Mediaweb | SEO Tips: Google en de gebruikerservaring

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Onlangs onthulde Google weer een paar ingrijpende veranderingen aan hun zoekalgoritme.

Opvallend is daarbij de grote aandacht voor de eindgebruiker.

Een goed moment dus om eens goed naar Google’s plannen te kijken en wat dit betekent voor ons marketeers en webmasters.

Google is constant bezig met het verbeteren van hun zoekmachine. De zoekgigant sleutelt continu aan de zoekcriteria. En hoewel Google doorgaans zeer geheimzinnig doet over haar algoritmes, geeft het bedrijf af en toe zijn plannen vrij. Onlangs nog onthulde Google weer nieuwe plannen.

Belangrijke updates

In de afgelopen paar jaar heeft Google meerdere veranderingen doorgevoerd, waarvan sommige officieel zijn bevestigd, terwijl anderen zijn opgepikt door search experts en blogs. Een volledige lijst van wijzigingen in de algoritmes vind je hier, maar hierbij een aantal belangrijke updates in de volgorde van publicatie:

  • Update pagina lay-out algoritme (februari 2014)
  • Introductie van ‘Pigeon’ algoritme voor lokale zoekresultaten (juli 2014)
  • Ranking boost van websites met HTTPS-encryptie (augustus 2014)
  • Ranking boost van mobielvriendelijke websites, oftewel Mobilegeddon, (aangekondigd: april 2015; actief: 21 april 2015)
  • Onthulling dat Rankbrain, oftewel machine learning, al een langere tijd onderdeel was van de Google algoritmes (onthuld: oktober 2015; actief sinds april 2015)
  • Wijzigingen in AdWords en switch van advertenties van zijkant naar bovenkant van de zoekmachine resultaten (februari 2016)
  • Tweede ranking boost mobielvriendelijke websites (aangekondigd: maart 2016; actief: mei 2016)
  • Verwijderen van ‘voor mobiel’-label uit zoekresultaten (augustus 2016)
  • Downranken van websites met opdringerige pop-ups (aangekondigd: augustus 2016; actief: 10 januari 2017)

Aandacht voor de eindgebruiker

Met een blik op deze lijst wordt het niet duidelijk wat Google’s masterplan is. We kunnen Google’s volgende stappen op dit vlak niet makkelijk voorspellen. Maar één ding dat duidelijk naar voren komt is de aandacht voor de eindgebruiker.

Één ding dat duidelijk naar voren komt is de aandacht voor de eindgebruiker.

De meeste van de punten uit de lijst komen ten goede aan de gebruiker van de website die Google heeft geïndexeerd. Zaken als een beveiligde verbinding (HTTPS-protocol) en mobielvriendelijkheid komen de gebruiker ten goede. Deze aandacht voor de eindgebruiker blijkt ook uit de plannen die Google eind augustus publicerde op het Google Webmaster Central blog. Hierin beschrijft Google de wijzigingen die het bedrijf vanaf 10 januari 2017 in de mobiele zoekresultaten zal gaan doorvoeren.

Ten eerste is  het ‘voor mobiel’-label (mobile-friendly label) ruim twee jaar na de introductie alweer verdwenen uit de (mobiele) zoekresultaten. Websites die toegankelijk zijn voor mobiele gebruikers ontvangen al een hogere search ranking. Google’s algoritmes zullen op dit vlak niet veranderen, maar het bijbehorende label is sinds kort niet meer zichtbaar in de mobiele zoekresultaten.

Mobiel Vergroot

De reden? Volgens Google zijn 85% van alle pagina’s al geschikt voor mobiel gebruik, wat deze benaming overbodig maakt. En een opgeruimde zoekresultatenpagina verhoogt het gebruiksgemak.

Opdringerige pop-ups

De tweede wijziging betreft de intrusive interstitial, oftewel de opdringerige pop-up. Dit is een pop-up die je moet wegklikken (of die vanzelf na een paar seconden weggaat) voordat je de content van de website kunt zien. Google kondigde in augustus 2016 aan dat ze websites met deze pop-ups vanaf 10 januari 2017 een lagere plaats gaan geven in de zoekresultaten.

Google gaat websites met irritante pop-ups een lagere plaats geven in de zoekresultaten.

Dit heeft invloed op websites die gebruik maken van zulke pop-ups om bijvoorbeeld advertenties te tonen, kortingen te presenteren, of een nieuwsbrief aan te bieden.

Deze regeling zal overigens niet gelden voor pop-ups die toestemming vragen om cookies te plaatsen, of voor websites die achter een paywall of leeftijdswall staan. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van intrusive interstitials die niet okay zijn (volgens Google).

voorbeelden irritante popups volgens Google

Beide plannen zijn duidelijke voorbeelden van hoe Google websitegebruik en het gebruik van hun zoekmachine wil vergemakkelijken. De zoekmachine resultaten lay-out wordt opgeschoond en door middel van het downranken van websites met opdringerige pop-ups kunnen gebruikers sneller bij de content waar ze naar op zoek waren. Ze hoeven immers niet eerst een pop-up weg te klikken.

Wat betekent dit voor ons als marketeers en webmasters?

Nu is de vraag: wat zijn de gevolgen van Google’s focus op gebruiksgemak voor ons als marketeers en webmasters? Aan de ene kant is dit een positieve ontwikkeling. Vanuit een klant is koning-perspectief is de focus op gebruiksgemak iets om naar te streven. Wanneer je je website mobielvriendelijk maakt, je gebruik maakt van het HTTPS-protocol en je geen opdringerige pop-ups laat zien, dan is jouw website over het algemeen prettiger in gebruik. Als beloning daarvoor krijg je een hogere ranking binnen de Google zoekresultaten. Op deze manier zal je meer bezoekers ontvangen die bovendien jouw website beter zullen beoordelen. Een win-winsituatie dus.

https://www.youtube.com/watch?v=k3cliJdZbW0

Maar we moeten niet vergeten dat Google een bijna-monopolie heeft in zoekmachineland. Zo heeft Google in Nederland momenteel een marktaandeel van 94%. Met dit soort aanpassingen in de zoekalgoritmes dicteert Google dus feitelijk wat websites wel of niet moeten doen. Tenminste, als de eigenaren van de websites hun vindbaarheid in de zoekmachines belangrijk vinden.

Met dit soort aanpassingen in de zoekalgoritmes dicteert Google dus feitelijk wat websites wel of niet moeten doen.

Als jouw opdringerige pop-up een goede conversieratio heeft, zal je worden benadeeld op het moment dat je deze pop-up in stand houdt. Zelfs al is de pop-up vitaal voor het voortbestaan van jouw website. Je zult de pop-up dan vanaf 2017 óf moeten verwijderen, óf moeten accepteren dat je website een lagere plek krijgt bij de zoekresultaten met alle gevolgen van dien. Google dwingt je bijna om dit soort pop-ups te verwijderen. Dat voelt wellicht oneerlijk.

Leestip: De evolutie van on-page SEO

Google’s aanpak van opdringerige pop-ups vind ik:

Please select at least one option.

En dat is het misschien ook wel. Maar gelukkig zijn er twee tegenargumenten te noemen. Ten eerste is het vaak geen ramp om te moeten voldoen aan Google’s nieuwe zoekcriteria. Denk aan het bevoordelen van mobielvriendelijke websites: Het is in bijna alle gevallen een goed idee om je website toegankelijk te maken voor mobiele gebruikers als het dat nog niet is.

Leestip: SEO Trends 2016

Ten tweede is Google langzamerhand marktterrein aan het verliezen in Nederland t.o.v. alternatieve bronnen van verkeer zoals o.a. sociale media. Dit betekent dat jouw website niet altijd hoeft te conformeren naar Google’s ideaalbeeld. Die opdringerige pop-up mag dan wel zorgen dat jouw website lager in Google komt te staan, maar wanneer een groot deel van de website-traffic van andere plekken afkomstig is, is dit op zich geen probleem.

Helaas zal het nog even duren voordat Google minder overwicht heeft in de zoekmachinewereld. Dus voor nu is  het advies om te blijven luisteren naar Google’s plannen en wensen, maar wel met een kritische blik.

SEO-teksten voor je website? Probeer CopyRobin vrijblijvend uit.
Plaats een gratis proefopdracht

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

2 reacties op “

  1. Gravatar for Rick Hermanussen

    Rick Hermanussen

    Dankjewel voor het delen! Pop-ups zijn irritant :)

    CopyRobin is een goed alternatief door niet zelf te hoeven bloggen. De proefopdracht viel in smaak!

    Tot vrijdag bij de No Bullshit Business Blogging

Reageren niet meer mogelijk.