Mediaweb | SEO van politieke partijen: wie zijn de winnaars en verliezers in Google?

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Of je nu de tv aan zet, je social media checkt of op de snelweg rijdt, je kunt er niet omheen! Alles draait momenteel om de verkiezingscampagnes en politici zijn overal te zien en te vinden. 

Hoog tijd om een analyse te maken van de SEO van politieke partijen. Wat zijn vanuit SEO-perspectief de beste en de slechtste verkiezingscampagnes van 2021?

Als specialist in zoekmachine optimalisatie vind ik bij politieke partijen met name de ‘Brand SERP’ (Search Engine Result Page, red.) interessant. Wat is dit nu weer voor jargon, denk je misschien? 

De ‘Brand SERP’ is heel simpel wat je te zien krijgt in Google.nl wanneer je de naam van een organisatie of prominent individu intikt. Het vakgebied ORM (online reputatiemanagement) houdt zich hier mee bezig.

VVD: budgetverspilling

Laten we beginnen bij de Brand SERP van de grootste partij momenteel in de peilingen. Het eerste wat mij opvalt is dat de VVD een Google Mijn Bedrijf- pagina heeft. Bijzonder, want naar mijn weten is de VVD geen bedrijf... 

Een politieke partij zou een dergelijk profiel dan ook niet moeten aanmaken, naar mijn deskundige mening. Als iemand anders deze pagina heeft aangemaakt voor de VVD, laat deze dan sluiten. Er zijn namelijk heel wat reviews waarbij willekeurige internetgebruikers hun gal spuwen op de VVD. Onzinnige beoordelingen, want ze zijn totaal niet in de geest van Google Mijn Bedrijf.

ls iemand anders deze pagina heeft aangemaakt voor de VVD, laat deze dan sluiten.

Ook begrijp ik niet goed waarom de VVD onder haar eigen naam adverteert via Google Ads. Budgetverspilling, naar mijn idee. De zoekers waren namelijk organisch toch ook wel uitgekomen bij de homepage van VVD.nl.

Google advertentie VVD 2021

Google 01-03-2021: advertentie van de VVD, met direct daaronder het organisch zoekresultaat

Toegegeven, de klikken zullen uitermate goedkoop zijn (waarschijnlijk minder dan 10 cent per klik). Het kan ook de Quality Score van de algehele Ads-campagne verbeteren en zo advertentiekosten reduceren. Maar tijdens het rondneuzen heb ik geen VVD Google-advertenties kunnen ontdekken voor non-branded termen.

GroenLinks: adverteren op non-branded termen

Een beter voorbeeld geeft GroenLinks, dat adverteert op non-branded termen zoals variaties op de term ‘klimaatbeleid’:

Google advertentie Groenlinks 2021

Google 01-03-2021: advertentie van GroenLinks op non-branded termen als ‘klimaatbeleid’

Vanuit SEO-perspectief begrijp ik goed dat GroenLinks adverteert op deze term. De huidige top vijf is namelijk enorm competitief als je puur kijkt naar de SEO metrics zoals autoriteitsscore (in het geval van SEO-tool Ahrefs is dat Domain Rating).

SERP overzicht klimaatsbeleid

Ahrefs 01-03-2021: SERP-overzicht voor ‘klimaatbeleid’

Organisch - via onbetaalde Google-zoekresultaten dus - staat GroenLinks pas 22ste. Een (slechte) grap in onze industrie is: ‘De beste plek om een lijk te verbergen is de tweede pagina van de Google-zoekresultaten’. 

Op de derde pagina van de zoekresultaten komen dus nog slechts anderhalve man en een paardenkop. Logisch dus dat GroenLinks - zo vlak voor de verkiezingen - besluit te adverteren met Google Ads op een thema dat zo belangrijk voor haar is als klimaatbeleid. 

Een autoriteitsscore van 91 is voor stervelingen niet weggelegd.

De autoriteitsscore van GroenLinks is overigens ook niet misselijk (75 uit 100). Maar met overheidswebsites is het gewoonweg lastig concurreren. Baas boven baas. Een autoriteitsscore van 91 is voor stervelingen niet weggelegd.

