Mediaweb | SEO Analyse Websites Politieke Partijen 2017 - Deel 2

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Vorige week begonnen we deze miniserie met de SEO analyse van de websites van VVD, PVDA, PVV en D66. Deze week analyseren we de SEO van SP, CDA, Christenunie, Groenlinks, SGP, Partij voor de Dieren, 50Plus, VNL en DENK.

Klaar om erin te duiken? Zet je schrap, want we gaan flink de diepte in. Aan de hand van de praktijkvoorbeelden van de websites van de politieke partijen leer je deze week:

  • Waarom een subdomein een betere SEO-tactiek is dan een apart domein.
  • Dat zoekwoorden in belangrijke on-page elementen nog steeds goed werken.
  • Waar de grenzen liggen van Rankbrain op dit moment.
  • Of het erg is als je website een dag per week gesloten is.
  • Wat de rol is van gebruikerssignalen in SEO anno 2017.
  • Waarom je geen crawl budget moet verspillen.
  • Dat Google nuttige tools blijkbaar goed kan waarderen.
  • Wat je domeinnaam-extensie betekent voor je SEO.
  • En nog veel, veel meer SEO weetjes, tips & tricks.

SP

De SP behaalde afgelopen maand 33,440 bezoekers uit organische zoekresultaten. Zij halen dit indrukwekkende aantal bezoekers uit 21,000 zoekwoorden. Daarmee zijn zij, als we puur kijken naar bezoekers uit organische zoekresultaten, de best presterende partij. Het zal niet verbazen dat merk zoekwoorden zoals ‘Socialistische partij’ en naam zoekwoorden ‘Roemer’ veel verkeer binnenhalen.

Een opvallende ranking is de koppositie voor ‘rood’. Een zeer algemeen keyword. De zoeker kan op zoek zijn naar van alles: roodkleurige afbeeldingen, uitleg over de kleur op Wikipedia, het liedje Rood van Marco Borsato, Technisch Installatiebedrijf Rood, Restaurant Rood.

seo analyse zoekterm rood

De jongerenorganisatie gelieerd aan de SP, genaamd ROOD, staat aan kop. Zij liften mee op de autoriteit van het domein SP.nl. De ranking wordt namelijk ingevuld met een subdomein: rood.sp.nl.

Een exact match domein, in een ver verleden een heilige graal binnen SEO, betekent niet meer automatisch kopposities.

Dit blijkt een goede zet. Ik acht het onwaarschijnlijk dat men deze koppositie behaald had met een apart domein zoals bijvoorbeeld RoodSP.nl (de zogenaamde exact match domein rood.nl is al vergeven aan technisch installatiebedrijf Rood). We zien verder dat het hebben van een exact match domein, in een ver verleden een heilige graal binnen SEO, niet meer automatisch kopposities betekent, want het technisch installatiebedrijf vinden we pas op positie #4. Onderaan de eerste pagina vinden we overigens ook PVDA met haar magazine ‘Rood’ op pvda.nl/bibliotheek/rood/.

Verder rankt men bovenaan de tweede pagina voor ‘defensie’. De landingspagina is: https://www.sp.nl/thema/defensie. Ik kan geen unieke content vinden. Bovenaan de pagina zie ik groot een banner met militairen. Dit is sowieso een no-no voor SEO. Mensen willen geen grote banner zien van een stel militairen. Ze willen meer leren over het standpunt van de SP omtrent dit thema.

Bounce rate

Dit zal geen positieve impact hebben op de bounce rate van deze pagina. Als ik dan naar beneden scroll, below-the-fold, zie ik dat men doorlinkt naar specifieke onderwerpen binnen het thema zoals missies. Vervolgens een profiel van de leden van de SP die zich bezighouden met dit thema. En ten slotte, een archief met alle blogberichten gepubliceerd op de website in het verleden gerelateerd aan het thema. Maar absoluut geen unieke content dus.

Ook SP maakt (nog) geen gebruik van AMP. Ook kon ik geen structured data vinden. De website is uitermate mobielvriendelijk (99/100). Laadtijd is redelijk met mobiel (65/100) en desktop (68/100).

https://www.youtube.com/watch?v=kve3FqFvAe4 

Leestip: Is jouw website klaar voor de 'passieve zoeker'?

CDA

Christen-Democratisch Appèl ontving afgelopen maand 9417 bezoekers van Google.nl d.m.v. 5600 rankings.

