Mediaweb | De 11 social media trends in 2020

Geen zin om te lezen? Luister naar deze blogpost via de player hieronder:

Bij hoeveel social media platforms heb jij een account? Ben je nog net zo actief op Facebook als vroeger, of post je stiekem toch meer op Instagram, TikTok of een ander platform? Wat zijn eigenlijk de nieuwste en opkomende social media? Moet je er als de kippen bij zijn, of kunnen de vertrouwde kanalen zoals Facebook, Pinterest en Twitter nog wel wat jaren mee?

Of je nu zakelijk of privé met social media bezig bent - de platforms veranderen continu. Wordt 2020 het jaar waarin we Facebook massaal de rug toe keren, of zal het zo’n vaart niet lopen? En heeft adverteren nog wel zin, of moet je vol inzetten op het razend populaire TikTok?

In 2020 is er weer een hele lading nieuwe ontwikkelingen en trends in de wondere wereld van social media. Wat ga je er in de dagelijkse praktijk van merken? En wat werkt wel, of juist niet meer? Veel vragen, en voor ons reden genoeg om die vragen aan 10 social media-experts uit heel Nederland te stellen. Bijvoorbeeld over de social media trends die in 2020 volgens hen écht het verschil maken. Jorg van de Ven, Joep Franssen, Edwin Vlems, Joran Hofman, Mark de Bruin, Niels Tukker, Theo van de Kamp, Giorgio Guldenaar, Elja Daae en Ronald-Jan de Bruin geven ons hun visie op social media anno 2020 in 11 trends, boordevol tips. Zo blijf jij komend jaar je concurrentie voor. Doe er je voordeel mee!

Inhoud:

Trend #1: Influencer marketing
Trend #2: Verschuivingen
Trend #3: Offline is the new luxury
Trend #4: Likes worden minder belangrijk
Trend #5: Meer commerciële mogelijkheden
Trend #6: Klantenservice via Whatsapp wordt de standaard
Trend #7: Augmented reality met lenzen en filters
Trend #8: Opkomst van social commerce
Trend #9: Social communities blijven groeien
Trend #10: Facebook Nieuws
Trend #11: Social media nemen meer verantwoordelijkheid

Trend #1: Influencer marketing

Heb jij al eens iemand voor je merk of organisatie ingezet met content die hij of zij voor jou maakte? Content van influencers op social media werkt, maar dan moet het wel echt authentiek zijn en je doelgroep raken. Mensen laten zich namelijk meer beïnvloeden door bekenden (en dat hoeven geen beroemdheden te zijn) dan door advertenties.

Barney vs Emmaheesters

Influencers: Barney vs Emma

Ook het inzetten van influencers voor B2B is zeer interessant en iets om in 2020 in de gaten te houden.

“Ik denk dat 2020 het jaar van de zakelijke influencer wordt." - Giorgio Guldenaar

Giorgio Guldenaar: “Ik denk dat 2020 het jaar van de zakelijke influencer wordt. We zagen dit in 2019 al regelmatig gebeuren, maar in 2020 gaat dit echt losbarsten! Sterker nog, influencers gaan als paddenstoelen uit de grond schieten. Als direct resultaat daarvan maken we in 2020 een gigantische groei in gesponsorde influencercontent mee.”

Bij de keuze voor een influencer maken we vaak een onderscheid in 5 verschillende categorieën:

  • Mega-influencer (meer dan 1 miljoen volgers)
  • Macro-influencer (100.000 tot 1 miljoen volgers)
  • Meso-influencer (50.000 tot 100.000 volgers)
  • Micro-influencer (5000 tot 50.000 volgers)
  • Nano-influencer (100 tot 5000 volgers)

In 2019 zagen we al de opkomst van de micro- en zelfs nano-influencers: minder volgers, maar wel een grotere betrokkenheid bij hun volgers. Die grote betrokkenheid gecombineerd met (veel) lagere bedragen of sponsoring in natura, maakt het interessant om juist niet te gaan voor de grote en dure influencers. In plaats daarvan is het aan te raden te kijken wie er relevant is en impact maakt in je eigen niche. Zeker voor MKB en B2B geeft dit veel mogelijkheden.

