikt voor je smartphone. De winkelier loopt een aankoop mis en jij gaat gefrustreerd naar huis.

“It’s pretty simple. On a phone , full-sized websites suck.” - Paul Campbell

Mobielvriendelijke test

Weet je niet zeker of de website van jouw organisatie mobielvriendelijk is? Google heeft een handige test online gezet waar je dit makkelijk kunt controleren. We schreven zelf ook al eerder een artikel met de titel 'Is Je Website Geschikt voor Smartphones? Doe de test.'

Is jouw website mobielvriendelijk?

Please select at least one option.

Zoekgigant Google zag in de loop van 2014 dat het zoekvolume vanaf smartphones spectaculair toenam. Zodanig, dat meer dan 50% van alle zoekacties rondom inkopen voor de feestdagen van smartphones afkomstig was.

Daardoor werd het Google in november 2014 echt menens in de strijd tegen websites die niet geschikt zijn voor mobiel. Voor volgers van deze blog zal dit geen verrassing zijn. Op 21 november 2014 schreven wij al dat Google wereldwijd het 'mobile-friendly' label ging uitrollen. In Nederland: 'Voor mobiel'.

Op 21 april 2015 kwam Google met een ingrijpende update die mogelijk een enorme impact heeft op de mobiele vindbaarheid van websites. Wil je alles weten over deze update die al is omgedoopt tot 'Mobilegeddon'? En wil je weten welke stappen je nu het beste kunt nemen om hiervan niet de dupe te worden? Lees dan zeker ons artikel ‘SEO Alarm: Google straft sites die niet mobielvriendelijk zijn’.

Utopie

Naast m’n onmisbare iPhone heb Ik heb ook een iPad, maar daar doe ik niet zoveel mee. Die is meestal in gebruik bij één van de kinderen om te gamen, of m’n vrouw zoekt er een recept mee op.

En dan heb ik nog een MacBook Pro. Daar ben ik ook verslaafd aan. Die heb ik ‘s-avonds voor de buis vaak uren op schoot. En op kantoor zit ik de hele dag achter een desktop computer. Op al die apparaten doe ik bijna alles online.

Wat zou het geweldig zijn als ik op al die apparaten dezelfde gebruikerservaring heb en dezelfde informatie kan vinden! Dat ik een zoektocht op m’n telefoon begin en op m’n laptop afmaak.

Klinkt als een utopie? Nee hoor. De oplossing is een ‘Responsive Website’.

Wat is een Responsive Website?

Een Responsive Website is een website die zodanig is ontworpen dat hij zichzelf aanpast aan elk denkbaar scherm.

Van een kleine smartphone, via verschillende maten tablets, 'phablets' en laptops met retinaschermen tot grote desktop schermen en Smart TV’s.

En misschien zelfs wel op je Google Glass, je Apple Watch, je gigantische oled TV, het dashboard van je auto, de display van je koelkast en wat ze allemaal nog meer gaan verzinnen.

Deze website is ook responsive opgezet. Kijk maar wat er gebeurt als je het venster smaller maakt.

mediaweb responsive

Te goed om waar te zijn?

Eén website. Één Content Management Systeem (CMS). Één keer je content creëren. Één merkbeleving op alle platforms. Klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn, vind je niet?

Er zijn wel valkuilen waar je rekening mee moet houden. Daarover verderop meer. Maar, mits goed uitgevoerd, is een Responsive website dé oplossing om al je content toegankelijk te maken voor alle denkbare gebruikers, wanneer dan ook, waar dan ook en op welk apparaat dan ook.

“The best ROI comes from fully integrated marketing programs. It’s hard to fully integrate when your website is a convoluted mess of versions for different devices or worse, a single version that renders poorly on different devices.” -Forbes

Goede investering

Een Responsive Website is ook een goede investering.

Naast de genoemde voordelen van toegankelijkheid op alle denkbare apparaten, bespaart een Responsive Website op termijn ook veel geld.

Je hebt maar één CMS nodig. Je hoeft je content maar één keer te creëren en maar op één plek te onderhouden.

Statistieken bijhouden en interpreteren is een stuk eenvoudiger voor één website dan voor verschillende websites en apps.

Met een responsive website houd je dus een veel beter zicht op de prestaties van al je online inspanningen in minder tijd.

Mits goed opgezet, hoef je ook niet meer elke 2-3 jaar een hele nieuwe website te bouwen. De investering in een Responsive Website kun je dus over veel meer jaren afschrijven.

De investering in een Responsive Website verdient zichzelf dan ook gegarandeerd snel terug.

Responsive Web Design is niet voor niets een van de belangrijkere aspecten van ons principe van De Duurzame Website.

Aanbevolen door Google

Een Responsive Website is beter voor je vindbaarheid in zoekmachines.

Google beveelt Responsive Web Design zelfs nadrukkelijk aan. Als voordelen van Responsive Web Design geeft Google onder andere aan:

  • Het houdt je desktop en mobile content op één enkele URL, wat makkelijker is voor je gebruikers, om te delen en naar te linken en voor de algoritmen van Google om je content goed te indexeren.
  • Google kan je content efficiënter ontdekken, aangezien we je pagina’s niet met de verschillende Googlebots hoeven te indexeren om alle content te achterhalen. (Voor aparte mobiele sites gebruikt Google een aparte Googlebot. Dit kan leiden tot ‘duplicate content’, wat slecht is voor je ranking.)

Responsive Website nodig?
Maak een afspraak

Valkuilen

Zoals ik hierboven al aankondigde, er zijn ook valkuilen bij de implementatie van een Responsive Website.

Ten eerste is er het risico dat een Responsive Website die niet doordacht is opgezet, te ‘zwaar’ is voor mobiel gebruik over een langzame mobiele verbinding.

De mobiele gebruiker laadt in dat geval wel alle onderdelen van de complete website, terwijl hij die lang niet allemaal nodig heeft.

Een websitebouwer die weet wat hij doet, zal dit ondervangen door gebruik te maken van ‘progressive enhancement’. In ons eerdere artikel ‘Adaptive+Responsive web design’ leggen we uit hoe dat werkt.

Ten tweede kan de visuele hiërarchie van de content op een smartphone verkeerd uitpakken als de ontwerper daar niet in het bijzonder rekening mee houdt.

Dit overkwam Starbucks met hun eerste responsive website in 2012. Belangrijke ‘calls to action’ verdwenen heel ver uit beeld op smartphones en dat kostte Starbucks behoorlijk wat omzet.

Ten derde is Responsive Web Design volop in ontwikkeling. Dit betekent dat we voorlopig nog het nodige leergeld betalen.

Ten slotte is de initiële investering in een Responsive Website hoger dan in een desktop website. Vooral omdat je een responsive website op zoveel meer verschillende apparaten moet testen.

Leestip: Responsive website of native app? Allebei!

Conclusie

De titel van deze blog post is ‘Hoor je er Zonder Responsive Website Niet Meer Bij?’.

De vraag is natuurlijk: "waarbij?". Als je website nu nog steeds niet responsive is, behoor je nog steeds tot de meerderheid.

Want het aantal responsive websites ligt in Nederland nu rond de 10%.  

Volgens Sturgeon's Law is 90% van alles wat er wordt gemaakt bagger en 10% goed. De vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is simpel: wil ik bij die 90% horen, of bij die 10%?

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 6 mei 2013 en is volledig bijgewerkt en up-to-date gebracht op 9 juli 2015.

Verder lezen:

Responsive Website nodig?
Maak een afspraak

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

6 reacties op “

  1. Gravatar for Goerdt

    Goerdt

    Geachte hr/Mw.,

    Wat zijn de kosten voor het laten maken van een responsive site?

    Met de vriendelijke groet

    S. GOERDAT
    Leiden
    • Gravatar for Eric van Hall

      Eric van Hall

      Beste S. Goerdat,

      Over de specifieke kosten van het maken van een responsive site kan ik niet veel zeggen. Daarvoor moet ik eerst in kaart brengen wat we precies gaan bouwen. Meer in het algemeen kan ik wel zeggen dat de initiële investering in een responsive website hoger zal zijn dan in een website die alleen is bedoeld voor de desktop of een website die alleen is bedoeld voor smartphones.

      De investering in een responsive website kan wel lager zijn dan bij het bouwen van een desktop site en een aparte mobiele site. Omdat een responsive site langer mee zal gaan dan een desktop site of een aparte mobiele site, kun je de investering wel over meer jaren uitsmeren. In die zin is een responsive website op termijn zeker de goedkoopste oplossing.

      En omdat je de content via één CMS kunt onderhouden, zullen ook de periodieke onderhoudskosten lager zijn dan wanneer je aparte websites hebt voor mobiel en desktop.

      De opbrengsten zullen hoger zijn, aangezien je een optimale ervaring biedt aan alle gebruikers. Ook zal je site beter vindbaar zijn in Google, omdat Google het gebruik van responsive design nadrukkelijk aanbeveelt.

      Ik hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd. Als je een prijsopgave wilt voor een specifieke website, aarzel dan niet om contact met me op te nemen.

      Met vriendelijke groet,

      Eric van Hall
  2. Gravatar for André Zandt

    André Zandt

    Graag even overleg over de mogelijkheden en kosten van een nieuwe of aangepaste website. Groet, André Zandt
  3. Gravatar for André Zandt

    André Zandt

    Graag even overleg over mogelijkheden, opzet en kosten van nieuwe of aangepaste website. Groet,
    André Zandt
  4. Gravatar for Annabel

    Annabel

    Waarbij? Bij de online zakenwereld! Uit onderzoek blijkt dat de meerderheid overschakelt naar een andere website indien een website onjuist, traag of onvolledig wordt weergeven op mobiele apparaten. Het gebruik van mobiele apparaten is in 2013 enorm toegenomen en deze trend zal zich naar verwachting in 2014 blijven voortzetten. Zelf heb ik net een nieuwe website laten bouwen met responsive webdesign. Ik vind het er niet alleen mooier uitzien maar het werkt ook fijner, super!
  5. Gravatar for bert

    bert

    Responsive is heel irritant. In de helft van de gevallen wordt de verkeerde versie voorgeschoteld. En probeer dan maar eens om te schakelen! zo zijn er veel sites die ik op mijn 5 inch telefoon liever in desktopsmaak kijk, terwijl er ook sites (kranten) zijn die je juist op de desktop liever met mobiele opmaal bekijkt. Slechtste wat je kunt doen is met viewport en mediaquery's de klant gaan lopen irriteren! Maak je site gewoon ieder moment overschakelbaar met een achter of voorvoegsel.

Reageren niet meer mogelijk.