Mediaweb | Hé Siri, wat zijn de beste tips om mijn SEO te optimaliseren voor voice assistants?

In de jaren 80 was het nog heel erg futuristisch dat Michael Knight tegen zijn horloge zei: “Kitt, come get me”, waarna zijn auto voorreed. Ondenkbaar was het toen dat we dertig jaar later tegen onze speakers zouden zeggen welke muziek we willen horen; tegen onze thermostaat dat de kachel een graadje lager mag en tegen de lamp in welke stemming we zijn - en dat die zich vervolgens daarop aanpast. 

Retro Kitt app voor Apple watch

Nederland digitale koploper

Oké, nog niet iedereen leeft al in een smart home. Maar de komende jaren gaat dit zeker toenemen. Kijk even mee hoe snel de ontwikkelingen gaan...

Pas sinds augustus 2018 spreekt de Google Assistent Nederlands en sinds eind oktober 2018 is de speaker officieel verkrijgbaar in ons land. Daarmee liep Nederland achter op andere landen: de Google Assistent bestaat al sinds 2016 in Amerika. Amazons Alexa bestaat daar zelfs al sinds 2014. En hoe meer apparaten erop aansluiten, hoe gewilder ze worden. Tijdens Black Friday en Cyber Monday van 2018 waren de smart speakers de meest verkochte items op Amazon.

"Smart speakers are the next refrigerator – every home will have one." 

Dat Nederland met smart op deze technologie zat te wachten blijkt uit hoe gretig de Nederlanders gebruik maken van de Google Assistent. Volgens de woordvoerder van Google Nederland Rachid Finge, gebruikte geen ander land de Assistent zoveel als Nederland binnen 5 maanden na de lancering. 

De klant loopt voorop

De klant wil dus wel. Het wachten is nu op de producenten. De meeste slimme apparaten zijn al geschikt om met Alexa te bedienen. Die is echter vooral gericht op Amerika. Nederlanders zullen deze willen bedienen met hun Nederlandstalige Google Assistent. Producenten van slimme apparaten zijn druk bezig dit te ontwikkelen. 

Apple houdt het praktisch

De meeste slimme apparaten kun je ook aansturen vanaf je smartphone. Veel hebben een eigen aparte app. En met 1 of 2 slimme apparaten is dat nog te doen, maar als je er meerdere hebt dan is dat niet praktisch meer. Daarom heeft Apple de HomeKit-app ontwikkeld. Hiermee kun je je slimme apparaten in huis bedienen vanuit 1 platform. En natuurlijk kan dat ook spraakgestuurd, met Siri. In deze blog lees je hoe je al je apparaten handig vanuit die ene app aanstuurt.  

 

Bron: Giphy.com

Consequenties van spraakgestuurde technologie voor marketeers

Het is duidelijk: typen is zó 2018! Commando’s inspreken is veel sneller en vaak ook praktischer, bijvoorbeeld als je onderweg bent. Dit jaar en de komende jaren gaan we daarom steeds meer praten tegen onze voice assistants. We zullen eraan wennen om smart devices vragen te stellen en direct antwoord te krijgen. Voor marketeers heeft dit belangrijke consequenties. Vooral voor je SEO. Optimaliseerde je je webpagina’s eerst op trefwoorden, nu is het belangrijk te optimaliseren op zoekvragen. We geven je een aantal tips hoe je dit doet. 

SEO voor voice search: een aantal tips

Het antwoord van Google op een voice search is vaak het beste en meest relevante antwoord dat de zoekmachine kan vinden. In tegenstelling tot een getypte zoekopdracht, is er dus geen 2e plek meer in de zoekresultaten. Wil je als bedrijf op die 1e plek komen, let dan op de volgende zaken

Tip 1: Gebruik spreektaal

Als je een vraag stelt aan een voice assistent, dan stel je hem anders dan wanneer je deze typt. Check daarom goed hoe deze vragen op jouw website zijn verwoord. Zijn het vragen zoals de klant ze direct stelt als voice search? En gebruik je spreektaal?

Tip 2: FAQ’s

Een goede manier om dit te doen is het beantwoorden van veelgestelde vragen (FAQ’s) op je website. Dat helpt Google ook gelijk bij het formuleren van een antwoord.

Tip 3: Featured snippets

40,7% van de antwoorden van Google komen rechtstreeks van featured snippets. Dat zijn de uitgelichte kaders boven de organische zoekresultaten in Google. Deze geven direct antwoord op je vraag. Zie het voorbeeld hieronder.

Deze kaders vallen behoorlijk op, dus iedereen wil wel een featured snippet van zijn website. Zeker als Google het ook als resultaat voor voice search gebruikt.

Met content die zo veel mogelijk antwoord op veelgestelde vragen verwoordt, maak je meer kans dat Google jouw website gebruikt voor de featured snippet. Andere tips om de kans te vergroten dat jouw content een featured snippet wordt, lees je in dit artikel.

Tip 4: Houd het kort

De antwoorden van Google zijn vaak kort. Niet meer dan 30 woorden. Houd hier rekening mee in je FAQ’s en snippet.

Tip 5: Lokaal optimaliseren

Het aantal lokale zoekopdrachten is in de laatste 2 jaar met 150% toegenomen. Mede door de opkomst van voice search. Dat is met name geschikt is voor dit soort zoekopdrachten. Zorg daarom dat je optimaliseert voor lokale zoekopdrachten. 

Elk huis wordt slim

De opkomst van voice search valt niet te ontkennen. Zoals Brian Dean van Backlinko in zijn whitepaper over voice search zegt: “Smart speakers are the next refrigerator – every home will have one.” Daar kun je als marketeer maar beter nu mee aan de slag gaan.

Meer weten over smart home toepassingen? Kijk dan eens  bij 50five.

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →