Mediaweb | SEO Check Websites Politieke Partijen 2017 - Deel 1

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Vind je een SEO check van je website ook al snel een technisch verhaal? En ben je het met me eens dat je doorgaans meer leert door te kijken naar wat anderen goed, of juist verkeerd doen?

Wil je graag weten wat je, als het om SEO gaat, kunt leren van de websites van onze heftig campagnevoerende politieke partijen? Welke slimmigheden gebruiken ze? Welke fouten maken ze?

Dan vind je deze SEO check van de websites van de politieke partijen die meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen vast interessant. Lees dan ook zeker verder, ter lering en vermaak.

Ik vroeg namelijk onze SEOgeek Romano Groenewoud om op zijn eigen, onnavolgbare wijze een SEO check te doen op de websites die onze zieltjes moeten winnen bij de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen.

Zet je schrap, want Romano gaat met deze SEO check flink de diepte in.

Romano dook in de materie met zo’n enthousiasme, dat het materiaal opleverde voor twee diepgravende en bijzonder leerzame blogposts. Dit is deel 1, waarin Romano de SEO analyseert van de websites van VVD, PVDA, PVV, en D66. In deel twee volgen de websites van CDA, SP, Christenunie, Groenlinks, SGP, Partij voor de Dieren, 50Plus, VNL en DENK.

Klaar om erin te duiken? Zet je schrap, want Romano gaat met deze SEO check flink de diepte in. Aan de hand van de praktijkvoorbeelden van de websites van de politieke partijen leer je deze week:

  • Dat Google Hummingbird merken en namen herkent die bij elkaar horen.
  • Waarom langere pagina’s beter scoren dan korte pagina’s.
  • Wat het belang is van multimedia content in je webpagina’s.
  • Waarom je met AMP een grote voorsprong kunt krijgen op je concurrentie.
  • Waarom je structured data moet gebruiken.
  • Wat het belang is van een optimale permalink.
  • Hoe je titel en meta description gebruikt voor een optimale CTR.
  • Waarom autoriteits metrics als Majestic Trust Flow niet het hele verhaal vertellen.
  • Wat je kunt doen met het sameAs property om je online identiteit te versterken.
  • Waarom je beter korte en duidelijke URL’s kunt gebruiken.
  • Hoe je PDF-documenten goed inzet voor je SEO.
  • Waarom je voor SEO video het beste kunt embedden vanaf Youtube.

En volgende week leer je:

  • Dat zoekwoorden in belangrijke on-page elementen nog steeds goed werken.
  • Waar de grenzen liggen van Rankbrain op dit moment.
  • Of het erg is als je website een dag per week gesloten is.
  • Wat de rol is van gebruikerssignalen in SEO anno 2017.
  • Waarom een subdomein een betere SEO-taktiek is dan een apart domein.
  • Waarom je geen crawl budget moet verspillen.
  • Dat Google nuttige tools blijkbaar goed kan waarderen.
  • Wat je domeinnaam-extensie betekent voor je SEO.
  • En nog veel, veel meer SEO weetjes, tips & tricks.

Webteksten problematisch? CopyRobin helpt.
Plaats een gratis proefopdracht

VVD

Een SEO analyse toont dat VVD.nl in januari 2017 19,941 bezoekers ontving uit grofweg 5400 zoekwoorden. Over 2016 bleef organisch zoekverkeer hangen rond de 20,000. Oogt dus vrij stabiel. Best presterende zoekwoorden volgens SEMrush zijn met name merk zoekwoorden zoals 'vvd' en naam zoekwoorden zoals 'mark rutte'.

Dankzij de Google Hummingbird algoritme update (actief sinds augustus 2013) herkent Google steeds beter entiteiten, eigenschappen van die entiteiten en relaties tussen entiteiten. Zo ‘snapt’ Google dat Mark Rutte (entiteit) lijsttrekker (eigenschap) is van de VVD (relatie).

https://www.youtube.com/watch?v=gPpyAj7yOY8 

Zo ‘snapt’ Google dat Mark Rutte (entiteit) lijsttrekker (eigenschap) is van de VVD (relatie).

Bij zoekopdrachten rondom zijn naam, zou VVD.nl om die reden een goede bron zijn in de ogen van Google. Best presterende niet-VVD gerelateerde term is 'aow' met een plekje op de tweede pagina van de organische zoekresultaten voor https://vvd.nl/standpunten/aow/.