Een opvallende ranking is die voor ‘dienstplicht’. Men neem hier ten tijde van het schrijven van deze analyse de vijfde positie in met https://www.cda.nl/dienstplicht/.

seo analyse zoekterm dienstplicht cda

Qua content echter tot nu toe de beste pagina die ik gezien heb. Men begint met 270 woorden tekst. Vervolgens 2 video’s waarvan de linker het helaas niet lijkt te doen. De andere wel werkende video is een YouTube embed. In een zeer korte video (12 seconden) legt Sybrand Buma uit wat zijn standpunt is. Dit kan al voldoende zijn. Het is niet nodig om een hele documentaire over een bepaald onderwerp te plaatsen, een zeer kort Youtube filmpje is al beter dan louter tekst.

Met de overstap naar een ‘mobile first index’, is content die verborgen is achter tabs weer okay.

Na de video’s vinden we een soort FAQ sectie die een aantal vragen beantwoord. De antwoorden zijn verscholen achter een tab (je moet dus klikken op de vraag om het antwoord te kunnen lezen). Voorheen was dit onverstandig wat betreft SEO. Google had namelijk publiekelijk aangegeven, in een van de hangouts van John Mueller, dat zij minder waarde hechten aan tekst die initieel verborgen is voor bezoekers. Zeer recent is daar echter verandering in gekomen. Met de overstap naar een ‘mobile first index’, is content die verborgen is achter tabs weer okay. Google heeft haar standpunt hier veranderd, en tekst achter een ‘lees meer knopje’ is weer cool. Deze FAQ sectie van CDA is dus okay en mobielvriendelijk, en zal niet voor problemen zorgen.

Ten slotte, vinden we dan nog twee opinies van willekeurige CDA leden onderaan de pagina. Dit vult het aantal woorden aan.

Al met al, is dit een redelijk goed voorbeeld van hoe het beter zou kunnen qua content rijkdom voor andere partijen die hier nu tekort schieten.

Ook CDA ziet blijkbaar nog geen heil in AMP.

Geen structured data. Erg mobielvriendelijk (99/100). En vrij aardige scores qua laadtijd, mobiel (73/100) en desktop (77/100).

Leestip: Content marketing voor SEO: wat is 'kwaliteit' volgens Google?

ChristenUnie

Afgelopen maand ontving CU 9605 bezoekers uit 8300 zoekwoorden. Vorig jaar leek ChristenUnie stabiel te zitten rond de 6000 bezoekers per maand, maar zeer recent stijgt het zoekverkeer aanzienlijk.

Interessant is de ranking voor ‘stemwijzer friesland’. Op de koppositie vinden we een website die een overzicht geeft van alle beschikbare stemwijzers. Op de tweede plaats ChristenUnie met een PDF bestand op subdomein fryslan.christenunie.nl/l/library/download/903387.

Nogmaals, dit toont dat zowel PDF bestanden als subdomeinen prima kunnen ranken.

De bestandsnaam is in het Fries: ‘stimwizer’. Google is nu wel ver genoeg is dat zij de vertaling kan maken en dus begrijpt waar dit document over gaat, dus dit is okay. Het document bevat voldoende tekst. Helaas geen titel opgegeven. Er is een enkele afbeelding maar alt tag ontbreekt.

Een ander zoekwoord waar men het goed voor doet is ‘Sharia’. Wederom een subdomein: https://wi.christenunie.nl/dw2006-4/sharia-wat-en-waartoe-het-oproept. Het subdomein is gecreëerd voor het Wetenschappelijk Instituut van de CU. Een vrij uitgebreide tekst. Helaas geen andere vormen van media. Het lijkt te gaan om een artikel dat eerder verscheen in DenkWijzer een magazine dat CU uitbrengt.

Tijdens het checken of AMP aanwezig is, vond ik dat de server op aanvraag van niet bestaande URLs, een status 200 code afgeeft (betekent, alles is okay, pagina bestaat).

Search Analyse Politieke Partijen HTTP Status CU

Dit is kwalijk. Een zogenaamde ‘soft 404 pagina’ vertelt de zoekmachines dat een niet-bestaande pagina wél bestaat. Dit verspilt crawl budget.

Wederom geen AMP, en ook geen structured data. Mobielvriendelijk (97/100), maar niet bijster snel, mobiel (49/100) en desktop (58/100).