Hebben virtuele influencers de toekomst?

Een andere nieuwe ontwikkeling die in 2020 verder doorzet, zijn virtuele influencers. Niet-bestaande personen, die wél de personificatie van een merk vormen, of het in ieder geval ondersteunen. In maart 2019 Nederland stond het eerste volledig digitale model op de cover van GLAMOUR.

Marije Brom deed een interessant onderzoek naar virtuele influencers en legt de 3 belangrijkste factoren van hun succes bloot: realisme, authenticiteit en antropomorfisme.

Hungry minds: Luister naar het interview wat John Meulemans, oprichter van het Nederlandse influencer marketing bureau 3SixtyFive had met Marije Brom.

Virtual Influencer Lil Miquela
Virtual Influencer Lil Miquela heeft meer dan 1,8 miljoen volgers op Instagram

Leestip: De 14 contentmarketingtrends van 2020

Trend #2: Verschuiving

Niels Tukker ziet de verschillende social media platforms terrein aan elkaar verliezen: “TikTok kwam op en claimde de ongenaakbare doelgroep van Snapchat. Op dit moment is het al begonnen aan het ‘claimen’ van de Instagram-gebruikers.

De doelgroepen verschuiven dus. Uiteraard willen de grote social platformen deze stiekem toch het liefst bij zichzelf houden. Ze zullen in 2020 dus continu innoveren op het gebied van hun platformen en vormen van content. Adverteerders gaan hierin mee en spelen slim in op de nieuwe mogelijkheden die de social platformen in 2020 bieden.”

“De opkomst van nieuwe social media-kanalen zoals TikTok krijgt in 2020 echt vorm." - Joep Franssen

Ook volgens Joep Franssen zien we het komende jaar behoorlijke verschuivingen: “De opkomst van nieuwe social media-kanalen zoals TikTok krijgt in 2020 echt vorm. Steeds meer bedrijven ontdekken dit bijzondere social media-kanaal, waarmee zij (jonge) tieners bereiken. Het algoritme van TikTok geeft al goede suggesties, zelfs als je nog helemaal niets in de app hebt gedaan. Ook op TikTok nemen de advertentiemogelijkheden in 2020 sterk toe.

In 2020 biedt TikTok voor bedrijven veel nieuwe mogelijkheden. In de praktijk zie je nu dat een gevestigde naam zoals Instagram de populaire functionaliteit van TikTok kopieert en het Instagram Reels noemt. Net als TikTok, moedigt Instagram Reels gebruikers aan om zelf content te maken.

Doordat Facebook (en daarmee ook Instagram) veel samenwerkingen met muziekmaatschappijen heeft, is er voor gebruikers in 2020 veel keuze. Instagram Reels wordt getest in Brazilië en is - bij succes - in 2020 ook in veel andere landen beschikbaar. En dat is interessant, want je bereikt er een doelgroep van maar liefst 1 miljard (!) maandelijks actieve gebruikers mee.

Elja Daae voorspelt dat Instagram in 2020 nog populairder wordt als arbeidscommunicatiekanaal, met de zorgsector en de overheid als grootste voorbeelden: “Door collega's de accounts te laten beheren of wekelijkse take-overs te organiseren, krijgen toekomstige collega's een goed beeld van de organisatie. Zo lukt het om een gerichte groep volgers op te bouwen. Zie bijvoorbeeld accounts als @operatieassistent_umcg en @rijksvastgoednl.”

Screenshot operatieassistent umcg

De opkomst van TikTok in Nederland

Het gebruik van TikTok nam vorig jaar ook onder tieners in Nederland enorm toe. Gebruikers kijken en maken korte video’s die ze met elkaar delen. Van bizarre dansjes tot lipsync-video’s en speciale challenges, het kan allemaal. In Nederland en België staat de teller al op ruim 1 miljoen gebruikers. In de groep 6 tot en met 18 jaar gebruiken inmiddels 830.000 Nederlanders de app TikTok. Ruim 64% van alle 12-jarigen gebruikt de app. (bron: Multiscope).