Wat me direct opvalt is dat de content nogal kort is. De body van de pagina telt slechts 146 woorden. Zelfs voor een website met zeer veel SEO autoriteit --  VVD.nl kent een indrukwekkende Majestic Trust Flow van 64 -- is dit te kort om op de eerste pagina te staan in Google.nl voor een zeer competitieve zoekterm als 'aow'.

Ook de rijkheid van de content laakt. Louter tekst. Geen afbeeldingen, video of tabellen. Indien VVD met deze pagina in de top vijf van de zoekresultaten zou willen verschijnen, dan zullen ze de content flink moeten upgraden.

Een van Google's paradepaardjes van de afgelopen tijd is AMP (Accelerated Mobile Pages). Veel SEO specialisten zijn echter sceptisch over dit format. Ze zien het als een uitgeklede, ‘lite’ versie van een pagina. Weliswaar eentje die bijzonder snel laadt, maar ook vrij beperkt in functionaliteit. 'Onze eigen' Yoast, Nederlandse meest bekende SEO specialist, is bijvoorbeeld geen voorstander van AMP. Vooralsnog lijkt het alleen relevant voor nieuwsorganisaties. De gemiddelde MKB website of -winkel kan er nog niet veel mee. 

https://www.youtube.com/watch?v=WrpkFROqR0Q 

Echter, voor politieke organisaties, die veel met online blogberichten doen kan het zeker wél interessant zijn. Om die reden wil ik dus ook bekijken of de Nederlandse partijen al gebruik maken van AMP. Helaas, maakt de VVD geen gebruik van AMP, gemiste kans!

Andere punten die hoog op de prioriteitenlijst van Google staan zijn:

SSL, laadtijd en mobielvriendelijkheid

De website draait al op https. Is ook erg mobielvriendelijk (99/100), maar scoort vrij matig op mobiele snelheid (43/100) en desktop laadtijd (50/100).

SEO analyse: structured data

Ten slotte, een goede manier om Google en andere zoekmachines meer te vertellen over je website en merk is structured data. Deze dient als voer voor de eerder genoemde Google Hummingbird. Helaas, maakt de VVD hier helemaal geen gebruik van.

Al met al, presteert de VVD vrij aardig qua organische vindbaarheid en SEO metrieken. Qua website structuur is er niet veel aan te merken. Linkprofiel is indrukwekkend. De basis staat er dus al. Maar als de liberalen het plateau van ca. 20,000 organische bezoekers/maand willen doorbreken, zullen ze met name content en website functionaliteit naar een hoger plan moeten tillen.

https://www.youtube.com/watch?v=smcYN1K4hCI 

Leestip: Wat zijn Google Rich Answers? En wat betekenen ze voor je SEO?

PVDA

Dan vervolg ik met de PVDA. Zij ontvingen 27,425 Google.nl bezoekers uit ca. 15,100 termen. De PVDA dingt dus naar goede posities in de zoekresultaten voor bijna drie keer zoveel zoekwoorden als VVD.nl.

Toch is het verkeer naar PVDA.nl maar 37,53% meer dan naar VVD.nl. Meer rankings betekent dus niet vanzelf ook meer verkeer.

Dat kan komen door een aantal factoren:

  • Misschien rankt PVDA.nl voor veel termen onderaan de eerste pagina of zijn ze pas te vinden op de tweede pagina, terwijl VVD.nl weliswaar met minder zoekwoorden rankt, maar gemiddeld wel een stuk hoger (top vijf).
  • Het kan ook zijn dat de PVDA minder goed presteert wat betreft doorklik (CTR).

Optimale permalink

PVDA.nl neemt voor een vrij algemene zoekterm als 'standpunten' de eerste plaats in. Voor hetzelfde zoekwoord ranken in de top 5 in volgorde: CDA, D66, VVD en 50 Plus Partij.

Wat hierbij opvalt is dat al die partijen een optimale permalink gebruiken: /standpunten/. Alleen de 50 Plus Partij valt een beetje uit de toon met: https://50pluspartij.nl/nieuwsblok1/1623-standpunten. Dat kan beter.

Het is knap dat de PVDA de koppositie inneemt voor deze term met een Majestic Trust Flow van 'slechts' 46. Vergelijk dit met VVD (64), CDA (55) en D66 (54). Dit toont aan dat Majestic Trust Flow, een metriek die vaak geraadpleegd wordt door SEO deskundigen bij het beoordelen van de autoriteit van een website, niet het hele verhaal vertelt.

