Mediaweb | SEO Checklist 2015

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Vraag jij je af of je nog wel op de goede weg bent met je SEO? Lees dan zeker deze SEO checklist voor 2015. Want,  zoals alles op het web, verandert  SEO  voortdurend. Google komt bijna dagelijks met updates. Wij zetten de belangrijkste voor de komende tijd voor je op een rijtje.

SEO staat voor Search Engine Optimization. In goed Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. De kunst van goede SEO is een evenwichtige combinatie van technologie, webdesign en contentcreatie.

Tip: Check nu ook onze ultieme lijst met SEO Trends voor 2016.

SEO is anno 2015 niet ingewikkeld...

Eigenlijk is SEO anno 2015 niet ingewikkeld. In Nederland telt feitelijk maar één zoekmachine echt mee, namelijk Google met haar marktaandeel van ruim 90%. SEO is dus eigenlijk GO (Google optimization).

En Google is heel duidelijk in wat ze van websites verwacht als die hoog willen scoren. Namelijk:

  • Dat ze in dienst van de gebruikers staan.
  • Dat de inhoud van hoge kwaliteit is.
  • Dat de technologie snel en veilig is.
  • Dat Google de inhoud goed kan indexeren.
  • En in het algemeen: Dat ze niet proberen om Google te foppen door zich anders voor te doen dan ze zijn.

...maar daarmee nog niet makkelijk

Maar dat iets niet ingewikkeld is, wil nog niet zeggen dat het ook makkelijk is. Goede SEO vergt vandaag de dag flinke inspanningen op het gebied van contentcreatie, gebruiksvriendelijk design, betrouwbare en veilige technologie. Om te begrijpen hoe al die zaken tezamen voor een goede vindbaarheid zorgen, is enig inzicht in hoe Google de zoekresultaten bepaalt noodzakelijk. 

Leestip: Kunstmatige Intelligentie en SEO: De Impact van Google Rankbrain

CopyRobin helpt je met SEO vriendelijke content marketing.
Probeer nu gratis

‘Ranking signals’

Om de volgorde in de zoekresultaten te bepalen, hanteert Google naar eigen zeggen ruim 200 zogenaamde ‘ranking signals’. Er komen regelmatig nieuwe bij, terwijl ouderen afvallen. Ook de onderlinge weging verandert constant. Van die ranking signals liggen een aantal buiten jouw invloed. Maar een belangrijk deel kan je juist wel zelf beïnvloeden.

Je zult waarschijnlijk een aantal oude gewoonten moeten afleren.

Als je de ontwikkelingen op het gebied van SEO een tijdje niet hebt gevolgd, zal je waarschijnlijk een aantal oude gewoonten moeten afleren. Daarom eerst een overzichtje van zaken die je tegenwoordig beter niet (meer) kunt doen.

Wat je beter niet (meer) kunt doen:

Amateuristische pagina’s publiceren. Google is tegenwoordig heel behoorlijk in staat om te beoordelen of een site amateuristisch of professioneel is gemaakt. Websites die amateuristisch zijn gemaakt en bijvoorbeeld veel gebroken links en andere technische onvolkomendheden bevatten betalen daarvoor met een lagere ranking.

Je content volproppen met trefwoorden ten koste van de leesbaarheid voor mensen. Dit zogenaamde ‘keyword stuffing’ heeft Google snel door en de consequentie is een juist lagere ranking.

Linkjes ronselen van zoveel mogelijk andere websites  via linkuitwisselingsprogramma's zonder te kijken naar de kwaliteit. Inkomende links zijn nog wel een belangrijk ranking signal, maar Google speurt actief naar misbruik en straft het hard af. Linkbuilding kan dan ook heel makkelijk averechts uitpakken.

Gemakzucht levert als het om SEO gaat zeker geen fraaie resultaten.

Niet originele content publiceren. Content die je van elders hebt overgenomen, die dus niet uniek voor jou is, kost je punten. Gemakzucht levert als het om SEO gaat zeker geen fraaie resultaten.

‘Slimme trucjes’ met het doel om Google te foppen. Zogenaamde black hat methoden om Google in de maling te nemen werkten vroeger soms wel. Maar vandaag kun je er maar beter ver van blijven. Zeker als je voor de langere termijn wilt rekenen op waardevol zoekverkeer. Want ook al vinden sommige slimmerikken nog steeds weleens een handigheidje om Google te foppen, zodra de nog grotere slimmerds in Mountain View het doorhebben, ben je de Sjaak.

Wat je vooral wél kunt (gaan) doen:

Kwaliteit verkiezen boven kwantiteit

Het afgelopen jaar is het overduidelijk geworden dat Google steeds beter lukt om content niet alleen te beoordelen op de relevantie van de trefwoorden, maar ook op de kwaliteit van de content. Het algoritme van de zoekmachine is steeds beter in staat om teksten te ‘begrijpen’ en als het ware op kwaliteit te beoordelen.

