Het zat eraan te komen. Voor webwinkels converteren leads via social media inmiddels aanzienlijk beter dan leads uit e-mail en search. Dat blijkt althans uit cijfers over het 4e kwartaal 2013 van Monetate:

  • Social media: 3,8%.
  • E-mail: 2,2%.
  • Search: 1%.

E-commerce conversie ratio's naar herkomst.

Gedurende het hele jaar 2013 waren leads die voortkwamen uit social media al een stuk effectiever voor e-commerce dan e-mail en search. Dit valt deels te verklaren uit een nieuwe manier van meten die Monetate doorvoerde in het 4e kwartaal van 2012. Maar deze nieuwe manier van meten hield in dat de steekproef aanzienlijk groter werd. Daarmee zijn deze cijfers waarschijnlijk betrouwbaarder dan voorheen.

Consument ongevoelig voor reclame

Met name het verschil met e-mail is opvallend, want online retailers zien traditioneel e-mail als het meest effectieve middel om online verkopen te stimuleren. Wellicht zijn consumenten inmiddels ongevoelig voor de overvloed aan reclamemails die ze ontvangen. En veel e-mail programma's, zoals Gmail, filteren nieuwsbrieven en promotie mails al uit de inbox, waardoor ze ook minder zichtbaar zijn.

'Zero Moment of Truth'

Via social media nemen consumenten veel meer het heft in eigen handen. Ze doen grondig online onderzoek voor de meeste aankopen en bespreken dit intensief met hun sociale contacten. Dit proces wordt ook wel 'Zero Moment of Truth' genoemd. In onze eerder blogpost 'Youtility: van verkopen naar helpen?' kun je er meer over lezen. Onderstaande video legt het fenomeen ook goed uit.

http://www.youtube.com/watch?v=g40rrWBx2ok

Professioneler

Pinterest is inmiddels een belangrijke bron van productinformatie voor consumenten. Monetate verwacht dat het aandeel van social media in e-commerce verkopen verder zal groeien nu webwinkeliers steeds professioneler met social media leren omgaan. Dat betekent niet perse dat het conversieratio ook stijgt, aangezien bij de grotere aantallen de mate van betrokkenheid relatief gezien kan afnemen.

Heb jij een webwinkel en merk je ook dat social media steeds belangrijker worden voor je verkopen? Of juist niet? Deel je ervaringen, opmerkingen en vragen met ons hieronder in de reacties.

Blijf op de hoogte van de laatste digitale ontwikkelingen en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie voor 2019?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.