Title, meta en CTR

https://www.youtube.com/watch?v=_41_m42ihNM&t

Voor een algemene term als 'standpunten' is het zaak dat de PVDA de zoeker overtuigt juist op dit resultaat te klikken d.m.v. een pakkende titel tag en meta beschrijving.

Voor een zoekopdracht als deze kan een nogal kale titel tag formule zoals “keyword scheidingsteken merk” volstaan. In dit geval: Standpunten | PVDA. Dit is okay.

Idealiter, is de meta beschrijving een bewust gekozen tekstfragment, een coherent stukje tekst dat niet te lang is, want anders wordt deze afgekapt door Google en dat ziet er slordig uit en heeft een negatieve impact op doorklik.

seo permalink standpunten

De meta beschrijving van de PVDA schiet echt te kort. Het is namelijk hun cookies mededeling.

Vergelijk dit met de nummer 2, CDA.nl: dat lijkt een bewust gekozen beschrijving te zijn. Valt binnen het limiet van Google van ongeveer 155 karakters (spaties inbegrepen). Wat ik wel een beetje mis, is een call to action. Echt overtuigen om te klikken doet deze snippet van CDA.nl niet. Een simpele ‘Lees meer over onze waarden’ zou al kunnen voldoen.

Nummer 3, D66, heeft dit ook NIET goed ingevuld. Het is een rommeltje van menu items.

PVDA.nl draait verder op HTTPS. Site is goed mobielvriendelijk (95/100), maar laadtijd net zoals VVD.nl vrij matig, mobiel (56/100) en desktop (60/100). Helaas geen AMP…

Positief is wél dat men structured data inzet: Google Structured Data Tool geeft aan geen fouten.

Met de sameAs property kunnen we voor Google de link leggen tussen onze websites en bijvoorbeeld onze sociale media profielen. De PVDA doet dit goed. Alsmede, kunnen we een logo opgeven die gebruikt zou kunnen worden voor de Knowledge Graph.

Ik moet wel aantekenen dat in dit geval bij merkzoekopdracht ‘pvda’ ik in de Knowledge Graph het opgegeven logo niet waarneem. Alsmede, geen links naar sociale media profielen. Voor nu lijkt Google deze structured data dus te negeren.

Uit mijn SEO check blijkt dat PVDA.nl haar basis website functionaliteit op orde heeft. Maar met name de meta beschrijvingen moeten beter wil men uit het indrukwekkende aantal rankings meer verkeer halen.

Leestip: SEO Tips voor 'Mobilegeddon 2.0'

PVV

Dan vervolg ik mijn weg met een SEO check van de website van de Partij voor de Vrijheid. Zoals Eric al opmerkte in zijn post in 2015 voor de Statenverkiezingen: de website oogt vrij gedateerd. En dat is anno 2017 nog steeds het geval. Het is geen zwaar gedateerde website mijns inziens, maar oogt zeker jaren 00, waar VVD.nl en PVDA.nl frisser, moderner en meer bij de tijd ogen. Maar dat hoeft niet per se negatief te zijn voor SEO, mits de website snel laadt, mobielvriendelijk is en naar behoren functioneert, kunnen dit soort websites nog prima presteren zeker wanneer deze content aanbiedt waar mensen echt enthousiast van worden. 

De website van de PVV presteert qua organische vindbaarheid inferieur aan zowel VVD.nl als PVDA.nl. Vorige maand ontving men 3414 bezoekers uit ongeveer 2400 zoekwoorden. Gedurende kwartaal 1, 2 en 3 van 2016 was organisch verkeer redelijk stabiel rond de 2000 bezoekers per maand. In november 2016 stijgt dit dan ineens naar 3000 bezoekers/maand. Momenteel lijkt er weer een plateau te zijn aangebroken maar dan rond de 3000 – 3500 bezoekers/maand.

Ik word niet bijzonder vrolijk van de URL-structuur.

Ik word niet bijzonder vrolijk van de URL-structuur. Bijvoorbeeld https://www.pvv.nl/fracties.html. Het ‘.html’ fragment in de permalink voegt niets toe. Toegegeven, het is niet bijzonder problematisch. Ik zou niet willen aanraden om de URL structuur aan te passen. Daar komen 301 redirects bij kijken en SEO kenners vermoeden dat bij een 301 redirect ongeveer 90 – 99% van de inkomende linkwaarde behouden blijft.

Alleen bij heel onduidelijke URLs zoals https://www.voorbeeld.nl/index.php?id_sessie=360&sid=3a5ebc944f41daa6f849f730f1.