Mark de Bruin benoemt dat Google in 2020 met een antwoord op het succes van TikTok komt, om de groei van YouTube veilig te stellen. Momenteel lopen er gesprekken met Firework. De 30 seconden durende TikTok-video's concurreren met de kijktijd van YouTube, dus Google moet aan de bak. Firework kan volgens Mark de Bruin hun redding worden.

De snelle opkomst van TikTok is volgens Elja Daae de grote verrassing van 2020: “En dat heeft meer impact dan je denkt! TikTok video's worden namelijk massaal op Instagram en WhatsApp gedeeld. En zelfs als compilaties op Facebook. De humor en het feit dat het allemaal los en vrolijk is, maakt TikTok hét jongerenplatform. De manier waarop video's gemaakt worden heeft daarnaast ook invloed op wat gebruikers verwachten op andere social kanalen. Samengevat: het is een platform om mee te experimenteren dus en in de gaten te houden, zelfs als je je niet op jongeren richt.”

TikTok is een platform om mee te experimenteren dus en in de gaten te houden, zelfs als je je niet op jongeren richt.

Minder groei voor Facebook?

Joep Franssen ziet het succes van apps zoals TikTok ten koste gaan van grote partijen zoals Facebook: “Ik voorspel voor 2020 een relatieve neerwaartse groei voor Facebook. Niet alleen door de opkomst van TikTok, maar ook door blijvende privacygevoelige rechtszaken en negatieve publiciteit. Daardoor dalen gebruikersaantallen en vermindert activiteit. Geleidelijk verlaten ook adverteerders hierdoor het platform.

Edwin Vlems gaat nog een stapje verder: “Volgens mij gaan we spreekwoordelijk gezien terug naar de Middeleeuwen. Toen waren er nog geen bedrijven en focusten we op elkaars expertises. Daarmee bedoel ik te zeggen dat individuen op platforms zoals LinkedIn en Facebook de meeste impact hebben. Bedrijfspagina's? Die spelen amper nog een rol van betekenis.”

"Volgens mij gaan we spreekwoordelijk gezien terug naar de Middeleeuwen." - Edwin Vlems

Afgezien van de kritiek en het dalende aantal actieve gebruikers in Nederland, ziet de groei van Facebook er trouwens rooskleurig uit. Naar verwachting groeit het aantal gebruikers naar 1,69 miljard mensen. Dat is een groei van ruim 9% ten opzichte van 2019. Ook waren de advertentie-inkomsten hoger dan ooit.

Ook als je inzoomt op Nederland, heeft Facebook nog steeds flink wat troeven in handen. Zeker als je je realiseert dat ook Instagram en WhatsApp van Facebook zijn. Wat een marktaandeel!

Multiscope tijdverdeling per dienst
Trend #3: Offline is the new luxury

Theo van de Kamp denkt dat de totale tijdsbesteding aan social media in 2020 afneemt, door een verdere herbezinning op gebruik ervan. Het motto “Offline is the new luxury” hoor je in 2020 steeds vaker. Deze herbezinning op het gebruik van social media is afgelopen jaren al in gang gezet, maar zet in 2020 sterk door.”

Het kan dus allemaal wel wat minder?

Theo van de Kamp vervolgt: “Ja, mensen zijn doorgeslagen in online gedrag en voelen zelf steeds meer de behoefte om even offline te zijn. Bovendien is de hoeveelheid reclame op social media behoorlijk toegenomen. Ook dat tempert het gebruik en enthousiasme verder.”

Trend #4: Likes worden minder belangrijk

Verder ziet Theo van de Kamp dat bewuste en inhoudelijke interacties tussen klant en een merk of bedrijf veel waardevoller blijken dan ‘simpele’ kliks op een duimpje. Met andere woorden: likes worden minder belangrijk. Dit zie je in de praktijk al gebeuren op verschillende social media platforms. Zo kondigde Instagram vorig jaar aan het aantal likes te verbergen voor kijkers van profielen. Die trend zet zich in 2020 door.

Zo kondigde Instagram vorig jaar aan het aantal likes te verbergen voor kijkers van profielen.