SEO teksten lastig? CopyRobin helpt.
Probeer nu gratis

GroenLinks

Hoe zit het met de performance van GroenLinks? Afgelopen maand haalden zij 14,452 bezoekers uit ongeveer 10,000 zoekwoorden. Ook hier oogt organisch verkeer stabiel, al neemt deze geleidelijk toe begin 2017.

Alle partijen tot nu toe geanalyseerd lijken geen last te hebben van de veelbesproken Google link algoritme update Penguin 4.0. Het is ook onwaarschijnlijk dat politieke partijen de grenzen zullen opzoeken wat betreft linkbuilding. Dus zij hoeven zich weinig zorgen te maken wat betreft dit soort link gebaseerde Google wijzigingen.

https://www.youtube.com/watch?v=q5WVzVwddkI 

Eén van de termen die veel verkeer sturen is ‘koopzondag’. GroenLinks lijkt een beetje misplaatst te zijn tussen de andere resultaten, met name websites toegewijd aan het vermelden van lokale koopzondag informatie. Ook hier helaas weer een erg korte tekst zonder afbeelding, video of andere vormen van content: https://groenlinks.nl/standpunten/koopzondag.

Controversiële term

Een andere interessante en uiteraard controversiële term is ‘abortus’. Op de eerste pagina zien we websites die niet toebehoren aan specifieke politieke partijen. We vinden o.a. de Rijksoverheid website, Wikipedia, klinieken en een algemene gezondheidswebsite zoals Gezondheidsplein.nl. Op pagina #2 zien we dan als best presterende politieke partij GroenLinks met https://groenlinks.nl/standpunten/abortus. Niet veel verder vinden we PVDA met https://www.pvda.nl/standpunten/zorg-gezondheid/abortus/. En ten slotte D66 met https://d66.nl/standpunt-over/baas-eigen-buik/. Veel verder in de zoekresultaten vinden we op de derde pagina de VVD met https://vvd.nl/standpunten/abortus/. Op pagina #4 vinden we dan een meer conservatief geluid van CDA met https://www.cda.nl/standpunten/abortus/.

Blijkbaar begrijpt RankBrain niet dat ‘baas in eigen buik’ ‘abortus’ impliceert.

D66 rankt lager ondanks dat zij beduidend meer content hebben dan PVDA en GroenLinks over dit onderwerp. Hoe kan dat? Mijns inziens door suboptimale on-page instellingen. PVDA en Groenlinks hebben beide de term ‘abortus’ in de permalink. D66 heeft louter ‘Baas in eigen buik’. Dit toont aan, wat ik ook al eerder beschreef in mijn artikel de evolutie van on-page SEO, dat het noemen van een zoekterm in belangrijke on-page elementen weldegelijk nog belangrijk is en dat dit niet verwaarloosd kan worden met de hoop dat Google RankBrain alles wel begrijpt en uitvogelt. Blijkbaar begrijpt RankBrain niet dat ‘baas in eigen buik’ ‘abortus’ impliceert. Zo ver is het zoekmachine algoritme momenteel blijkbaar nog niet. In de titel tag, het meest belangrijke on-page element, plaatst D66 ook louter ‘baas in eigen buik’. Beter zou dan zijn, een titel als: ‘Abortus: baas in eigen buik | D66’.

Leestip: De evolutie van on-page SEO

Het valt op dat de best rankende pagina’s een positief sentiment kennen omtrent de kwestie, partijen als GroenLinks, PVDA en D66 zou je kunnen omschrijven als pro-abortus. VVD is dan meer neutraal. En het meer conservatieve geluid van CDA vinden we pas op positie #41, waar weinig zoekers zullen komen.

Ik was zelf ook benieuwd of we de SGP zouden kunnen terugvinden in de top 100 voor deze term. Dat is niet het geval. Ik verricht deze analyse op zondag. Direct zoeken met zoekopdracht ‘SGP abortus’ en doorklikken op een SGP snippet deed mij landen op het volgende bericht:

Search Analyse Politieke Partijen SGP Zondag

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dit nog niet eerder gezien heb in mijn carrière als SEO-specialist. Er is ook geen vakliteratuur te vinden in het Nederlands of Engels over dit specifieke fenomeen.