Alleen in dat soort gevallen zou ik willen aanbevelen om actie te ondernemen.

Dat gezegd hebbende, indien je een nieuwe website begint, ga dan voor korte en duidelijke URLs zoals https://vvd.nl/kabinet/. Want, John Mueller, webmaster trends analist bij Google, heeft openlijk aangegeven: wij prefereren korte en duidelijke URLs.

Leestip: Zoekwoorden onderzoek: zo vind je de 'winnaars'

SEO en PDF’s

Dan bekijk ik: https://www.pvv.nl/visie.html  Geen tekst op deze pagina, behalve een download link naar een PDF. De meeste SEO professionals weten nu wel dat Google de content in PDF bestanden kan verwerken en deze documenten indexeert. Toch ranken deze over het algemeen vrij belabberd. Dit komt omdat men het bestand niet goed geoptimaliseerd heeft.

seo pdf pvv verkiezingsprogramma 

PDFs hebben voor- en nadelen. Een voordeel is dat PDF documenten een hogere doorklik (CTR) kunnen behalen dan reguliere webpagina’s.

Maar het is dus wel zaak om een PDF bestand goed te optimaliseren vóór het uploaden. Ik neem je even bij de hand:

1. Bestandsnaam

Net als bij afbeeldingen is de bestandsnaam enigszins belangrijk voor organische vindbaarheid. De PVV heeft gekozen voor: Conceptverkiezingsprogrammma.pdf. Dit is okay. Idealiter, kiezen we een bestandsnaam die de lading van het document goed dekt maar alsmede ook getarget is op termen die zoekers daadwerkelijk gebruiken. Persoonlijk zou ik kiezen voor PVV-Conceptverkiezingsprogrammma.pdf. Alles beter in ieder geval dan document.pdf of iets dergelijks.

2. PDF Titel

In de eigenschappen van het document kan men ook een titel opgeven. Dit kan men vinden onder bestand -> eigenschappen.

Netjes ingevuld, dus geen kritiekpunten. Al zou ik wel willen opmerken dat ik liefst zou zien dat deze titel dan weer een andere keyword target dan de bestandsnaam. Kan een synoniem zijn of beschrijving. Bijvoorbeeld ‘PVV doelstellingen Tweede Kamerverkiezingen 2017’. 

Verder dezelfde richtlijnen als ‘normale’ titels: liefst onder de 60 karakters, belangrijke zoekwoorden vooraan de titel.

Google lijkt momenteel overigens alleen de titel te gebruiken van de metadata van PDF documenten. De overige velden invullen hoeft dus niet vanuit SEO perspectief, maar kan natuurlijk geen kwaad.

3. Focus op tekst

Gebruik met name tekst in het document. Net als met reguliere webpagina’s is Google niet zo goed in het begrijpen van afbeeldingen. Zorg dus dat je normale tekst gebruikt in het document dat ‘kopieer en plakbaar’ is. Geen afbeeldingen van tekst of iets dergelijks. De PVV doet dit goed met het betreffende document. Verder, zorg dat je gebruik maakt van (tussen) kopjes en gebruik een inhoudsopgave. Het document van de PVV is nogal kort, dus kan ik begrijpen dat men geen inhoudsopgave heeft. Kopjes ontbreken helaas.

4. Alt teksten afbeeldingen

Indien je afbeeldingen gebruikt, zorg dan dat je deze voorziet van een alt tekst (net als bij afbeeldingen op reguliere HTML pagina’s). Dit kan in Adobe Acrobat Pro d.m.v. de functie alternatieve tekst instellen die te vinden valt onder huidige gereedschapsset bewerken -> toegankelijkheid. De afbeelding van het logo van de PVV, de vogel, is helaas niet voorzien van een alt tekst en dit is een gemiste kans.

5. Link terug

Link in het document terug naar de eigen website. Indien andere websites het document overnemen en publiceren zal men automatisch ook een linkje terug ontvangen van die websites. Helaas, ontbreekt een link terug in dit document.

6. Klein bestand

Zorg dat de bestandsgrootte niet uit de klauwen loopt. Zoals al eerder aangegeven is snelheid één van de topprioriteiten van Google. Lichtere bestanden zijn sneller binnen met downloaden. Dit bestand van de PVV is uitermate licht (57 kb) en voldoet dus ruim aan dit criterium.

Over de gehele genomen prefereren SEO specialisten nog steeds HTML webpagina’s boven PDF bestanden.