Daarnaast kwamen ook bedrijven erachter dat simpelweg het aantal likes geen goede graadmeter is voor de ROI van social media. Het gaat om de totale engagement.”

Joran Hofman ziet dat de algoritmes van social media in 2020 steeds meer kijken naar engagement. “Vooral kortere video’s inclusief ondertiteling scoren. Het wordt steeds belangrijker om je volgers waarde te geven, anders gaat je bericht steeds sneller 'verloren'.”

Wat moet je dan doen om echt viral te gaan, Joran Hofman? “Dan zal je meer moeten weggeven, of nieuwe platformen proberen.”

Leestip: Hoe zit het eigenlijk met auteursrecht op content?

Trend #5: Meer commerciële mogelijkheden

Theo van de Kamp ziet de voordelen van social media en een groei van de commerciële mogelijkheden:

“Social media biedt bedrijven mogelijkheden om:

  • hun doelgroepen gericht te bereiken;
  • een band met hen op te bouwen;
  • en deze band te onderhouden.

Daarnaast zorgt social media ervoor dat bedrijven wat minder intern en wat meer extern op de markt, klanten en concurrentie gericht zijn. Maar al die mogelijkheden zorgen ook voor een sterk toenemende complexiteit. Er is dan ook geen ontkomen aan het op deelgebieden inhuren van externe experts.

Het management van bedrijven kan het vaak allemaal niet meer volgen en vertrouwt op de kennis van de nieuwe generatie medewerkers.

Met een toename van de mogelijkheden van social media voor bedrijven, neemt de complexiteit ook toe. Het management van bedrijven kan het vaak allemaal niet meer volgen en vertrouwt op de kennis van de nieuwe generatie medewerkers. De kans dat bedrijfsstrategie en social media uitvoer nog op elkaar aansluiten, is daardoor steeds kleiner.”

Blogs laten schrijven door experts?
Zo pak je het goed aan

Trend #6: Klantenservice via WhatsApp wordt de standaard

Ook ziet Theo van de Kamp dat klantenservice via WhatsApp in 2020 de standaard is: “WhatsApp is de meest laagdrempelige manier om met klantenservice van bedrijven in contact te komen. Klanten verwachten deze bereikbaarheid trouwens ook, want telefonische klantenservice en e-mail leggen het af tegen het directe klantcontact via social media. Vooral klantenservice via WhatsApp breekt verder door en er komen veel nieuwe toepassingen. Kortom: social media wordt het primaire kanaal voor klantcontact, met WhatsApp als de absolute winnaar!”

Social media wordt het primaire kanaal voor klantcontact, met WhatsApp als de absolute winnaar!” - Theo van de Kamp

Chatbots kunnen helpen om snel een goede automatische respons via WhatsApp te geven, waarna er op een later tijdstip nog een persoonlijke reactie volgt. Bedrijven willen slechte reviews en klachten voorkomen. Snelle klantenservice en reacties op social media zijn daarom in 2020 voor veel bedrijven een prioriteit.

Via Facebook is het in 2020 mogelijk om een WhatsApp-button onder advertenties te zetten. Daarmee nemen gebruikers direct contact op met bedrijven, bijvoorbeeld als de content hen aanspreekt. Deze knop biedt daarmee grote kansen om persoonlijk contact met de klant te hebben en hen direct meer informatie aan te bieden.

Daarnaast wordt het in het eerste kwartaal van 2020 mogelijk om met Status Ads rechtstreeks in WhatsApp te adverteren. In het begin alleen in de status-sectie, maar wie weet blijft het hier niet bij. Binnenkort zien gebruikers binnen WhatsApp producten of diensten, waarbij ze deze volledig binnen WhatsApp kiezen en betalen. Ze hoeven WhatsApp dus niet meer te verlaten voor een aankoop.

