Mediaweb | Transformeer je website naar een leadmagneet!

Hoe zou het zijn als leads, prospects en nieuwe klanten zich zo goed als ‘automatisch’ aandienen via jullie eigen mkb-website? Een verschuiving van push- (acquisitie, DM, ontbijtsessies) naar pullmarketing: het aantrekken van nieuwe leads en prospects. Hoe zou dat zijn?

  • Hoe genereer jij de leads voor je bedrijf?
  • Via koude acquisitie?
  • Via netwerken / ontbijtsessies? / etc.?
  • Via direct mail-acties? Mailacties?
  • Of gewoon via internet?

Alle methodes om kwalitatieve leads te genereren, kunnen goed werken! Het is ook een kwestie van smaak… wat past bij ons? Mijn ervaring is dat via een website leads  genereren meestal zeer kostenefficiënt is en dat de inspanningen voor medewerkers in jouw bedrijf dan beduidend minder zijn. Bovendien: je meeste toekomstige klanten zoeken vrijwel allemaal in Google naar oplossingen voor hun probleem.

In een ideale situatie komen de kwalitatieve leads ‘automatisch’ via jullie website binnen. Fictie of werkelijkheid?

Transformeer je website naar een leadmagneet

Ben jij toe aan een methode om met minder budget en minder inspanningen meer prospects / leads te genereren voor jouw bedrijf, dan is dit artikel voor jou bestemd. Dit artikel heb ik geschreven voor eigenaren van mkb-organisaties die eenvoudiger en kostenefficiënter online leads willen genereren.

Leads genereren door de jaren heen

Twintig jaar geleden was het werven van leads per definitie een fysieke inspanning die op locatie of soms per telefoon plaatsvond. Nu anno 2021 zie je steeds meer de  verschuiving naar het werven van prospects / aanvragen / vragen, ofwel: het stimuleren van het eerste contact puur via internet. Het hoeft niet, maar het is wel een heel fijne methode!

Wanneer een website is getransformeerd tot ‘leadmagneet’, dienen de ‘warme’ leads zich vanzelf aan (ook buiten kantoortijden).

Transformeer je website naar een leadmagneet in 4 stappen

1. Maak een slimme online marketingstrategie

Succesvol online leads genereren (via de eigen website) start met het formuleren van de slimme internetmarketingstrategie. De fout die vaak wordt gemaakt, is dat deze stap wordt overgeslagen en dat de strategie van het bedrijf ook een-op-een geldt voor de internetstrategie. Zo werkt het meestal niet!

Op internet gelden namelijk vaak een aantal andere spelregels. Omdat internet zeer transparant is, is het zeer belangrijk om een juiste online focus te kiezen. Kiezen wat iedereen aanbiedt in een vol online marketinglandschap, gaat niet werken. De uitkomst van een slimme online marketingstrategie zal elementen moeten bevatten als:

  • Luwte: daar online zitten waar weinig directe concurrentie is
  • Niche: keuzes maken in datgene waarmee je naar buiten komt
  • Goed zoekvolume: zoekwoorden kiezen die aardig wat zoekvolume hebben, zonder dat de concurrentie te groot wordt
  • Onderscheidend vermogen: voor een bedrijf vaak een gemeengoed, maar voor nieuwe bezoekers niet

2. Vind de beste trafficmethoden

Op internet bestaan er vele kanalen voor het genereren van traffic. Het is de kunst om de juiste kwalitatieve kanalen te selecteren voor jullie website. Hier eerst een overzicht van de mogelijkheden:

  • Google Ads adverteren (betalen per klik)
  • Organische vindbaarheid (gevonden worden via zoekmachines / niet-betaald / redactioneel)
  • Affiliatemarketing (vaak plaatjes, advertenties, lage kosten, lage conversie)
  • Persberichten versturen
  • Via social media: LinkedIn, Facebook en Twitter

Kiezen voor het kanaal met de hoogste slagingskans

Alle kanalen zijn mooi en ook prima tegelijkertijd te gebruiken. Bij Google Ads betaal je per klik en voor het laten maken en optimaliseren van de Google Ads-campagne. Affiliatemarketing is vaak erg kwantitatief (veel bezoekers / weinig aanvragen). Social media kunnen erg goed werken, maar dit betekent wel dat er veel tijd ingestoken dient te worden en het resultaat meer op het vlak van naamsbekendheid ligt. Ook persberichten, mits met een topverhaal en de juiste doelgroep, kunnen zeer goed werken.