Piratenpartij: goed voorbeeld

De Brand SERP van de Piratenpartij ziet er goed uit. Geen Google Mijn Bedrijf in ieder geval:

Google advertentie Piratenpartij 2021

Google 01-03-2021: Brand SERP van de Piratenpartij

PVV: controle via Twitteraccount

Vanochtend - 2 maart 2021 - was Geert Wilders te gast bij de WNL Ochtendshow. Zoals je ziet is er voorpaginanieuws en een Twitter-sectie in onderstaande Brand SERP. De Twitter-sectie wordt aangeleverd door het account van Geert Wilders. Hij heeft daar de volledige controle over en kan daardoor de aandacht enigszins afleiden van in dit geval het negatieve nieuws rondom Dion Graus. 

Wilders Graus Serp

Google 02-03-2021: Wilders, Wilders, Graus, Wilders in de Brand SERP

Als ik kijk in de zoekresultatensectie ‘zoekopdrachten gerelateerd aan’, dan is het bij de kiezers blijkbaar nog niet helder of de PVV nu links of rechts is. Zie de afbeelding hieronder. Dit gebeurt overigens niet alleen bij de PVV, maar bij vrijwel alle politieke partijen.

PVV links of rechts

Google 03-03-2021: het is de kiezers nog niet duidelijk of de PVV links of rechts is

Je ziet bij de PVV dat - na de ‘featured snippet’ voor Wikipedia - allerlei verschillende partijen het antwoord daarop geven. Het zijn vooral derde partijen die over de PVV praten. Dat lijkt me voor de PVV een onwenselijke situatie. 

Ik raad de PVV daarom aan een pagina te maken - PVV.nl/links-of-rechts - om de eigen visie op dit thema te delen. Het is een fluitje van een cent om daarmee in de top 3 van bovenstaande zoekresultaten te komen.

Conclusies en tips

Al met al valt er dus nog best wat te leren op het gebied van SEO voor politieke partijen. Gebaseerd op dit korte onderzoek, vat ik hieronder speciaal voor politieke partijen mijn bevindingen samen in 6 tips:

Tip 1: Maak geen Google Mijn Bedrijf-pagina aan als politieke partij

Bestaat deze pagina al, sluit deze dan. Ondanks dat de dienst zelfs een categorie ‘politieke partij’ blijkt te hebben, is Google Mijn Bedrijf vooral geschikt voor de lokale snackbar of kledingboetiek, niet voor een politieke partij!

Voorbeeld: de enige correcte recensie in de afbeelding hieronder is de bovenste, waarbij de persoon beschrijft wat hij of zij ervaren en gezien heeft bij het bezoeken van de locatie. Maar in het voorbeeld blijkt ook dat het niet-objectieve reviews uitlokt van partijleden. Een review als ‘Die stad achter de duinen’ heeft bovendien geen enkele toegevoegde waarde. En wat als (ex-)werknemers reviews schrijven over een (voormalig) werkgever? Niet wenselijk op dit platform.

Google Mijn Bedrijf politieke partij

Google 03-03-2021: voorbeeld 1 van reviews op Google Mijn Bedrijf voor een politieke partij

Ook is dit allesbehalve de plek om in discussie te gaan over inhoudelijke politieke thema’s.

Google verdient geen geld aan Google Mijn Bedrijf. Het onderhouden ervan zou te veel tijd kosten. Veel van de reviews die hier te zien zijn voldoen dan ook niet aan de regels. Je kunt aangeven dat een review niet door de beugel kan door deze te ‘vlaggen’. 

Het is een oneindige beerput. 

Maar gezien de huidige situatie - Google is momenteel net zo goed onderbemand door de coronacrisis - wordt er niet of nauwelijks actie ondernomen op gerapporteerde reviews. Bovendien, als je één review ‘vlagt’, dan verschijnen er de volgende dag zes nieuwe beoordelingen die niet relevant zijn. Het is een oneindige beerput. 