Lees ook: 14 online advertising trends in 2020

Trend #7: Augmented reality met lenzen en filters

Giorgio Guldenaar krijgt steeds vaker aanvragen voor lenzen en filters in augmented reality-apps - zoals Snapchat en Instagram die aanbieden. “Het opvallende is daarbij dat dit niet alleen maar consumentenmerken zijn, maar ook B2B. Bedrijven zetten dit soort producten tactisch in, vaak met een insteek richting recruitment of employee-advocacy.” Ook Jorg van de Ven ziet dat augmented reality in social media steeds beter en meer wordt toegepast en verwacht dat dit ook door kleinere bedrijven wordt geadopteerd.

mobile phone

Bron: Pixabay

Trend #8: Opkomst van social commerce

Direct betalen via Facebook, WhatsApp of Instagram, lijkt dat je handig? Ronald-Jan de Bruin is er duidelijk over: “Facebook Pay is officieel aangekondigd. In Nederland kun je op Instagram nog geen producten afrekenen, maar nu Facebook Pay officieel is aangekondigd is het steeds waarschijnlijker dat gebruikers straks direct in Facebook, Instagram of WhatsApp producten kopen. Ook de komst van Instagram Shopping is het begin van een nieuw tijdperk.

Social commerce wordt in 2020 populair. Het is de volgende stap in e-commerce, hoewel het in Nederland nog in de kinderschoenen staat. Bijna 40% van de consumenten laat zich voor een aankoop inspireren via social media. Vooral bij Generatie Z is dat het geval. En goed nieuws voor online retailers: dit percentage stijgt in 2020 snel verder. Na inspiratie is een aankoop de volgende stap. Door de betaling en aankoop rechtstreeks via social media te kunnen doen, is de aankoopdrempel een stuk lager.

Lees ook: De 13 e-commercetrends van 2020

Trend #9: Social communities blijven groeien

Ronald-Jan de Bruin ziet in 2020 vooral de populariteit van social communities groeien: “Afgelopen jaar kregen Facebook Groepen een veel groter aandeel in de Facebook Nieuwsfeed. Maandelijks loggen maar liefst 1,4 miljard gebruikers in op Facebook Groups. Ook Mark Zuckerberg zelf heeft zelf aangegeven dat Private Groups de toekomst van Facebook zijn.

Mark de Bruin sluit zich bij de mening van Mark Zuckerberg aan. Facebook groeit op het gebied van besloten groepen. “De jaren van Twitter en Facebook als openbare social media kanalen voor leads en e-commerce zijn voorbij, zeker als je kijkt naar wat je er als bedrijf mee kunt. De neergang van Twitter is al een tijdje aan de gang en je ziet dat Facebook nu ook meer en meer een dumpplek voor content wordt.”

“De winst zit hem in communities en besloten social media kanalen." - Mark de Bruin

“De winst zit hem in communities en besloten social media kanalen. Voor elk onderwerp is tegenwoordig wel een forum, community of Facebook-groep. Of het nu konijnen of een automerk is, er is echt van alles te vinden. Dus waar de openbare posts minder aandacht krijgen, neemt het aantal posts binnen besloten groepen toe. Gelijkgestemden zoeken elkaar op en communiceren dagelijks met elkaar over afgekaderde onderwerpen.”

Elja Daae ziet Facebook-groepen als dé plek waar mensen ideeën, tips en ervaringen met elkaar uitwisselen: “Dat trouwens in tegenstelling tot LinkedIn, waar groepen een ondergeschoven kindje lijken. Content scoort goed in het algoritme en heeft effect op het bereik van berichten van gekoppelde pagina's. Beheerders krijgen ook steeds meer tools tot hun beschikking. Het wachten is nog op goede analytics voor beheerders, maar wie weet komt daar in 2020 verandering in.”

Groei voor LinkedIn

Elja Daae ziet LinkedIn verder groeien: “Het platform zet duidelijk in op content en heeft nu zelfs Nederlandstalige redacteuren/journalisten die op een slimme manier berichten van leden en de reacties daarop naar voren weten te halen. De focus komt steeds meer op inhoudelijke content te liggen, die via slimme algoritmes en gerichte hashtags aan de juiste mensen getoond wordt. Het wordt dus nog interessanter om berichten te maken die inhaken op vaknieuws, zowel voor individuele gebruikers als voor bedrijfspagina's.”