Kan het kwaad wat betreft organische vindbaarheid? De website is niet down, er is geen sprake van een server of client foutmelding. Google heeft openlijk aangegeven dat het geen probleem is wanneer een website korte tijd offline is of niet werkzaam is. Pas wanneer dit aanhoudt, men noemde geen specifieke tijdsperiodes, maar vermoedelijk langer dan een paar weken, zou het een probleem kunnen worden. Maar SGP.nl is niet eens down, zij weigert louter om de aangevraagde content te tonen. Onwaarschijnlijk dus dat Google puur voor het weigeren van het tonen van content één dag per week de site gaat straffen.

Wel is het zo dat Google gebruikerssignalen lijkt mee te nemen in haar algoritme.

Gebruikerssignalen

Wel is het zo dat Google gebruikerssignalen lijkt mee te nemen in haar algoritme. Denk aan factoren als doorklik (CTR), bounce rate, gemiddelde tijd op de website en voltooiing van taken (conversie).

Dit zijn punten waarop Google kan meten hoe relevant een pagina is (d.m.v onder andere Chrome, Android) en hoe tevreden zoekmachinegebruikers zijn met een bepaalde pagina. In een presentatie op de Amerikaanse Search conferentie SMX West 2016, gaf Google ingenieur Paul Haahr enige informatie hierover:

https://www.youtube.com/watch?v=iJPu4vHETXw

De hoofdmoot is: ja, Google kijkt wel degelijk naar gebruikerssignalen. Echter, deze kunnen op zichzelf vrij onbetrouwbaar zijn. Zoekers vertonen soms irrationeel gedrag en ook zouden gebruikerssignalen nog gemakkelijker zijn te manipuleren dan links. Google gaat hier dus niet haar hele algoritme op baseren. Gebruikerssignalen lijken dan ook vooral ter bevestiging te dienen. Google doet namelijk constant experimenten. Bijvoorbeeld: welke kleur voor links werkt het best in de zoekresultaten?

Paul Haahr legt uit, dat ze soms bijvoorbeeld de nummer #4 van een bepaalde zoekopdracht voor korte tijd even op de tweede positie plaatsen. En dan meten ze de impact op doorklik. Bij dit specifieke experiment zag men dat dit de doorklik voor de nummer 1 verhoogde. De uitleg is: zoekers zien de inferieure nummer 4 direct na de website op de eerste plaats en denken bij zichzelf, “als dit de nummer twee is, dan hoef ik niet verder naar beneden te scrollen”.

Om weer te refereren aan de ranking factoren studie van Searchmetrics: de laatste jaren zagen we iedere editie een hogere correlatie tussen gebruikerssignalen en rankings. In 2016 zagen we wederom een hogere correlatie tussen signalen als doorklik, gemiddelde tijd op de website en bounce rate en hoge posities in de zoekresultaten.

In 2016 zagen we wederom een hogere correlatie tussen signalen als doorklik, gemiddelde tijd op de website en bounce rate en hoge posities in de zoekresultaten.

De disclaimer die altijd gemaakt moet worden bij dit soort studies is: correlatie ≠ causaal verband. Het kan ook zijn dat Google gewoonweg beter is geworden in analyseren van pagina’s en de beste resultaten voorschotelen. De beste resultaten zullen betere gebruikerssignalen kennen. En Google ontkent verder dat zij gebruikerssignalen als directe ranking factor gebruiken, louter als bevestigend signaal. Enfin, de search gemeenschap lijkt verdeeld te zijn over de exacte invloed van gebruikerssignalen op de zoekresultaten anno 2017.

Duidelijk is wél, dat als gebruikerssignalen inderdaad een aanzienlijke rol van betekenis zouden spelen, dan zal dat betekenen dat deze keuze van de SGP, en dan laten we natuurlijk in het midden of deze juist is of niet (daar gaan wij niet over), een negatieve impact heeft op de organische vindbaarheid van SGP.nl.

Toen ik landde op de pagina, en dit bericht vernam, drukte ik immers direct op de terugknop, en ik vermoed dat de meeste zoekmachinegebruikers hetzelfde zullen doen. De bounce rate schiet omhoog, de gemiddelde tijd op website daalt iedere zondag. Dat is zeker niet positief. Of dit de reden is dat we de SGP in zijn geheel niet aantreffen voor de zoekopdracht ‘abortus’ is moeilijk om te zeggen, maar helpen zal het niet.

Heeft Google een ‘linkse agenda’?