Over het geheel genomen prefereren SEO specialisten nog steeds HTML webpagina’s boven PDF bestanden. In de praktijk lijken webpagina’s toch beter te ranken. Daar komt bij dat een PDF beperkt is in functionaliteit. Je kunt er bijvoorbeeld geen structured data aan toevoegen. In deze context is PDF echter een goede keuze. Het gaat om een pamflet, waarvan ik vermoed dat de PVV graag zou zien dat bezoekers deze uitprinten en verspreiden. In dit geval is PDF dus een logische keuze, maar in alle andere gevallen zou ik toch gaan voor een reguliere webpagina.

In de video hieronder legt Matt Cutts de best practices voor PDF optimalisatie voor SEO uit:

https://www.youtube.com/watch?v=oDzq-94lcWQ 

Video

De PVV heeft ook een videosectie op de website. Nogmaals, Eric heeft dit al opgemerkt, maar deze pagina is verwaarloosd: de laatste video stamt uit 2009/2010. Alsmede, lijkt deze video niet te werken bij mij op desktop in Firefox. Vanuit SEO oogpunt prefereer ik het embedden van YouTube filmpjes. YouTube is eigendom van Google. Een uitermate sterk platform dat door haar immense SEO autoriteit ook op zichzelf goed rankt in organische zoekresultaten.

De website scoort verder matig op onderdeel mobielvriendelijkheid (61/100), mobiele laadtijd (33/100) en desktop laadtijd (42/100). Men draait wel op https.

Google detecteert structured data. Men heeft de blogpost entries op de homepage gemarkeerd. Helaas onvoldoende, er missen nog tal van gegevens die door Google vereist zijn.

Hieronder een voorbeeld van de meest recente blogpost:

seo structured data pvv blog

De headline, URL en tijdstip van schrijven zijn dus op correcte wijze gemarkeerd d.m.v. structured data, maar auteur (medewerker PVV of Geert Wilders), uiteindelijke publicatiedatum (2017-02-01), (uitgelichte) afbeelding (https://twitter.com/geertwilderspvv/status/826842751383789568/photo/1) en uitgever (PVV) ontbreken.

Geen sporen van AMP.

Al met al, is er dus veel werk aan de winkel voor de PVV wil men zich kunnen meten qua organisch zoekverkeer met bijvoorbeeld PVDA en VVD.

Leestip: Online video voor bedrijven: trends en tips

D66

De volgende partij die ik aan een SEO check onderwerp is D66. Deze heeft in januari 2017 10159 bezoekers mogen ontvangen uit 11200 zoekwoorden. Het aantal organische zoekmachine bezoekers afgelopen jaar is uiterst stabiel. Geen pieken of dalen. Termen die meeste bijdragen zijn ook hier merk zoekwoorden, ‘d66 standpunten’ en ‘pechtold’.

Twee interessante niet-D66 gerelateerde termen zijn ‘defensie’ en ‘milieu’. Voor de erg competitieve zoekwoord ‘defensie’ is men terug te vinden halverwege de tweede pagina van de zoekresultaten met de volgende pagina: https://d66.nl/standpunten/buitenland-defensie .

Te weinig tekst is slecht voor SEO

Dezelfde kritiek die ik uitte op PVDA.nl kan ik hier nu herhalen, veel te korte tekst en arm in content type. De unieke content bedraagt ongeveer 63 woorden. Het SEO tools bedrijf Searchmetrics organiseert jaarlijks een grootschalig onderzoek (top 20 resultaten van 10,000 zoekwoorden) naar de ranking factoren van Google. Ieder jaar lijkt het gemiddeld aantal woorden van content die eerste pagina rankt toe te nemen. Ook in 2016: gemiddeld 1,633 woorden voor desktop en 1,222 voor mobiel. D66 gaat het dan gewoonweg niet redden met 63 woorden.

Ieder jaar lijkt het gemiddeld aantal woorden van content die eerste pagina rankt toe te nemen.

Natuurlijk gaat het niet alleen om content lengte. Wezenloze inhoud van 10,000 woorden met onnodige herhaling en herkauwing rankt niet beter dan een beknopt goed geschreven artikel van 800 woorden. Maar met minder dan 100 woorden schiet je jezelf in de voet. Zeker voor termen waar Rijksoverheid.nl, Wikipedia.org en AD.nl reeds een plekje ingenomen hebben bij de beste 10.

Copywriter met verstand van SEO nodig? Probeer CopyRobin.
Plaats gratis proefopdracht

Helaas maakt ook D66 (nog) geen gebruik van AMP, maar tijdens het checken vond ik wél een vrij komische custom 404 pagina.