“Helaas blijft LinkedIn in tegenstelling tot Facebook enorm achter als het gaat om het faciliteren van groepen." - Elja Daae

“Helaas blijft LinkedIn in tegenstelling tot Facebook enorm achter als het gaat om het faciliteren van groepen. Gek, want daar liggen echt kansen. Wie weet wordt dat in 2020 anders en krijgen beheerders eindelijk de tools die ze nodig hebben om daar echte communities van te maken (en wordt het design verbeterd, zodat het ook voor leden aantrekkelijker wordt om content te delen, te zoeken en er op te reageren)”, zo sluit Elja af.

Facebook nieuws

Bron: Unsplash

Trend #10: Facebook Nieuws

Vergeet nos.nl, nu.nl en andere grote populaire nieuwssites. Ronald-Jan de Bruin voorspelt namelijk dat steeds meer mensen social media in 2020 als primaire nieuwsbron gebruiken.

En hoe zit het dan met al het nepnieuws dat steeds vaker via social media wordt verspreid?

“Facebook investeerde in factcheckers om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan, maar kondigde kortgeleden ook een eigen nieuwsdienst aan. In eerste instantie is deze alleen in de VS beschikbaar, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat Facebook deze dienst ook in Nederland introduceert.”

Trend #11: Social media nemen meer verantwoordelijkheid

Zeg eens eerlijk, voelt het goed om op een foto of bericht op Instagram of Facebook veel likes te ontvangen? Heb je weleens een jaloersmakende foto gepost? Voor veel mensen voelt het goed om likes binnen te zien stromen. Erkenning van vrienden, kennissen en familie die leuk vinden wat je allemaal doet. Instant dopamine-shot!

Toch heeft het een keerzijde. Likes worden een doel op zich en een post zonder likes geeft veel mensen een slecht gevoel over zichzelf. Instagram neemt zijn verantwoordelijkheid en verbergt in 2020 het aantal likes, om zo de ervaring beter te maken. Het neemt de druk weg om te ‘scoren’ met je post. Gebruikers focussen zich meer op het posten van wat ze écht leuk vinden, in plaats van foto’s posten om maar zoveel mogelijk likes binnen te halen. Kortom, beter voor de mentale gezondheid van jongvolwassenen die online druk ervaren en beter voor de kwaliteit en echtheid van de gedeelde content.

Gebruikers focussen zich meer op het posten van wat ze écht leuk vinden, in plaats van foto’s posten om maar zoveel mogelijk likes binnen te halen.

Volgens Ronald-Jan de Bruin staat ons nog meer te wachten op dit gebied: “Facebook komt in 2020 met een data-exporttool, waarmee je al je content eenvoudig deelt en verplaatst naar andere locaties, zoals Google Photo’s. Je krijgt op die manier meer controle over je eigen data. Ook rapporteer je misleidende advertenties en komt er mede dankzij nieuwe regelgeving steeds meer focus op privacy en security te liggen. Kortom, social media nemen in 2020 hun verantwoordelijkheid.

Conclusie

Alleen door rekening te houden met de social media trends in 2020 en daarop in te spelen, zorg je voor de hoogst mogelijke impact en engagement met je publiek. Social media wordt steeds meer een totaalpakket waarin de complete customer journey, van inspiratie tot aankoop plaatsvindt. In 2020 ga je dat ongetwijfeld merken.

Betalen via Facebook, rechtstreeks shoppen binnen WhatsApp en veel andere nieuwe functionaliteiten worden geïntroduceerd.

We zijn benieuwd, waar ga jij in 2020 mee aan de slag? Zie je een trend die we nog niet hebben behandeld? Laat het ons weten!

Meer lezen over social media?

Meer trends

Bekijk ook de andere trend video's van 2020:

Bezoek de categorie 'trends' van dit blog voor nog meer trends.

Wil jij ook vaker, beter of sneller bloggen?
CopyRobin helpt je graag

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

2 reacties op “

  1. Paul

    Thanks voor alle trends en tips in het artikel. Ga zeker ff kijken wat ik zelf kan toepassen.

Plaats reactie