Nog niet zolang geleden kon je nog wel eens hoog scoren op de trefwoorden die voor jouw organisatie belangrijk zijn door veel oppervlakkige content te publiceren. Het publiceren van veel content van lage kwaliteit, maar met de juiste trefwoorden op je juiste plekken kon de moeite waard zijn.

Vertel me niet wie je bent, vertel me wat ik aan je heb.

Vandaag werkt dat niet meer. Sterker: het werkt averechts. Google herkent content die blijkbaar uitsluitend tot doel heeft om op bepaalde trefwoorden hoog in de zoekresultaten te scoren en straft die af.

Wat kan je doen? Schrijf je teksten altijd voor mensen, niet voor Google. Als je de persona van je doelgroep altijd persoonlijk aanspreekt, zal Google je tekst herkennen als authentiek. Stel bij het schrijven van je teksten altijd uit naam van de lezer jezelf de volgende vraag: “Vertel me niet wie je bent, vertel me wat ik aan je heb.

Leestip: Zoekwoorden onderzoek: Zo vind je de 'winnaars'

Schrijf substantiële artikelen

Volgens een onderzoek uit 2012 van SerpIQ heeft Google een voorkeur voor langere artikelen. Uit hun onderzoek kwam naar voren dat de top 10 zoekresultaten bijna uitsluitend bestaan uit pagina’s met meer dan 2.000 woorden.

Ook uit de statistieken van Mediaweb blijkt dat onze langere blog posts, doorgaans veel beter scoren in Google dan onze kortere posts. De vijf artikelen die we eind 2014 publiceerden over trends voor 2015 staan nu al op de plaatsen één, twee, drie, vier en zeven als het gaat om het aantal vertoningen in Google de afgelopen drie maanden. Deze artikelen variëren in lengte van 2.829 tot 4.613 woorden (leestijd 30-40 minuten). Ook binnen dit rijtje valt op dat de twee ‘kortste’ posts op plaatsen vier en zeven staan.

Zullen de lezers je artikel gezaghebbend en betrouwbaar vinden?

Wat kan je doen? Schrijf substantiële artikelen. Blijf uiteraard wel voor de lezer schrijven. Ook al is je artikel meer dan 2.000 woorden, de lezer mag het niet als oppervlakkig of langdradig ervaren. Stel jezelf de volgende twee vragen:

  • Zullen de lezers dit artikel gezaghebbend en betrouwbaar vinden?
  • Is het geschreven door een deskundige?

https://www.youtube.com/watch?v=MHVapzcGsSM

Substantiële webteksten voor vast bedrag per maand?
Probeer CopyRobin gratis

Optimaliseer de snelheid van je website(s)

Dat Google snelheid als ranking signal serieus neemt, blijkt wel uit het patent dat ze een klein jaar geleden kregen toegekend: Using resource load times in ranking search results. Daarmee beschermt Google de technologie waarmee ze de laadsnelheid van een website laten meewegen in de zoekresultaten.

Je kan al snel SEO-voordeel halen door je website sneller te maken.

Aangezien in Nederland verreweg de meeste bedrijfswebsites belabberd scoren op snelheid volgens de maatstaven van Google, kan je al gauw SEO-voordeel halen uit het sneller maken van je website. Naast SEO-voordeel, is een snelle website natuurlijk ook veel gebruiksvriendelijker voor de bezoekers. Dat is precies waarom Google er zoveel waarde aan hecht.

Wat kan je doen? Test de website(s) van je organisatie met Google PageSpeed Insights. Als je scores in het rood staan, is het zaak om snel actie te ondernemen. Lees onze adviezen in het artikel Zin en Onzin van Google PageSpeed. Daar kom je al een heel eind mee. Neem ook gerust contact met ons op voor advies.

Je website voorzien van HTTPS encryptie

Google zegt te streven naar een veiliger web. Daarom is HTTPS encryptie sinds enkele maanden een ranking signal. De zoekmachine kondigde dit aan op het Google Webmaster Central Blog.

Websites die gebruik maken van HTTPS encryptie krijgen voordeel in zoekresultaten.

In de video hieronder leggen Google medewerkers Ilya Grigorik en Pierre Far uit waarom Google zoveel waarde hecht aan ‘HTTPS Everywhere’:

https://www.youtube.com/watch?v=cBhZ6S0PFCY

Vooralsnog weegt HTTPS nog maar licht mee in als ranking signal. Het beïnvloedt minder dan 1% van alle zoekopdrachten wereldwijd. Daarmee telt het een stuk minder zwaar mee dan bijvoorbeeld goede kwaliteit content. Google wil namelijk eerst webmasters wat tijd gunnen om over te stappen op HTTPS. Maar in de loop van 2015 is de kans groot dat Google deze factor zwaarder laat meewegen.

Wat kan je doen? Migreer je website(s) van HTTP naar HTTPS. Lees daarvoor deze handleiding van Google.