Wat betreft structured data, men maakt hier op dezelfde wijze als PVDA gebruik van: 

seo structured data testing tool d66

Deze ‘Organization’ schema.org code met sameAs properties lijkt automatisch aangemaakt te worden door de WordPress Yoast SEO plugin.

Verder is de website van D66 uitermate mobielvriendelijk (99/100), maar ook D66 schiet tekort op snelheid, mobiel (42/100) en desktop (52/100).

Leestip: SEO Trends 2017

Van de politieke partijen leer ik vooral

Please select at least one option.

Conclusies SEO check politieke partijen:

Politieke partijen leveren te weinig inspanning op content kwaliteit, met name lengte (aantal woorden) en rijkheid (afbeeldingen, infographics, video, tabellen et cetera). We zien dat het hebben van een indrukwekkend sterk linkprofiel gemeten in metrieken zoals Ahrefs Domain Rating en Majestic Trust Flow niet voldoende is om een pagina met louter pakweg 100 woorden tekst de top 5 van de organische zoekresultaten te doen laten behalen voor competitieve zoektermen. 

Dit geldt met name voor de standpunten/issue/thema pagina’s van de partijen, deze zouden idealiter voorzien worden van een content upgrade. Ik begrijp dat men een standpunt over een bepaald issue kort en krachtig wil formuleren. Een beknopt allesomvattend statement zou ik dan ook tonen above-the-fold, zodat bezoekers dit direct kunnen zien bij het landen op de pagina. Maar below-the-fold zou ik dan meer informatie en andere vormen van content plaatsen voor zoekmachines en ook bezoekers die meer details willen.

Organisch verkeer van de politieke partijen is erg stabiel. Geen grote dips gezien. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een politieke partij blackhat SEO technieken gaat inzetten zoals geautomatiseerde linkspam. Het toont aan dat indien je geen fratsen uithaalt, organisch zoekverkeer niet van de een op de andere dag weg zal vallen. Men hoeft zich geen zorgen te maken om updates aan link algoritmes zoals Penguin.

Geen enkele partij gebruikt AMP. Politieke partijen lijken zich nog niet bewust van de mogelijkheden van Accelerated Mobile Pages en zetten deze nog niet in.

Politieke partijen lijken ook weinig kaas gegeten te hebben van structured data. Dankzij de Yoast SEO plugin voor WordPress is er in sommige gevallen wél wat structured data, met name de sameAs property, maar de politieke partijen benutten absoluut niet alle kansen die er zijn op dit gebied.

Alle websites draaien op https. Fijn om te zien dat de politieke partijen op dit vlak het goede voorbeeld geven.

Alle sites zijn mobielvriendelijk (op PVV.nl na). Scores van 95+ uit 100 worden behaald op dit onderdeel.

Veel sites zijn traag. Een groot deel van de websites scoort matig op laadtijd.

Leestip: Zin en onzin van Google PageSpeed

Deel 2 van SEO check websites politieke partijen

Dit was deel 1 van onze miniserie met SEO checks van de websites van politieke partijen. Volgende week deel 2 waarin Romano de websites van CDA, SP, Christenunie, Groenlinks, SGP, Partij voor de Dieren, 50Plus, VNL en DENK analyseert. Ook die SEO checks leveren weer veel leerzame en vermakelijke lessen op waar jij je voordeel mee kunt doen. Zo leer je in deel twee:

  • Dat zoekwoorden in belangrijke on-page elementen nog steeds goed werken.
  • Waar de grenzen liggen van Rankbrain op dit moment.
  • Of het erg is als je website een dag per week gesloten is.
  • Wat de rol is van gebruikerssignalen in SEO anno 2017.
  • Waarom een subdomein een betere SEO-taktiek is dan een apart domein.
  • Waarom je geen crawl budget moet verspillen.
  • Dat Google nuttige tools blijkbaar goed kan waarderen.
  • Wat je domeinnaam-extentie betekent voor je SEO.
  • En nog veel, veel meer SEO weetjes, tips & tricks.

Lees verder: SEO Analyse Websites Politieke Partijen Deel 2

SEO Teksten nodig? CopyRobin helpt.
Plaats een gratis proefopdracht

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2017

Meer inspiratie voor 2017?

Gratis ‘De Online Marketing Checklist’ - Deel 1 (epub, mobi, pdf) downloaden en elke week een inspirerend en leerzaam artikel in je inbox ontvangen?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.