Dan komen we aan bij een ander punt: heeft Google een ‘linkse agenda’? Laten we voor dit topic terugkijken naar de Amerikaanse verkiezingen niet zo lang geleden. Ook toen kwamen er namelijk nieuwsberichten naar buiten dat Google pro-Hillary zou zijn en deze voorkeur zou verwerkt zijn in de zoekmachine. In dit bericht kun je lezen hoe ‘good old’ Matt Cutts deze aantijgingen van tafel veegt.

Interessant overigens om te vermelden, nu we het toch over Matt hebben, en teleurstellend nieuws voor sommigen: Matt Cutts heeft zeer recent Google definitief verlaten voor een baan in het Pentagon als hoofd van de ‘Defense Digital Service’ afdeling. Nooit meer Matt Cutts video’s dus…

https://www.youtube.com/watch?v=KyCYyoGusqs 

Terug naar GroenLinks.nl. Ook GroenLinks maakt geen gebruik van de mogelijkheden van AMP. Waarschijnlijk zijn de Nederlandse politieke partijen gewoonweg niet bekend met deze relatief nieuwe techniek. Maar anderzijds, zou het ook zo kunnen zijn dat Europese politici niet zitten te wachten op nog een agressieve Google monopolie actie.

Een groot aantal uitgevers is sceptisch. Google bewaart een kopie op haar eigen netwerk van de AMP artikelen en schotelt deze voor aan de zoekers. De presentatie wekt dan ook de suggestie dat het Google’s artikelen zijn, niet die van de uitgever. Het zou zo kunnen zijn dat de Nederlandse politici een dergelijke standaard om die reden niet willen ondersteunen. Al lijkt me dat onwaarschijnlijk, veel internet marketing partijen zijn zelfs nog onbekend met AMP, laat staan de doorsnee Nederlander.

GroenLinks maakt in zijn geheel geen gebruik van structured data. De website is erg mobielvriendelijk (99/100) maar scoort echt belabberd qua laadtijd (28/100) voor zowel desktop als mobiel.

Webteksten problematisch? CopyRobin helpt.
Plaats een gratis proefopdracht

SGP

We waren net al even bij de SGP. Behalve de opmerkelijke online zondagsrust, zien we bij SGP.nl een opvallende piek in organisch verkeer afgelopen maand. Normaliter hangt organisch zoekverkeer rond de 1000 – 1500 bezoekers/maand, maar dan schiet dit omhoog naar 6822. Men rankt verder voor 1700 zoekwoorden.

SGP lijkt voornamelijk te ranken voor merk zoekwoorden en naam zoekwoorden. Een uitzondering is de term ‘manifest’ waar men terug te vinden is op de eerste pagina. Zeer recent, een week geleden, heeft de SGP een Islam manifest uitgebracht.

In de sectie ‘Voorpagina nieuws’ zien we een aantal krantenberichten over dit manifest.

Search Analyse Politieke Partijen SGP Manifest Voorpaginanieuws

Ietwat verder in de zoekresultaten dan een pagina van SGP zelf: https://www.sgp.nl/actueel/manifest--islam-in-nederland/6125.

Nogmaals, ik ben geen voorstander van nutteloze, irrelevante elementen in de URL. Het element ‘6125’ voegt geen waarde toe.

De content bestaat uit een vrij kort nieuwsbericht. Men linkt naar het manifest als PDF bestand. Alsmede, naar NPO.nl waar men een debat tussen lijsttrekker Kees van der Staaij en Tunahan Kuzu kan terugkijken. Ik had liever een YouTube embed gezien dan een linkje naar NPO.nl.

De website maakt geen gebruik van AMP of structured data. Is wel mobielvriendelijk (96/100), laadt traag op mobiel (40/100) en nog langzamer op desktop (30/100).

Leestip: SEO Trends 2017

Partij voor de Dieren

Afgelopen maand ontving de Partij voor de Dieren 7604 bezoekers van Google.nl door middel van rankings voor 4100 termen. Zoekverkeer oogt vrij stabiel.

Zij neemt de koppositie in voor ‘partijprogramma’ met https://www.partijvoordedieren.nl/partijprogramma-s. Deze pagina is in feite een lijst van links naar PDF documenten. Verder geen unieke content. Maar blijkbaar goed genoeg om nummer #1 te ranken.

Voor een zeer algemene term als ‘dieren’ is men ook terug te vinden op de eerste pagina van Google’s zoekresultaten met de homepage tussen andere dieren gerelateerde websites Diergaarde Blijdorp, Burgers’ Zoo en WNF.

Teleurstellend is dat men onderaan de eerste pagina staat voor een zeer relevante term als ‘dierenmishandeling’. Ditzelfde geldt voor term ‘dierproeven’.

Wederom schiet content te kort op zowel https://www.partijvoordedieren.nl/items/dierenmishandeling-bestrijden als https://www.partijvoordedieren.nl/items/dierproeven.

Een alinea tekst die niet op propere wijze geformatteerd is. Het nodigt absoluut niet uit om te lezen. Dit is niet goed voor gebruikers signalen zoals bounce rate en gemiddelde tijd op website.

De website is mobielvriendelijk (96/100), laadtijd op mobiel is redelijk (69/100) en aardig op desktop (78/100). Maar wederom geen AMP en structured data.

Leestip: Wat zijn Google rich answers? En wat betekenen ze voor je SEO?

50 Plus

Vorige maand verkreeg 50 Plus 7976 bezoekers uit Google.nl door middel van rankings voor 1700 termen. Ook hier zien we geen scherpe pieken en dalen in zoekverkeer.

De website krijgt eigenlijk bijna alleen maar verkeer uit merk en naam zoekwoorden. Een uitzondering is ‘ouderentoeslag’. Dit is een uitermate competitieve term, we zien o.a. Rijksoverheid.nl en Belastingdienst.nl in de top vijf. Net onder de top vijf dan:

https://50pluspartij.nl/nieuws-archief-50plus/1308-dramatische-gevolgen-afschaffen-ouderentoeslag.

Een nieuwsbericht. Wat me opvalt dat above-the-fold een enorm grote foto geplaatst is van Martin van Rooijen, oud-staatssecretaris van Financiën en pensioendeskundige, die zijn mening geeft over ouderentoeslag in dit blogbericht.

Dit is niet goed voor bounce rate, de zoekers willen informatie over ouderentoeslag, niet een wallpaper grootte afbeelding zien van Martin van Rooijen. Daarna dan een gemiddeld artikel niet kort, niet lang.

De bestandsnaam van de afbeelding is ‘Martin_van_Rooijen.jpg’. De alt tag is gelijknamig: ‘Martin van Rooijen’. Deze afbeelding eigenschappen helpen niet direct om beter te ranken voor keyword ‘ouderentoeslag’. Een betere keuze voor de alt tag zou dan zijn: ‘Pensioendeskundige Martin van Rooijen over de ouderentoeslag’. Voor de bestandsnaam zou men dan kunnen gaan voor: ‘Visie-ouderentoeslag-Martin-van-Rooijen.jpg’.

We vinden structured data, maar net als bij de PVV, wordt deze niet juist toegepast. We zien namelijk voornamelijk foutmeldingen:

Search Analyse Politieke Partijen 50 Plus Structured Data

Ik denk niet dat 50 Plus bewust deze structured data aangebracht heeft in de broncode. Waarschijnlijk is deze een functie van verouderd webontwerp. Ik zou zeggen beter geen structured data dan dit soort foutmeldingen.

Het zal je inmiddels niet meer verbazen, maar ook hier geen AMP.

Ook deze website is mobielvriendelijk (96/100), maar laadtijd laat veel te wensen over, mobiel (31/100) en desktop (33/100).

Leestip: Stressloos ranken? Vermijd deze 4 absolute no-no’s

DENK

Afgelopen maand verkreeg DENK 7902 bezoekers uit Google.nl door middel van rankings voor 379 termen. Hier zien we een zeer scherpe stijging. In december 2016 ontving men namelijk slechts 115 bezoekers van Google.nl. Een toename van 6771.30% (!). Begin 2016 lag organisch zoekverkeer rond de 2 bezoekers per maand. Langzamerhand steeg dit midden-2016 naar 50 bezoekers per maand.

Interessant is dat men top vijf rankt voor de term ‘oppositie’ met https://www.bewegingdenk.nl/over-denk/oppositie. Dit is een aanmeldformulier voor de jongerentak van de politieke partij. DENK doet er goed aan door bij het aanmeldformulier wat tekst te plaatsen. Daarna dan een directe call to action d.m.v. een inschrijfformulier. Het is een indrukwekkende ranking, DENK is de best presterende politieke partij voor deze algemene term met 880 zoekopdrachten/maand.

Google detecteert enige structured data voor de website van DENK:

Search Analyse Politieke Partijen DENK Structured Data

Maar om te zeggen dat DENK de mogelijkheden van structured data volledig benut, absoluut niet. Men vertelt de zoekmachine louter, dit is een website, en dit is onze URL. Het voegt niet bijster veel toe, maar toegegeven iets is beter dan niets of foutmeldingen zoals bij de PVV en 50 Plus.

Geen AMP.

Bijna een perfecte score qua mobielvriendelijkheid (99/100), maar matige scores voor mobiele laadtijd (49/100) en desktop snelheid (61/100).

Leestip: Mobiele Trends 2017

VNL

Afgelopen maand ontving VNL 8994 bezoekers van Google.nl door middel van rankings voor 639 termen. Ook hier, vergelijkbaar met DENK, een enorme toename begin 2017. Over 2016 lag gemiddeld organisch verkeer uit zoekmachines namelijk rond de 500 per maand.

Wat me allereerst opvalt is de domeinnaam extensie .nu. Ik ben daar persoonlijk geen voorstander van. In Google.nl zoekresultaten lijkt .nl superieur te presteren. Ook vanwege marketing een logische keuze.

Bij deze analyse bezocht ik de meeste websites door de naam van de partij in te typen gevolgd door punt nl. Het is meest voor de hand liggend dat ik de website van de PVDA zal gaan vinden op PVDA.nl. Ik zie dat VNL.nl al geregistreerd staat en redirect naar SLTN.nl een ICT bedrijf. Dit is problematisch met korte, 2 letters, 3 letters, afkorting domeinnamen, die zijn eigenlijk allemaal wel vergeven voor .nl en .com. Of anderzijds peperduur.

Wat me allereerst opvalt is de domeinnaam extensie .nu.

Ik zou dan gekozen hebben voor ‘VoorNederland.nl’. Ik zie dat deze domeinnaam niet meer te registreren valt, maar is ook niet in gebruik. Mogelijk zou men deze kunnen aanschaffen voor een relatief zachte prijs. Domeinnaam ‘Voor-Nederland.nl’ is ten tijde van schrijven wél beschikbaar, maar zou ik afraden. Een domeinnaam met streepje komt toch minder legitiem over en dat is met dan met name voor politieke partijen niet verstandig. Mocht de eigenaar van ‘VoorNederland.nl’ niet bereid zijn deze te verkopen of onredelijke bedragen vragen dan is ‘VNL.nu’ toch de best beschikbare keuze.

Men neemt de tweede positie in voor ‘vlaktaks’ met een calculator. Er is weinig tekst op de pagina, maar de tool onderscheidt zich van de andere resultaten op de eerste pagina. De overige vermeldingen op de eerste pagina zijn namelijk algemene informatie met o.a. Wikipedia en nieuwsberichten met o.a. Elsevier en Volkskrant. Google presenteert liever zoekresultaten die enigszins divers zijn om er zeker van te zijn dat de zoeker vindt waar hij of zij naar zocht. Voor deze zoekopdracht is het dus een slimme zet geweest van VNL om te kiezen voor een calculator. Nog een nieuwsartikel of algemene definitie van ‘vlaktaks’ voegt namelijk bitter weinig toe.

Google presenteert liever zoekresultaten die enigszins divers zijn om er zeker van te zijn dat de zoeker vindt waar hij of zij naar zocht.

VNL kent aardig wat structured data, maar lijkt ook hier niet bewust gekozen en alsmede veel foutmeldingen:

Search Analyse Politieke Partijen VNL Structured Data

Zou VNL dan de enige politieke partij zijn die gebruik maakt van AMP…? Tromgeroffel. Neen!

Ook hier kon ik geen AMP aantreffen.

De website is verder uitermate mobielvriendelijk (99/100). Laadtijd op mobiel is matig (57/100). Maar op desktop laadtijd scoort de website alleraardigst (85/100).

Van de politieke partijen leer ik vooral

Please select at least one option.

Conclusies

Politieke partijen leveren te weinig inspanning op content kwaliteit, met name lengte (aantal woorden) en rijkheid (afbeeldingen, infographics, video, tabellen et cetera). We zien dat het hebben van een indrukwekkend sterk linkprofiel gemeten in metrieken zoals Ahrefs Domain Rating en Majestic Trust Flow niet voldoende is om een pagina met louter pakweg 100 woorden tekst de top 5 van de organische zoekresultaten te doen laten behalen voor competitieve zoektermen. 