Mijn tip: sluit dat profiel!

Google Mijn Bedrijf politieke partij voorbeeld 2

Google 03-03-2021: voorbeeld 2 van reviews op Google Mijn Bedrijf voor een politieke partij

Tip 2: Houd de controle met een Twitteraccount

Het is belangrijk om een prominent Twitteraccount aan te voeren. Dit geeft je namelijk controle.

Voorpaginanieuws ligt vaak buiten je invloedssfeer. Staan er negatieve berichten op de voorpagina’s? Dan kun je de aandacht enigszins afleiden met positieve berichten op Twitter. Een sterke aanwezigheid op Twitter loont dus voor politieke partijen. Niet alleen voor Twitter, maar ook voor de Google-zoekresultaten. 

Een sterke aanwezigheid op Twitter loont dus voor politieke partijen.

Waarom kiest Google specifiek voor Twitter? Omdat Twitterberichten kort zijn en weinig ruimte innemen in de zoekresultaten. Google heeft daarom al een tijd een deal - en daarmee een ‘pijpleiding’ - tot Twitter, terwijl Facebook een onneembaar fort is voor de zoekmachinegigant.

Tip 3: Monitor suggesties en maak content op maat

Je ziet dat zoekers zich blijkbaar bij vrijwel alle partijen afvragen of deze links of rechts zijn. Om te voorkomen dat het antwoord op deze vraag gedomineerd wordt door derde partijen, is het zaak hier een webpagina aan te wijden en deze vraag te beantwoorden met een eigen verhaal.

Tip 4: Zoek zo vaak mogelijk de media op i.v.m. Wikipedia-pagina

Een Wikipedia-pagina is cruciaal voor een zogenoemde ‘knowledge graph’. Wat is een knowledge graph? Als je op een politieke partij googelt, verschijnt er rechts van de Google-zoekresultaten een window met een korte omschrijving over de partij, de datum van oprichting, de oprichters, enzovoort. Dat noemt men een knowledge graph. 

Is het slim voor politieke partijen om hieraan te morrelen? Nee, absoluut niet. Het is niet de bedoeling dat de betrokken partij een pagina aanmaakt over zichzelf en deze schrijft of wijzigt. Daar ziet de Wikipedia-gemeenschap op toe. 

Voor de grote partijen bestaat er over het algemeen een Wikipedia-pagina. Voor bepaalde kleinere partijen meestal niet. Het gaat om: OPRECHT, Ubuntu Connected Front, blanco lijst (Anna Zeven), Modern Nederland en Partij voor de Republiek. Als je googelt naar Ubuntu Connected Front, zie je dan ook een grote leegte rechts.

Serp ubuntu
Google 10-03-2021: de Brand SERP van Ubuntu Connected Front, zonder knowledge graph

Moeten Ubuntu Connected Front en de andere kleinere partijen proactief een Wikipedia-pagina aanmaken? Nogmaals, nee. Als je partij bekend genoeg bent, wordt er ongetwijfeld een Wikipedia-pagina voor je gemaakt door derden die geen band hebben met jou of de partij. 

De tip voor partijen als OPRECHT, Ubuntu Connected Front, blanco lijst (Anna Zeven), Modern Nederland en Partij voor de Republiek is dus: zorg dat je zo vaak mogelijk in de media komt, dan volgt die Wikipedia-pagina vanzelf. 

Dat geldt ook wanneer de partij (onverwacht) zetels haalt tijdens deze verkiezingen. Is de Wikipedia-pagina een feit, dan zal die hatelijke witruimte rechts op de Brand SERP rap en vrijwel automatisch worden ingevuld door Google.

Tip 5: Streef een prominente naamgenoot voorbij in Google

Wat doet Google als je als politicus een naam deelt met mensen die wellicht prominenter zijn dan jij? Dit kan in de weg staan van een goede Brand SERP. Ik heb de namen van alle lijsttrekkers nagetrokken. Bij iedereen neemt Google direct aan dat het gaat om een zoekopdracht naar de politicus/politica. Behalve bij Otto ter Haar.

Otto ter Haar

Google 10-03-2021: Otto ter Haar, politicus of ex-hockeyer?

Voordat ik onderzoek deed naar de online marketing van de politieke partijen, kende ik eerlijkheidshalve geen Otto ter Haar, zowel de politicus als de hockeyer niet. Ook Google is blijkbaar nog niet echt bekend met Otto ter Haar de politicus - oprichter van de politieke partij De Groenen - en vindt het aannemelijker dat de zoeker zoekt naar de naamgenoot die prominent hockeyer was.

Wat kan Otto ter Haar - de politicus - doen om zich meer in the picture te spelen bij Google? Ook hier geldt: de media halen. Als er meer activiteit ontstaat rondom ‘Otto de politicus’ en zich dat vertaalt in het zoekgedrag van gebruikers, dan zal Google van gedachten veranderen. 

Met het veranderen van zoekgedrag bedoel ik dat zoekers de naam googelen en de zoekopdracht aanpassen naar ‘Otto ter haar politicus’ of ‘Otto ter haar de groenen’ óf pas stoppen met zoeken nadat ze een pagina over de politicus bezocht hebben. Als het leeuwendeel van de zoekers voornamelijk interesse toont in de politicus in plaats van in de voormalig hockeyer, dan is het voor Google duidelijk.

Aangezien de voormalig hockeyer volgens Wikipedia in 2016 overleden is, zal deze niet vaak meer in het nieuws komen. Het zal voor Otto ter Haar de politicus daarom niet heel moeilijk zijn de eerste positie te bemachtigen in Google.

Tip 6: Benut de ‘Homepage Title Tag’ beter

Wat me ook opviel aan de Brand SERPs van de politieke partijen is dat de homepage negen van de tien keer een titel heeft die niet veel bijdraagt. Vaak is het gewoon de naam van de partij. En soms zelfs - tenenkrommend genoeg - gewoon ‘homepage’. Zie het voorbeeld hieronder.

PvdA homepage title tag
Google 09-03-2021: voorbeeld van de PvdA Homepage Title Tag

Persoonlijk zou ik hier een sterke pay off/slogan plaatsen. In bovenstaand geval bijvoorbeeld: Partij van de Arbeid | Voor een eerlijke toekomst. De Feestpartij van Johan Vlemmix doet het wat dat betreft beter:

Feestpartij title tag

Google 09-03-2021: Homepage Title Tag van De Feestpartij: Nederland een stukje leuker!

De Brand SERP van De Feestpartij is vrij kaal. Logisch, daar het meer een stunt dan een serieuze partij is. Maar de homepage title tag is luid en duidelijk: Nederland een stukje leuker! Het is iets wat iedereen aanspreekt en daarmee uitnodigt om door te klikken en meer te leren over deze partij.

Dus, politieke partijen: neem deze gratis tips ter harte voor de volgende lokale en/of landelijke verkiezingen! Meer SEO-tips vind je op SEO Geek

SEO-teksten laten schrijven?
Let op deze tips

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

2 reacties op “

  1. Joep 17 mrt. 2021 11:47 (9 maanden geleden)

    Leuk stuk! Bijzonder dat de VVD inderdaad een GMB pagina heeft aangemaakt wat met al die reviews de partij niet ten goede komt. Maar goed.. Hoop dat ze je stuk lezen ;-)

  2. Romano 19 mrt. 2021 07:31 (9 maanden geleden)

    Dank Joep! V.w.b. de GMB pagina van de VVD: het kan ook zijn dat een derde partij zoals bijv. een local guide deze voor ze aangemaakt heeft.

    Dus een GMB profiel kan ook voor je aangemaakt worden door individuen buiten je organisatie.

    Desalniettemin, als het profiel ongewenst is, kun je deze dan alsnog claimen. Google stuurt postkaartje ter verificatie. En dan vervolgens het profiel markeren als permanent gesloten.
    Dat is wat ik persoonlijk zou doen, als ik werkzaam zou zijn voor de VVD.

Reageren niet meer mogelijk.