Je website mobielvriendelijk maken

Eind vorig jaar introduceerde Google het label ‘Voor mobiel’ bij de zoekresultaten op een smartphone. Dat wil zeggen dat wanneer een website volgens de richtlijnen van Google geschikt is voor vertoning op een smartphone, de verwijzing naar die site in de zoekresultaten wordt vergezeld van de tekst ‘Voor mobiel’.

voor mobiel label google

Om het label ‘Voor mobiel’ te krijgen, moet een website volgens Google aan de volgende criteria voldoen:

  • Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
  • De tekst is leesbaar zonder zoomen.
  • De content past in z'n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
  • Linkjes staan ver genoeg uit elkaar dat de juiste met een vinger kan worden geklikt.

Mensen die op hun smartphone zoeken in Google weten voortaan dan ook dat vermeldingen die dit label niet hebben, geen fijne gebruikerservaring zullen bieden op hun smartphone.

Mobielvriendelijkheid website wordt dit jaar een ranking signal.

Tegelijkertijd met de aankondiging van het ‘Voor mobiel’ label, gaf Google aan dat het goed mogelijk is dat mobielvriendelijkheid in de loop van dit jaar ook een ranking signal wordt. Dat wil dus zeggen dat websites die niet geschikt zijn voor smartphones straks niet alleen het label ‘Voor mobiel’ ontberen, maar tevens lager in de zoekresultaten op smartphones scoren.

Als het om het mobielvriendelijk maken van websites gaat, geeft Google de voorkeur aan websites die gebruik maken van Responsive Web Design (RWD). Afhankelijk van de uitgangssituatie van jouw organisatie zijn er vier strategieën om tot een goede, responsive website te komen:

  • Bestaande website ombouwen.
  • Responsive mobiele site.
  • Adaptive+Responsive Web Design.
  • Beetje bij beetje.

Lees voor uitleg van deze strategieën onze eerdere blogpost 'Responsive Website: 4 Strategieën'.

Weten welke responsive strategie voor jouw bedrijf de beste is?
Maak een afspraak

Wat kan je doen? Controleer of je website(s) voldoen aan de eisen die Google stelt voor het label ‘Voor mobiel’ via Google’s Mobielvriendelijke test. Slaagt je website niet voor die test, dan is het zaak de website zodanig aan te passen dat hij wel mobielvriendelijk wordt.

Hieronder zie je de uitslag van deze test voor de abonnementen website van NRC Media.

nrc mobielvriendelijkheid test

Laat Google JavaScript en CSS indexeren

Sinds mei 2014 indexeert Google alle JavaScript en CSS van websites. Dat wil zeggen dat Google tegenwoordig als het ware  in staat is om webpagina's hetzelfde te 'zien'  als  een echte bezoeker.

Zo 'ziet' Google bijvoorbeeld onze homepage:

fetchen als google mediaweb desktop 

Veel webmasters zijn echter nog gewend om het indexeren door Googlebot van JavaScript en CSS te blokkeren. Nu schaadt het echter de vindbaarheid van je website wanneer je JavaScript en CSS blokkeert.

Zeker als je website JavaScript en CSS gebruikt om waardevolle content te tonen aan de eindgebruikers. Of wanneer je website JavaScript en CSS gebruikt om de vertoning op tablets en smartphones te optimaliseren.

Zorg ervoor dat Googlebot de CSS en JavaScript van je website kan indexeren.

Wat kan je doen? Zorg ervoor dat Googlebot de CSS en JavaScript van je website kan indexeren. Als je niet zeker weet of de JavaScript en CSS van je website momenteel wordt geblokkeerd voor Googlebot, kun je dit controleren met behulp van de tool 'Fetchen als Google'. Deze tool vind je onder link 'Crawlen' binnen Google Webmaster Tools.

Leestip: Wat zijn Google Rich Answers? En wat betekenen ze voor je SEO?

Conclusie

Net zoals zo'n beetje alles op het web, verandert SEO continu.  Zeker in Nederland is SEO met name GO (Google optimalisatie). Google streeft ernaar om de gebruikers van de zoekmachine resultaten te geven die relevant zijn en van hoge kwaliteit.

Google verwacht daarbij van websites dat ze in dienst staan van gebruikers en dat ze snel, veilig en goed te indexeren door Googlebot zijn. En bovenal dat ze niet proberen om Google te foppen door zich anders voor te doen.

Daarmee is SEO anno 2015 eigenlijk niet zo ingewikkeld. Maar dat wil nog niet zeggen dat het makkelijk is. Het vergt flinke inspanningen op het gebied van contentcreatie, gebruiksvriendelijk design, betrouwbare en veilige technologie.

SEO in 2015 betekent kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en het schrijven van substantiële artikelen. Daarnaast dien je aandacht te hebben voor de snelheid en veiligheid van je website. En last, but not least: je website moet mobielvriendelijk zijn en volledig indexeerbaar zijn voor Googlebot, inclusief alle JavaScript en CSS.

Tip: Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen bij Google. Volg het Google Webmaster Central Blog. Lees ook onze andere artikelen over SEO.

Weten wat Mediaweb voor jou kan betekenen?
Maak een afspraak

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.