Organische vindbaarheid (SEO)

Uit mijn ruim 14 jaar ervaring blijkt dat organische vindbaarheid (dus via Google /zoekmachines zonder te betalen per klik) vaak de beste basis is. Alle andere kanalen kunnen uitstekend dienen ter aanvulling, maar in de praktijk is zichtbaar dat de meeste aanvragen voor mkb-bedrijven komen via het organische kanaal (SEO). Dit verkeer is vaak erg kwalitatief. Het vertoont een langere sessieduur en bouncet minder.

3. Richt de website in voor online vindbaarheid

In dit artikel ga ik uit van online leads genereren via de eigen website met organische vindbaarheid als basis. Alle andere kanalen kunnen er prima bij, maar ik leg nu de focus op het kanaal waarvan wij zien dat dit vaak als beste (basis) werkt.

De juiste zoekwoorden

Goed gevonden worden in de zoekmachines (vooral Google) betekent een vertaalslag maken naar jullie aanbod (eventueel al aangescherpt tijdens het opstellen van de internetmarketingstrategie). Belangrijk hierbij is dat er vooral gekeken wordt naar de volgende aspecten:

  • de kwalitatieve klik met jullie business
  • de concurrentie
  • het zoekvolume
  • de haalbaarheid om ook echt hoog in Google te kunnen komen
  • landingspagina’s

Zodra het helder is wat de beste zoekwoorden voor jullie bedrijf zijn (rekening houdende met de net genoemde aspecten), dienen er per trefwoordcluster landingspagina’s te worden gemaakt. Een landingspagina is een pagina voor Google en voor jullie toekomstige leads. Het is belangrijk dat deze pagina helemaal voldoet aan het Google van vandaag en tegelijkertijd zo is gemaakt dat jullie toekomstige leads hier zacht op landen, opgewarmd worden, verder gaan kijken in jullie website met als doel: een aanvraag = leadidentificatie!

4. Maak je website conversiegericht

Conversie betekent een actie (een aanvraag, een ingevuld online formulier, een belletje) etc. Iedere bezoeker die zo’n actie onderneemt, is een conversie. Dus: alles in de website moet de functie hebben om van bezoekers leads / klanten te maken. De bezoeker snapt waar het over gaat, wordt geïnteresseerd om verder te lezen om uiteindelijk te converteren.

Online marketingperspectief

Vaak zien we dat het nodig is om een bestaande website opnieuw te maken om op die manier te zorgen voor het juiste online marketingperspectief. Dit perspectief, ook wel ‘conversie optimalisatie’ genoemd, bestaat uit heel veel elementen. Onderstaand een aantal zeer belangrijke:

  • Maak duidelijk wat de USP’s zijn
  • Doseer de content
  • Zorg voor topdesign
  • Maak duidelijk wat de propositie is
  • Bied ‘over de streep-trekkers’ aan
  • Zorg voor de perfecte mimiek
  • Bouw aan overtuigingskracht
  • Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items
  • Vertel de bezoeker wat hij moet doen
  • Richt je op kwalitatieve bezoekers
  • Hanteer mooie CTA’s

Dit zijn slechts een aantal aspecten die ervoor moeten zorgen dat jullie website zich gaat manifesteren als een top online accountmanager! Bovenstaande 4 stappen zijn belangrijke stappen in het proces om online leads te genereren via je eigen bedrijfswebsite. Er zijn echter nog veel meer aspecten (vele op maat) die uiteindelijk voor succes gaan zorgen. Dit artikel dient als kennismaking.

Wil je hier meer over weten, kijk dan op mijn website marcobouman.com. Ik begeleid sinds 2007 mkb-bedrijven met conversie optimalisatie en online groei. Leads online genereren is hier een onderdeel van. Op mijn website heb ik meer dan 40 artikelen hierover gepubliceerd. Succes met online leads genereren. Als je hierover een vraag hebt, hoor ik het graag.

Whitepaper laten schrijven als leadmagnet?
Lees meer

Deze post delen?

e book online marketing checklist 2018

Meer inspiratie?

Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat?
Ja graag! →

0 reacties op “

Er zijn nog geen reacties.

Reageren niet meer mogelijk.