Dit geldt met name voor de standpunten/issue/thema pagina’s van de partijen, deze zouden idealiter voorzien worden van een content upgrade. Ik begrijp dat men een standpunt over een bepaald issue kort en krachtig wil formuleren. Een beknopt allesomvattend statement zou ik dan ook tonen above-the-fold, zodat bezoekers dit direct kunnen zien bij het landen op de pagina. Maar below-the-fold zou ik dan meer informatie en andere vormen van content plaatsen voor zoekmachines en ook bezoekers die meer details willen. De partij die dit dan nog het beste doet naar mijn mening is het CDA.

Wees je bewust van de ruimte above-the-fold, specifiek in relatie tot wat de zoeker verlangt. Begin niet met een wallpaper grootte afbeelding of andere irrelevante elementen (tenzij je een wallpaper collectie website runt en aan het optimaliseren bent voor zoekopdrachten zoals 'Binnenhof wallpaper' natuurlijk, dat terzijde...).

Google verwerkt eventuele politieke voorkeuren NIET in haar zoekmachine(resultaten). Website beheerders en content uitgevers hoeven niet te vrezen dat zij negatieve impact zullen ondervinden, wat betreft organische vindbaarheid, wanneer zij een 'conservatieve' toon aanmeten.

Google heeft wél een voorkeur voor diversiteit, om de kwaliteit van de zoekresultaten te bevorderen. Het doel van Google is altijd de zoeker zo veel mogelijk te helpen om zijn of haar doel te bereiken. Praktisch betekent dit, dat als een zoekterm waar je graag goed voor gevonden wilt worden, eentonige zoekresultaten kent, dit een goede mogelijkheid vormt om op de proppen te komen met onderscheidende content. Denk aan content die een bepaalde behoefte vervult waarin de andere top tien resultaten nog niet voldoen. Staan er bijvoorbeeld al vijf encyclopedie-achtige definitie artikelen op de eerste pagina? Dan zal het weinig zin hebben om algemene informatie te herkauwen om mee te dingen naar goede posities voor de betreffende zoekterm. Een betere strategie is dan, mits relevant en van toepassing, een tool zoals een calculator, video content, een tabel met vergelijkingen, et cetera.

Google besteedt wel degelijk enige aandacht aan gebruikerssignalen. In welke mate, daarover verschillen de meningen. De website vrijwillig op zwart gooien nu en dan, daar zou men idealiter zoveel mogelijk vanaf moeten zien, puur bekeken vanuit 'SEO bril'.

Organisch verkeer van de politieke partijen is erg stabiel. Geen grote dips gezien. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een politieke partij blackhat SEO technieken gaat inzetten zoals geautomatiseerde linkspam. Het toont aan dat indien je geen fratsen uithaalt, organisch zoekverkeer niet van de een op de andere dag weg zal vallen. Men hoeft zich geen zorgen te maken om updates aan link algoritmes zoals Penguin.

Content verborgen achter tabs? No worries, met de komst van de mobile-first index is dit geen probleem meer.

Geen enkele partij gebruikt AMP. Politieke partijen lijken zich nog niet bewust van de mogelijkheden van Accelerated Mobile Pages en zetten deze nog niet in.

Politieke partijen lijken ook weinig kaas gegeten te hebben van structured data. Dankzij de Yoast SEO plugin voor WordPress is er in sommige gevallen wél wat structured data, met name de sameAs property, maar de politieke partijen benutten absoluut niet alle kansen die er zijn op dit gebied.

Raadpleeg eerst de domeinnaamregistratie voordat je een naam kiest voor een onderneming of politieke partij,  om te zien of deze nog beschikbaar zou zijn als .nl domein. Dit om secundaire oplossingen zoals .nu, .net of een domeinnaam met streepje te voorkomen.

Alle websites draaien op https. Fijn om te zien dat de politieke partijen op dit vlak het goede voorbeeld geven.

Alle sites zijn mobielvriendelijk (op PVV.nl na). Scores van 95+ uit 100 worden behaald op dit onderdeel.

Veel sites zijn traag. Een groot deel van de websites scoort matig op laadtijd.

Voorkom dat niet bestaande pagina's een status code 200 afgeven. Verspil geen crawl budget door een fictieve pagina (domein.nl/bla-die-bla-die-bla) te controleren met een HTTP status code tool.

Lees ook: SEO Check websites politieke partijen 2017 - Deel 1

Zoek je een SEO tekstschrijver? Probeer CopyRobin.
Plaats een gratis proefopdracht

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Plaats reactie